{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
578 visninger | Oprettet:

Plage skraber {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg købte i 2020 et 6 måneder gammelt føl. Fra den dag han kom hjem og fik mad skrabede han i jorden. Han har gjort det lige siden. Han løfter benet helt op og skraber og skraber og eller holder benet i luften. Han er over 2 år nu og han gør det stadigvæk. Han gør det kun når der er foder både, hvis det er i en spand på jorden eller oppe i en krybbe.
Kan dette bare være en dårlig vane eller er det noget jeg burde tilkalde dyrelæge eller andet for?

Mvh Josefine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plage skraber
  • #1   6. aug 2022 Mine unge heste har gjort det samme, høje løft og skraben det er en dårlig vane , jeg valgte at ignorere adfæren ved ikke at give opmærksomhed når de gjorde det og synes ikke det sker så tit mere.
    Giver du den opmærksomhed når den gør det?


  • #2   6. aug 2022 Min gjorde det også som 2års og gør det ikke mere. Han er 5 nu. Det virkede lidt som om maden ikke kunne komme hurtigt nok indenbords ??

  • #3   6. aug 2022 Mette: Nej. Han får lov til bare at stå og spise hans mad for sig selv.

    Louise: Tænkte også på om det kunne være det, at det bare ikke kunne gå hurtigt nok. Jeg synes dog bare det bliver værre


  • #4   6. aug 2022 Ja altså min endte også med at få væltet truget og alt muligt, men han holdt pludselig op. smiley

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #5   6. aug 2022 Hvis du er skarp på din timing, kan du ofte træne den type adfærd væk med klikkertræning - afvent at hesten sætter benet helt ned, så snart det sker klik+godbid og så meget langsomt øge tiden den står på 4 ben, inden du klikker.
    Det kan formentlig også trænes uden klikker, kun med godbid - det kræver typisk bare endnu skarpere timing, da det kan være svært at nå at give hesten godbidden, inden den når at løfte benet igen, og derved kommer man (endnu!) nemmere til at belønne det forkerte... smiley


  • #6   6. aug 2022 Ved at du giver den Foder når den skraber, belønner du adfærden.
    Derfor ville jeg vente med at give den Foder til den har 4 ben på jorden, ignorer den ind til den står stille.
    Det tager lang tid i starten, ind til den finder ud af at maden først kommer når den stopper, men her kræver det, som en anden skriver, at du er skarp på timing.
    Og vedholdenhed! Selvom du har travlt en dag er det vigtigt at du ikke én eneste gang giver den Foder når den skraber!


  • #7   6. aug 2022 Maria: som jeg læser det, skraber den mens den spiser. Det gjorde min. Aldrig før maden kom

  • #8   6. aug 2022 Den skraber kun når maden er givet og den spiser. Den gør det hverken før eller efter maden

  • #9   6. aug 2022 Så misforstod jeg smiley
    Skraber mens den spiser, har jeg desværre ingen løsning på.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #10   7. aug 2022 Og jeg havde også misforstået - så glem bare mit ovenstående "råd"... smiley

  • #11   7. aug 2022 Min store , nu afdøde, hoppe gjorde det til hun ikke var her mere - hun blev 24 år..

    Hun gjorde det ikke før maden blev serveret, men under indtagelse af mad.


  • #12   12. aug 2022 Min kan også vifte med benet når han spiser, det er dog som regel op under maven og ikke skraben frem, men det er ret meget det samme.
    Zache har en historik med for mange år siden at rideskolepigerne gav ham godbidder når han gjorde det. Han var meget stresset under fodring da jeg fik ham, som i at han bukkede osv. Da han fandt ud af at han havde god tid til at spise sin mad i fred holdt det op, men viften med forbenet fortsatte. Jeg har nu haft ham i 10 år og han spiser nu stille og roligt, som regel uden forbenet er igang.
    For Zache gør han det stadig når han "tigger" eller når han er stresset. Du kan overveje om din hest har noget resource guarding, stress omkring mad, men er der ikke noget der kan stresse, så tror jeg bare det er hvad det er, og det er bare at lade være med at belønne det yderligere.


  • #13   16. aug 2022 Mette: Jeg lader ham normalt stå inde i omkring 30min og spise og giver ham noget hø(han går i løsdrift) han står inde med hans makker i hver sin boks og spiser. Jeg vil ikke mene at der er noget som skulle stresse ham. Han mener nok bare selv at det ikke kan gå hurtigt nok med at få maden indenbords

  • #14   17. aug 2022 Jeg har haft nogle stykker der gjorde det og selv er holdt op da de fx har gået på masser græs og hesten derved er mere mæt når jeg har fodret, jeg har en hoppe nu der konsekvent gør det når hun spiser og det er, som jeg ser det, fordi madden ikke hopper hurtigt nok ind i munden og det tager for lang tid at tygge før hun kan spise en mundfuld mere, dette gør hun uanset hvor meget græs, hø etc hun for inden så udviser hun denne adfærd, og skal jeg være ærlig, så længe det er en adfærd hun altid har gjort ser jeg det mere som en del af hendes personlighed end jeg ser det et problem, det er først den dag hun ikke gør det mere at jeg vil begynde at blive bekymret.

    Hoppen jeg her taler om er 4 år gammel og været min i lidt over 1 år.


  • #15   22. aug 2022 Gjorde moderen til føllet også det? For tit så er det tillært gennem hoppens adfærd? Vi har en i stalden, hvor hoppen (moderen) slog med benet mod væggen, når der skulle fodres og skrabte imens der blev spist. Føllet har tillært adfærden, og gør nu det samme, også selvom den ikke er hos moderen mere.

  • #16   22. aug 2022 Marie: Det ved jeg ikke. Har aldrig set hans mor, da han ikke var sammen med hende da jeg købte ham

  • #17   23. aug 2022 Jeg har en oldenborgvallak, som jeg har haft siden han var 1 år, og nu er han 15 år - og han skraber når han er frustreret.

    Han skraber ved fodringstid, hvis ikke jeg hurtigt nok lukker ham ind fra fold, eller hvis han synes jeg har haft ham i parade for længe fordi jeg snakker med en veninde smiley

    Så jeg ser det som hans måde at udtrykke sig på, at NU skal der altså til at ske noget - giv mig min mad, luk mig ind nu, nu skal vi altså videre i skoven.

    Jeg har to andre heste, som når de bliver frustreret løber rundt om sig selv, dvs bevæger sig rundt. Uden på folden løber de til og fra leddet når de skal ind, inde i boksen kan de snurre rundt inde i boksen, og i ridning er det at stå stille en meget stor og svær øvelse.

    Så jeg ville ikke være bekymret for skraben, så længe det er et tydeligt signal på “giv mig noget mad” - skraben uden et ønske om et eller andet ville jeg være bekymret for kunne være smerterelateret

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Plage skraber

Annonce