Fællesbad og synet på menneskets kroppe. {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Nu har der været ALT for stille her inde de sidste mange dage. Også så jeg noget jeg syntes jeg ville tale med Jer om
Nu er jo jeg en generation ældre end mange her inde så I synes nok jeg er forfærdelig ift det jeg siger.
men tænk over det, så skal nok jeg tænke over hvad I også siger
Da jeg var ung og gik i skole, så var bad efter idræt noget alle skulle. Det var en SKAL ting. Den eneste der slap for at gå i bad, var den muslimske pige i klassen når hun havde menstruation. Ellers skulle hun også. Når hun ikke havde været i bad, så stinkede hun helt forfærdeligt så man ikke kunne holde ud at være ved siden af hende, og det samme havde vi gjort hvis vi ikke havde været i bad.
I dag er der rigtig mange der ikke går i bad, pga blufærdighed osv. Og det bliver jeg lidt irriteret over. For I går og stinker, og I gør det bestemt heller ikke nemmere for hinanden at lære at alle har forskellige kroppe, og at det faktisk er okay. Ingen er perfekte, og det er ej heller meningen at I skal være. Jeg takker da bla min farmor for at hun fra jeg var lille, tog mig med i svømmehallen, der stod jeg side om side med gamle rynkede koner og unge smukke piger, gravide kvinder osv. Det var da godt at lære at folk er forskellige, og at det er en normal ting med at gå i bad sammen.
Vi mobbet ikke hinanden, da vi havde lært at folk er forskellige. Og der var da også fokus på den perfekte krop dengang med fotomodeller som bla. Naomi Cambel og Claudia Schiffer. Så det er ikke noget nyt...
Jeg føler at dagens unge ikke har nok SKAL ting. I slipper for let, der bliver ikke stillet nok krav. (også generelt, ikke kun bad efter idræt)
Hvorfor ødelægger I det for Jer selv (det naturlige ved at gå i bad efter idræt og det naturlige ved nøgene kroppe) og kommende unge?
Det er jo fordi I laver et problem ud af det, at det bliver et problem..
Så hop i bad efter idræt, omfavn forskelligheden og lær at det er okay at ikke være perfekt, for det er ingen
Mvh TT
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Jeg tror, at du har fat i den gale ende af snoren. Det er lige omvendt - de unge er udsat for et helt vanvittigt krydspres.
Der er en fuldstændig omfattende perfekthedskultur i samfundet, som de unge mennesker allerede i den tidlige barndom bliver presset ind i.
De bliver testet, målt og vejet i begge ender i hele deres institutionsliv. De skal leve op til (meget) strenge faglige og sociale krav, samtidig skal de navigere i (og helst vælge "de rigtige") fritidsinteresser, forsøge at danne sig et overblik over deres voksenlivs karriere allerede inden de når ud af folkeskolen og de skal helst også vise et godt billede udad gennem sociale medier. Samtidig forventes der, at de tager stilling til hele deres omverden, er politisk vidende og politisk korrekte.
Deres forhold til et krop, er blot et af de få symptomer der er på denne kultur. I et fællesbad er man udsat og sårbar - man kan ikke skjule sig bag nogen facade. Man er fuldstændig blottet i al sin "uperfekthed" (og læg venligst mærke til anførselstegnene).
Dette for slet ikke at tale om en generel blufærdighedstendens i samfundet, som altså også indvirker på de unge mennesker.
Det kan ikke nytte noget, at vi, tidligere generationer, banker de unge mennesker oven i nødden for at have symptomer på kultur, som vi har skabt. Det er vores generationer (og selvfølgelig dem over), der har fremmanet perfekthedskulturer og blufærdighed. Det må vi gå foran for at ændre - og under ingen omstændigheder bør vi "straffe" de unge for noget, som vi har skabt. Og jeg mener "vi" i bred forstand, naturligvis. Det kan godt være, at du ikke synes, at du har været med til at skabe sådan et samfund, men hvorom alting er, så er du en del af de tidligere generationer. Og ved at banke de unge mennesker i nødden, som du her gør, så er du med til at sige "det I gør, er forkert - i skal gøre det rigtige, som er...". Det er blot endnu et pres. Gå selv foran istedet.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Unge idag udsættes for et massivt pres fra alle hjørner og sider.
At unge/børn ikke vil gå i bad, gør mig intet. Jeg vil hellere ikke gå i bad med andre. Men det handler om at jeg syntes folk uden tøj er mere eller mindre ulækre, uanset form.
Hvis man ser på unge i skole alderen, så sker der så ekstremt meget med deres kroppe, at jeg fuldt ud godt kan forstå deres behov for at gemme sig, og lærer sin egen krop t kende, end at blotte den for 14 andre.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Jeg har altid været virkelig blufærdig. Da jeg gik i en af de første klasser i skolen, skulle man ind til sundhedsplejersken. Alle havde sine forældre med, og jeg havde også min mor med. Man skulle blandt andet vejes, og dertil beordrede sundhedsdamen, at jeg skulle smide tøjet. Jeg har ikke været mere end 6-7 år gammel, og der stod jeg og græd og nægtede, for det ville jeg ikke! Damen blev sur og blev ved med at sige, at jeg skulle. Min mor endte med at tage mig og gå - for det er i orden at være forskellige, og hvad gjorde den mængde tøj som forskel ift. min vægt? Absolut ingenting.
Som ældre havde jeg problemer med at bade i idræt. Jeg lugter ikke af sved efter selv den hårdeste løbetur - der er jeg bare heldig. Men nej, jeg gik ikke i bad. Jeg snød, så jeg ikke skulle. Ligeledes gjorde stort set alle de andre piger i min klasse. Det var virkelig problematisk for mig. Jeg har altid været sådan, og jeg går heller ikke i svømmehal, hvis ikke jeg kan have badetøjet på inden jeg tager afsted. Jeg klæder ikke om med andre mennesker, og jeg viser kun min nøgne krop til min kæreste - og det er til gengæld ikke noget problem for mig.
Jeg bliver faktisk rigtig gal over, at nogle mennesker mener, at man skal tvinges til at vise sig nøgen for andre, også "bare" sine klassekammerater. Jeg synes personligt, at man skal have valget for, om man vil eller ej. Ellers må idræt i skolen nedlægges eller lægges i de sidste timer, hvis man ikke vil have børn og unge, der "stinker".
Jeg vil have lov at bestemme over min egen krop, og selvom det ikke blev accepteret, da jeg var barn og ung, så håber jeg rigtig meget på, at det er noget, der vil blive indført (hvis ikke det er indført). Så må alle dem, der ikke har noget imod det, være dem der viser sine kroppe frem, og dem, der ikke har lyst, de får lov at lade være.
PS. i 8. og 9. klasse (ny skole) fik jeg min mor til at skrive et brev om, at jeg ikke skulle tage bad efter idrætstimerne. Og det fik jeg så lov til at undgå.
Ja - mine forældre støttede mig i, at jeg er blufærdig, og at det skal man have lov til at være. Ligesom der findes forskellige kroppe, så findes der også forskellige sind.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Heste: 24 Emner: 126 Svar: 1.174
Tror det hænger sammen med at de nærmest ikke lære at vi alle er forskellige og at det er OK
maj 2007
Mig bekendt, har det ikke haft nogen positiv effekt, at tvinge piger i fælles bad - tvært imod.
Og problemet kunne ret nemt løses - læg idræt, og anden sport sidst på dagen.
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Heste: 24 Emner: 126 Svar: 1.174
Min datters badefaciliteter er små båse, så de står ikke i total kollektivt bad!
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 178
Det er ligesom der er gået noget galt i den seksuelle og kropslige frigørelse. Vi er gået fra ikke at måtte have sex og vise vores kroppe frem, til at det er noget man nærmest skal. Hvorfor ikke bare lade det være et personligt valg? Ligegyldigt hvilken måde man vælger at leve på, er det jo ikke fordi det skader andre mennesker, og de "blufærdige" unge skal nok finde andre steder at se normale kroppe. Hvis ikke, må det inkluderes i seksualundervisningen.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
maj 2007
feb 2008
dec 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 416
apr 2012
Følger: 25 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 57
jeg har aldrig været tvunget til det, jeg har bare altid gjort det. Det er nemlig helt naturligt for mig
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
For mit vedkommende har jeg altid været utrolig blufærdig. Jeg HADER at være i omklædningsrum osv med andre. Heldigvis er det blevet så meget bedre med årene, og nu har jeg ikke noget imod det. For vi er netop forskellige.
Men da jeg gik i folkeskole og på gymnasiet, var det sjældent jeg tog et bad efter idræt.
Jeg ved ikke om ungdommen slipper for let. Men der bør virkelig gøres noget for, at det at gå i bad i skolen osv ikke er så stort et problem.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg kan desværre ikke genkende debattens præmis.
Det hænger nok sammen med, at I min barndoms klasse gik vi i bad.
Nu er jeg gået hen og blive læge.
Teknisk set er der omklædningsrum i kælderen. Mine kollegaer og jeg gider bare ikke gå derned.
Så de fleste af os klæder om i fælles kontoret. Hyggesnakker med vores kolleger imens.
Jeg er også vinterbader. Står der andre på broen, spørger jeg pænt om de er generte, griner, tilføjer "- for det er jeg ikke!" Og så er jeg nok i vandet, før folk svarer.
Dette er normalt i min omgangskreds.
Lever jeg på en anden planet?
nov 2018
Følger: 46 Følgere: 2 Svar: 40
mar 2011
Mvh TT
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
Var jeg blufærdig ja gu var jeg så, blev jeg mobbet ja hele min barndom, men aldrig i badesituationer, og min overvægt kan lige så tydeligt ses med tøj på.
Jeg syntes det er vigtigt dels at lære børn om kroppensforskellighed, men sandelig også om gode hygiejne vaner, og skolen er med til at opdrage vores børn, derfor mener jeg også at bad efter idræt bør være obligatorisk, man må investere nogle penge i bade faciliteterne, og lave små båse helst med forhæng, så man kan komme i bad uden at føle sig overvåget.
Jeg fælles bader stadig. Jeg er stadig ked af min krop, men i bad det skal jeg altså. Og så er jeg den første der render rundt i kun trusser, hvis jeg er på en almindelig strand, men jeg kommer helst på nudist strande, og det gør jeg fordi jeg kan lide at mærke sol, vind og vand på min bare hud, og jeg syntes vådt badetøj er ulideligt.
Jeg tager ikke i svømmehallen, på stranden eller andre steder hvor jeg skal være nøgen med andre, uden jeg er forberedt inden ( har buskryddet hele kroppen), men når det er klaret er jeg ikke bleg for at vise mig nøgen
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 638
Jeg går nu i gymnasiet, og jeg går ikke i bad. Jeg har svær astma, og jeg kan ikke tåle at være i omklædningsrummet længere end højst nødvendigt. Der bliver godt nok sprøjtet med meget deodorant og parfume derinde. Så jeg tager godt med deodorant på, og så tager jeg et bad, når jeg kommer hjem.
Jeg tror ikke, at man skal tvinge nogen til at gå i fællesbad. Det er kulturen i samfundet og klasserne, som er gal. Det er ikke bare sådan lige at ændre.
nov 2011
Jeg tror altså ikke det handler om, at børn ikke må se en tissemand/tissekone (uf jeg hader de to ord), men om at de voksne ikke synes det er særlig rart. Jeg ville personligt aldrig klæde om i DAMERNES omklædningsrum, hvis der rendte små drenge pp over 6 år rundt derinde. Hell, jeg kan ikke engang, når de er under 6 år! Jeg bryder mig ikke om at blive kigget på, og børn de kigger meget, så derfor er det over min grænse, at børn af det modsatte køn omklæder det samme sted som mig.
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Synet på menneskeskroppen og at de er forskellige, er en samtale man skal have, ja. For det er det. Men jeg synes det er trist, at du føler de unge idag slipper let. For det gør de ikke. Og det gjorde de heller ikke for 5 år siden. Jeg kan satme love for at 15 årige mig følte sig presset af div. billeder i bladende og de der gik omkring mig. I stedet for at gøre noget, gik jeg så i joggintøj og løse t-shirts pga. usikkerheden. Jeg er først begyndt at gå i stramt tøj her efter jeg blev 18.
Nu er jeg så heller ikke blufærdig længere - jeg har stået et par gange i vores fotostudie i bh, og jeg er ikke bange for at vise mig frem. Men det er der NOGLE der er.
Og det er vel ikke forkert?
Blufærdighed er en ting. Mobning er en ting. Og had til egen krop, er en ting. Hvorfor skulle de unge idag slippe nemt? De unge idag ligger mærke til hvor meet hår du har på div. steder af kroppen, hvor stor bryster/lår/mave du har. Om dine fødder er underligt skabt.
Fællesbad er fint - men skab dog for pokker "private" kabiner.
Altså, jeg er én af dem med massive selvtillidsproblemer fordi at jeg netop er blevet kørt på pga min krop.
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Men hold nu op, hvor er nogle børn rapkæftede.
Jeg har stødt på ret mange drenge ned til 5-6 års alderen, som på en eller anden måde, allerede har fået lært diverse skældsord for kønsdele, kvindenedgørende ord osv. og råber dem til alle sider og efter alle, på helt tilfældige tidspunkter.
De ved det er forbudte ord, derfor er det sejt at råbe dem højt.
Jeg kan lige se det for mig, at en 6-årig dreng, begynder at råbe disse ord efter nøgne kvinder i omklædningsrummet. Selv ville jeg nok bare tænke "jeg er glad for, at det ikke er mig som har den unge", ligesom jeg har tænkt når jeg er blevet kaldt disse ord af børn, fuldt påklædt. Men tænker det nok ikke er alle, som vil tage let på det i et omklædningsrum.
nov 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er ikke fedt og være mobbeofferet i klassen og stå og skulle gå i bad, med dem der dagligt er efter en. Det har ikke noget og gøre med at man er vant til at få sin vilje - men at man som teenager og såmænd også yngre er pænt sårbar i den alder med ens psyke og at tøser bare ikke er særligt flinke ved hinanden altid.
At man vil sætte en lærer til at holde øje, hjælper ikke en dyt, hvis det skulle være et forslag - tøjet skal stadig væk af, der kan stadig blive snakket og hvisket.
Jeg havde det den gang ikke godt med mig selv pga. mobningen - nu har jeg det ganske fint med mig selv og har ikke noget problem med min krop. Jeg har heller ikke noget problem med at bade med andre i en svømmehal.
Men tvinges til det, nej - det gider jeg faktisk ikke. Jeg foretrækker det er et aktivt tilvalg istedet for.
Og så meget stinker man nu heller ikke efter en omgang idræt - jo hvis du beholder det svedige tøj på og insister på ikke at bruge deodorant.
feb 2008
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
lige så vel jeg kan bestemme hvem der skal ligge i min seng eller inden for min dør eller sidde i min bil
lige så vel vil jeg have lov til at bestemme hvem der skal/eller ikke skal se mig nøgen 1
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
1 jeg gider ikke have muligheden for at glo på dem
2 de skal ikke have mulighed for at glo på mig
3 så er det altså også bare rarest at stå i eget hus og bade lige så vel som det er rarest at skide på eget lokum
nov 2011
dec 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 416
Jeg syndes så godt man kan lave sær aftaler om freksempelt at vente med og gå i bad til man kom hjem... Kan huske en i min klasse hun fik den særaftale at hun måtte gå ud en halv time før idræt var slut da hun heller ikke kunne lide at bade med andre så når vi andre kom ud da det var helt slut så havde hun været i bad og fået tøj på.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Jeg støtter 100% op om kropspositivister, kvinder og mænd der gør en indsats for at vise, at vi alle er forskellige, og at alle, uanset højde eller bredde er lige perfekte (eller uperfekte). Jeg tager hatten af for deres mod, inspireres af dem og anerkender dem for det kæmpe stykke arbejde mange af dem gør. Derimod har jeg svært ved at respektere mennesker, der ikke kan respektere andres grænser.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Men - jeg kan slet ikke genkende billedet.
Brøl.
Brøl.
Vi findes også, os som har opdaget at de fleste har et hoved, to arme, to ben og noget midt imellem.
Ikke at det handler om at vise frem, være generte, være smuk eller grim.
Men vi er.
Vi er mennesker, alle, og fred være med det.
...
Og så er det skræmmende, at folk taler om utryghed ved nøgenskab når det de beskriver er simpel, forbandet, mobning.
Må en grum nisse stikke en våd finger i øret på alle dem, der mobber.
Hvis arbejdsmiljøet er elendig, er det naturligt at være utryg ved at være nøgen. Eller åbne munden. Eller bare være til.
Mobning er noget fanden skabte. På en mandag. Morgen, meget tidlig morgen! I Sverige! Fy faen.
Det ubehag folk beskriver handler jo ikke om bad, men kultur. Fanden skabte dårlig arbejdsmiljø.
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Det er vel ligeså vel som pigen der ikke vil af med sin tshirt og/eller bh under sex, fordi hun ikke kan lide sin krop. Og det er der altså tit en grund til, og det starter ofte i de små klasser. Og nej, det ér ikke rart at blive hvisket om, og det kan sætte hårde spor. Fedt, at nogle er hardcore nok til at komme over det, men det er altså LANGT FRA alle.
Jeg er fotograf, og alligevel har jeg næsten ingen billeder af mig selv - og jeg bryder mig heller ikke om at mine venner bruger mig som model, fordi at jeg IKKE kan lide at se på mig selv på billeder. Ud af 1000 billeder af mig, vil jeg måske gerne beholde 5, hvis jeg er heldig. Jeg kan måske efterhånden godt lide hvad jeg ser i spejlet - men jeg kan ikke lide mig selv på billeder, særlig tit. Fordi at på billeder bliver det fastfrosset, og jeg kan sidde og kigge på ALLE fejl jeg kan finde. Og hvis jeg kan, så kan ham jeg kan lide se dem, så kan mine veninder se dem, så kan de, der ikke kan lide mig se dem, osv.
For så er armen lidt for stor, jeg har dobbelthage, jeg har et dovent øje, jeg står dumt, jeg har en delle her, en delle der, osv osv osv.
Jeg har oplevet flere gange at mine veninder tager et billede af mig, som de synes er godt - og når jeg så kommer derover er alt jeg ser, fejl. Fejl der og der og der, og gider du ikke slette det billede igen?
Og det piner mig. Virkelig - at jeg er så skadet fordi nogle tøser dengang jeg var i de spæde teenage/barneår, ikke kunne holde deres kæft, fordi at skolen partout skulle tvinge os til at bade totalt åbent med hinanden. Jeg havde det slemt nok i mine jogginbukser og oversized t-shirts, så det hjalp ikke at blive tvunget til at blive vist frem.
Jeg kan godt bruge mig selv som model efterhånden - men tit forlader billederne ikke min private harddisk hvis de overhovedet når så langt.
mar 2011
Smut - Det er egentlig ikke det med at vise kroppen frem som er det jeg mener folk skal/bør. Det er at rette sig efter de krav der stilles. De skal gå i bad efter gymnastik fordi det kræves. Jeg kunne ikke være mere ligeglad om man tager badedragt på. Men det er et krav, og så skal det gøres.
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Super. Så lad os blind adlyde alle krav.
mar 2011
Mvh TT
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 167
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
Jeg synes du er ret dømmende, muligvis fordi du er ekstrovert nok til at have det fint med nøgenhed.
Det er rigtig dejligt for dem der har det fint med nøgenhed, men for andre der har det modsat og føler det som et overgreb at skulle være nøgen foran andre, skal da på ingen måde føle sig forkerte! Det er så nedladende at påpege, at man er med til at skabe “kropsangst” fordi man mener at ens nøgne krop ikke behøver at blive parkeret midt i en flok af andre nøgne kvinder/mænd.
Det er sjovt at feje det ind under en form for “manglende rummelighed” at være privat, når man selv vender om og dømmer andre.
Fordi du ikke har et problem med nøgenhed, står jeg ikke og siger du er med til at skabe ubehag for andre og at det skal forbydes at du skal have lov at være nøgen, så hvorfor modsat?
Jeg synes den bedste måde at lære unge mennesker at de er ok som de er, er at lade dem LYTTE til egen krop og hvad de har lyst til i forhold til afklædthed. Og bliver din sarte næse forstyrret af at “de stinker” (gud fri mig vel) ja så må du pakke din næse væk, det er simpelthen ikke så slemt at man ikke kan vaske sig let under armene og bruge deo, at man så i den alder ofte lugter selvom man lige har været i bad og ikke nødvendigvis fordi man har haft idræt, er ret vigtig, for her påpeger du lige at fordi de lugter, så er de forkerte.
Ja jeg er absolut ikke enig i det du skriver og bliver provokeret af det, for hvor er rummeligheden???
Så er der andre krav jeg finder langt vigtigere at lære mine børn, et af dem er at man ikke er forkert hvis man ikke ønsker at feks tage bad blandt andre, mens ting som at møde til tiden, tale pænt, respektere at andre er anderledes og kunne rumme det osv. er så meget vigtigere!
Jeg skal heller ikke bade sammen med andre, det er bare ikke mig, og vil mine unger ikke det, så lytter jeg til dem og vi finder en løsning. De har så ikke det problem, men synes heller ikke det er mærkligt at andre kan have andre vaner og “lyster” end dem selv.
Blot mine tanker, men hold op jeg synes det er ærgeligt at man skal føle sig “krænket” over at andre ikke har lyst til at være nøgne og skubber det ind under at “unge har det for nemt”
nov 2011
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Der var ofte ikke styr på unger der rendte på gangene, så det er sket flere gange, at der kom en masse drenge væltende ind i rummet. Så er det altså ret angst provokerende at skulle i bad, når man kunne risikere at stå der nøgen og blottet, mens en gruppe ældre elever står og griner og peger. På trods af at jeg faktisk ikke var ked af min krop (Dengang ihvertfald), så er min krop stadig min.
Det er så absolut OKAY at sige nej tak til at klæde sig af overfor andre mennesker. Det kan godt være at man stinker efter sport og det bedste er, at tage sig et bad, men det kan man ikke tvinge folk til. Og det SKAL man heller ikke.
nov 2016
Følger: 5 Emner: 12 Svar: 59
Jeg syndes personligt at det enlig mest var i de mindre klasser (3.4.5.) hvor mange droppede bad, da nogle begyndte at få bryster m.m. Jeg vil så selv sige at jeg selv var meget hurtig til at gemme mig bag noget tøj, men nu har jeg personligt et helt afslappet forhold til at være nøgen sammen med andre.
Med det er alså også bare klamt ikke at gå i bad.
Fællesbad og synet på menneskets kroppe.