{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
725 visninger | Oprettet:

Hvordan er reglerne? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Håber I lige kan hjælpe mig her.

Hvordan er det nu, at reglerne er omkring at køre med hestetrailer uden trailerkørekort?

Nogen herude fra stalden fortalte mig, at man faktisk ikke behøver trailerkørekort, hvis man tog sit kørekort før år 2000.

Er der nogen, der kan uddybe reglerne for mig? Evt. sætte et link ind til et sted, hvor reglerne står?

For er der så nogle regler ift. om man kun må køre med én hest, hvor meget traileren må veje eller lignende?

Håber I kan hjælpe mig.

Kh Laura Sofia

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan er reglerne?
  • #1   24. nov 2019 Jeg har trailerkørekort.
    Uden trailerkortet skal man efter de nye regler regne ud fra tilladt totalvægt også selvom man ikke fylder traileren.
    De gamle regler, og regler når man har trailerkort er at man kun behøver regne ud fra den faktiske vægt man har i traileren smiley
    https://koerekort-guiden.dk/trailerkoerekort-be-koerekort/
    https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/anhaenger-og-trailer
    https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/koerekort/trailerkoerekort

• #2   24. nov 2019 Jeg har netop taget trailerkørekortet, her blev ikke nævnt noget om årstal - men har godt hørt det før.
    Men med trailerkørekortet må du køre med 3500 kg efter bilen i alt(totalvægt) - hvis bilen må trække det. Traileren må være op til 2,55 m bred og 12,5 m lang.
    Uden må du kun køre med 750 kg efter bilen i alt.
    Håber det giver mening smiley

• #3   24. nov 2019 Hvis du har kort fra før 2009 må du køre op til total 3500 kg. Altså samlet total vægt på bil og trailer. Er dit kort fra efter 2p09 må du kun køre med en trailer som har total på 750 kg.

• #4   25. nov 2019 Før maj 09, er det den faktiske vægt, max 3500kg
    Efter 09 er det totalvægten man går efter, så en bil med total 1700 og trailer på 2000, må man ikke.
    Så har jeg på et tidspunkt læst noget med efter 13, må du kun køre med 750 kg.

De regler er noget uigennemskuelige

• #5   25. nov 2019 Det passer nu ikke, det Tjagvad skriver.. Du må gerne køre med en en totalvægt på 3500 kg uden trailerkørekort..

https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/anhaenger-og-trailer

• #6   26. nov 2019 Tusind tak for svar!
    Så så længe bilen + traileren + pony(erne) vejer mindre end 3500 kg til sammen, og føreren af bilen tog kørekort inden 09, må man gerne?

• #7   26. nov 2019 Også efter 09.. smiley

• #8   26. nov 2019 Husk lige at se på bilens koblingsvægt

• #9   26. nov 2019 Sådan som jeg har forstået det, så må du GERNE køre med trailer over 750 på B kort, men dit vogntog skal holdes indenfor 3500.. Altså må bil, trailer og læs ikke overstige 3500kg.. Og bilen skal selvfølgelig være godkendt til at trække det du skal have på krogen..

Det har ikke betydning hvornår du har fået dit kørekort. Det var det svar jeg fik hos politiet..

• #10   26. nov 2019 Laura, Præcis.

Melanie, desværre kender alle i politiet reglerne, for de er noget indviklet.
    Så jo, det har den betydning, at du før 09, ka gå efter den faktiske vægt.
    Og efter, skal gå efter total vægt, det ka ha større betydning, når man fx kør med 2 tons trailer.
    For selv om der måske kun er 400kg i traileren, er det stadig 2 tons der tæller
    Og ligeledes med bilen, hvis totalvægten er 1700kg, er det det du ska lægge sammen.
    Det er jo 3700kg

• Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 3 Svar: 44
    #11   27. nov 2019 Med et kørekort fra før 1. maj 2009 er det IKKE den faktiske vægt, du må gå efter!
    Du skal naturligvis holde dig under 3500 kg, når du ikke har trailerkørekort. Det der er smart ved de ældre køre kort er, at du må bruge bilens påhængsvægt i stedet for trailerens totalvægt.
    Et eksempel: Min bil (Ford Mondeo) har en totalvægt på 2050 kg. Min trailer har en totalvægt på 1700 kg. Da det giver over 3500 kg, må jeg som udgangspunkt ikke køre det med mit almindelige kørekort. Min bil har dog en påhængsvægt (det den må trække) på 1450 kg og det gør at jeg ganske lovligt kan køre med min trailer.
    Man skal dog være opmærksom på, at reglen om at bruge bilens påhængsvægt i stedet for trailerens totalvægt kun gælder i Danmark og at man ikke kan køre til udlandet.

• #12   27. nov 2019 Sorte Slyngel - Så er der flere hos politiet der åbenbart ikke kender reglerne, for det er ikke en enkelt der har sagt det.

Anyway, så få taget et trailer kort, da ingen åbenbart kender reglerne for kørsel uden smiley Så er du ihvertfald safe.

• #13   27. nov 2019 Sasja beskriver det helt perfekt.. Med kørekort fra både før og efter 09, må man ikke veje mere end 3500 kg.. Forskellen er, at med et kørekort fra før 09, må du gerne køre med en trailer der KAN lastes tungere.. Du må bare ikke laste den mere, end at du kun vejer max 3500.. smiley

Kommentér på:
Hvordan er reglerne?

Annonce