{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.675 visninger | Oprettet:

Bid til springpony! {{forumTopicSubject}}

jeg har wahzeem.. og jeg ved ikke hvilket bid jeg skal bruge, jeg har prøvet en del bid. men kan stadig ikke finde ud af hvilket bid det skal være. har prøvet følgene:.
D-rigsbid.
tre-delt.
to-delt.
stang bid.
trerings-bid
torings-bid
gummi-bid
trense-bid
pelham.
muffe-bid.
og ved stadig væk ikke hvilke jeg skal nu prøve..
han er en meget frem ad gående pony og stædig, og hurtig så skal bruge et bid.. men ved ikke hvad for et og det SKAL være et SRPING bid smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til springpony!
  • #1   20. dec 2012 Når du har været så mange bid igennem unden nogen ændring, så vil jeg altså sige at der er noget galt med stopsignalet.

  • #2   20. dec 2012 Enhver hest burde kunne springes med det samme bid som man rider dressur med..

  • #5   20. dec 2012 Mølkjær: Det ved jeg godt, men nu er der prøvet en masse forskellige bid med forskellige styrker og vis ingen af dem har haft den mindste smugle effekt. Ja så er det altså stopsignalet den er gal med.

  • #8   20. dec 2012 Det er ikke biddet den er gal med, men træningen/opdragelsen af dyret..

  • #9   20. dec 2012 Hvis han er svær at stoppe, kunne det jo være at han er blevet hård i munden?
    Det er min pony og min fars hoppe, så vi skiftede til en soft-hackamore som man også må starte stævner med, og nu stopper de som en engel!

    - Jeg blev også bombarderet med at ''Du rider nok forkert'' ''Få noget undervisning, du kan nok ikke ride'' ''Dit stopsignal fejler noget'' og ''Så lær dog noget grundridning'' - SÅ irriterende!

    Men jeg vil anbefale en soft-hackamore!
    Men du skal være forsigtig med hvor du køber den, og ikke lade pengepungen tale, da det kan føre til diskning at have den forkerte! smiley

    Jeg bruger denne:
    (link fjernet)
    - Den er godkendt og SUPER lækker! Jeg elsker den simpelthen! smiley


  • #11   20. dec 2012 Prøv D-stang bid mener jeg det hedder, har selv prøvet det samme, fik ham dog lært hvad en halv parade betød, så til sidst sprang jeg med normalt bid.

  • #12   20. dec 2012 Jeg tror også det drejer sig om stopsignalet men har du også prøvet bid i forskællige størrelser? Måske skal biddet være tyndere/tykkere? Hestemunden er jo meget individuell. Din hest har måske ikke så meget plads så biddet ligger forkert og ikke har den rigtige virkning.

  • #14   20. dec 2012 Luna - Jeg mener hellere ikke man skal tvinge hesten, men hvis hesten skulle modsætte sig sin rytter af en eller anden grund, er det vigtig ar rytteren kan holde hesten så der ikke opstår farlige situationer og nogen kan komme tilskade.

  • #15   20. dec 2012 Jeg vil lige siger at jeg har redet ham med et nomalt 3-delt pelham, og et nomalt møffe-bid 3-delt og der var altså forskel, og ja han stikker en smule af, men dette er ikke noget med biddet at gøre. Man skal bare finde de rigtig knapper.
    Jeg ved alt det, fordi jeg har en pony som ham, hun er bare meget mere tændt i galloppen, og kan godt rides med nomalt moffebid, men hun er spicel og er svær at ride. Det har taget mig 5-6 år at lære at ride hende.

    Synes du skulle prøve at forsætte med pelhammen, da han faktisk fungerede okay med den:)


  • #18   20. dec 2012 Luna - Selv om jeg mener man skal have et bid der stopper hesten så skal man ikke bruge det unødvendig. Som jeg har skrevet tidligere tænker jeg det er stopsignalet det er noget i vejen med og at det selvfølgelig er det hun skal øve. Men selv om stop signalet hos en hest er godt burde man som ansvarlig rytter have et bid til at stoppe hesten med i de situationer hvor hesten modsætter sig rytter af en eller anden grund. Man behøver jo ikke at hive hesten så meget i munden at den bliver tøjledøv, så skal man tænke på sin hånd. Når man rider burde kun et lille træk i tøjlen være nok til at stoppe den. Hvis ikke øv stopsignalet men sørg stadigvæk for at man har et bid der sørger for at have kontrol på hesten.

  • #24   20. dec 2012 Luna - Har aldrig sagt du ikke er ansvarlig smiley og hun skal forhåbentligvis ikke kun ride på springbanen. Og hvordan ønsker I at stoppe en hest på 500 kg der modsætter sig jer? Bare nysgerrg for det vil jeg også gerne lære. Stop signalet fungerer desværre ikke altid nok har jeg selv erfaret.

  • #25   20. dec 2012 Mølkjær - Jeg har ALDRIG brugt stangbid så hvorhen den kommentaren kom fra aner jeg ikke!

  • #27   20. dec 2012 Heste reagerer som du ved instinktivt og tænker ikke altid på: Hov jeg må heller spørge hende ovenpå mig om jeg skal løbe eller lade være smiley Men dejlig hvid den altid gjorde.

  • #28   20. dec 2012 hvis smiley

  • #29   20. dec 2012
    Fordi man standser en hest med bidet, så behøves det ikke foregår med vold ;o).
    Jeg er efterhånden ved at gå lidt træt i det hele " du kan altid stoppe din hest, hvis den har nok tiltro til dig " - det er bare en hest, det er bare et levende dyr..


  • #32   20. dec 2012 TS - Beklager det var ikke meningen ved mit indlæg det skulle blive til en bid/bidløs samtale. Jeg har intet imod bidløse. Synes faktisk det er sejt de tør ride uden bid, på vej og i den frie natur. Har selv for meget i baggagen til at jeg tør medmindre jeg er på et lukket område smiley

  • #35   20. dec 2012
    Det kan vi godt blive enige om ;o).
    Det lød bare til at hvis man stopper hesten med biddet, så er det vældig, voldsomt forkert også hiver man til ad helvede til.

    Men jo jo, jeg hiver til hvis kræet stikker af eller andet hvor den skal standses, så hiver jeg til. Og i nogle tilfælde ser jeg at et stærkt bid er en ok mulighed men ikke lige springning.


  • #37   20. dec 2012 Hvem har sagt stærkere bid? Ikke mig, jeg siger at biddet måske ikke ligger optimalt så det ikke giver den effekt det normalt (med et rigtig tilpasset bid) ville gøre. Eller at tungen fylder for meget så hendes hest behøver et tyndere bid da det ikke er plads etc.

  • #39   20. dec 2012 Mølkjær - Hvorhen står den setning?

  • #41   20. dec 2012 Fordi jeg troede du skrev til mig (det jeg havde skrevet)!????:-)

  • #46   20. dec 2012 Biddet er ikke hårdere end den hånd der holder det.

  • #48   20. dec 2012 Jeg personlig ville mene at det er mere ansvarsfuldt at sikre sig at man kan stoppe sin hest 100% end at stole på at hesten ville stoppe op og lytte til sin rytter hvis den blev bange. Tænke sig hvor farlig det kan være ude i trafikken hvis man ikke kan styre/holde sin hest. Jeg kan ikke sige at det er Mølkjær der har gjort sin hest signaldøv da jeg ikke kænder hende og hesten. Og det er op til Mølkjær at finde en måde hun kan styre sin hest på efter hvad hun har samvittighed til.
    Man skal som rytter huske på andre også (IKKE myntet på nogen spec) Jeg ville have traumer ræsten af livet hvis jeg kom til at køre en hest over fordi rytteren ikke kunne holde den....


  • #50   20. dec 2012 Undskyld Luna - Jeg var vidst lidt indbilsk smiley

  • #53   20. dec 2012 Jeg håber da man har lært at man ikke slipper tøjlen når man falder af, hvis man absolut er nødt til at falde af smiley Nej man kan ikke sikre sig imod alt men at sikre sig imod det man kan synes jeg man skylder omverdenen. Og jeg tænker ikke kun i forbindelse med heste. Jeg tænker hele livet igennem.

  • #55   20. dec 2012 Altså personligt red jeg med et pony kandar (ellers var det et pelham??? kan egentlig ikke lige huske det, men det er også irrelevant) fordi det gav et helt anderledes "flow", min pony gik meget anderledes og sugede på biddet på en helt anden måde end med et almindeligt muffebid smiley

    Dermed ikke sagt at et pelham f.eks. ikke er hårdere end et muffebid, for det er det, men jo, der er jo netop ikke behov for at tage ligeså meget fat, når det er et skarpere bid. Og personligt mener jeg det er bedre at kunne tage en lille smule, og hesten så stopper med det samme, end at skulle hive og ponyen så ikke stopper. Men igen, det er jo ikke kun af "stoppe" årsager, at man vælger at ride med et hårdere bid.

    Og så længe man kan håndtere det, synes jeg personligt ikke der er nogen problemer ved at ride med et skarpt bid.



  • #57   20. dec 2012 Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

    Hvis du istedet for at trække med 3 kg, kun trækker med 1kg, giver det jo det samme?
    Altså du rider med et skarpere bid, derfor rider du med en blødere hånd. Det er vel åbenlyst (og så igen, det er det vel ikke for nogen)


  • #61   20. dec 2012 Det siger jeg heller ikke smiley
    Men hvis du rider med et muffebid og trækker med 3kg, er det vel det samme som hvis du rider med et 3x så stærkt bid og trækker med 1kg.


  • #63   20. dec 2012 Nu er der jo forskel på hestene.

    Og som jeg sagde i mit første indlæg, måden ponyen suger på biddet, og det flow man kan mærke når man rider med et anderledes bid. Som sagt reagerer alle heste jo forskelligt, men jeg kan da tydeligt huske den positive forskel jeg mærkede da jeg skiftede bid.


  • #65   20. dec 2012
    Hvis hesten var bedre på et udelt bid eller på et stang bid så kan det ske at det blot var fordi det var udelt eller havde ophæng, altså noget og gøre med at hesten foretrak et andet bid - nogle foretrækker udelte, nogle de med ophæng, nogle 3 delte osv.. :o)


  • #66   20. dec 2012 Jeg tror ikke vi får noget ud af denne diskussion, da vi mener noget forskelligt :).

    Jeg kunne tydeligt mærke forskellen da jeg skiftede, og min pony gik betydeligt bedre med det bid. Og igen vil jeg sige, det handler ikke om biddet, men om rytterens hånd.

    Derudover bliver jeg nødt til at melde mig ud af diskussionen da jeg skal aflevere stil om 30 min :-).


  • #68   20. dec 2012 Tja det skal jeg sådan set ikke kunne svare dig på, det er også ved at være et par år siden nu, men jeg husker min overraskelse over hvor god han var da jeg red med det stærkere bid. Det skal lige siges jeg ikke red med det tit, men red med det en gang imellem til træning. Nok også for at prøve nogle andre ting af, og se hvad der fungerede.

    - det er heldigvis også den sidste aflevering inden ferien smiley


  • #69   20. dec 2012 en water-bid.. det er et bid med 6 kugler som kan "knække" og når hesten løber bliver det til at stang bid, men med bedre effekt end et alm stangbid smiley jeg brugte det til nello og dde suger bare meget bedre på det smiley
    og ellers et magic bid, det brugte jeg på Wahzeem da jeg startede spring på ham som 4 års smiley det er også utrolig godt smiley men det rider man med 14 dage 3 uger også skifter man til noget andet.. ellers bliver de forvent på et magic.. men helt sikkert det der water bid.. det koster, men det fungerer smiley


  • #70   20. dec 2012 og ellers har jeg et andet bid som også er lidt skarpere, men fungerer super godt.. det kan jeg tage et billede af og sende, for kan ikke forklare hvordan det ser ud.. det er 2 ringe som sidder inde i hinanden og så er det et 2 delt som virker som et stærkt bid.. alle springrytterne ikl. mig selv bruger det smiley og man må gerne starte stævner med det smiley

  • #71   20. dec 2012 Luna:
    Jeg havde faktisk en hest som ikke brød sig om nogen former for alm bid, da den som helt ung havde fået trukket et muffebid skævt i munden.
    Det eneste bid den faktisk accepteret var et udelt 3-ringsbid, det gav åbenbart en stabilitet i bidet, og et pres som hesten ikke forbandt med smerter.


  • #72   21. dec 2012 Findes der springbid?! xD

    Jeg synes du skal finde det bid, der passer bedst ind i din hests mund, og så lære den at stoppe! smiley


  • #73   21. dec 2012 Hør lige her: HESTE BLIVER IKKE HÅRDE I MUNDEN! Det er simpelthen det dårligste udtryk nogensinde! Man kan ubevidst lære sin hest ikke at reagere på biddet, men det betyder IKKE at hesten ikke kan mærke det mere eller ikke gider at reagere. Det er en rytterfejl - i allerhøjeste grad.

  • #74   21. dec 2012 Jeg ville gøre noget mere ud af træningen, men jeg har på en tidligere pony været noget af det samme igennem. Jeg rodede rundt i bid, både alm. tredelte, todelte osv. til stangbid og hævstangsbid. Jeg endte med et springkandar/jagtkandar kært barn her mange navne. På det bid havde jeg pludselig en super ridelig hest, han lyttede pænt og overreagerede heller ikke på bidet som ved nogle af de andre. Der var et sug på tøjlen uden det blev for meget eller for lidt.

    Jeg ville afprøve et sådan bid så enten med eller uden kæde på.


  • #75   21. dec 2012 Jeg tænker det hele handler om at finde det bid der passer den enkelte hest uden at gå så meget op i om det bliver kaldt sparpt eller blidt. Jeg synes selvfølgelig vi skal prøve os frem og starte med de blide men måske vi ikke skal være så bange for de skarpe hvis det er det der fungerer for den enkelte hest. Jeg er vildt spændt på hvilket bid min dreng kommer til at have det bedst med når hans tid kommer til at vænnes til bid her til foråret. Jeg tænker dog at få proffessionelle ind over for at finde ud af hvad det er han skal have for et da det jo er en jungle smiley

  • #76   24. dec 2012 Haha, glædelig jul til jer alle smiley

  • #77   25. dec 2012 Det er lige meget nu, da jeg har fundet en bid der fungere smiley og han har fået raspet tænder

  • #78   25. dec 2012 Hvor rart at høre!!

  • #79   25. dec 2012 Dejlig at høre. Må jeg spørge til hvilket bid? smiley

Kommentér på:
Bid til springpony!

Annonce