{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.428 visninger | Oprettet:

Handelsskole eller Gymnasium? {{forumTopicSubject}}

Hej HG..
Jeg står i den situation at jeg skal vælge gymnasiel uddannelse om ikke så længe - og jeg er simpelthen på bar bund :S
Jeg aaner ikke hvad jeg vil være, og derfor synes jeg også det er lidt svært at finde ud af hvad jeg skal gym eller Handelsskole..

Er der andre der står i samme situation - eller har gjort? I så fald, er gode råd meget velkomne smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Handelsskole eller Gymnasium?
  • #1   19. jan 2013 jeg havde valgt gym.. for hvis du finder ud af at du vil over i handelsverden, så mangler du kun økonomi fagene.. smiley

• #2   19. jan 2013 jeg ville også vælge gym

• #3   19. jan 2013 Gymnasiet giver en bredere uddannelse der gør at du kan gå næsten alle veje bagefter, og som det bliver nævnt kan du altid tage økonomi fag senere hvis du får brug for det smiley

• #4   20. jan 2013 Gym: Enormt mange "unødvendige fag" og kan være svær at følge med i pga mange afleveringer. Dertil er folk generelt enormt umodne

Handelskole: Relevante fag, men folk er stadig, mentalt tilbage i konfirmationsalderen

Jeg kan anbefale at man tager en fuld studentereksamen igennem VUC, det foregår på enkeltfags basis. Generelt synes jeg at det faglige niveau er højere, kursister (elever) er generelt noget ældre og det giver derfor en del viden, erfaring og visdom at trække på. Der larmes ikke lige så meget som i en børnehaveklasse og folk laver deres ting (ellers bliver ens SU snuppet..)
    Ulempen her er at man skal op i alle fag man vælger.. tilgengæld kan man tage lidt ekstra fag og til slut, sammensætte sit eksamensbevis så ens snit bliver godt smiley man har også mulighed for at gå fagene om året efter hvis man synes at karakteren var ringe.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #5   20. jan 2013 Studenterkursus. Har tidligere gået på HTX to år, men gik på den forkerte linje og min mor ville af ukendte årsager ikke have, at jeg skiftede til STX eller bare en linje, der passede...

• #6   20. jan 2013 Hhx - handels gymnasium, problem solved smiley

• #7   20. jan 2013 Med gymnasiet får du en breddere uddannelse, men i princippet kan du komme ind på de fleste videregående uddannelser uanset om du har gymnasiet eller handelsskolen. På nogle videregående uddannelse kan du risikere at skulle supplere med enkelt fag, men det kan du nok også komme ud for, hvis du har taget gymnasiet, an på hvad fag du vælger.

• #8   20. jan 2013 Det kommer jo an på så meget.. Interesserer du dig for fysik, kemi, biologi, og boglige fag, er stx nok valget.
    Hvis du godt kan lide at finde ud af hvordan man skal markedsføre sine ting, gå ned i dybden ved virksomheder og kunne lave regnskaber(det er ikke så kedeligt som det lyder) så er hhx klart valget.

Jeg skiftede fra htx til hhx, det bedste valg jeg har gjort, da fysik, kemi og biologi intet siger mig. Afsætning, virksomhedsøkonomi og innovation siger mig derimod rigtig meget.

Jeg synes du skal tænke på hvad du er god til og hvad du godt kan lide.. For mangler du eks. At have matematik på B niveau når du skal tage en uddannelse, kan du tage det bagefter, og så tæller det ikke med i dit gennemsnit, men som bestået.

• #9   20. jan 2013 Eller er det handelsskolen aka HG du tænker på?

• #10   20. jan 2013 Stod selv i den situation den gang. Jeg er en dør til fysik, kemi og matematik,, biologi,geografi og historie sagde mig intet. Jeg valgte derfor HHX, da jeg her kun skulle "slåsse" med matematikken og historie. Matematikken havde jeg så kun et år, hvor jeg klarede det fint. Mine karakterer er super fine, og jeg er rigtig glad for mine nye fag smiley havde jeg gået på gymnasiet, så tror jeg ikke mine karakterer havde været i nærheden af det snit, som jeg har nu.
    Så er du glad for folkeskole fag og fungere fint med dem, så tag STX. Er der flere fag der efterhånden hænger dig langt ud af halsen, og du gerne vil prøve noget nyt, så tag HHX smiley

• #11   20. jan 2013 Marie Ja?

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #12   20. jan 2013 Bare husk, du kan ALTID tage en studentereksamen, så jeg ville vælge HG, hvis det er det, du vil lige nu. (-:

• #13   20. jan 2013
    Det kommer som sagt an på om det er HG eller HHX der menes.
    Da der er stor forskel. Tager selv en HG, men jeg er klar over hvad jeg vil og har gået på STX, det var ikke mig.

Har du slet ingen idé om hvilke fag der siger dig noget? Om du er samfundsfaglig? Til naturfag istedet?

• #14   20. jan 2013 HG er satme spild af tid smiley been there done that - en flok børnehavebørn på speed. Halvdelen kriminelle og den anden halvdel luddovne og har ikke fået en snert opdragelse fra mor og far. HG = paradise hotel og de unge mødre samlet på ét sted. For ikke at tale om lærerne som er JOKES! Jeg overtog undervisning i nogle af timerne fordi vores lærer var helt fortabt. I flere fag. Blev også færdig et halvt år før fordi mine karakter var så gode (12, 12, 12, 12). HG er simpelthen til grin rent fagligt.

Vil man endelig tage en HG så gør det for faen på et voksen kursus, mener det tager 3 mdr.

• #15   20. jan 2013 Angelika C - Bare fordi HG var spild af tid for dig, så er det altså ikke spild af tid for alle. Der er nogle der rent faktisk gerne vil stå i butik, kontor eller lignende. Og det er bestemt ikke alle skoler, der er ligeså useriøse som din var. HG afdelingen på min skole ( er på HHX), er sgu helt ok, og der er også normale mennesker, der går dér.

• #16   20. jan 2013 Tak for svar allesammen - det er ikke HG men HHX jeg mener smiley

• #17   20. jan 2013 And & Valle : D .

Fagenes niveau på HG er G til E-D niveau, dvs folkeskole niveau. Salg og service er vidst C? at lære den vifte af fag (som ikke er mange) på så lavt niveau og bruge 2 år på det ER spild af tid.

Man kan tage den "voksne HG" og lære det hele på 3 mdr. Der er ingen grund til at spilde næsten 2 år af ens liv når det kan gøres så meget mere effektivt. Det faglige er ikke spor udfordrende, eksamenerne kræver mildesttalt ikke en huende fis, man behøver ikke engang at forberede sig. Jeg forberedte mig ikke til én eneste eksamen og fik 12 til dem alle, og to 10taller.

Det jeg siger er - det er enormt dumt at bruge 2 år på noget der kan tage 3 mdr. Og NEJ - det kræver ikke voldsomt indsats at tage HG på 3 måneder, det kræver blot at man kan finde ud af at få hovedet ud af røven. sagt meget pænt.

• #18   20. jan 2013
    At disse HG fordi der går nogle bestemte mennesker er som at disse en hver anden uddannelse, fordi der går bestemte mennesker.

JA, niveauet er E-D-C og man kan evt. få nogle fag som valgfag på B niveau.
    Men det er skønt for nogle folk der ikke er stærke fagligt. Ligesom det heller ikke er niveauet som skal være afgørende ved en HG, ved en HG vil man gerne stå i butik og her handler det ikke om hvor vidt man har haft engelsk på A niveau eller på D. Det handler om man kan sælge, hvordan man er i butikken, om man kender til Salg og service og alle modellerne inden for det fag.

Jeg tager en HG fordi det passer til det jeg vil, jeg vil gerne stå i butik og dette er vejen der hen.

Det gør mig en smule arrig når folk fraråder andre en HG. En HG er lavet til at stå i butik, blive lægesekratær, dekoratør mm. - hvis folk vil det, så er det vejen frem. Hvorfor i alverden så fraråde det hvis man gerne vil stå i butik, være blomsterdekoratør som jeg?

Jeg så IH! over at vi alle skal rende rundt med en studenter eksamen. Det er bare ikke alle der har lyst til det, på nogen måde.

• #19   20. jan 2013 Jeg ville ikke røre en HG (som jo altså er handelsskole og en erhvervsuddannelse) eller HHX (som IKKE er det samme som handelskole), simpelthen fordi fagene ikke siger mig en dyt. Ja, der går også mennesker som ikke siger mig noget som helst.
    Men jeg har den dybeste respekt for Krikken som slæber sig igennem en HG (har læst tidligere tråde af hende) fordi hun rent faktisk skal bruge den, og det er den eneste vej til blomsterdekoratør. En erhvervsuddannelse og en gymnasial uddannelse er svære at sammenligne.
    På den anden side ville jeg heller ikke røre STX, da fagene heller ikke siger mig noget her, og så er der for mange piger og for meget "jeg ved ikke hvad jeg ellers skal, så jeg tager bare gymnasiet".

Jeg er derfor på en HTX, hvor både fag og mennesker siger mig mere. Men jeg vil stadig på en erhvervsuddannelse bagefter.

Til TS: Hvad klasse går du i? Hvis du ikke har taget 10. og der er et godt tilbud i nærheden, vil jeg anbefale 10. klasse.

• #20   20. jan 2013 Krikken

Jeg har absolut intet imod en HG, jeg synes bare man bør prioritere sin tid og tage den voksne HG istedet smiley det har jeg beskrevet noget så tydeligt

• #21   20. jan 2013
    En ganske alm. HG er en skøn ting fordi man blandt andet på nr. 2 år kan få på den skole hvor jeg går, et år med blomster. Jeg vil gerne være blomsterdekoratør derfor ville 3 måneders HG være noget bæ, så skulle jeg selv ud og betale et kursus med blomster.

Ligesom der for alle andre retninger, dekoratør, salgsassistent osv. er ting på 2 år som er rettet imod det man gerne vil. Det går man glip af ved at tage den hurtige.
    Ligesom de der tager en HGS ikke får det.

Kommentér på:
Handelsskole eller Gymnasium?

Annonce