{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder??
  • #1   26. feb 2019 hvilken heste har du og hvor mange har du? smiley

  • #2   26. feb 2019 Castle Horse Feeds MK Gold Mix må være noget af det billigste foder på markedet, som er i virkelig god kvalitet.
    https://miniwrap.dk/castle-horse-feeds/mk-gold-mix-20kg

    Men det kommer jo an på hvilke heste du har, og så er der mange andre ting, du også skal overveje, som f.eks. hvor meget/lidt de bliver brugt.
    Du har ikke rigtig skrevet noget om, hvad du ønsker af foderet, så det kan godt blive svært. Men ellers er grovfoder og vitaminer altid en god løsning.


  • #3   26. feb 2019 Det er en dv- palomino blanding på 3 og en barokpinto på 2 så de laver jo lidt

  • #4   26. feb 2019 Jeg er glad for Regulator Complete. Pillefoder (så det er ensartet), nemt at tildele og skal gives i små mængder. Det har en fin pris.

  • #5   26. feb 2019 Hippolyt naturmusli er med lav udfordring og kan bruges til de fleste heste. Aveve laver også rigtig gode produkter!
    Amequ laver også flere fine produkter med lav udfordring.

    Derudover så kan mange heste også klare sig ganske udmærket udelukkende på vitaminer og mineraler sammen med godt og rigeligt grovfoder smiley


  • #6   26. feb 2019 kig evt på foderhandlen.dk smiley Der får du billigt foder, med gratis fragt og levering lige til døren smiley

  • #7   26. feb 2019 Skal jeg forstå det sådan, at du giver hver hest 3 kg kraftfoder?

    Jeg ville da nok først kigge bagerst på sækken.
    Er det virkelig meningen, at de skal have så meget??

    Jeg bruger fx hoeveler gold mix.
    100 gr pr 100 kg hest i let arbejde, og 200 g pr kg hest i moderat arbejde. Så burde de være dækket ind.

    Hvad giver du af grovfoder?
    Kan du ikke bare sætte det op til ad libitum og skifte til vitaminer.


  • #8   26. feb 2019 En 2 og 3 års laver principielt ikke noget - så du skal nok nærmere se på noget foder til ungheste i vækst.

    Min 2 års har fået Horselux grow, men bryder sig åbenbart ikke om musli. Så jeg har valgt at fodre med Equesana balance, som er et pillefoder, og det kan han godt lide. 1 kg dagligt.
    Ellers har jeg også hørt godt om Pavo Podo grow, her skal de dog have en del mere foder/ 2 kg dagligt. Og der er en del stivelse i.

    Mvh Charlotte


  • #9   27. feb 2019 Doktor who, jeg har kigget bag på og en hest i middel arbejde skal have 0,6 gram pr 100 kg hest så det bliver jo til en hel del foder

  • #10   27. feb 2019 Charlotte m nu er de i princippet også 3 og 4 så de dør altså ikke af at lave noget grunden til jeg skrev 2 og 3 er fordi jeg ikke mener de bliver et år ældre bare fordi året skifter

  • #12   27. feb 2019 Hvor meget rider du dem?

    De fleste rideheste heste i Danmark laver kun let arbejde?!


  • #13   27. feb 2019 Synes at det lyder af meget foder, for så unge heste i let arbejde.

    Hvis du vil fodre med noget andet, vil jeg foreslå NAG HorsePro Elite sammen med HorsePro Fiber.

    Det er lavt på stivelse og sukker.


  • #14   27. feb 2019 Dette er lige nappet hos Brogården :

    Hvor hårdt arbejder hesten?
    Det kan føles som hårdt arbejde, men det er ikke altid lig med at hesten reelt arbejder så hårdt, at den har et højere behov for næringsstoffer. Før man kan finde ud af hvilken fodermængde man skal bruge, må man først fastlægge hvor meget hesten arbejder. Det kan være svært at vurdere, derfor er der udarbejdet vejledninger, så du nemmere kan bestemme din hests arbejdsniveau:


    Vedligehold/meget let arbejde:
    På græs og/eller ikke i arbejde. Rides 1-2 gange om ugen primært i skridt og trav, ½-1 time hver gang. Gennemsnitlig puls på 80 slag per minut*.


    Let arbejde:
    Turridning 4-6 gange om ugen 1-1½ time hver gang. Omfatter trav- og galoparbejde samt lidt dressur og/eller springning. Gennemsnitlig puls på 90 slag per minut*.


    Let/Moderat arbejde:
    Ridning op til 6 gange om ugen kombineret dressur/springning og turridning i trav og galop i op til 2 timer hver gang. Konkurrence på L-niveau. Gennemsnitlig puls på 90-100 slag per minut*.
    Moderat arbejde: Konkurrence på M-niveau i springning, dressur og military. Dressur op til 6 gange om ugen, mest trav og galop. Gennemsnitlig puls på 100-110 slag per minut*.



    Moderat arbejde:
    Konkurrence på M-niveau i springning, dressur og military. Dressur op til 6 gange om ugen, mest trav og galop. Gennemsnitlig puls på 100-110 slag per minut*.


    Hårdt arbejde:
    Terrænridning på højt niveau Langdistance over 120 km. Gennemsnitlig puls på 110-150 slag per minut*.

    *Gennemsnitlig hjertefrekvens er baseret på anbefalinger fra NRC 2007.




  • #15   27. feb 2019 Doktor who de bliver ikke redet endnu de laver kun longe arbejde og gå ture

  • #16   27. feb 2019 Så er de jo kun på vedligehold / let arbejde....

    Min hest, som er en stor DV, som til træning går omkring M niveau, får 2,5kg kraftfoder om dagen + wrap. Han bliver reder 5-6 gange om ugen.

    Prøv lige at læse det som jeg har skrevet på svar #14

    Lige et link til hele artiklen : http://brogaarden.fe4.tangora.com/Vores-mange-artikler.184/Hvor-h%C3%A5rdt-arbejder-din-hest--.85.aspx


  • #17   27. feb 2019 0,6 gr/100 kg hest kan da aldrig blive til flere kilo foder dagligt - og det ville være ubeskriveligt lidt selv hvis det passede, de fleste vit/min tildeles med ca 75-150 gram dagligt for en udvokset hest.

    3 og 4 års heste som går på fold, går ture og arbejder lidt i longe laver tilnærmelsesvis intet som minder om middel arbejde. Det er ren vedlighold/let arbejde - hvilket Karin J viser fint i hendes indlæg.

    Da mine heste var vokset ud over at få unghestefoder, der overgik de til Horselux Easy, som gives med 900 gram pr stor varmblodshest pr dag.
    Det fik de op igennem alle la-klasserne, og først da de kom op og gå middelsvær fik de Horselux plus 1,2 kg dagligt.

    Mvh Charlotte


  • #19   27. feb 2019 Altså de får pavo sports fit og der står 0,6 pr 100 kg hest

  • #20   27. feb 2019 Foderet er til konkurrenceheste og ikke til ungheste smiley
    Nu ved jeg ikke hvor store dine heste er, men her står 0,9 kg (ikke g) til en hest med idealvægt på 200kg i moderat arbejde..


    profilbillede
  • #21   27. feb 2019 nu fodre jeg selv med pavo forskellige slags, men når nu dine ikke laver mere kan du nøjes med et basisfoder og senere supplere el. skifte.

    mine får

    1 dv type - 1kg condition / redet 4xugentlig
    1 kat 1 - 600g natures Best/ står stille
    1 kat 1 - 800g ease and Excel/ rides 2-4xugenligt
    1 kat 3 - 500g care4life / rides 4-6x i ugen
    2 x kat 1 plage - 500g podo grow

    de får grovfoder ad lib.


  • #22   27. feb 2019 Vi bruger brogaarden suregrow. Ponyen på 250 Kg får knap 500 g om dagen, så sådan en sæk holder lidt mere end en måned. Så bliver der suppleret med en god håndfuld lucerne.

    Da vi havde "store" heste fik de mellem 600-800 gram om dagen.


  • #23   27. feb 2019 Hvad med at få en agronom/foderkonsulent ud og lave en foderplan? Ofte koster det meget lidt/er gratis. Find gerne et sted hvor de har en del forskellige mærker/mærker du synes om og som er lette for dig at skaffe. Det er super vigtigt at særligt unge heste i voksealderen får de rigtige mægder og forhold.
    Jeg har fx haft en ude gratis fra et foderhus i området til at vurdere min hest og have en samtale om, hvad der kunne være gode muligheder og så kunne hun tjekke planen i sit computerprogram. Nu havde jeg rimelig styr på det, så hun ændrede ikke meget, men man kan få utrolig meget viden.


  • #24   27. feb 2019 Jeg bruger st hippolyt natur musli til min hest på 400 kilo i middel hårdt arbejde hun får 600g om dagen fordelt i 3 måltider smiley

  • #25   27. feb 2019 Er struktur 100 godt til ungheste

  • #27   27. feb 2019 Struktur 100 er ikke specifikt et foder til 2 og 3 års heste.

    Kig efter foder til avlsdyr/plage til den unge - det er for sent til den på 4 år. Der kan vælge alm foder, såsom struktur 100 til vedligehold.



  • #28   28. feb 2019 Hvad er billigt foder? Nu så jeg at én skrev at Castle Horse Gold Mix er billgt - det koster rent faktisk 14,45 pr. kilo - det er IKKE billigt i min verden smiley

    Så længe dine heste ikke bestiller mere end de gør, så skal de bare fodres til vedligehold, og du gør både dig selv og hestene en tjeneste ved at holde lidt igen med stivelsen. Jeg er ikke "stivelsesforskrækket", men en unghest i sparsomt arbejde får på ingen måde forbrændt al den stivelse, der er i 3 kilo kernefoder, og du kunne såmænd ligeså godt hælde pengene ud på jorden smiley

    Jeg fodrer med produkter fra Kirstinedal Mølle, og det er jeg glad for. Vi er et par stykker der slår os sammen og skiftes til at hente - og jeg bruger nok til at kunne aftage en bigbag ad gangen, hvilket naturligvis holder prisen nede. Jeg giver omkring 5 kr. kiloet smiley Mine får Complete Power: de elsker det, og de har fin pels/hove og god energi på det.

    http://www.kirstinedal.dk/fodersmskke

    Jeg tænker, at det bedste til ungheste ville være Complete Breed eller Complete Power Breed - i hvert fald indtil de begynder at bestille noget mere.
    Jeg har ingen ide om, hvad fragt koster - men foderet i sig selv er bestemt ikke dyrt smiley

    Du kan også vælge blot at give dem grovfoder af god kvalitet, og supplere op med en god vitamin-/mineralblanding (og måske en håndfuld et-eller-andet til at blande vitaminerne med). Det er der mange der gør - og jeg ser faktisk også konkurrenceheste på dén foderplan, så hvis hestene ellers gider æde grovfoder nok, så kan det også være en løsning.


  • #29   28. feb 2019 Mimre: det er vel mere relevant hvad det koster pr. dag end hvad det koster pr. kilo. Mit foder koster fx 175 pr. kilo, men kun omkring 4,3 kr. pr dag, da de skal have så lidt. Min hest kunne egentlig godt leve af det (det er rent vitamin/mineraltilskud). Men jeg supplerer med andet "fyld".

  • #30   28. feb 2019 Laura: ja, det har du ret i smiley
    Dén udregning har jeg ikke lavet på fx Castle-foderet.
    Men jeg ved hvad Pavo foder koster, for jeg har selv brugt det til en enkelt hest i en periode - og jeg fodrede for lige knap 30 kr. i døgnet (alt iberegnet, ikke kun Pavo), hvorimod jeg fodrer den samme hest for lige omkring 12 kr. i døgnet nu - med stort set samme energi, men uden nogle rigtig kedelige fedtdepoter på "farlige" steder smiley


  • #31   28. feb 2019 Mimre: Ja det er noget af en forskel, specielt når det så også er bedre smiley det er jo det vigtigste.

  • #32   28. feb 2019 Castle har så lav udfodring, at det er faktisk rimelig ok i pris jo. smiley

  • #33   1. mar 2019 Ville spørge i gruppen på facebook: Hestefoder og tilskud.
    Der sidder nogen dygtige folk, der kan hjælpe.
    Lyder ikke til, at det de får passer til dem. Ud af alle de her svar, er der feks kun 1 produkt jeg ville bruge til min hest, men det er jo en smagssag.. smiley


Kommentér på:
Foder??

Annonce