{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
803 visninger | Oprettet:

hesten bukker {{forumTopicSubject}}

hejj HG'er

min hest bukker, kun i glaop og efter galopen i trav. vi har fået at vide vi skal køre hende træt i en longe så hun sveder og så sætte mig op så hun ikke har så meget energi..

hun er ikke i for god form.
hun fejler intet..

men så mit spørgsmål, vil det kunne skade hende, vis hendes puls op. kan det skade hende, og hvad kan det skade vis det kan det'??..

tark


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hesten bukker
  • #1   8. jul 2009 Jeg ville foreslå og få en til at kigge hendes ryg

  • #2   8. jul 2009 hun fejler ikke noget det er en dårlig vane hun fik hos gamle ejer


  • #3   8. jul 2009 hun fik den tjekket og der var ingen tin, men hun gjorde ikke noget ved det og brugte bare en masse dårlige undskyldning, så nu er det jo et problem for mig

  • #4   8. jul 2009 ja det troede vi også i starten men når jeg rider uden sadel gør hun det samme


  • #5   8. jul 2009 råder dig stadig til at få den tjekket.. kan sagtens være at den havde lidt ved gamle ejer, men det først rigtigt er kommet i "udbrud" nu.. håber du forstår mig

  • #6   8. jul 2009 men jeg kan ikke se hvad
    og hun er blevet tjekket mere end en gang


  • #7   8. jul 2009 det har jeg os tænkt på


  • #8   8. jul 2009 ja

  • #9   8. jul 2009 Hvordan reagerer du når den bukker??

    Min første tanke var selvfølgelig som de andre at hesten har ondt, men er den tjekket uden at der var noget at finde, så ku det jo også være at den bare løber om hjørner med dig;)

    Er det kun tidligere ejer, der har fået tjekket om den har ondt nogle steder, eller har du også selv? Og hvis det kun er tidligere ejer, har du så set en dyrlægeattest eller er det bare hendes ord du har for det?


  • #10   9. jul 2009 Der er altid en grund til, at hesten gør dumme ting. Få den tjekket af kiropraktor.

  • #11   9. jul 2009 Anne Dorthe J: Hesten kan godt lave "dumme ting" selvom den ikke har ondt.
    Hvis f.eks at hesten bukker (ligesom denne), finder den hurtigt ud af hvis rytteren bliver utryg og at den derfor får lov at slippe. Som hun selv skriver er hesten i dårlig form, og den kan sagtens bukke hvis den har fundet ud af at det er en let måde at slippe for at arbejde;)

    Derfor spørger jeg charlotte S, hvordan reagerer du når din hest bukker? smiley


  • #12   9. jul 2009 jeg bliver lidy utryg, fordi jeg har haft rigtig mange nedture på en hest og så skriter jeg den af

  • #13   9. jul 2009 det kan også være balacen, for hvis hesten ikke er klar til at galopper endnu, altså min gør det nå den skal i galop men nu vi træner mange volter i skridt og trav så den bliver sikker

    hvordan er din balacen nå du rider?


  • #14   9. jul 2009 charlotte S : Det kan sagtens være fordi hun har fundet ud af at du bliver utryg hvis hun bukker og så er det en nem måde at slippe for at arbejde. Jeg vil selvfølgelig sige som de andre at man skal få undersøgt hesten og finde ud af om den har ondt, men fejler den intet ku det sagtens være den bare løber om hjørner med dig;)
    Og hvis tidligere ejer måske havde det på samme måde, så kan det jo ha udviklet sig til en vane at hvis man bukker så bliver man bare skridtet af og slipper for at lave mere;)
    Man kan jo håbe at det "bare" er det, for det er jo et problem der er forholdsvis nemt at løse;)


  • #15   9. jul 2009 lise s: har du nogen ider til hvordan jeg kan løse det når jeg er lidt nervøs


    hun har en fin balance kan sagtens galopere ti og tyve meter volter når hun gider, vilket jeg kun har prøvet to gange


  • #16   9. jul 2009 charlotte S: Kender du ikke en, som er lidt modig og ikke er bange for hun bukker? For hvis det bare er fordi hun har fundet en nem måde at slippe på, så skal hun bare ha at vide at den går ikke;)
    Så hvis du kender en der ikke er bange, så lad hende ta en tur og hvis hun bukker så må hun jo bare ta en omgang mere indtil hun finder ud af at den går ikke mere;)
    Af frygt for at blive slagtet når jeg siger det her, men hvis hun bukker så sker der ikke noget ved at gi hende et dask i bagdelen, for det er en rigtig irriterende vane og det duer jo ikke at du ikke kan galopere, så bliver det jo hurtigt træls, hvis hver ridetur ender med et nederlag.
    Og når hun begynder at bukke så er det med at få hovedet op og sparke hende fremad, så hun ikke får lov at ta hovedet ned mellem forbenene;)


  • #17   9. jul 2009 lise s: hun bukker med hovdet oppe, tror os jeg finder en at spørge for det er bare blevet være fordi jeg er lidt utryk, og det kan hun godt mærke.. dejligt diu forstår at hun ikke fejler noget og prøver på¨at hjælpe istedet for at skrive få hende undersøkt når der ikke er npget:)

  • #18   9. jul 2009 charlotte S: Jeg håber det hjælper dig ihvertfald;)
    Jeg har redet på mange ponyer, da jeg var yngre, som var nogle rigtig stride banditter fordi de ikke var vant til at blive sat på plads.
    Tror for dit vedkommende det handler om at din hest lige skal sættes på plads og ha at vide hvem der bestemmer, så i kan få nogle rigtig gode oplevelser sammen, tror helt sikkert også det ville hjælpe;)


  • #19   9. jul 2009 Lyder til lidt af hvert.
    Ville få en dygtig beridder ud. de plejer at kunne se om det dårlig vane, fordi hesten bare ikke har musklerne og derfor afviger eller har problemer.
    Vores berider ude på rideskolen joel, er super han og hjælper utroligt meget, med de mange forskellige problem stillinger.
    Så mit råd er få en berider ud. eller en underviser, som liger hopper op, og tager din galop. og ja hvis hun er i dårlig form, så spring galoppen over, indtil du har styr på alt andet. og har kondien og så start med at træne galoppen i longe.
    Jeg er begynndt nu at galopere lidt, men undlod helt det første halve år, pga. mange ting. arb med kondien og din styring og longe når alt det er iorden så begynd med galoppen og så få hjælp.
    Fortsat god arbejdslyst og husk at nyde alle de gode ting smiley
    Der altid noget der skal arbejdes på, når man køber en hest, tror jeg alle kan nikke genkendene til herinde.
    Venlig hilsen Tina


  • #20   9. jul 2009 hun kan alt grundlæggende i trav, god ide med berider/undviser tak

  • #21   9. jul 2009 Så lidt, ved kun alt for godt, at man køber sig fattig i hjælp smiley
    Men jo en del af charmen ved ridning Man kan altid blive bedre.


  • #22   9. jul 2009 ja

  • #23   9. jul 2009 oki

  • #24   9. jul 2009 Savner Army smiley - Skal til Britney Koncert med Nam! !: En hest kan GODT bukke hvis den har fundet ud af at rytteren bliver bange så!!!!! Hvis hesten er undersøgt og intet fejler, vil jeg sige at det er den mest logiske forklaring. Eller ihvertfald en god mulighed.

  • #25   9. jul 2009 ##MELDGAARD# # : Jeg siger ikke at den bukker for sjov, men jeg siger at den sagtens kan gøre det fordi den har fundet ud af at rytteren bliver bange når den gør det og så slipper den og kommer ind i stalden. Når den oven i købet er i dårlig form er det jo ikke underligt at den ikke gider jorde rundt på en ridebane og når den har fundet ud af at hvis den bukker så kommer den ind, så bliver det da hurtigt en dårlig vane....

  • #26   9. jul 2009 ##MELDGAARD# #: Ja men en hest der får taget magten, f.eks pga en uerfaren rytter, kan GODT bukke fordi den har fundet ud af at det er en nem måde at slippe på.....
    Også selvom det ikke gør ondt nogen steder....
    Det kan tit hjælpe der lige kommer en erfaren rytter op og sætter hesten på plads, så den ved at det ikke hjælper at bukke, så går det som regel ret hurtigt over!!!
    Jeg har selv redet en del af de heste, dem som ingen andre ville ride fordi de var "dumme", og i de fleste tilfælde er det bare en hest som tror den bestemmer fordi den ikke er vant til at få det modsatte at vide!!!!


  • #27   9. jul 2009 95% af hestene som kommer til en kiropraktor...
    Tvivler på at det første en uerfaren rytter gør er at sende sin hest til kiropraktor hvis den bukker?
    Altså nogle gange er det jo ikke forbudt at tænke lidt fornuftigt, og man behøver ikke overanalysere alt...
    En hest kan lynhurtigt mærke hvis man bliver utryg i en situation og har den fundet ud af at den ikke skal arbejde mere når den bukker, ja så er det da ikk underligt den gør det;)


  • #28   10. jul 2009 Jamen jeg giver dig da fuldstændig ret i at forkert ridning, overbelastende ridning og forkert fodring er med til at give MANGE heste problemer, og som sagt længere oppe er det da sådan nogle ting man skal kigge på først, men når pigen fortæller at hesten er undersøgt (op til flere gange) og intet fejler og at hun bliver utryg og skridter hesten af når den begynder at bukke, SÅ siger jeg at en logisk forklaring KUNNE være at hesten ganske enkelt har fundet ud af at den slipper for mere arbejde hvis den bukker.
    Jeg synes også der er langt fra en hest som "bare" bukker lidt til en decideret "problemhest".
    Jeg tror sådan set ikke at vi er så uenige, jeg siger bare at man skal huske at kigge på det enkelte tilfælde, og efter min mening er problemer som at en pony får overtaget magten fordi rytteren måske er lidt utryg eller uerfaren overhovedet ikke unormalt, det er bare for det meste problemer som nemt bliver løst uden at sende hesten i en eller anden form for behandling eller andet. Derfor tæller de tilfælde ikke med i statistikker;)


Kommentér på:
hesten bukker

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce