6.427 visninger
|
Oprettet:
Handelsskole eller Gymnasium? {{forumTopicSubject}}
Hej HG..
Jeg står i den situation at jeg skal vælge gymnasiel uddannelse om ikke så længe - og jeg er simpelthen på bar bund :S
Jeg aaner ikke hvad jeg vil være, og derfor synes jeg også det er lidt svært at finde ud af hvad jeg skal gym eller Handelsskole..
Er der andre der står i samme situation - eller har gjort? I så fald, er gode råd meget velkomne
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
nov 2004
Følger: 101 Følgere: 103 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 532
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 138 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Handelskole: Relevante fag, men folk er stadig, mentalt tilbage i konfirmationsalderen
Jeg kan anbefale at man tager en fuld studentereksamen igennem VUC, det foregår på enkeltfags basis. Generelt synes jeg at det faglige niveau er højere, kursister (elever) er generelt noget ældre og det giver derfor en del viden, erfaring og visdom at trække på. Der larmes ikke lige så meget som i en børnehaveklasse og folk laver deres ting (ellers bliver ens SU snuppet..)
Ulempen her er at man skal op i alle fag man vælger.. tilgengæld kan man tage lidt ekstra fag og til slut, sammensætte sit eksamensbevis så ens snit bliver godt
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 706
apr 2006
Følger: 97 Følgere: 107 Heste: 1 Svar: 2.255
Hvis du godt kan lide at finde ud af hvordan man skal markedsføre sine ting, gå ned i dybden ved virksomheder og kunne lave regnskaber(det er ikke så kedeligt som det lyder) så er hhx klart valget.
Jeg skiftede fra htx til hhx, det bedste valg jeg har gjort, da fysik, kemi og biologi intet siger mig. Afsætning, virksomhedsøkonomi og innovation siger mig derimod rigtig meget.
Jeg synes du skal tænke på hvad du er god til og hvad du godt kan lide.. For mangler du eks. At have matematik på B niveau når du skal tage en uddannelse, kan du tage det bagefter, og så tæller det ikke med i dit gennemsnit, men som bestået.
apr 2006
Følger: 97 Følgere: 107 Heste: 1 Svar: 2.255
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
Så er du glad for folkeskole fag og fungere fint med dem, så tag STX. Er der flere fag der efterhånden hænger dig langt ud af halsen, og du gerne vil prøve noget nyt, så tag HHX
jun 2007
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det kommer som sagt an på om det er HG eller HHX der menes.
Da der er stor forskel. Tager selv en HG, men jeg er klar over hvad jeg vil og har gået på STX, det var ikke mig.
Har du slet ingen idé om hvilke fag der siger dig noget? Om du er samfundsfaglig? Til naturfag istedet?
jun 2007
Vil man endelig tage en HG så gør det for faen på et voksen kursus, mener det tager 3 mdr.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 403 Svar: 1.375
jun 2007
Fagenes niveau på HG er G til E-D niveau, dvs folkeskole niveau. Salg og service er vidst C? at lære den vifte af fag (som ikke er mange) på så lavt niveau og bruge 2 år på det ER spild af tid.
Man kan tage den "voksne HG" og lære det hele på 3 mdr. Der er ingen grund til at spilde næsten 2 år af ens liv når det kan gøres så meget mere effektivt. Det faglige er ikke spor udfordrende, eksamenerne kræver mildesttalt ikke en huende fis, man behøver ikke engang at forberede sig. Jeg forberedte mig ikke til én eneste eksamen og fik 12 til dem alle, og to 10taller.
Det jeg siger er - det er enormt dumt at bruge 2 år på noget der kan tage 3 mdr. Og NEJ - det kræver ikke voldsomt indsats at tage HG på 3 måneder, det kræver blot at man kan finde ud af at få hovedet ud af røven. sagt meget pænt.
sep 2007
At disse HG fordi der går nogle bestemte mennesker er som at disse en hver anden uddannelse, fordi der går bestemte mennesker.
JA, niveauet er E-D-C og man kan evt. få nogle fag som valgfag på B niveau.
Men det er skønt for nogle folk der ikke er stærke fagligt. Ligesom det heller ikke er niveauet som skal være afgørende ved en HG, ved en HG vil man gerne stå i butik og her handler det ikke om hvor vidt man har haft engelsk på A niveau eller på D. Det handler om man kan sælge, hvordan man er i butikken, om man kender til Salg og service og alle modellerne inden for det fag.
Jeg tager en HG fordi det passer til det jeg vil, jeg vil gerne stå i butik og dette er vejen der hen.
Det gør mig en smule arrig når folk fraråder andre en HG. En HG er lavet til at stå i butik, blive lægesekratær, dekoratør mm. - hvis folk vil det, så er det vejen frem. Hvorfor i alverden så fraråde det hvis man gerne vil stå i butik, være blomsterdekoratør som jeg?
Jeg så IH! over at vi alle skal rende rundt med en studenter eksamen. Det er bare ikke alle der har lyst til det, på nogen måde.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Men jeg har den dybeste respekt for Krikken som slæber sig igennem en HG (har læst tidligere tråde af hende) fordi hun rent faktisk skal bruge den, og det er den eneste vej til blomsterdekoratør. En erhvervsuddannelse og en gymnasial uddannelse er svære at sammenligne.
På den anden side ville jeg heller ikke røre STX, da fagene heller ikke siger mig noget her, og så er der for mange piger og for meget "jeg ved ikke hvad jeg ellers skal, så jeg tager bare gymnasiet".
Jeg er derfor på en HTX, hvor både fag og mennesker siger mig mere. Men jeg vil stadig på en erhvervsuddannelse bagefter.
Til TS: Hvad klasse går du i? Hvis du ikke har taget 10. og der er et godt tilbud i nærheden, vil jeg anbefale 10. klasse.
jun 2007
Jeg har absolut intet imod en HG, jeg synes bare man bør prioritere sin tid og tage den voksne HG istedet
sep 2007
En ganske alm. HG er en skøn ting fordi man blandt andet på nr. 2 år kan få på den skole hvor jeg går, et år med blomster. Jeg vil gerne være blomsterdekoratør derfor ville 3 måneders HG være noget bæ, så skulle jeg selv ud og betale et kursus med blomster.
Ligesom der for alle andre retninger, dekoratør, salgsassistent osv. er ting på 2 år som er rettet imod det man gerne vil. Det går man glip af ved at tage den hurtige.
Ligesom de der tager en HGS ikke får det.
Handelsskole eller Gymnasium?