{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

Fællesbad og synet på menneskets kroppe. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Nu har der været ALT for stille her inde de sidste mange dage. Også så jeg noget jeg syntes jeg ville tale med Jer om
Nu er jo jeg en generation ældre end mange her inde så I synes nok jeg er forfærdelig ift det jeg siger. men tænk over det, så skal nok jeg tænke over hvad I også siger

Da jeg var ung og gik i skole, så var bad efter idræt noget alle skulle. Det var en SKAL ting. Den eneste der slap for at gå i bad, var den muslimske pige i klassen når hun havde menstruation. Ellers skulle hun også. Når hun ikke havde været i bad, så stinkede hun helt forfærdeligt så man ikke kunne holde ud at være ved siden af hende, og det samme havde vi gjort hvis vi ikke havde været i bad.

I dag er der rigtig mange der ikke går i bad, pga blufærdighed osv. Og det bliver jeg lidt irriteret over. For I går og stinker, og I gør det bestemt heller ikke nemmere for hinanden at lære at alle har forskellige kroppe, og at det faktisk er okay. Ingen er perfekte, og det er ej heller meningen at I skal være. Jeg takker da bla min farmor for at hun fra jeg var lille, tog mig med i svømmehallen, der stod jeg side om side med gamle rynkede koner og unge smukke piger, gravide kvinder osv. Det var da godt at lære at folk er forskellige, og at det er en normal ting med at gå i bad sammen.
Vi mobbet ikke hinanden, da vi havde lært at folk er forskellige. Og der var da også fokus på den perfekte krop dengang med fotomodeller som bla. Naomi Cambel og Claudia Schiffer. Så det er ikke noget nyt...

Jeg føler at dagens unge ikke har nok SKAL ting. I slipper for let, der bliver ikke stillet nok krav. (også generelt, ikke kun bad efter idræt)

Hvorfor ødelægger I det for Jer selv (det naturlige ved at gå i bad efter idræt og det naturlige ved nøgene kroppe) og kommende unge?
Det er jo fordi I laver et problem ud af det, at det bliver et problem..

Så hop i bad efter idræt, omfavn forskelligheden og lær at det er okay at ikke være perfekt, for det er ingen

Mvh TT

Kommentarer på:  Fællesbad og synet på menneskets kroppe.
  • #1   6. dec Jeg kan huske at vi negtede at bade fordi at vandet i bruserene var is koldt... Det var også meget af en gruppe ting. Var der en der ikke ville så gjorde resten det heller ikke. Jeg husker ikke at det var pga blufærdighed da vi alle gik til svømning, og der var der Intet problem i at bade.

• #2   6. dec "Jeg føler at dagens unge ikke har nok SKAL ting. I slipper for let, der bliver ikke stillet nok krav. (også generelt, ikke kun bad efter idræt)"

Jeg tror, at du har fat i den gale ende af snoren. Det er lige omvendt - de unge er udsat for et helt vanvittigt krydspres.

Der er en fuldstændig omfattende perfekthedskultur i samfundet, som de unge mennesker allerede i den tidlige barndom bliver presset ind i.
    De bliver testet, målt og vejet i begge ender i hele deres institutionsliv. De skal leve op til (meget) strenge faglige og sociale krav, samtidig skal de navigere i (og helst vælge "de rigtige") fritidsinteresser, forsøge at danne sig et overblik over deres voksenlivs karriere allerede inden de når ud af folkeskolen og de skal helst også vise et godt billede udad gennem sociale medier. Samtidig forventes der, at de tager stilling til hele deres omverden, er politisk vidende og politisk korrekte.

Deres forhold til et krop, er blot et af de få symptomer der er på denne kultur. I et fællesbad er man udsat og sårbar - man kan ikke skjule sig bag nogen facade. Man er fuldstændig blottet i al sin "uperfekthed" (og læg venligst mærke til anførselstegnene).

Dette for slet ikke at tale om en generel blufærdighedstendens i samfundet, som altså også indvirker på de unge mennesker.

Det kan ikke nytte noget, at vi, tidligere generationer, banker de unge mennesker oven i nødden for at have symptomer på kultur, som vi har skabt. Det er vores generationer (og selvfølgelig dem over), der har fremmanet perfekthedskulturer og blufærdighed. Det må vi gå foran for at ændre - og under ingen omstændigheder bør vi "straffe" de unge for noget, som vi har skabt. Og jeg mener "vi" i bred forstand, naturligvis. Det kan godt være, at du ikke synes, at du har været med til at skabe sådan et samfund, men hvorom alting er, så er du en del af de tidligere generationer. Og ved at banke de unge mennesker i nødden, som du her gør, så er du med til at sige "det I gør, er forkert - i skal gøre det rigtige, som er...". Det er blot endnu et pres. Gå selv foran istedet.

• #3   6. dec Jeg ville fanme gerne være ung for 20-30 år siden, istedet for nu.

Unge idag udsættes for et massivt pres fra alle hjørner og sider.

At unge/børn ikke vil gå i bad, gør mig intet. Jeg vil hellere ikke gå i bad med andre. Men det handler om at jeg syntes folk uden tøj er mere eller mindre ulækre, uanset form.

Hvis man ser på unge i skole alderen, så sker der så ekstremt meget med deres kroppe, at jeg fuldt ud godt kan forstå deres behov for at gemme sig, og lærer sin egen krop t kende, end at blotte den for 14 andre.

• #4   6. dec Jeg var så en af dem der ikke gik i bad efter idræt. Det var fordi jeg ikke kunne tåle at være i baderummene på grund af kemikalie stanken, hvis man har prøvet at være i pigernes baderum og oplevet hvor meget parfume og deodoranter der bliver brugt. Og jeg ville hellere lugte lidt af sved end at stoppe med at trække vejret (er sket et par gange)

• #5   6. dec Ih, Karita - du laver et emne, der ligger mig meget på sinde!
    Jeg har altid været virkelig blufærdig. Da jeg gik i en af de første klasser i skolen, skulle man ind til sundhedsplejersken. Alle havde sine forældre med, og jeg havde også min mor med. Man skulle blandt andet vejes, og dertil beordrede sundhedsdamen, at jeg skulle smide tøjet. Jeg har ikke været mere end 6-7 år gammel, og der stod jeg og græd og nægtede, for det ville jeg ikke! Damen blev sur og blev ved med at sige, at jeg skulle. Min mor endte med at tage mig og gå - for det er i orden at være forskellige, og hvad gjorde den mængde tøj som forskel ift. min vægt? Absolut ingenting.

Som ældre havde jeg problemer med at bade i idræt. Jeg lugter ikke af sved efter selv den hårdeste løbetur - der er jeg bare heldig. Men nej, jeg gik ikke i bad. Jeg snød, så jeg ikke skulle. Ligeledes gjorde stort set alle de andre piger i min klasse. Det var virkelig problematisk for mig. Jeg har altid været sådan, og jeg går heller ikke i svømmehal, hvis ikke jeg kan have badetøjet på inden jeg tager afsted. Jeg klæder ikke om med andre mennesker, og jeg viser kun min nøgne krop til min kæreste - og det er til gengæld ikke noget problem for mig.

Jeg bliver faktisk rigtig gal over, at nogle mennesker mener, at man skal tvinges til at vise sig nøgen for andre, også "bare" sine klassekammerater. Jeg synes personligt, at man skal have valget for, om man vil eller ej. Ellers må idræt i skolen nedlægges eller lægges i de sidste timer, hvis man ikke vil have børn og unge, der "stinker".
    Jeg vil have lov at bestemme over min egen krop, og selvom det ikke blev accepteret, da jeg var barn og ung, så håber jeg rigtig meget på, at det er noget, der vil blive indført (hvis ikke det er indført). Så må alle dem, der ikke har noget imod det, være dem der viser sine kroppe frem, og dem, der ikke har lyst, de får lov at lade være.

PS. i 8. og 9. klasse (ny skole) fik jeg min mor til at skrive et brev om, at jeg ikke skulle tage bad efter idrætstimerne. Og det fik jeg så lov til at undgå.
    Ja - mine forældre støttede mig i, at jeg er blufærdig, og at det skal man have lov til at være. Ligesom der findes forskellige kroppe, så findes der også forskellige sind.

• #6   6. dec Jeg var så en af dem der ikke gik i fællesbad- men i bad for mig selv. Jeg var og er stadigvæk fuldt ud tilfreds og tilpas i min krop. Jeg elsker min krop. Den er sgu da fantastisk. Var jeg blufærdig? Nej. Havde jeg behov for at 20 andre mennesker skulle se mig nøgen? Nej. Det har jeg simpelthen bare ikke lyst til. Min krop er for MIG og den person - læs kæreste - jeg nu engang vælger at dele den med. Den er ikke til alle mulige andre. Er fuldstændig uenig i dit opslag og din holdning. Desuden fik vi lov at bade 5 min før de andre hvis vi havde menstruation. Fandeme nej om jeg gider stå i et bad med 20 andre og blod løbene ned af låret. Men jeg husker og så at der sker meget med ens krop i de år. Menstruation, kønsbehåring osv. Man kender knap nok sin egen krop endnu og er i tvivl om, ser de andre nu også sådan ud eller er det kun mig? Og at være den eneste og skille sig ud i den alder og på de fronter er ikke rart.

• #7   6. dec Min store pige er i august startet i skole og de SKAL bade efter sport, hvilket jeg synes er helt ok

Tror det hænger sammen med at de nærmest ikke lære at vi alle er forskellige og at det er OK

• #8   6. dec Stald: Men hvis alle er forskellige, så bør man vel også tage hensyn til individets behov.

Mig bekendt, har det ikke haft nogen positiv effekt, at tvinge piger i fælles bad - tvært imod.

Og problemet kunne ret nemt løses - læg idræt, og anden sport sidst på dagen.

• #9   6. dec Selvom det er sidst på dagen så skal de fleste jo i SFO el. lign. og ingen gider altså lege med en der stinker? så starter den onde cirkel med dårligere selvværd mm.

Min datters badefaciliteter er små båse, så de står ikke i total kollektivt bad!

• #10   6. dec Jeg har altid været en af dem som gik i bad efter idræt, og er heller ikke voldsomt blufærdig den dag i dag. Jeg er så også en tand ældre end den generation som omtales her.

Det er ligesom der er gået noget galt i den seksuelle og kropslige frigørelse. Vi er gået fra ikke at måtte have sex og vise vores kroppe frem, til at det er noget man nærmest skal. Hvorfor ikke bare lade det være et personligt valg? Ligegyldigt hvilken måde man vælger at leve på, er det jo ikke fordi det skader andre mennesker, og de "blufærdige" unge skal nok finde andre steder at se normale kroppe. Hvis ikke, må det inkluderes i seksualundervisningen.

• #11   6. dec Jeg synes da det er synd at det har blevet sådan. Jeg syntes da heller ikke, og gør stadigvæk ikke, at fælles bad er sjovt. Men det er en ting man bare skal fra en tid til anden. Også er det sådan det er. Jeg har også lidt blufærdighed. Men det er alligevel vigtigt at lære vores børn/unge at de ikke skal gemme sig, men at acceptere at vi er forskellige og at det er okay Netop ved at skjule sin krop(ikke ville/tørre gå i fælles bad) så er man jo med til at skabe billedet om at man skal have en perfekt krop, og være perfekt og det er bekymrende, og rigtig trist.

Mvh TT

• #12   6. dec Men nu er det jo ikke alle der lader være pga. Deres syn på deres krop.

• #13   6. dec Jeg hverken gemmer mig eller noget og ved at alle er forskellige og fine som de er. Jeg har bare ikke behov eller lyst til at bade sammen med andre på den måde. synes det er en sær ting at tvinge folk til.

• #14   6. dec Siger ikke at alle skal være sådan, men da jeg var mindre og har det stadig sådan så er jeg ligeglad med at gå i bad med andre kvinder, tænker slet ikke over hverken deres eller min krop, fokusere bare på at få vasket mig ren og få tøj på bagefter intet andet. Så jeg har intet imod at gå i svømmehallen.

• #15   6. dec Jeg går altid i bad efter idræt, både i idræt i folkeskolen og nu i gymnasiet. Det gør alle pigerne, vi synes det er hyggeligt. Vi er ikke bange for at vise frem, vi hygger os med musik og danser rundt. Den eneste undtagelse er hvis vi har menstruation, især hvis man bløder meget. så synes jeg det er i orden.
    jeg har aldrig været tvunget til det, jeg har bare altid gjort det. Det er nemlig helt naturligt for mig

• #16   6. dec Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke var god til at gå i bad efter idræt - heldigvis lå idrætstimerne typisk som de sidste timer på dagen, så jeg hoppede bare på knallerten og tog bad derhjemme.
    For mit vedkommende har jeg altid været utrolig blufærdig. Jeg HADER at være i omklædningsrum osv med andre. Heldigvis er det blevet så meget bedre med årene, og nu har jeg ikke noget imod det. For vi er netop forskellige.
    Men da jeg gik i folkeskole og på gymnasiet, var det sjældent jeg tog et bad efter idræt.
    Jeg ved ikke om ungdommen slipper for let. Men der bør virkelig gøres noget for, at det at gå i bad i skolen osv ikke er så stort et problem.

• #17   6. dec Som en af dem der blev mobbet, husker jeg det påtvungne fællesbad som et helvede.
    Jeg husker det som, grove kommentar, grin og hån. Jeg fik ikke bryster lige så hurtigt som de andre, da jeg var ekstrem undervægtig. Udover det var jeg bare "hende den sære" i klassen.
    Så fællesbadet efter idræt var som at træde ind i helvede. Angst, gråd og vrede.
    Jeg stoppede med at gå i bad efter nogle år, fordi jeg fik en voldsom depression og begyndte at selvskade, pga mit kæmpe store selvhad, som mobningen blandt andet havde givet mig.

Den dag i dag, har jeg ikke et problem med, at gå i bad i svømmehallen. Jeg hygger mig ikke, og det skal overstås. Men jeg kan sagtens.

Jeg synes ikke det er fair, at man tvinger børn i den sværeste alder, til at være nøgne på den måde overfor hinanden. Man er ufatteligt sårbar i den alder, da man udvikler sig meget både mentalt og fysisk.
    Så kan det godt være, at man vil have at børn skal vokse op med et positivt syn på menneske kroppen, men det kan sgu være lige gyldigt, når der finder sådanne ting sted, i et klasselokale/baderum/skolen.

Jeg er vokset op med en mor, som absolut ikke er nøgen forskrækket, og i hjemmet havde jeg ikke noget problem ved at være nøgen, eller se min mor nøgen osv. Men derfor var fællesbadet stadig noget af det mest ubehagelige i hele min skolegang.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 1.918
    #18   6. dec Wahaha.

Jeg kan desværre ikke genkende debattens præmis.
    Det hænger nok sammen med, at I min barndoms klasse gik vi i bad.
    Nu er jeg gået hen og blive læge.
    Teknisk set er der omklædningsrum i kælderen. Mine kollegaer og jeg gider bare ikke gå derned.
    Så de fleste af os klæder om i fælles kontoret. Hyggesnakker med vores kolleger imens.
    Jeg er også vinterbader. Står der andre på broen, spørger jeg pænt om de er generte, griner, tilføjer "- for det er jeg ikke!" Og så er jeg nok i vandet, før folk svarer.

Dette er normalt i min omgangskreds.
    Lever jeg på en anden planet?

• #19   6. dec Jeg er lige blevet 13 og jeg går ALTID i bad. Jeg går i 7. klasse og kan sagtens genkende problemet. Mange af mine klassekamerater går ikke i bad. Jeg er af den mening at når man har været til idræt, eller sport i fritiden skal man i bad! Jeg stinker hvis jeg ikke går i bad, og det uanset om jeg bruger deo eller ej. Folk er forskellige! Respekter det!

• --Celina--
    --Celina-- Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 7 Følgere: 3 Svar: 337
    #20   6. dec Tror det er meget normalt, at man bliver mere blufærdig når man er et stort barn eller teenager. Jeg synes ikke, at man bør tvinge nogen til at vise sig nøgen, hvis de ikke har lyst. Hvad er formålet?

Da jeg var barn, var jeg overhovedet ikke blufærdig. Kom tit i svømmehallen og så mange forskellige nøgne kroppe. Havde ingen problemer med at klæde mig af.
    Men det havde jeg, da jeg ramte teenage årene!
    Fordi kroppen forandrer sig så meget på så kort tid. Jeg kan huske, at jeg blev målt i starten af 9.klasse som 14-årig. 154 cm og sådan lidt småfed og lignede på alle måder stadig et barn. I starten af 10. klasse blev jeg målt igen: 170 cm. Nu et stankelben med bryster, som blødte hver måned. Følte mig som en Pokemon der havde udviklet sig!
    På det tidspunkt i 10. klasse og gymnasieårene, var der bare ingen der skulle se mig nøgen. Ikke fordi jeg ikke kunne lide min krop. Var faktisk ret tilfreds med den, og er det stadig. Men når ens krop er i så stor forandring, så kommer den pludselig i fokus.

Jeg er rigtig glad for, at jeg aldrig følte mig tvunget til at vise min krop. Idræt var alligevel sidst i skemaet, så man kunne gå hjem bagefter.
    Idag er jeg ikke rigtig blufærdig mere. Synes stadig ikke det er sjovt, at vise mig nøgen overfor andre, men jeg har ingen problemer med at klæde om i fitnesscenteret osv.

Lad mennesker bestemme selv hvem der skal se dem nøgen. De ender op som de selv vil, uanset om de blev tvunget eller ej som unge.

• #21   6. dec Celina - Selvfølgelig bliver det sværere i teenager årene, men des vigtigere er det at man gør det til en naturlig ting fra man er barn

Mvh TT

• #22   6. dec Jeg fællesbader ikke,. og har aldrig gjort det. Hverken i svømmehal eller i skolen, da jeg gik der.

• --Celina--
    aug 2017

#23   6. dec TT: det var en meget naturlig ting for mig, da jeg var barn. I folkeskolen synes jeg, at det var det bedste ved idræt, at klæde om og bade (for der var ingen lærer i lokalet, så det var jo nærmest frikvarter og vi brugte gerne lang tid). Alle smed tøjet uden problemer.
    Derudover var jeg også vant til, at se nøgne kroppe i svømmehallen.

Det ændrede da absolut ingenting på, at jeg stadig blev virkelig blufærdig fra jeg var 15-19 cirka.
    Kan man ikke bare, lade folk gøre som de har lyst til. Det er jo en virkelig harmløs ting, ikke at ville vise sig nøgen

• #24   6. dec Jeg gik på en folkeskole hvor mobning var et generelt problem der ikke blev taget hånd om, så selvom det ikke var oppe i medierne dengang, var der stadig ikke mange der brød sig om at bade efter idræt fordi det med stor sikkerhed desværre blev peget ud hvis man var lidt overvægtig eller der var andet ved ens krop som var nemt at drille med. Jeg blev ikke udsat for det, men hadede det alligevel fordi det netop var så let at blive peget ud når man stod i omklædningstummet. Jeg har aldrig haft problemer med at bade i svømmehallen(har gået til dykning da jeg var mindre hvor der også var fællesomklædning) eller da jeg gik i gymnasiet, synes udelukkende det var ubehageligt i folkeskolen pga. den mobbekultur der eksisterede hvilket jeg i høj grad også tror er et problem idag.

• #25   6. dec Jeg var tvunget til fællesbade i folkeskolen, først i de ældre klasser holdte man op med at holde øje med os, fordi læren fik eget omklædningsrum. Debatten kørte allerede den gang.
    Var jeg blufærdig ja gu var jeg så, blev jeg mobbet ja hele min barndom, men aldrig i badesituationer, og min overvægt kan lige så tydeligt ses med tøj på.
    Jeg syntes det er vigtigt dels at lære børn om kroppensforskellighed, men sandelig også om gode hygiejne vaner, og skolen er med til at opdrage vores børn, derfor mener jeg også at bad efter idræt bør være obligatorisk, man må investere nogle penge i bade faciliteterne, og lave små båse helst med forhæng, så man kan komme i bad uden at føle sig overvåget.

Jeg fælles bader stadig. Jeg er stadig ked af min krop, men i bad det skal jeg altså. Og så er jeg den første der render rundt i kun trusser, hvis jeg er på en almindelig strand, men jeg kommer helst på nudist strande, og det gør jeg fordi jeg kan lide at mærke sol, vind og vand på min bare hud, og jeg syntes vådt badetøj er ulideligt.
    Jeg tager ikke i svømmehallen, på stranden eller andre steder hvor jeg skal være nøgen med andre, uden jeg er forberedt inden ( har buskryddet hele kroppen), men når det er klaret er jeg ikke bleg for at vise mig nøgen

• #26   6. dec Jeg plejede at gå i bad efter idræt, men kun fordi, at der var private kabiner. Jeg blev mobbet gennem hele min folkeskolegang, og det fik jeg ret store selvværdsproblemer af. Jeg havde nok ikke gjort det, hvis det ikke var mulighed for at lukke mig inde i en kabine.
    Jeg går nu i gymnasiet, og jeg går ikke i bad. Jeg har svær astma, og jeg kan ikke tåle at være i omklædningsrummet længere end højst nødvendigt. Der bliver godt nok sprøjtet med meget deodorant og parfume derinde. Så jeg tager godt med deodorant på, og så tager jeg et bad, når jeg kommer hjem.

Jeg tror ikke, at man skal tvinge nogen til at gå i fællesbad. Det er kulturen i samfundet og klasserne, som er gal. Det er ikke bare sådan lige at ændre.

• H R
    H R Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 66 Emner: 173 Svar: 1.100
    #27   6. dec Jeg har aldrig haft et problem, hverken nu eller tidligere med at gå i bad når der er andre.
    Jo, da jeg var i svømmehallen hvor min svigermor var der - det var liiige en grænse der skulle overstås, men altså. Hun er jo bare som en af de gamle damer der morgensvømmer.

Min niece er 5 år, hun må om et år ikke gå med sin far i omklædningsrummet, så må hun klare sig selv. Selvom hun mere eller mindre selv klarer det hele nu, så tvivler jeg på hun kan HELT alene, uden en voksen.

Det er i mine øjne en mærkelig beslutning, at en seksårig ikke må se det modsatte køn nøgen. Altså, det er os voksne der pådutter børnene noget, de ser en tissemand/tissekone, men de forbinder det absolut ikke med noget seksuelt på et tidspunkt.
    Lad dog børn være børn, se andres kroppe så de allerede fra de er små ved at ingen kroppe er ens.

• #28   6. dec H R:
    Jeg tror altså ikke det handler om, at børn ikke må se en tissemand/tissekone (uf jeg hader de to ord), men om at de voksne ikke synes det er særlig rart. Jeg ville personligt aldrig klæde om i DAMERNES omklædningsrum, hvis der rendte små drenge pp over 6 år rundt derinde. Hell, jeg kan ikke engang, når de er under 6 år! Jeg bryder mig ikke om at blive kigget på, og børn de kigger meget, så derfor er det over min grænse, at børn af det modsatte køn omklæder det samme sted som mig.

• #29   6. dec Tjaeh. Jeg har altid været utrolig ked af min krop, men gik da i fællesbad alligevel. Men indimellem må man altså godt kunne sætte sig ned og forstå ubehaget. For det er det, for mange.
    Synet på menneskeskroppen og at de er forskellige, er en samtale man skal have, ja. For det er det. Men jeg synes det er trist, at du føler de unge idag slipper let. For det gør de ikke. Og det gjorde de heller ikke for 5 år siden. Jeg kan satme love for at 15 årige mig følte sig presset af div. billeder i bladende og de der gik omkring mig. I stedet for at gøre noget, gik jeg så i joggintøj og løse t-shirts pga. usikkerheden. Jeg er først begyndt at gå i stramt tøj her efter jeg blev 18.
    Nu er jeg så heller ikke blufærdig længere - jeg har stået et par gange i vores fotostudie i bh, og jeg er ikke bange for at vise mig frem. Men det er der NOGLE der er.
    Og det er vel ikke forkert?

Blufærdighed er en ting. Mobning er en ting. Og had til egen krop, er en ting. Hvorfor skulle de unge idag slippe nemt? De unge idag ligger mærke til hvor meet hår du har på div. steder af kroppen, hvor stor bryster/lår/mave du har. Om dine fødder er underligt skabt.

Fællesbad er fint - men skab dog for pokker "private" kabiner.
    Altså, jeg er én af dem med massive selvtillidsproblemer fordi at jeg netop er blevet kørt på pga min krop.

• H R
    H R Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 66 Emner: 173 Svar: 1.100
    #30   6. dec Jeg skrev det også kun fordi lige de ord jeg ville bruge, nok ikke er tilladt herinde

Men børnene kigger jo fordi de ser noget "nyt" - det er ikke anderledes end at de kigger på dig på gaden. Børn spejler sig i voksne, kopierer deres adfærd, så det kan ligeså være måden du tørrer dig på de finder interessant.

Jeg synes da det er langt værre at voksne mennesker stiller sig op og glor - de burde d af alle vide bedre!

• --Celina--
    aug 2017

#31   6. dec Synes den 6-års regel i svømmehallen er en ret passende alder. Ikke fordi børn af modsatte køn ikke må se min krop. Jeg kunne faktisk ikke være mere ligeglad.
    Men hold nu op, hvor er nogle børn rapkæftede.

Jeg har stødt på ret mange drenge ned til 5-6 års alderen, som på en eller anden måde, allerede har fået lært diverse skældsord for kønsdele, kvindenedgørende ord osv. og råber dem til alle sider og efter alle, på helt tilfældige tidspunkter.
    De ved det er forbudte ord, derfor er det sejt at råbe dem højt.

Jeg kan lige se det for mig, at en 6-årig dreng, begynder at råbe disse ord efter nøgne kvinder i omklædningsrummet. Selv ville jeg nok bare tænke "jeg er glad for, at det ikke er mig som har den unge", ligesom jeg har tænkt når jeg er blevet kaldt disse ord af børn, fuldt påklædt. Men tænker det nok ikke er alle, som vil tage let på det i et omklædningsrum.

• #32   6. dec H R: Jeg er faktisk ligeglad med grunden til de kigger. De (drengebørn) skal bare IKKE kigge på mig, når jeg står nøgen --'

• #33   6. dec Som tidligere mobbeoffer kan jeg sige at tvungen bad IKKE er noget jeg var fan af - så jeg sneg mig helst uden om. Og de få gange jeg blev tvunget, så fik jeg kommentarer og blikke med på vejen.

Det er ikke fedt og være mobbeofferet i klassen og stå og skulle gå i bad, med dem der dagligt er efter en. Det har ikke noget og gøre med at man er vant til at få sin vilje - men at man som teenager og såmænd også yngre er pænt sårbar i den alder med ens psyke og at tøser bare ikke er særligt flinke ved hinanden altid.

At man vil sætte en lærer til at holde øje, hjælper ikke en dyt, hvis det skulle være et forslag - tøjet skal stadig væk af, der kan stadig blive snakket og hvisket.

Jeg havde det den gang ikke godt med mig selv pga. mobningen - nu har jeg det ganske fint med mig selv og har ikke noget problem med min krop. Jeg har heller ikke noget problem med at bade med andre i en svømmehal.

Men tvinges til det, nej - det gider jeg faktisk ikke. Jeg foretrækker det er et aktivt tilvalg istedet for.

Og så meget stinker man nu heller ikke efter en omgang idræt - jo hvis du beholder det svedige tøj på og insister på ikke at bruge deodorant.

• #34   6. dec Jeg gik aldrig i bad. derimod gik jeg ind og vaskede mig under armene i håndvasken og tog deo på.

• #35   6. dec jeg glemte bare mit idrætstøj problem løst

lige så vel jeg kan bestemme hvem der skal ligge i min seng eller inden for min dør eller sidde i min bil

lige så vel vil jeg have lov til at bestemme hvem der skal/eller ikke skal se mig nøgen 1

• #36   6. dec den dag i dag alder af 21 så går jeg helst ikke i svømmehal eller andre steder med bad hvor man står over for hinanden og kan se ALT

1 jeg gider ikke have muligheden for at glo på dem

2 de skal ikke have mulighed for at glo på mig

3 så er det altså også bare rarest at stå i eget hus og bade lige så vel som det er rarest at skide på eget lokum

• #37   6. dec Enig med Ina S. Hvem der skal se mig nøgen er noget JEG bestemmer. Det skal der sgu ikke være en lærer der skal stå og diktere. De kunne aldrig få mig i bad i folkeskolen, uanset hvad de gjorde og sagde.

• #38   6. dec Den gang jeg gik i skole, hvis man havde glemt sit idrætstøj fik man kun to valg 1. Deltage med det tøj jeg har på eller 2. Sidde og glo på de andre i over en time... Mega kedeligt, ville hellere sidde med en bog eller lave matematik.

Jeg syndes så godt man kan lave sær aftaler om freksempelt at vente med og gå i bad til man kom hjem... Kan huske en i min klasse hun fik den særaftale at hun måtte gå ud en halv time før idræt var slut da hun heller ikke kunne lide at bade med andre så når vi andre kom ud da det var helt slut så havde hun været i bad og fået tøj på.

• #39   6. dec Jeg har så evig svært ved at forstå, hvordan det nogensinde kan være til diskussion, hvor meget eller lidt andre vælger at vise deres krop frem. Hvis man ikke bryder sig om det, skal man ikke tvinges til. Det er faktisk også sådan, at det kan være noget nær en traumatisk oplevelse at tvinges ud i sådan en situation, og det vil bare resultere i, at forholdet til kroppe bliver mere anstrengt. Tryk avler modtryk. Hvis jeg skal være ærlig, tror jeg kun at påtvunget bad påvirke unge piger negativt. Der er så meget andet man kan gøre for at skabe et mere afslappet forhold til kroppen, end at bede en lærer om at tvinge en pige til at smide tøjet og bade foran 15 andre.

Jeg støtter 100% op om kropspositivister, kvinder og mænd der gør en indsats for at vise, at vi alle er forskellige, og at alle, uanset højde eller bredde er lige perfekte (eller uperfekte). Jeg tager hatten af for deres mod, inspireres af dem og anerkender dem for det kæmpe stykke arbejde mange af dem gør. Derimod har jeg svært ved at respektere mennesker, der ikke kan respektere andres grænser.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 1.918
    #40   6. dec Hvis man skal tro denne tråd, er der mange som helst ikke vil lade andre se deres krop.

Men - jeg kan slet ikke genkende billedet.
    Brøl.
    Brøl.
    Vi findes også, os som har opdaget at de fleste har et hoved, to arme, to ben og noget midt imellem.
    Ikke at det handler om at vise frem, være generte, være smuk eller grim.

Men vi er.
    Vi er mennesker, alle, og fred være med det.

...
    Og så er det skræmmende, at folk taler om utryghed ved nøgenskab når det de beskriver er simpel, forbandet, mobning.

Må en grum nisse stikke en våd finger i øret på alle dem, der mobber.

Hvis arbejdsmiljøet er elendig, er det naturligt at være utryg ved at være nøgen. Eller åbne munden. Eller bare være til.

Mobning er noget fanden skabte. På en mandag. Morgen, meget tidlig morgen! I Sverige! Fy faen.
    Det ubehag folk beskriver handler jo ikke om bad, men kultur. Fanden skabte dårlig arbejdsmiljø.

• #41   6. dec "Det er jo fordi I laver et problem ud af det, at det bliver et problem.. "

Det er vel ligeså vel som pigen der ikke vil af med sin tshirt og/eller bh under sex, fordi hun ikke kan lide sin krop. Og det er der altså tit en grund til, og det starter ofte i de små klasser. Og nej, det ér ikke rart at blive hvisket om, og det kan sætte hårde spor. Fedt, at nogle er hardcore nok til at komme over det, men det er altså LANGT FRA alle.

Jeg er fotograf, og alligevel har jeg næsten ingen billeder af mig selv - og jeg bryder mig heller ikke om at mine venner bruger mig som model, fordi at jeg IKKE kan lide at se på mig selv på billeder. Ud af 1000 billeder af mig, vil jeg måske gerne beholde 5, hvis jeg er heldig. Jeg kan måske efterhånden godt lide hvad jeg ser i spejlet - men jeg kan ikke lide mig selv på billeder, særlig tit. Fordi at på billeder bliver det fastfrosset, og jeg kan sidde og kigge på ALLE fejl jeg kan finde. Og hvis jeg kan, så kan ham jeg kan lide se dem, så kan mine veninder se dem, så kan de, der ikke kan lide mig se dem, osv.
    For så er armen lidt for stor, jeg har dobbelthage, jeg har et dovent øje, jeg står dumt, jeg har en delle her, en delle der, osv osv osv.
    Jeg har oplevet flere gange at mine veninder tager et billede af mig, som de synes er godt - og når jeg så kommer derover er alt jeg ser, fejl. Fejl der og der og der, og gider du ikke slette det billede igen?

Og det piner mig. Virkelig - at jeg er så skadet fordi nogle tøser dengang jeg var i de spæde teenage/barneår, ikke kunne holde deres kæft, fordi at skolen partout skulle tvinge os til at bade totalt åbent med hinanden. Jeg havde det slemt nok i mine jogginbukser og oversized t-shirts, så det hjalp ikke at blive tvunget til at blive vist frem.

Jeg kan godt bruge mig selv som model efterhånden - men tit forlader billederne ikke min private harddisk hvis de overhovedet når så langt.

• #42   7. dec Hope - Jeg har det samme med billeder, som du har beskriver. Jeg HADER at der er taget billeder af mig, og er utrolig kritisk. Ud af 2-300 billeder er der måske 20 jeg kan lide da jeg ligesom dig, ser fejl som mine venner ikke ser.

Smut - Det er egentlig ikke det med at vise kroppen frem som er det jeg mener folk skal/bør. Det er at rette sig efter de krav der stilles. De skal gå i bad efter gymnastik fordi det kræves. Jeg kunne ikke være mere ligeglad om man tager badedragt på. Men det er et krav, og så skal det gøres.

Mvh TT

• #43   7. dec " Men det er et krav så det skal gøres "

Super. Så lad os blind adlyde alle krav.

• #44   7. dec Maria - Lad nu være.. Du ved godt hvad jeg mener. Ligesom det er et krav i dit arbejde at du skal bære uniform, så stilles der krav om at man skal i bad efter idræt.

Mvh TT

• #45   7. dec problemet nu om dage er smart phones kameraer osv og folk bliver nemt udstillet og mobbet. der er forskellen så i fremtiden bliver det nok en masse separate bade

• #46   7. dec Ej come on du kan ikke i ramme alvor sidestille det at blive tvunget til at tage tøj af og være nøgen foran andre, med det at skulle have en bestemt uniform på i forbindelse med et arbejde!

Jeg synes du er ret dømmende, muligvis fordi du er ekstrovert nok til at have det fint med nøgenhed.

Det er rigtig dejligt for dem der har det fint med nøgenhed, men for andre der har det modsat og føler det som et overgreb at skulle være nøgen foran andre, skal da på ingen måde føle sig forkerte! Det er så nedladende at påpege, at man er med til at skabe “kropsangst” fordi man mener at ens nøgne krop ikke behøver at blive parkeret midt i en flok af andre nøgne kvinder/mænd.

Det er sjovt at feje det ind under en form for “manglende rummelighed” at være privat, når man selv vender om og dømmer andre.

Fordi du ikke har et problem med nøgenhed, står jeg ikke og siger du er med til at skabe ubehag for andre og at det skal forbydes at du skal have lov at være nøgen, så hvorfor modsat?

Jeg synes den bedste måde at lære unge mennesker at de er ok som de er, er at lade dem LYTTE til egen krop og hvad de har lyst til i forhold til afklædthed. Og bliver din sarte næse forstyrret af at “de stinker” (gud fri mig vel) ja så må du pakke din næse væk, det er simpelthen ikke så slemt at man ikke kan vaske sig let under armene og bruge deo, at man så i den alder ofte lugter selvom man lige har været i bad og ikke nødvendigvis fordi man har haft idræt, er ret vigtig, for her påpeger du lige at fordi de lugter, så er de forkerte.

Ja jeg er absolut ikke enig i det du skriver og bliver provokeret af det, for hvor er rummeligheden???

Så er der andre krav jeg finder langt vigtigere at lære mine børn, et af dem er at man ikke er forkert hvis man ikke ønsker at feks tage bad blandt andre, mens ting som at møde til tiden, tale pænt, respektere at andre er anderledes og kunne rumme det osv. er så meget vigtigere!

Jeg skal heller ikke bade sammen med andre, det er bare ikke mig, og vil mine unger ikke det, så lytter jeg til dem og vi finder en løsning. De har så ikke det problem, men synes heller ikke det er mærkligt at andre kan have andre vaner og “lyster” end dem selv.

Blot mine tanker, men hold op jeg synes det er ærgeligt at man skal føle sig “krænket” over at andre ikke har lyst til at være nøgne og skubber det ind under at “unge har det for nemt”

• #47   7. dec Kunne ikke være mere enig, Karen!

• #48   7. dec Jeg pjækkede altid fra idræt. Det havde ikke det helt store med fællesbad at gøre, selvom det heller ikke var en særlig sjov oplevelse altid..

Der var ofte ikke styr på unger der rendte på gangene, så det er sket flere gange, at der kom en masse drenge væltende ind i rummet. Så er det altså ret angst provokerende at skulle i bad, når man kunne risikere at stå der nøgen og blottet, mens en gruppe ældre elever står og griner og peger. På trods af at jeg faktisk ikke var ked af min krop (Dengang ihvertfald), så er min krop stadig min.

Det er så absolut OKAY at sige nej tak til at klæde sig af overfor andre mennesker. Det kan godt være at man stinker efter sport og det bedste er, at tage sig et bad, men det kan man ikke tvinge folk til. Og det SKAL man heller ikke.

Kommentér på:
Fællesbad og synet på menneskets kroppe.