{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.228 visninger | Oprettet:

Droppe ud af gymnasiet? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg står i den situation, at jeg overvejer at droppe ud af gymnasiet.

Jeg går i 1.g på stx.
Det har ikke noget at gøre med det sociale, for jeg har socialt godt på skolen og i klassen, og føler altid jeg har nogen at gå sammen med.
Problemet er, at jeg ikke føler at det er det rigtige for mig at gå der. Jeg er rigtig dårlig til at få lavet lektier og til at gå op i de fag jeg ikke interesserer mig for, men til gengæld går op i de fag jeg godt kan lide, fx matematik. Jeg er derfor slet ikke motiveret til at være der, og føler ikke jeg får noget ud af det.

I fremtiden kunne jeg måske godt tænke mig at blive landmand, så jeg er ikke engang sikker på at jeg skal bruge min stx til noget.

Jeg overvejer derfor at droppe ud og starte på en eux med landbrug. Så får jeg både en gymnasiel udannelse og lanndbrugsuddannelsen.

Jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre.....

Andre der har prøvet at droppe ud, og hvad gjorde I så i stedet for gymnasiet?
Hvad havde I gjort hvis I var mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Droppe ud af gymnasiet?
  • #1   6. feb 2018 Du burde undersøge adgangskrav til landmands uddannelsen inder du foretager dig noget andet, tænker jeg. Hvis du finder ud af at du ik kan bruge din stx til den, ja så skal du skifte skoleforløb. Pøj pøj med det smiley

  • #2   6. feb 2018 Jeg synes det lyder som om, at du skal skrifte uddannelse. Det er der ingen skam i! Hellere gøre det end at spilde 3 år på noget du ikke kan lide. Jeg synes i hvert fald at det skal være nu, og ikke om et år, for så er "prøvetiden" bare gået, og så er det bedre bare at stoppe. Hvis du er god til naturfag/matematik, så skal du måske på HTX i stedet, hvis det er fordi du gerne vil have en gymnasiet uddannelse smiley

  • #3   6. feb 2018 Jeg går selv på eux landmand, og syntes helt klart du skal overveje at skifte til den. hvis det er den retning du vil gå. Du får andre fag som kvæg, svin, planter osv, så du for en mixed skolegang i stedet for kun gym fag hele ugen. Du er velkommen til at skrive hvis du vil hører mere om det smiley

  • #5   6. feb 2018 Jeg vil råde dig til at færdiggøre det år her, som du er igang med også få undersøgt, om det du allerede er igang med nu, evt. vil kunne give dig merit på EUX, og om du evt. kan fortsætte der på 2. år direkte.
    Få talt med en studievejleder!


  • #7   6. feb 2018 Drop ud. Det lyder som om du allerede har besluttet dig. Jeg ville gerne droppe ud i 2.G men fik ikke lov af familie og kom ud med et snit jeg ikke kan bruge til noget. Så hellere begynde på noget du faktisk gider og brænder for! Så kommer skolen helt af sig selv smiley

  • #8   6. feb 2018 Lad være med bare at droppe ud!
    Find ud af, hvad du vil/kan/skal i stedet for - FØR du melder dig ud.
    Når vi allerede er kommet så langt i skoleåret, tænker jeg at det vil være rigtig smart at gøre dette år færdigt. Du kommer alligevel ikke nødvendigvis til at lave noget andet lige med det samme, og et halvt år på sofaen gør ikke noget godt for dig, hverken nu eller når du engang skal ud og søge job smiley


  • #9   6. feb 2018 Jeg droppede ud et halvt år inde i 1.g pga. det sociale. Set i bakspejlet ville jeg gerne have færdiggjort det, men på daværende tidspunkt tænkte jeg ikke at jeg ville kunne bruge det til noget, for de(n) uddannelse(r) jeg ville have er selvbetalt. Nu vil jeg så gerne tage sadelmageruddannelsen, og det gør det noget mere besværligt at komme ind når jeg kun har folkeskole + 10. smiley
    Som andre siger, tænk GRUNDIGT over hvad du vil i fremtiden først, evt. snak med andre landmandsstuderende om hvordan det er at gå på skole dér, så ikke du igen ender med at være et sted du ikke gider. Faget er en ting, men der er altid noget skole først man skal igennem, og det skal man jo helst ville gøre sig umage i smiley


  • #10   6. feb 2018 Du skal tænke dig godt om.

    Jeg tog det første år af HHx. Droppede ud fordi jeg ikke synes det var mig, af nøjagtig samme årsager som du har. Jeg startede så på stx, og gik der kun i 3 måneder. Bagefter røg jeg rundt i diverse ufaglærte jobs. Derefter begyndte jeg på HG i et halvt år, også HF. Nu er jeg 22 år og halvvejs med min HF.

    Jeg fortrød kun at jeg droppede ud da mine klasser blev studenter smiley . Nu ved jeg hvad jeg vil, hvad jeg skal bruge min HF på og jeg er top motiveret for at få gode karakterer så jeg kan komme videre, og arbejde resten af mit liv, med det som jeg aller helst vil, i hele verden.

    Men lad vær' med at droppe ud før du har noget andet at gå på smiley


  • #11   6. feb 2018 Bid tænderne sammen og færdiggør din STX - det kan godt være det føles som spild af tid, men du kan umuligt fortryde at have taget den hvis du kommer igennem den, for så kommer du aldrig til at mangle den

    Jeg tog en gymnasial uddannelse og anede ikke hvad fanden jeg skulle bruge den til, for det jeg ville ind på krævede ikke sådan en
    Men nu sidder jeg i en klasse hvor jeg så har eksamens merit for alle de boglige fag, klarer mig til UG i alle opgaverne og kan koncentrere mig om de fag jeg syntes er sjovere - netop fordi jeg har kæmpet mig igennem gymnasiet først, og det er jeg SÅ glad for smiley


  • #12   6. feb 2018 Tusind tak for svarene allesammen!
    De ting I skriver er også ting jeg selv har tænkt meget over, og jeg meget enig med de ting I skriver både for og imod....
    Selvfølgelig er det godt at have en STX og noget man kan bruge til meget, og det er jo særligt det der gør beslutningen svær.... Jeg tror jeg vil tage en snak med studievejleder, og andre landmændsstuderende for at blive mere sikker på mit valg
    Tak for hjælpen! Det er rart at høre argumenter både for og imod


  • #13   6. feb 2018 Jeg droppede ud af EUX landmand for at tage den ordinære. Gymnasie delen var slet ikke mig, da fagene var hårde og forventningerne høje. Dog færdiggjorde jeg GF. 1 på EUXen. Det har helt klar givet mig nogle styrker, men mit skift fortryder jeg ikke. Dog ville min anbefaling være at få undersøgt hvad det vil sige at være "landmand" før du bare springer ud i det. Det er surt at få det som et kæmpe chok. Dog er skolerne gode til at hjælpe os uden den helt store erfaring også. Alt held og lykke! Hvis du har nogle sprøgsmål om uddannelsen ellers, er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive - jeg skal gøre mit bedste for at svare smiley

  • #14   6. feb 2018 Jeg overvejede kraftigt at droppe ud da jeg gik i gym.. I dag er jeg så glad for jeg tog den færdig.. Selvom det var 3 møgår for mig både socialt men også karaktermæssigt.. Jeg havde det generelt virkelig skidt personligt gennem de tre år inkl en spiseforstyrrelse..

    En ting er at nogen af fagene er trælse, men sådan er det alle steder, og generelt giver gym til en vis grad en generel almen dannelse, og der er mange ting jeg tænker over her 5 år efter, som jeg ikke havde vidst hvis ikke jeg havde taget den.. Det kan være helt alm ting i dagligdagen, som man bedre logisk overvejer med den baggrundsviden man nu en gang har.. ( Selvfølgelig ikke at man ikke kan få den andre steder, da man jo tager alt man oplever med sig, jeg siger bare at jeg har taget mange gode ting med fra gym, selvom meget var træls de år.. )

    Når det er sagt fortryder jeg at jeg ikke tog teknisk gym, eller var startet på hf som jo kun tager 2 år (dog er det her kun eksamenskarakterer der betyder noget, så dumper man eksamen, dumper man faget helt, hvorimod stx har man årskarakterene der kan redde en i værste fald man får et blackout til eksamen) ..

    Jeg er glad for den i dag, da jeg kan gå direkte ud at videreuddanne mig, hvis jeg ønsker det, hvis ikke jeg vil være laborant for evigt.. smiley Jeg skal ikke hen at læse fag op osv. og på nogle uddannelser giver den merrit på nogle af fagene fordi man har haft dem på højere niveau end adgangskravet er på en givet uddannelse.. Hvilket igen kan forkorte en evt. videreuddannelse - hvilket vil være super da jeg, hvis jeg skal læse videre står med børn og endnu mere presset økonomi end da jeg startede i gym som 16 årig smiley

    Overvej dine valg grundigt! Men følg din mavefornemmelse, og gør ikke noget fordi nogen siger noget andet..


  • #15   6. feb 2018
    Jeg kan kun sige; hvis du ikke har planer om at læs videre og ikke er fan af det teoretiske der er i gymnasiet så drop ud.

    Jeg brugte 1½ år på STX, som jeg kun var startet på fordi alle sagde " at det er en god ting og ha' " og at " du er da så klog, så du skal da på gymnasiet "

    Summasumarum og en længere omvej er jeg nu uddannet SOSU hjælper og kommer ikke til at bruge en gymnasial uddannelse. Jeg skal aldrig på universitetet, det egner jeg mig ikke til overhovedet - jeg skal ikke ha' en videregående uddannelse med en masse læsestof og teori.
    Så det med at " det kan være du får brug for den, den er god og ha' " passer ikke til alle - nej jeg er ikke 50 år så jeg ved selvfølgelig ikke alt. Men jeg kan ikke forestille mig det, da jeg ganske enkelt hader og gå i skole og alt det teori og unødvendige viden der er.

    Er der noget andet du hellere vil - så gør det istedet for at spilde tre år.


  • #16   7. feb 2018 Jeg droppede også ud af 1.G nogenlunde samme tid som dig og jeg har absolut IKKE fortrudt det. Det var bare ikke det rigtige for mig og ja "den er god at have" men er det fedt at spilde tre år på noget der bare overhovedet ikke interessere en? Du skal nok finde noget der er mere spændende og landmand lyder som en rigtig god ide smiley EUX landmand skulle dog være ret hårdt da det jo er to studier på samme tid men hvis det er det du virkelig vil så skal du nok klare det smiley

  • #17   7. feb 2018 Det er sjældent, at folk, der gennemfører gymnasiet, fortryder, at de har gjort det.

    Du lærer en masse, som du måske ikke kan se meningen med lige nu, men det kommer senere i livet. Du spilder IKKE din tid. De fag, der ikke interesserer dig, er med til at give dig almen dannelse.
    Senere i livet kan jeg bedre forstå, at man springer fra uddannelser, hvis det ikke fører til det job, man har udset sig. Men en ungdomsuddannelse er grundlæggende, og det er ikke for sjov, at man siger, "at den er god at have". Det vil den være, uanset om du direkte får brug for den i dit videre uddannelsesforløb eller ej. STX er den bredeste og mest teoretiske ungdomsuddannelse, du kan vælge, men det gør den bestemt ikke irrelevant!

    Om EØX eller STX er hip som hap, det ved jeg så ikke.


  • #18   7. feb 2018 Når du har det sådan, vil jeg, som mange andre, også råde dig til at droppe ud.
    Der bliver af flere herinde argumenteret for, at det aldrig er spild af tid at tage en gymnasial uddannelse. Det er for så vidt rigtigt. Den gymnasiale uddannelse er almendannende, det vil sige, at den ikke blot fungerer som et springbræt til videre uddannelse, men som en uddannelse blot til det at være menneske i samfundet. Du får en masse viden og ligeledes færdigheder, både som du direkte lærer, men også som du måske ikke opdager at du lærer, som måske nu kan synes unyttige, men som vil komme dig til gavn senere i livet. Og det er den ultrakorte version af værdien af en gymnasial uddannelse.

    Så hvorfor i alverden råder jeg alligevel til at droppe ud?
    Jo, samfundet er nu en gang (lige nu) skruet sådan sammen, at en halvhjertet gennemført gymnasial uddannelse kan blive en hindring for dig i fremtiden. Du er 17 år (såfremt din profil passer), og som 17-årig hverken kan eller skal man kunne overskue resten af sit liv (selv om det er parolen nu). Du risikerer at eventuelt ringe resultater nu hindrer dig i at tage din drømmeuddannelse senere i livet (og det er helt almindeligt og ok, først at finde ud af, når du er blevet ældre, hvad drømmeuddannelsen er, såfremt du får en). Det er hårde og triste vilkår, men igen - det er desværre sådan det er nu. Lige nu handler det meste om præstationer.

    Tit og ofte går gode præstationer og stor interesse hånd i hånd. Du vil uden tvivl igen møde fag eller opgaver, som du ikke brænder for - uagtet, hvad du kaster dig over. Men det skal være undtagelsen frem for reglen, ellers "dør" man simpelthen i det. Det er lettere også at klare de lidt mere sure opgaver grundigt og godt, når man overordnet set brænder for det man laver eller kan se et formål med det - og det lyder det ikke til, at du kan lige nu. Om det er en god idé at søge i landmandsretningen i stedet? Det er du den eneste der kan svare på - men umiddelbart tænker jeg: prøv det af!

    Til sammenligning vil jeg lige skitsere mit eget uddannelsesforløb for dig. Jeg startede i gymnasiet som 15-årig - fordi "det gør man jo" og en gymnasial uddannelse er altid god at have.. Alt dét der, som du jo kender. Jeg droppede ud efter et halvt års tid. Jeg var også en vildbasse i teenageårene, men hvad pokker.
    Efter det arbejdede jeg lidt, prøvede lidt random uddannelser af - mange endda.. Ligefra fotograf, kunsthøjskole, frisør - you name it. Jeg brændte ikke for noget af det, måske kunsten, men det er hårde odds. Så genoplivede jeg min hestepige-barndomsdrøm: dyrlæge. Tog en HF - fik ikke ligefrem karaktererne i de naturfaglige fag til dyrlæge. Tog en hulens masse HF-valgfag, bare fordi jeg kunne og ikke anede hvad pokker jeg så skulle. Så fiflede jeg lidt rundt igen og blev tilfældigvis headhunted til et job som rideskoleunderviser. I mellemtiden blev jeg klar over, at jeg var absolut dygtigst indenfor de humane fag, ville gerne læse dansk eller nordisk på uni, men havde i mit valgfagsorgie ikke liiiige fået taget et fremmedssprog - og magtede ikke at læse tysk op fra absolut 0 til B-niveau. Men gennem rideskoleundervisningen blev jeg klar over, at jeg interesser mig enormt meget for formidling, undervisning og det at lære. Jeg startede derfor på læreruddannelsen, hvor jeg havde mulighed for at kombinere min sproglige dygtighed og interesse og interessen for formidling. Helt fra start vidste jeg dog, at jeg ikke tog uddannelsen for at blive skolelærer - jeg gider ikke arbejde med børn (og deres forældre). Men det var alligevel en uddannelse, hvor jeg kunne dyrke mine interesser og som kunne fungere som et springbræt til videre studie (der er muligheder for kandidatuddannelser efter professionsuddannelserne). Igennem læreruddannelsen tunede jeg ind på mit absolut største interessefelt - den pædagogiske filosofi. Praksis siger mig ikke rigtig noget, men jeg elsker at nørde i teorierne - og det kan jeg nu. For fuld skrue.
    Filosofi har altid interesseret mig i perioder, men det er først som voksen, at jeg reelt har set det som en potentiel levevej og rigtigt er kommet til at brænde for det. Jeg ELSKER mit fag og min uddannelse nu og nyder hvert øjeblik - selvom det er til tider er knaldhamrende hårdt - særligt fordi jeg går så meget op i det, som jeg gør.

    Havde jeg i sin tid gennemført gymnasiet, havde jeg nok ikke havnet, hvor jeg er nu. Måske havde jeg fundet et andet interessefelt, men som det er nu, har jeg svært ved at forestille mig, at jeg kunne være lige så lykkeligt for et andet felt. Jeg er lykkelig for alle mine omveje, selvom det har haft omkostninger. Jeg er nu komplet sikker i min sag og har tilpas modenhed til at kunne vurdere det.
    Dermed sagt; du kan godt risikere rigtig, rigtig, rigtig mange omveje, inden du finder din rette hylde. Det er fint, når man suser lige til målet, det er også fint, når man ikke gør. Held og lykke med det hele - det er nogle af dit livs største beslutninger, det er OK at tvivle. smiley


  • Hailey M
    Hailey M Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #19   7. feb 2018 Hejsa, jeg syntes du skal droppe ud, hvis du føler for det

  • #20   8. feb 2018 Jeg syntes du skal overveje om du er helt sikker på du vil noget inde for landbruget. Og hvis du er helt sikker så syntes jeg du skal skifte.
    Jeg går på HF-Søfart det er faktisk samme princip og EUX, forstået på den måde at jeg sammetidig med jeg går på HF er ved at uddanne mig til Ubefaren skibsassistent.

    Jeg er så glad for jeg valgt en kombinations uddanelse, fordi jeg netop kørte træt i de traditionelle fag som dansk, matematik osv. Bare det at jeg i løbet af dagen, kommer over på navigationsskolen, og laver opgaver der har med skibe og skibstjenste at gøre. Har virkelig givet mig, en lyst til at tage de "kedelige" fag på HF.


Kommentér på:
Droppe ud af gymnasiet?

Annonce