Hurtigt galop {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en part der elsker at være i skoven, hun er rigtig nem at håndtere og altid fisk, men holder altid mit tempo. Bortset fra et sted, på en sti som endelig er en galopsti. Jeg elsker at gallopere og ride lidt hurtigt, sådan hvor der sker lidt. Men når hun er på den sti kan jeg simpelthen ikke holde hende tilbage, hun rider fuld fart hun red engang 35 km/t på den sti (Målte) Og jeg elsker når det går hurtigt, men jeg vil gerne kunne have kontrollen over hende lige på den sti. Stien er rigtig lang og super dejlig galopsti.
Jeg har prøvet kun at skridte stille og rolig fremad, hvilket relaterede til at hun stejlede med mig fordi hun så gerne ville fremad. Jeg har også stået af og gået roligt ved siden af hende, men jeg kunne straks mærke at det ikke var en god ide og sad på igen. Jeg er ikke bange for jeg falder af overhovedet. Men det er bare rart at have lidt mere kontrol.
Så hvad kan jeg gøre?
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
apr 2011
Følger: 62 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 268
Jeg saver hende ikke i munden?
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.935
Det er bare NOGO at lære en hest at et bestemt sted altid er fuld galop eller andre ting...
Husk osse selv når du engang får styr på den at du altid skifter imellem om du lader den løbe ller om du skridter eller hvad du gør så vanen ikke kommer igen.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Jeg red en kort overgang en hest, som desværre havde fået den vane på tur. Dog reagerede den på en anden måde. Den hest havde lært at i skoven, der jorder man. Sådan var det i følge den. Det var ikke engang på en bestemt sti, det var bare i skoven (jeg ved ikke om den gjorde det andre steder, jeg red den ikke der). Uanset hvor koncentreret jeg kunne forsøge at arbejde med den, så løb den. Den kunne gå lige så fint og pludselig så stak den af. Min ridelærer beskrev den som om den havde ørerne stittende og øjnene var ved at trille ud af hovedet på den; den synes det var sjovt. Og den havde lært det af en rytter i sine unge dage. Første gang den gjorde det lykkes det mig at få hold i den og vende den rundt ved at rykke til. Hårdt, men nødvendigt for min sikkerhed. Da den var vendt, stak den af igen. Inden jeg fik den i hold, var der en der med vilje red sin gamle rolige pony ind foran. Jeg har aldrig været så glad for at ride ind i en. Hesten stoppede og der kom ro på.
Jeg kunne hive og stoppe jeg meget jeg ville, hesten løb. Og det kan man ikke rigtig bebrejde den, for den havde jo lært at man løber i skoven... Det eneste der hjalp lidt, var at ride meget tæt på rolige heste, have ro i mine bevægelser, og HELE tiden være på forkant med hesten. Jeg skulle simpelthen forudse hvornår den ville stikke af.
Når du kalder stien en galopsti, så går jeg ud fra at det er fordi I galopperer meget på den sti. Lad være med at galoppere på den sti. Rid dressur i skoven (ja, det kan man godt) og vær på forkant med hesten. Måske kan det hjælpe at vente med at galoppere til I er kommet forbi den sti, så hesten ikke er blevet ophidset, eller planlæg det sådan at i kommer på stien når hesten er mindst mulig ophidset.
Søg eventuelt støtte i en ven med en meget(!) rolig hest, som man kan styre farten på til en hver tid.
apr 2011
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 403
Jeg har nogle gange været nødt til at gøre det i over et kvarter, før hun slappede af.
En god Ide er også at vælge en anden sti at galoperer på og ikke tage den samme flere gange i træk. Heste er vanedyr og hvis de lærer at de må galloperer et sted, så gør de det. De syntes jo at det er sjovt:) og selvfølgelig skal du da galloperer hvis du kan styre din hest:)
apr 2011
Også er der kun 2 forskellige veje man endelig kan tage (men nogle rigtig gode og sjove ruter) så man bliver jo nød til at tage den vej engang imellem???
apr 2011
Hurtigt galop