Foldplanlægning og hegnsopsætning {{forumTopicSubject}}
Godmorgen Hg.
Ja, som overskriften siger, handler mit emne om foldplanlægning og hegnsopsætning.
Først lidt info;
Her skal gå to ponyer. Den ene er ca 136 stg, den anden er ca 120 stg. Fælles for begge, er at de godt kan lide græs. Den største er lidt små buttet, ikke noget voldsomt. Den mindste er for tyk. De respekterer hegnet. Vi har en hingstestation som nabo. Dog er det oftest hopper, føl eller vallakker der går ved vores grund.
Nr 2: foldplanlægning
Vil i opdele folden i flere folde? Ja, nej, hvorfor, hvordan?
- selv har jeg tænkt at dele i tre.
Første fold længst til højre, og dele det store stykke til venstre i 2. (Første fold vil blive ca 1800m2, de to andre ca 2000m2 pr stk.)
Nr 3: hegnsopsætning
Hvor mange tråde ville i bruge? - og i hvilken højde?
Tråd, reb eller bånd?
- jeg tænker at hele hegnet skal være 110 cm højt, og har tænkt tre tråde. Første tråd ved 40, næste ved 70, og sidste tråd ved 110 cm.
Selv synes jeg bånd er pænt. Men kan det række/trække nok strøm?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Vil i opdele folden i flere folde? Ja, nej, hvorfor, hvordan?
- selv har jeg tænkt at dele i tre.
Første fold længst til højre, og dele det store stykke til venstre i 2. (Første fold vil blive ca 1800m2, de to andre ca 2000m2 pr stk.)
-Hvis dine ponyer har tendens til at kunne blive forfangne, så ville jeg have lavet vandrefold, det kræver dog meget hegn.. Man kunne dog bruge tentor pæle indvendig så bliver det ikke så dyrt. Ellers ville jeg dele foldene op således at jeg sikret optimalt udbytte af græsset, og så de andre folde fik et par ugers ro til at vokse på
Nr 3: hegnsopsætning
Hvor mange tråde ville i bruge? - og i hvilken højde?
Tråd, reb eller bånd?
- jeg tænker at hele hegnet skal være 110 cm højt, og har tænkt tre tråde. Første tråd ved 40, næste ved 70, og sidste tråd ved 110 cm.
Jeg ville ikke bruge 3 tråde når de er gode til at respektere hegnet, det er spild af tråd i min optik så jeg ville nøjes med den på 70 og 110cm
Selv synes jeg bånd er pænt. Men kan det række/trække nok strøm? Bånd er pænt, og trækker strømmen fint, men ulempen med bånd er at brudstyrken ikke er ret stor, også bliver den svag og forgår nemmere af solen, så jeg ville bestemt vælge de hvide tråde medmindre jeg havde mange penge, så ville jeg bestemt vælge rimfaxe
Mvh TT
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
apr 2008
Følger: 243 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.407
Men tænker også på, at bolette jo er hoppe, og med hingstestation som nabo.
God idé er nok ikke at bruge bånd, hvis det hurtigt forfalder.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 376
Vi bruger rebtråd og plaststolper fra tæpperør - dog med træstolper i hjørnerne og ingen rebklippere. Det har stået i 20 år nu. Vi har haft heste/ponier, som er rendt igennem hegnet og der er aldrig sket skade på dem, fordi rebhegn kan give sig (modsat ståltrådshegn som laver dybe skader). Og skulle en hest rende i hegnet, så vil tæpperørene bøje/knække, sådan at det også giver en sikkerhed i forhold til skader på hestene. Det kan vi klart anbefale som værende den optimale løsning for hestene.
Angående foldinddeling: Jeg ville hegne det ind som én stor fold med åbninger flere steder og så lave stribeafgræsning til dine ponier. På den måde kan du meget bedre styre græsindtaget, så de ikke bliver forfangne, og resten af folden får ro til at vokse igen.Du kan købe gode flytbare foldspyd, hvor du kan sætte rebhegn på og så bare flytte det en stribe ad gangen. På den måde slipper du for at skulle lave permanente folde og det vil gøre det nemmere for en traktor at komme rundt på din fold og f.eks. gøde, slå græsset, give kalk, så folden om. Hvis foldene bliver for små, så kan det blive bøvlet.
sep 2014
Følger: 3 Svar: 44
apr 2008
Følger: 243 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.407
Så nu skal jeg i tænke-planlægnings-boks
Foldplanlægning og hegnsopsætning