{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Foldplanlægning og hegnsopsætning {{forumTopicSubject}}

Godmorgen Hg.
Ja, som overskriften siger, handler mit emne om foldplanlægning og hegnsopsætning.

Først lidt info;
Her skal gå to ponyer. Den ene er ca 136 stg, den anden er ca 120 stg. Fælles for begge, er at de godt kan lide græs. Den største er lidt små buttet, ikke noget voldsomt. Den mindste er for tyk. De respekterer hegnet. Vi har en hingstestation som nabo. Dog er det oftest hopper, føl eller vallakker der går ved vores grund.

Nr 2: foldplanlægning
Vil i opdele folden i flere folde? Ja, nej, hvorfor, hvordan?
- selv har jeg tænkt at dele i tre.
Første fold længst til højre, og dele det store stykke til venstre i 2. (Første fold vil blive ca 1800m2, de to andre ca 2000m2 pr stk.)

Nr 3: hegnsopsætning
Hvor mange tråde ville i bruge? - og i hvilken højde?
Tråd, reb eller bånd?
- jeg tænker at hele hegnet skal være 110 cm højt, og har tænkt tre tråde. Første tråd ved 40, næste ved 70, og sidste tråd ved 110 cm.

Selv synes jeg bånd er pænt. Men kan det række/trække nok strøm?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foldplanlægning og hegnsopsætning
  • #1   27. aug 2018 Nr 2: foldplanlægning
    Vil i opdele folden i flere folde? Ja, nej, hvorfor, hvordan?
    - selv har jeg tænkt at dele i tre.
    Første fold længst til højre, og dele det store stykke til venstre i 2. (Første fold vil blive ca 1800m2, de to andre ca 2000m2 pr stk.)
    -Hvis dine ponyer har tendens til at kunne blive forfangne, så ville jeg have lavet vandrefold, det kræver dog meget hegn.. Man kunne dog bruge tentor pæle indvendig så bliver det ikke så dyrt. Ellers ville jeg dele foldene op således at jeg sikret optimalt udbytte af græsset, og så de andre folde fik et par ugers ro til at vokse på

Nr 3: hegnsopsætning
    Hvor mange tråde ville i bruge? - og i hvilken højde?
    Tråd, reb eller bånd?
    - jeg tænker at hele hegnet skal være 110 cm højt, og har tænkt tre tråde. Første tråd ved 40, næste ved 70, og sidste tråd ved 110 cm.

Jeg ville ikke bruge 3 tråde når de er gode til at respektere hegnet, det er spild af tråd i min optik så jeg ville nøjes med den på 70 og 110cm

Selv synes jeg bånd er pænt. Men kan det række/trække nok strøm? Bånd er pænt, og trækker strømmen fint, men ulempen med bånd er at brudstyrken ikke er ret stor, også bliver den svag og forgår nemmere af solen, så jeg ville bestemt vælge de hvide tråde medmindre jeg havde mange penge, så ville jeg bestemt vælge rimfaxe

Mvh TT

• #2   27. aug 2018 Hvorfor ikke lave en vandrefold i stedet for? smiley Jeg bruger selv reb, det fungerer bedst synes jeg.. Bånd knækker let hvis det stormer.. Og jeg tænker du sagtens kan nøjes med to.. smiley

• #3   27. aug 2018 Tak for svar TT.
    Men tænker også på, at bolette jo er hoppe, og med hingstestation som nabo.
    God idé er nok ikke at bruge bånd, hvis det hurtigt forfalder. smiley

• #4   27. aug 2018 Så ville jeg i stedet sætte plankeværk med strøm på indersiden, langs grunden imod hingste stationen og gøre hegnet til 140 cm der over imod hvis du er bekymret for naboens erhverv smiley

Mvh TT

• #7   27. aug 2018 Hvis du har det godt med at være på den sikre side, så vælg 3 tråde. Hos os har vi den nederste tråd ca. 40 cm fra jorden, men græsset gror ofte i det, så hvis jeg var dig, ville jeg sætte den op til 50 cm. Øverste tråd bør være 120 cm.
    Vi bruger rebtråd og plaststolper fra tæpperør - dog med træstolper i hjørnerne og ingen rebklippere. Det har stået i 20 år nu. Vi har haft heste/ponier, som er rendt igennem hegnet og der er aldrig sket skade på dem, fordi rebhegn kan give sig (modsat ståltrådshegn som laver dybe skader). Og skulle en hest rende i hegnet, så vil tæpperørene bøje/knække, sådan at det også giver en sikkerhed i forhold til skader på hestene. Det kan vi klart anbefale som værende den optimale løsning for hestene.
    Angående foldinddeling: Jeg ville hegne det ind som én stor fold med åbninger flere steder og så lave stribeafgræsning til dine ponier. På den måde kan du meget bedre styre græsindtaget, så de ikke bliver forfangne, og resten af folden får ro til at vokse igen.Du kan købe gode flytbare foldspyd, hvor du kan sætte rebhegn på og så bare flytte det en stribe ad gangen. På den måde slipper du for at skulle lave permanente folde og det vil gøre det nemmere for en traktor at komme rundt på din fold og f.eks. gøde, slå græsset, give kalk, så folden om. Hvis foldene bliver for små, så kan det blive bøvlet.

• Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 3 Svar: 44
    #8   27. aug 2018 Jeg ville helt klart lave det som vandrefold, så de får mere motion. Fx som det jeg har tegnet op, hvor de blå streger er led, der kan tages af og på, så det midterste stykke kan tages fra.

profilbillede
  • #9   27. aug 2018 Jeg takker for jeres brugbare svar. Har fået lidt idéer, og lidt erfaring med i mine overvejelser.
    Så nu skal jeg i tænke-planlægnings-boks smiley

Kommentér på:
Foldplanlægning og hegnsopsætning

Annonce