{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Hesten bukker :( {{forumTopicSubject}}

Er snart ved at give op .. Jeg rider en hest der bukker fuldstændig åndssvagt den ene dag og næste dag er der intet..
Har fået sadel tjekket, har fået tjekket tænder, han har lige været ved kiropraktor for 1½ uge siden, som fandt lidt steder han var låst, men mente han ik burde ha ondt mere efter behandlingen + han er efter kiropraktorens råd begyndt at svømme og gjort det 2 gange nu..
den anden dag lukkede min mor heste ind og så red jeg derefter, og så flippede han fuldstændig ud og ville ikke noget, stoppede bare op og hoppede og bukkede konstant, opgav efter en halv time, for det er ikke små buk, og sys sku det er farligt .. har virkelig prøvet mange ting og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for sku blevet lidt bange ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten bukker :(
  • #1   27. apr 2011 Måske finder hesten det ikke behageligt at blive redet, eller også rider rytteren den forkert. Det kan selvfølgelig også være at den har krudt i røven.

  • #2   27. apr 2011
    Måske det har noget med måden han bliver redet på og gøre? smiley

    Fx. at det kun kommer når i kræver samling og ikke når han går for løse tøjler på skovtur? Måske kun i galop?
    Måske pga. insekterne der er begyndt at komme, allergi - hvad ved jeg smiley


  • #3   27. apr 2011 hvis den ikke fandt det behageligt, ville den vel ha ondt et sted og har den ifølge kiropraktoren ikke..
    hvad mener du med rytteren rider forkert, hvis du vil uddybe lidt smiley
    jamen synes bare det virker underligt hvis han "bare" har krudt i røven, for hvorfor blir han så bare ved og ved ..


  • #4   27. apr 2011 det er ikke rigtig på noget bestemt tidspunkt.. nogle dage kan man skridte ligeud for lange tøjler og pludselig stopper han og bukker.. andre dage kan det først komme i galop hvor han pludselig gør det og nogle dage som i mandags kom det da jeg ville sætte ham i trav smiley

  • #5   27. apr 2011
    Ondt kan have jo også have som ved noget der kun kan ses på røngten eller MRI... Som en kiopraktor ikke kan se.

    Måske underlaget udløser det? Igen evt. allergi?
    Kun med rytter?


  • #6   27. apr 2011 Måske har hesten lært nogle andre signaler, og bliver forvirret af rytterens ''nye'' signaler. smiley

  • #7   27. apr 2011 lyder til han har noget med ryggen, selvom kiropraktoren siger han ikke har.

    Min bukkede sindsygt for 5 måneder siden, både i skridt og trav og kunne kunne jeg kan nok få ham frem i trav nogle gange. Fandt ud af at han var helt låst i krydset og op af ryggen, han har nu fået 4 behandlinger og har ikke bukket i longen eller noget siden, har ikke redet ham endnu da han skal have en behandling mere inden jeg må begynde at ride.
    men tjek den igen, for mig er 1 behandling ikke nok da det kan gå tilbage og låse sig igen, så der skal løsnes op over mange gange.. smiley

    Held og lykke med den smiley


  • #8   27. apr 2011 ja ved godt der selvfølgelig er nogle ting en kiropraktor ikke kan se, men synes bare jeg ville prøve kiropraktor, svømning, massage og så kiropraktor igen først ..
    har redet med forskellige underlag og både med og uden sadel så burde ikke kunne være det..
    altså han bukker jo os på marken, men ikke på samme måde..
    synes selv det virker som om det er når han ik gider noget så blir han sur, men kan jo ik passe ..

    hva mener du med andre signaler? for kan godt ske ..


  • #9   27. apr 2011 haha sprogspasser * og kunne knap nok få ham frem i trav nogle gange.

  • #10   27. apr 2011 kiropraktoren sagde heller ikke han ikke havde noget med ryggen, han var låst mellem korsbenet og ja bagud.. og nej er godt klar over en behandling ikke er nok, han skal ha en igen om to uger, men kiropraktoren sagde at han burde ikke have ondt en uge efter når jeg har longeret to gange, han har svømmet to gange og redet to gange, og han sagde at hvis der var noget nu lige efter var han bare fræk, men er bare i tvivl om det kan passe.. men føler os bare det er spild af penge, når han har rådet mig til at ride ham mellem behandlingerne og træne kavalettis og bomme, og jeg så ik rigtig tør ride..

  • #11   27. apr 2011 troede også min bare var fræk i starten, men en hest bukker ikke i skridten hvis ikke den har ondt. Min dyrlæge/kiropraktor sagde til mig at min bukkede fordi han følte sig så låst at han prøvede at løsne op/bukke smerten væk.
    Prøv og læg mærke til når din gør det nogle gange om den tager hovedet op og ørene tilbage mens den gør det, eller om den runder ryggen rigtigt når den bukker smiley
    Min tog nemlig hovedet op samtidig (han har så også virkelig haft meget ondt)


  • #12   27. apr 2011 vil ikke mene den står for hårdt, den har faktisk en smule bund i sin boks, da den ikke sviner og jeg mener man ska strø hverdag, så den har MEGET rent halm, men altså ikke sådan overdrevent..
    hm altså tænker lidt om det kan være blevet en vane, fordi den har haft ondt?
    men spørger herinde da jeg virkelig er i tvivl om hvad jeg skal gøre..

    Maria: altså han gør det ikke i skridt på banen, men feks. hvis jeg skridter i skoven så vil han pludselig ik gå videre, som om han mener det er farligt og så nægter han simpelthen og bukker bare og bakker..
    hm har faktisk ikke lagt mærke til om han har hovedet oppe eller nede, for har bare kæmpet for at holde mig på, da han virkelig ikke bare laver små buk .. men kunne måske holde øje med imorgen, hvis jeg får mig taget sammen til at ride.. har bare mistet modet og lysten til det, efter han er sådan, for vi havde en lidt voldsomt styrt for 2måneder siden fordi han bukkede hele vejen hen til et spring, satte for stort af og væltede og jeg bøvlede i et par uger med smerter i nakken og ryggen ..


  • #13   27. apr 2011 altså han burde jo ikke have ondt efter de tjek vil jeg mene, men vil heller ikke udelukke det, for vil virkelig gerne høre alle de råd jeg kan få, for synes bare ikke det er sjovt, og sku ved at være farligt ..

  • #14   27. apr 2011 Mette, hvilken Kiropraktiker havde du ude for at kigge på ham?

    Nå men ellers, så vil jeg også sige der er noget helt galt..
    Nu ved jeg ikke, hvor penge du har til rådighed, men ellers ville jeg måske få en anden sadelmager til at kigge på sadlen end den du har brugt nu, en ny stopning kan måske gøre underværker, forskellige sadelmagere forskellige stopninger, nogen stopper blødt, mens andre stopper hårdt, så en fintfølende hest vil måske føle det som om at ride med stål på ryggen, med en hårdt stoppet sadel, mens en anden trives fint med dette, det er virkelig forskelligt......

    For tror bestemt han siger fra fordi han ikke trives..
    Hvad der så lige gør han siger fra, er jo så det store million givende spørgsmål smiley


  • #15   27. apr 2011 brugte en kiropraktor fra skjern - Daniel Keller..
    og synes han gjorde det meget nøje og sådan..
    har mest redet uden sadel siden kiropraktoren og der bukker han stadig, så burde jo ik være noget der ku genere ham, så det er det jeg især ik forstår .. '

    nemlig- hvis nogen har svaret ku det være meget rart ..


  • #16   27. apr 2011 Mette J

    Okay, umiddelbart ikke en jeg lige kender..

    Ja så er det højst sandsynligt noget med ryggen, når du rider uden sadel, så har du jo hele vægten lige på ryggen og får den ikke fordelt over en lidt større bæreflade, som du gør med en sadel...

    Ellers så er det måske noget andet der genere ham, biddet, hovedtøjet, ja eller som Krikken siger noget i ridningen, det kan jo feks være urolige schenkler eller sporer...
    Prøv at lægge mærke til, hvordan han er inden det sker og hvordan du selv sidder, hvordan du reagere osv en lille selv ransagelse smiley
    Evt optag det på video..

    Det er ihvertfald ikke normalt at han bukker så meget som han gør...

    Håber virkelig du kommer til bunds i sagen, vil helst undgå et indlæg om en uge om et hospitals besøg smiley


  • #17   27. apr 2011 ved godt vægten ligger anderledes uden sadel, men det er det samme om det er med eller uden sadel ..
    i mandags da han bukkede så åndssvagt red jeg med grime og træktov, så burde ik være noget der som kan genere ham.. har med hjælp fra beridder prøvet både med og uden sporer, med og uden pisk, dyrlæge har tjekket tænder, har redet med og uden gamacher for at se om det var det og prøvet forskellige næsebånd, forskellige bid og forskellige sadler så ved snart ikke hvad vi ska prøve.. kiropraktoren mener IKKE han har ondt nu, derfor gør det det lidt svært for mig ..
    ville gerne have haft det på video, men vil jo helst undgå at han bukker så ikke lige video jeg går efter ..
    tja er os selv blevet ret usikker og mistet modet, for nemlig vil ikke ende med at komme til skade..


  • #18   27. apr 2011
    Nu nævner du alene i skoven...

    Kan hesten være alene? Forlade flokken? Blive forladt?


  • #19   27. apr 2011 ¨hej mette...
    nu er hestene ikke de klogeste, og har de først haft ondt en gang, vil de blive ved med at tro de har nogen tid fordi de forbinde de ting som vi gør ved dem med smerte hvis det har gjordt ondt.
    har du prøvet at få ham masseret?, ikke alle kiopraktore kan mærke spædte muskler. evt prøvet anden kiopraktor for dem er der godt nok også forskel på..
    hvor svømme træner i henne?
    for har den store problemer bestemte steder vil jeg ikke andbefalde dig at svømme den før de er løst,,
    mvh kathrine


  • #20   27. apr 2011 ´har før redet alene i skoven og sådan uden problemer, men her på det sidste er det som om han ik vil være alene, men jo lidt svært da det er den eneste hest her hjemme der blir redet, for tiden vil han knap være alene på banen uden han skaber sig..

    han har fået massage før og får igen i næste uge..
    har ikke prøvet anden kiropraktor da denne kun er lidt over en uge siden og han her ska ha behandling igen om 2-3 uger.. kiropraktoren sagde det ville være godt med svømning så stoler på det han siger..


  • #21   27. apr 2011
    Så kunne det jo godt være noget seperationsangst - hvilket skal tages i små etapper og hesten skal vænnes til det både på tur, i stalden og ellers hvor den skal være alene..



  • #22   27. apr 2011 ja måske, men han bukker dog os når de andre heste er på marken lige ved siden af banen, så synes bare det virker lidt mærkeligt .. og har før nemt ku ride uden han reagerede på at være selv, altså han kunne godt finde på at bukke, men virkede ikke til det var fordi han var selv..
    men må se om jeg får mig taget sammen til at ride imorgen og så gøre det mens de andre er ude for at se om det hjælper og så måske filme det, så jeg kan få studeret hva jeg gør når han bukker ..


  • #23   27. apr 2011
    Du kunne jo se om det var det ved at have en anden hest sammen med dig hele tiden, dvs. i er to der henter to heste, to heste i stalden, to heste hen til banen og to heste på banen osv..


  • #24   27. apr 2011 ja, men lidt svært eftersom han er den eneste der blir redet her hjemme.. men i stalden når jeg sadler op er der som regel intet, der kan han godt stå selv.. men må se om min mor har tid, så kan jeg måske få hende til at stå for enden af banen med en af de andre..

Kommentér på:
Hesten bukker :(

Annonce