Mobning grundet tøjstil. {{forumTopicSubject}}
Nej hvor er jeg bare harm lige nu!
Min mor kom idag og spurgte om jeg havde hørt fra min kusine for nyligt - jeg svarede nej, og så fortalte min mor at hendes bror havde ringet og fortalt at min kusine havde været meget ked af det.
På grund af de i hendes klasse igår har mobbet hende på grund af den trøje som hun fik af mig i julegave, som hun havde ønsket sig. I flere timer havde den mobning stået på - hun har derfor ikke været i skole idag.
Indrømmelse, min kusines og min tøjstil er ikke som andres, i det at det er mest "emo" tøj, men det er vel for pokker ikke en grund til at mobbe? Det er nemlig ikke første gang det er sket - og det er altså hendes så kaldte veninder der har mobbet hende.
Har i hørt om noget lignende? Det har ikke noget at gøre med at det ikke "er de rigtige mærker" i dette tilfælde.
Hun går på en kristen skole, og er før blevet mobbet med en sort trøje, med "satans tegn" på, altså en bestemt stjerne.
Er simpelthen så vred over det, og var lige nød til at skrive herind og høre, om andre har hørt om lignende.
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
De er på ingen måder hendes veninder, hvis de ikke kan acceptere hendes tøjstil..
Hvor gammel er din kusine?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Dem der mobber har selv et eller andet der går dem på,(har svært ved, ikke kan eller ved)så de mobber for at få fokus over på andre så de ikke er i fokus.. Trist men det er en del af den måde mennesker beskytter sig ubevidst på.. Kill or get killed..
Mvh TT
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Min kusine er lige blevet 15 i December.
Det har jeg nemlig også fortalt hende, og hun har ikke lavet andet end at snakke om at komme på efterskole, og væk fra den skole hun går på. Ifølge min mor og mig, skulle hun allerede have været på efterskole i år, men det mente hendes forældre åbenbart ikke.
Det gør bare så fandens ondt på mig at de kan "knække" hende, for hun er ellers en ret hård nød.
TT; Hm. Ja dt med at kill or get killed, har jeg selv været udsat for - og det er også derfor at jeg står i den situation psykisk som jeg gør - og jeg vil gøre alt for at hun ikke ender ligesådan. Det er vidst ikke så meget med mærkerne at gøre her, men mere det med at "uha hun tror på satan" fordi skolen er kristen, og så går de til angreb på hende, fordi at hun ikke er det selv.. Altså at hun i deres øjne ikke er god nok
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
1: min far havde fravalgt forældremyndigheden over mig da jeg var 2, og min mor døde da jeg var 3 = jeg var "forældreløs" hvilke nogle af dem fra min klasse så latterlig sjovt..
2: jeg er opvokset hos min mormor og morfar, derved opvokset på lidt gammeldags maner, det syntes børn også var sjovt...
3: som mobningen forsatte i min klasse, så begyndte jeg at blive ked over at gå i skole, og stoppede med at lave lektier fordi jeg ikke ville tænke på skole i fritiden, det gjorde så også at lærene begyndte at mobbe.. altså hænge mig ud foran hele klasse, og når ja... en lære mente bestemt også jeg intet kunne, og jeg aldrig ville kunne noget...
jeg har også prøvet at en der kaldte sig for min bedste veninde, begyndte at sige jeg ikke tænkte på hende, jeg ikke ønskede at se hende eller noget (jeg gik på efterskole dengang) det endte ud i trusler, og en kommentar som "du kan ligge dig til at dø på din mors grav"... hm jeg slettede hende og blokerede hende, efter det har hun faktisk skrevet at min hest er blevet sååå fin efter jeg har overtaget ham... -_-
der er intet forkert i jeres tøjstil, tag det fra en anden i samme stil og med en større vennegruppe i denne stil. Hende der snakker grimt er ofte jaloux
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
apr 2008
feb 2009
Ina; det er denne her, de kører hetz mod nu; http://www.emp-shop.dk/art_331194/
Kan dog IKKE se problemet i den. Tidligere har det jo været en trøje med "satans tegn" ..
apr 2008
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
dem der mobber har enden selv et dårligt liv, og prøver derfor at ligge alt over på en anden, så de slipper for at være offeret. ellers er de dybt jaloux på noget man har som de ikke har
jeg forstår godt både din kusine og din frustration, og mobning er noget der skal tages seriøst, men oplever bare ikke tit at det hjælper noget når andre blander sig ind i det, som lære eller venner. Oftes er det en "sag" mellem offer og mobber, mobber har et behov for at være grim, så lad hende grine for nu, for hvis offer ikke viser mindste interesse og viser sig mere voksen, finder mobber ud af at det bare ikke er sjovt mere
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
En sidekommentar af nysgerrighed: trøjen ligner nemlig en helt almindelig t-shirt med print på, så hvad er hun blevet drillet med? Er det fordi der er en halvnøgen mand på den? Tænker 15-årige piger og sixpack overkroppe måske kunne sætte et eller andet i gang..
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
feb 2009
Fünke; Jeg forstår det nemlig heller ikke, at den trøje over alle trøjer har sat mobning i gang.. Det er egentlig en simpel fan trøje som Liva skriver, for det er en eller anden (undskyld, jeg ser den ikke, så aner ikke hvem det er) karakter fra Arrow.
Jeg kommer først til at tale med min kusine på søndag, så indtil da kan jeg kun undre mig over det, og om hvad skolen siger.
I min optik burde lærene have sagt fra da det skete, da det åbenbart stod på i timerne
Liva; Nemlig! Og det er det jeg ikke forstår - det er som om at de bare leder efter en grund til at gå efter hende, på trods af at de skal være hendes veninder..
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Og igen, jeg forsvarer ikke mobningen for mobning er aldrig okay. Pointere blot hvad årsagen til mobningen kan være.
apr 2008
mærkeligt jeg gik på en kristen skole og det jeg blev mobbet med var ikke noget pga tro men andre ting
og hvis man er så troede så ved man at man skal behandle sine næste som man også slev vil behandles
okt 2004
feb 2009
Grunden til at hun er kommet til den skole, er pga. ekstrem mobning på hendes tidligere skole, så det går mig virkelig på at det nu starter forfra, da det er mig der har stået ved hendes side i den tid hun havde det værst, og jeg vil ikke have hende derud igen.
Den anden trøje der er tale om, er denne ; http://www.emp-shop.dk/gothicana-by-emp-penta-strap-top-t-shirt/art_330779/ Hvor der efter sigende skulle være "satans tegn" på, altså stjernen. Den kørte de også ekstremt meget hetz mod..
okt 2004
Men jeg kan lige se hvordan hans familie vil reagerer hvis vi ikke ender med at blive gift og få børn
Men ja, meget troende kan være så fast lukket på hvad der i deres øjne er rigtig og forkert, at de glemmer at alle er forskellige og man skal respektere hinandens forskelligeheder - dette er jo blandt andet årsagen til alt den religiøse krig/terror som foregår
Nu ved jeg ikke om det er muligt, men måske din kusine skulle prøve at skifte skole igen?
feb 2009
Jeg tvivler på at hun kan få lov til at skifte skole igen lige nu - hun skal på efterskole efter sommerferien, så jeg tvivler på at hendes forældre vil skifte skole for et halvt år, for derefter at starte på efterskole.. I følge mig og min mor, skulle hun allerede have været på efterskole i år, men det sket jo ikke..
Jeg synes bare at det værste er at hun 100% accepterer hende, men at de ikke accepterer hende. Jeg håber godt nok at hendes skole tager det alvorligt.. Tænk at man kan være sig selv bekendt at opføre sig sådan
jan 2008
Det er umodne og usikre piger der ikke kan håndtere deres tro og samtidig rumme andre mennesker. Det er ingen undskyldning, men jeg ville prøve at få din kusine til at tænke på, at de er usikre piger der ikke kan rumme det de bliver konfronteret med og derfor reagerer i umodenhed; det betyder ikke, at man skal finde sig i det, men de er der desværre. Man kan bare håbe de bliver klogere.
Nu kender jeg jo heller ikke omstændighederne, men meget underligt, at læreren ikke greb ind, hvis det foregik direkte i timen??
Jeg håber det bliver løst og din kusine får et rigtig fedt år på efterskole
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 264
så som at udtrykke sympati med normer og holdninger som ikke er passende inde for skolens grundsten ( her kristendommen )
Hun går på en kristen skole, og så må hun i skoletiden indordne sig deres "regler" ( reklamer ikke for satan i kirken / hep ikke på FCK hvis du er medlem af OBs support klub )
Hvad hun gør i sin fritid, bliver 100% hendes egen sag, syntes jeg.
Men, Nej mobning pga sin tøjstil er på ingen måde i orden, men reklamere man ligefrem ( provokere flertallet ) med at man ikke ønsker tilhørsforhold med sine medstuderene. så er det meget svært at undgå en negativ tilbagemelding.
Mit råd til din kusine:
Indordne sig under de regler og forventninger der er på skolen.
Eller flyt skole, og find en klientel der passer hendes stil.
jan 2008
Der er ingen undskyldning for mobning. Du skal ikke ændre på din i øvrigt normale tøjstil for at undgå at blive mobbet. Det der er victim-blaming og det er så super upassende.
feb 2009
JA hun bander, men det er altså meget svært at "fravende" sig selv det, og tro mig, hun prøver.
Og angående at "Reklamer for satan" så er det langt fra det der er hendes intention. Tøjet er IKKE købt med tanken om at provokerer de kristne, men fordi hun synes det er pænt. Musikken hører hun IKKE for at provokerer, men fordi at det lyder godt. (Og desuden så er det ikke satanistisk musik hun hører, for jeg hører det samme.)
Jeg vil bare lige vide ;
Så dit råd er at hun ska gå i tøj hun ikke kan lide, og høre kristen musik all over for at være i fred?
Fünke; nej, skolen har IKKE en dresscode.
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Heldigvis havde jeg nogle gode, rigtige, venner som accepterede mig for den jeg var, og stod bag mig når mobningen stod på.
Det jeg vil frem til er, de der så kaldte venner, det er ikke venner, og generelt kunne jeg forestille mig, at det ikke just er nemt at gå på en kristen skole, med en sådan tøj stil, da det ofte associeres med satanisme...
Er det måske muligt at flytte skole?
feb 2009
Nej, det tror jeg ikke det er, fordi at hun skal på efterskole efter sommerferien - så at flytte skole, for at gå der til sommer, for så at flytte igen, tvivler jeg på er en mulighed
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Min bedste veninde i folkeskolen (stadig en af mine bedste veninder), har før fyret en højre af sted i mit forsvar efter jeg blev trængt op i en krog, dét er en ven.
Hmm øv også..
Kan forældrene ikke kontakte rektor? For det er jo på ingen måde i orden..
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 27
Råd nr. 2 : Hvis mor og far ikke vil lade hende skifte skole, tænker godt hun vil kunne starte op på efterskole, så kan hun kontakte sin sagsbehandler på kommunen. Eftersom hun er 15 år vil hendes argumenter for et skoleskift blive taget ret seriøst. Selvfølgelig også afhængigt af hendes argumenterer. Men om ikke andet, så vil det da vise hendes forældre, at hun mener det alvorligt. Altså hvis hun gerne selv vil skifte skole
feb 2009
Sine; Nemlig! Jeg kan ikke forstå at de skal køre så hårdt på hende pga. en trøje med en skuespiller på.
Lorem; Det ved jeg godt, nu hvor jeg tænker over det - men igen, trøjen er ikke købt for at provokere nogle, og da slet ikke med tanken om at det pentagram kunne gøre noget, men fordi at trøjen er pæn..
mar 2009
HN: så vidt jeg ved ud fra tråden har skolen ikke en formel dress-code?? Eller hvilke regler tænker på du?
[i][i] ( Dresscode mener jeg man klæder sig passende efter omstændighederne, hendes trøjevalg var uheldig i dette selskab "kristen skole" )[/i]
Der er ingen undskyldning for mobning. Du skal ikke ændre på din i øvrigt normale tøjstil for at undgå at blive mobbet. Det der er victim-blaming og det er så super upassende.
([i] victim-blaming kan du ikke helt bruge her, og dog. Men hun har "valgt"( ikke fravalgt) at gå på en kristen skole, så må man indordne sig, og almindelig logik siger at det er ikke et sted hvor man tropper op i denne form for tøj. Ønsker hun ikke at være en del af det grundlæggende kristen opdrage, som helt sikkert er grundstenen i skolens hverdag. Så må hun tage et valg. Droppe denne skole eller droppe denne tøjstil i skoletiden. Dermed ikke sagt at det er ok at dem på skolen moppe hende pga tøjet, men situationen kunne nemt havde været undgået, hvis hun havde tænkt sig om. og dette er ikke forbudt. Det er forkert at tro at alle andre skal rette sig efter hvad man selv lige syntes, man skal altså også rette ind så man selv passer ind i hverdagen/situationerne. Livet bliver utroligt svært hvis man kun tænker mig, mig, mig )[/i]
Mobning pga tøjstil er ikke i orden hvis man har klædet sig passende til situationen. Hvis hun var kommet i skole med balkjole og diadem, havde hun nok oplevet det sammen. men ønsker man opmærksomheden som denne tøjstil medføre. Hverken balkjole eller Emo/goth tøjstil er passende i skolen.
På arbejdspladsen han man heller ikke møde frem i hvad man lige syntes er ind/fedt/smart denne dag. man klæder sig efter situationen, arbejdsopgaven og hvordan man ønsker andre skal opfatte en.
Desværre dømmer vi mennesker med øjnene, ( den tildens bliver desværre værre og værre med årene, (tak jeres egen generation for dette ) og ikke hvad skallen indeholder. og derfor er det vigtigt at være kritisk på hvordan vores skal kan blive opfattet. Goth og Emo stil, syntes jeg nogle bære respektfuld. Men stilen er godt nok ikke passende i hverdagslivet, hverken i skolen eller på arbejdsmarked. men i by og i natte livet er det et frisk pust.
feb 2009
Hvorfor - er - det - ikke - passende?
Det forstår jeg altså ikke. Jeg går i gymnasiet, 2.g. bruger emo, meget sort makeup, har farvet håret blåt, osv. Og ingen har da set skævt til mig - så hvorfor er det ikke passende?
Ja, hun går på en kristen skole - men jeg ved jo ikke om hun selv har valgt at gå der - jeg ved kun at hun blev flyttet dertil efter at hun blev mobbet på hendes tidligere skole.
Min mening, helt seriøst, er at kristen skole eller ej, skal man I K K E mobbes om man går i emo tøj eller ej! Hun er ikke satanist, taler ikke om satan, eller provokerer de kristne. Hun indpasser sig efter dem, så jeg kan ikke se hvorfor de finder det nødvendigt at mobbe hende pga. hendes tøjstil!
og var tøjet ikke tilladt på skolen, tror jeg nu nok at en af lærene havde taget fat i hende og sagt at hun ikke skulle gå i det, men det har de jo ikke gjort. Så hvis lærene kan acceptere det, hvorfor skal deres elever så ikke?
jun 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 14 Svar: 105
Uanset hvad så skal hun i hvert fald ikke lave om på sig selv pga. nogle tosser, selvom det er skide svært at lukke det ude. Har også været gennem nogle rigtig skod år i folkeskolen og for mig så blev det ikke bedre før jeg kom på efterskole.
mar 2009
For ingen burde føle sig uønsket eller forkert.
Men desværre er samfundet og ikke mindst de ungen mennesker blevet uacceptabel onde ved hinanden, og jeg forstår ikke hvordan nogle bliver tilfredsstillet ved at se andre lide !!
Jeg har selv været en der ikke ville vær eller se ud som de andre, i de unge år. men jeg blev ikke moppet, men nok set lidt skævt til
men i den konkret situation, må din kusines og hendes værger/forældre jo tage en snak med skolen, så deres forventninger til hinanden stemmes over ens, både med tøjstil og hvordan skolen ønsker at eleverne skal omgås hinanden.
på vores børns skole var der 0 tolerance for mobning, og kan ikke mindes der har været problemer i denne retning, for skolen havde meldt det ud fra 1. skoledag, men de havde også tøj poletik, med hvad der var ikke acceptabelt at have på i skoletiden. så ingen var i tvivl.
jan 2008
Jeg læser, at du selvfølgelig ikke mener det er i orden at hun er blevet mobbet. Men med en pænt uheldig sætning som: "situationen kunne nemt havde været undgået, hvis hun havde tænkt sig om. og dette er ikke forbudt" - så lægger du ansvaret over på HENDE, for at skulle UNDGÅ at blive mobbet.
Ansvaret skal i stedet lægges over på DEM der mobber og kun dem. Det er dem, der er 100% ansvarlige for, at den situation nemt kunne have været undgået.
Skolen har ikke nogle vedtagne påklædningsregler og det hele foregår oppe i hovedet på os som samfund, der har sat nogle rammer for hvordan normen skal være - for hvad vi synes er passende. Så er det bare mildt sagt ret absurd, at man begynder at snakke om en sørgelig tendens til at dømme med øjnene, når man samtidig netop selv vil afgøre hvad der er passende hvor og hvornår.
At skulle takke min egen generation for dette? Muligvis, blandt andet. Men du er i MEGET stor grad med til at bidrage til denne tendens helt selv
mar 2009
og ja, jeg syntes man skal tage ansvar for egne handlinger.
og ja, jeg mener ikke at "offeret" altid er uskyldig.
Man kan ikke bare for en hver pris lægge alt ansvar over på andre.
for så ligger de "andre" jo også bare alt ansvaret over på dig også, så ender det ingen steder.
Stå ved din handling, og lev med konsekvensen. bliver resultatet ikke som man ønsker, så arbejde vider for at få det resultat som man ønsker.. det er vejen fem...
Mobning er IKKE ok, men der skal handling til for af få det stoppet.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 192
Men hvor er det synd når nogen bliver mobbet. Det er så ødelæggende for sit indre jeg, og man begynder at tvivle på sig selv, ER det nu også rigtig det de siger...?
Man må søge støtte hos dem som ikke tvivler på sig. Få opmuntrende samtaler, og virkelig prøve at være ligeglad med andres meninger.
Er man venner på facebook, twitter eller andre sider, så "unfriend" de venner der alligevel kun trasher andre. Vise at man tør stå alene, og være ret så uinteresseret i andres mening.
Det er skide svært, især i så ung en alder. Idag har vi internettet, og sladderspalterne til at diktere hvordan vi skal se ud, og opføre os. - Bleg dine tænder, det gør de kendte. Tab dig 24 kg, det har XX gjort. Få skønhedsoperationen i dag, ALLE gør det.
Kan kun sige jeg er glad for den viden jeg i en alder af 32 har gjort mig. Og er evig lykkelig over tiden ikke kan gå baglæns. Især ikke med de redskaber unge har til rådighed i dag.
Endvidere syntes jeg ikke kun det er lærernes ansvar, at fortælle børn om korrekt adfærd. Opdragelsen starter i hjemmet, og skal fortsættes i hjemmet!! Er ikke tilhænger at ørefigner og lussinger, men ved fra min egen datter at fratagelse af eks. Ipad eller mobil er ret effektivt.
Mobning grundet tøjstil.