{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.825 visninger | Oprettet:

Bekymring om sort arbejde HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej med jer. Jeg er lige startet på et nyt job som hestepasser for en virksomhed. Idag snakkede vi om løn og arbejdstider. Her blev jeg noget chokeret. For det første vil de have man arbejder hver dag (det er jo som det er...) men så kommer vi ind på løn. Her sagde han så at lønnen lå på 200 kr om dagen (arbejder ca. 5 timer, så altså 50 kr. i timen), så tænkte jeg ja okay, det er jo en meget lav løn. Men det er der jo som sådan ikke noget galt i, andet at det er meget lidt. Men efter det siger han så at man får udbetalt lønnen kontant hver søndag. Han har endnu ikke spurgt om mine oplysninger til en lønseddel, da vi snakkede om disse ting, og da det jo er lovpligtigt at indberette til SKAT om løn (ligemeget hvor høj den er) så mistænker jeg jo arbejdsstedet for organiseret sort arbejde. Hvad vil i tænkte, og gøre? Skal jeg bare spørge ham lige ud om de indberetter til SKAT. Jeg vil selvfølgelig overhovedet ikke have et fast arbejde hvor jeg tjener sorte penge. Så hvad skal jeg gøre? Det skal siges at jeg er ret konfliktsky (men vil samtidig gerne have styr på det her...)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bekymring om sort arbejde HJÆLP!
  • #2   16. nov 2018 Ja jeg er helt enig med dig. Tak, det er en god formulering! Og ja det burde jeg, men det er jeg ret sikker på jeg ikke får.

  • #3   16. nov 2018 Det er sort arbejde.

    Og dårlig løn. Hold dig langt væk derfra.


  • #5   16. nov 2018 Jeg er også ret sikker på at jeg ender med at sige op!

  • #6   16. nov 2018 Hej Anne
    Det lyder lidt suspekt. Synes du skal spørge ind til de spørgsmål du har hos arbejdsgiver, så får du svar og herefter kan du jo overveje om det er en ansættelse du kan stå inde for.
    Umiddelbart tror jeg at det er din pligt at indberette din indkomst/løn til skat.
    Måske du kan blive klogere via SKATs hjemmeside:
    https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234808
    Held og lykke med dit nye job smiley


  • #7   16. nov 2018 Nana E: Nej, alt dette har jeg ikke fået informationer om. Jeg er lige startet, så jeg tænkte at de ville sige det snart, men det tyder bestemt ikke godt.

  • #8   16. nov 2018 Virksomheden kan trække dine skatte oplysninger via Skat, så det KAN være grunden til at han ikke har bedt om dem.

    Men du har krav på at få en lønseddel, hvorpå der skal være oplyst hvor meget der er indeholdt skat.

    Så du skal arbejde 7 dage om ugen til 50 kr. i timen?????

    øh, kan man se din røv for skosåler?????


  • #9   16. nov 2018 Malenetilde: Mange tak smiley Jeg har researched omkring det, og det jeg kunne forstå var at arbejdsgiver altid er forpligtet til at indberette løn. Der må jo gerne betales kontant, men der skal vidst indberettes om løn, med mit og deres CPR, CVR nummer osv.

  • #10   16. nov 2018 Hvis ikke du får en lønseddel hvorpå der står at der er indenholdt A-skat, og virksomheden senere kommer under luppen af skat. Så vil det beløb du har fået udbetalt, være din løn uden skat.

    altså så skal du betale en efterskat af det. også er din løn altså ret lille.


  • #11   16. nov 2018 Dorthe C: Ja, det er en lorte løn, og det kom også bag på mig. Havde da også regnet med nogle fridage smiley

  • #12   16. nov 2018 Anne: Det er krav om hvor mange timer og dage man må arbejde i træk før man har krav på fridage.


    Jeg ville som udgangspunkt holde mig langt væk medmindre jeg fik en kontrakt og en lønseddel.


  • #13   16. nov 2018 5 timer til 200, det er altså kun 40 kr. I timen, det er jo slet ikke nok eller acceptabelt.
    Find noget andet med orden i tingene og en ordentlig løn.


  • #14   16. nov 2018 Dagmar: Ups, min fejl, det er 4 timer. Men stadig lav løn på 50 kr smiley

  • #15   16. nov 2018 De fleste hestejobs er sort arbejde til lav løn. Hvilket kun kan lade sig gøre, fordi det kun er unge piger som søger en oplevelse og erfaring, over løn og sikkerhed, som ansættes.

    Hvis du har ønske om et rigtigt job, så sig op. Eller dvs, sort arbejde siger du ikke op, da det teknisk set ikke er et job. Du kan i princippet bare fortælle dem, at det ikke er hvad du havde forestillet dig og så gå med det samme. De har intet lovmæssigt, som kan holde på dig.
    Selvfølgelig skal du heller ikke arbejde hver dag. Det lyder som nogle dårlige betingelser, selv for sort arbejde.


  • #16   16. nov 2018 Celina: Jeg tænkte nemlig også om det var "normalt" for sådan et hestejob. Men det er alligvel ulovligt, og nogle betingelser jeg ikke kan gå med på.

  • #17   16. nov 2018 Hængemule: Ja okay, hvad er det krav?

  • #19   16. nov 2018 Her er det beskrevet kort smiley

    profilbillede
  • #20   16. nov 2018 Hængemulen: Ja okay, så har jeg jo også et krav på en fridag, eller hvordan? Eller gælder det ikke når jeg kun arbejder 4 timer om dagen??

  • #21   16. nov 2018 Nemlig. Hvis jeg var dig, ville jeg bare sige til ham, at det ikke er nogle betingelser du har lyst til at acceptere. Selvom det er sort arbejde, er lønnen og arbejdsdagene uacceptable. Så bare sig farvel og tak. Det er først når du er rigtigt ansat på kontrakt, at der skal opsiges/fyres med en varsel antal dage inden, som er angivet i kontrakten, og der skal så arbejdes/gives løn indtil datoen. Dette er du ikke omfattet af. smiley Så bare gå, inden du kommer for godt igang med "jobbet".

    Det kan være svært når man er konfliktsky, kender det selv, men du skal vide, at det er ham som har ansat dig under sort arbejde uden at gøre dette tydeligt for dig inden. Du kan jo kun gå ud fra, at han ansætter under ordentlige betingelser. Dvs du har alle rettigheder på din side, han har ingen.


  • #22   16. nov 2018 Anna: Ja det vil jeg bestemt mene du har smiley

  • #23   16. nov 2018 Celina: Tusind tak, det giver lidt ro på bekymringerne smiley

  • #24   16. nov 2018 Tænk hvis du bliver invalid ved en skade. De skal ikke dække dig fordi du ikke er officielt ansat. Så find noget andet arbejde, det er for opslidende at arbejde i den verden hvis det ikke er ordenlige forhold du under.

  • #25   16. nov 2018 Lønnen er ekstremt lav.
    Du skal arbejde alle dage - hvad med jul, ferier?

    Enten er der ikke styr på papirarbejde, eller også er det systematisk sort arbejde.

    Medmindre du vil støtte ovenstående, så sig op nu.
    End of story.
    Stem med fødderne.


  • #26   16. nov 2018 Tak for alle jeres svar. Jeg siger op i morgen!

  • #27   16. nov 2018 er det den eneste indtægtskilde du har, hvis nej, og hvis du ikke får en lønseddel, laver du blot en indberetning om b indkomst via skat og du vil derved blive opkrævet skat.
    du skal som der bliver skrevet have en kontrakt, denne skal du have inden for de første 14 dage, du er ikke dækket af en arbejdsgiver forsikring uden en underskrevet kontrakt. husk der er en mindsteløn for ufaglært arbejde, find takst og fortæl dette til din arbejdsgiver. tænker ikke han har overenskomst, evt Meld dig en en fagforening så du står stærkt


  • #28   16. nov 2018 Anita: Tak for svar. Lige nu er det min eneste indtægt. Det er faktisk ikke ulovligt at få under mindsteløn, i hvert fald ud fra det jeg har læst mig frem til. Jeg får ikke en kontrakt. Så jeg "siger op"!

  • #29   16. nov 2018 Fornuftigt Anna smiley
    Nå det så er sagt, bemærkede jeg et indlæg længere oppe omkring unge piger som ‘finder’ sig i disse job. På en måde er vi ‘voksne’ hestefolk også med til at bidrage til dårlig løn og arbejdsvilkår inden for branchen fordi alt skal være så billigt. Muldvarpskindet sidder godt i lommen på hestefolk. Alt forspørgsel starter altid med ‘kender du en/et billigt bla bla et eller andet smed, opstaldning osv.
    Ovenstående job kunne meget vel være på et opstaldningssted/ridecenter...
    Som så mange andre tråde hvor fx en staldejer spørger hvad en rimelig pris på en boks inkl whatever med beskrivelse af sted, svarer de fleste som regel at de vil ‘kun’ give det og det og synes tit at staldejer er grådig.
    Det var blot en tanke smiley


  • #30   16. nov 2018 Malenetilde: Jeg kan sagtens følge dig! smiley

  • #31   16. nov 2018 Malene: god pointe. Men der findes også mange steder, hvor ejerne er mange millionærer og stadig kun vil give så lidt som muligt. De strækker den til grænsen, så de lige akkurat giver nok til, at det er muligt at finde ansatte, men så ikke en krone mere end det.

    Der er f.eks. et kæmpe salgs- og avlssted i Tyskland. Ejeren er mange millionær, sansynligvis milliardær. Der er mange ansatte, som er lovligt ansat (ikke sort), alle til lav løn, 13.000 om måneden før skat, dog inkl logi. Arbejde 6 dage om ugen, 8 timer om dagen, med hver 4. Søndag hvor man også arbejder.
    Ok forhold, hvis man skal tænke på at det er et hestejob, hvis logi var i orden. Men boligforholdene er gammelt værelse hvor man bor 2 og 2. Fælles bad og toilet og ét køkken, som man deles omkring 20 om.
    Man kan købe morgenmad og frokost som trækkes fra ens løn. Morgenmad er havregryn/cornflakes med mælk. Frokost er hvid toast med smør og billigt kødpålæg. Ikke super spændende at betale meget for.

    Og vi taler altså om en milliardær, som sælger og køber heste til millioner, som har mere end råd til, at give de ansatte bedre forhold. Det er ikke engang meget der skal til. Bare giv hver ansat deres eget værelse og byg nogle flere køkkener og badeværelser. Samt hav en ordentlig kantine, med noget ordentlig mad, som man kan arbejde mange timer på. Så havde 13.000 + logi været okay.

    Og der er mange eksempler på lignende steder, hvor staldenes ejere bruger millioner på heste, forretning og staldforhold, og de ansattes forhold kommer i allersidste række.
    Det er som om der bare er intern enighed om i hesteverdenen, at det er okay at nedprioritere arbejderne.


  • #32   16. nov 2018 Celina, jeg kan godt se at eksemplet du giver er en umiddelbar lav løn set med danske øjne. Jeg vil dog sige at en fuldtidsbutiksansat (ufaglært) nok tjener 17-18.000kr før skat i DK, så en lønning i Tyskland til 13.000 kr inkl logi ikke forarger mig ikke så meget.
    Alle har jo et personfradrag på 46.000 kr, så den minimums udbetalte løn vil være rundt regnet 8.800 kr. Tyskland er eftersigende også billigere end DK at leve i.
    Men jeg er helt enig i at branchen kunne trænge til et løft mht løn og vilkår.


  • #33   16. nov 2018 Jeg ved godt, at mindstelønnen er lavere andre steder. Den er vidst 18.000 i Danmark (uofficielt?).
    Så lønnen i sig selv er som sagt fin nok. Men man skulle som minimum kunne forvente, at boligforholdene er acceptable, især når det er et ansættelseskrav at man bor der.
    Min pointe er, at det er decideret uacceptabelt, at give ansatte minimumsløn og oven i det, skal leve i et faldefærdigt værelse med en anden person, og deles 20 om køkken/bad/toilet, samt den tilkøbte mad er virkelig ringe og af laveste kvalitet. Mindstekravene er overholdt, men der er godt nok ikke givet den mindste øre udover. Hvilket er mærkeligt, når det i hvert fald ikke er penge, som ejerne mangler.. :b


  • #34   16. nov 2018 i min tid som dyrepasser elev lærte jeg den barske virkelighed om hesteverden...

    om det så er en lille stald eller en kæmpe rideskole/stutteri eller gård så vil langt de fleste give så lav løn som overhovedet muligt.. derfor vælger de også mange gange elever fra, da der er et krav til mindste lønnen..

    jeg blev valgt fra et sted (de var enormt glade for mig, og udtrykte at jeg stod ret godt) de valgte en yngre pige der blot ville arbejde i stalden, som jo så får en relativ lavere løn end man burde.. sådan fungere det desværre de fleste steder..

    jeg ville sige op hurtigst muligt hvis jeg var dig.


  • #35   16. nov 2018 Husk også at ved sort arbejde er der så sikkert heller ingen forsikringer!

  • #36   17. nov 2018 Har du fået sagt op i dag?

    Jeg ville egentlig spørge ganske simpelt ind til lønseddel, skat, feriepenge, fridage osv som de andre har nævnt. På denne måde spørges der ikke direkte ind til sort arbejde, men du får nogle informationer, hvor du tydeligt kan afgøre det. Det er helt normale oplysninger at kræve og det burde ikke volde en alm. arbejdsgiver problemer.

    Noget andet er herefter - man kan ikke anmelde anonymt, men står man i så tydelig en situation som din, så synes jeg man har pligt til at anmelde for mistanke om skatteunddragelse.
    Du er sandsynligvis hverken den første eller sidste, der bliver ansat under de vilkår, og så er det en ganske uacceptabel måde at drive virksomhed på.


  • #37   17. nov 2018 Fünke: ja jeg har sagt op. Han sagde alt muligt med at det var mig selv der havde sagt at jeg ville arbejde alle ugens dage indtil jul og at det ikke er rigtigt at det er 50 kr i timen fordi det åbenbart kun tager 1,5 timer det jeg skal lave, hvilket ikke passer. Det tager i hvert fald mere end 1,5 time. Så jeg kunne fornemme på ham at han i hvert fald syntes at det hele er fair med løn osv. Men whatever, det er ovre nu. Det kan godt være at det ikke er sort arbejde, jeg ved jo ikke om de indberetter til SKAT eller ej, men det er stadig unormalt at jeg ikke har fået en kontrakt eller noget som helst at vide omkring forsikring, helligdage, ferier, osv. Jeg er blevet meget lidt informeret og det er jo også tegn på at der ikke er helt styr på det. Men jeg ved ikke om det er nok til at melde det.

Kommentér på:
Bekymring om sort arbejde HJÆLP!

Annonce