{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
464 visninger | Oprettet:

At skifte livsstil? {{forumTopicSubject}}

Kære vegetarer!

Når i er gået fra at være kødspiser til ikke at være det, hvordan har forældre, venner osv så taget det og hvad er lige præcis din begrundelse for at vælge kødet fra? smiley

Lever i bare konstant at bønder og linser for at blive dækket ind af proteiner som i så ikke får fra kødet? smiley

Hvad spiser i til aftensmad og dem som har været vegetar på efterskole hvad har du så gjort for at blive dækket ind?

Håber i har tid og lyst til at svare på mine spørgsmål smiley
Jeg har ansøgt om medlemskab i gruppen om vegetarer, men da jeg ikke er meldt ind i nu (ansøgte i går), så vælger jeg bare at spørge nu.

Grunden til mine spørgsmål er at jeg overvejer det, da jeg ser ingen grund til at så mange dyr skal lade livet for min skyld når jeg bare kan spise noget andet. Husk min grund så kødædere lad venligst hver med at blande jer i folks holdninger. Det er ikke det dette indlæg skal bruges til. Tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At skifte livsstil?
  • #1   2. aug 2013 Jeg sad og ventede på at skulle til tandlæge, og så så, at der var lagt en brochure omkring dyrevelfærd. Hulkhulk, hvor er det dog grotest at slå dyr ihjel på den måde(Ja brochuren havde fremstillet det meget voldsomt), så jeg skulle ikke spise kød mere. Det holdte så 2 timer, for gik hjem og åd en leverpostejmad smiley
    - Men jeg fik sgu alligevel mod til mig. Og har nu ikke spist gris og ko i 4 år, og fisk og kylling i 3,5 år.
    Det var super nemt! Jeg spiste alt det jeg plejede, bare uden kød. Min mor er sådan en sundhedsguru, så hun er virkelig god til at lave varieret vegetarmad til mig(Ja jeg laver det ikke, hæhæ man er vel lidt forkælet). Næææ jeg spiser hverken flere linser eller andre proteinbærende frugter/grøntsager. Jeg spiser varieret(uden kød selvfølgelig), og jeg har det strålende smiley alle mine venner og familie har accepteret det - så hos mig er alt lutter lagkage :o)

• #2   2. aug 2013 Så du sagde bare til din mor "nu vil jeg være vegetar" og så fik du lov til det? smiley

• #3   2. aug 2013 Nu lever vi ikke efter "lov" reglerne hjemme hos mig :o) Jeg var 15 år dengang, og bestemte da selv over, hvad jeg ville spise osv. Så ja da. Jeg har altid bare gjort hvad der passede mig smiley Det er jo en god beslutning! og en sund en i maaaaange henseender. Kunne forstå hvis det var hash, alkohol eller cigaretter man ville spørge om lov til. Men synes helt klart du skal sætte dig ned, og tale med din mor/far omkring det. Om de villige til at lave vegetarmad(som min mor er), eller om du selv skal stå 100% for det. Det er jo ikke alle forældre, der ligesom mine, gider at lægge deres livsstil om(pga. jeg blev vegetar, har min familie da også måtte indgå i en uskreven kontrakt omkring, at vegetarmad nu skulle spises af alle) smiley Så tag en snak med dem.

• #4   2. aug 2013 Nævnte det bare hurtigt for min mor her inden vi gik i gang med at lave mad og hun synes det var vegetarenes egen beslutning, men hun kunne til sidst ikke komme med flere argumenter i mod, at jeg synes det var synd for dyrene. Hun siger, at de er født til det, så hun ser ikke et problem i det. Jeg sagde så at så kunne vi jo bare spise min pony for så får vi vores kød. Derefter siger hun at det skulle vi bestemt ikke for det ville da være synd. Ponyen er min og jeg tager ansvaret for hende, men alligevel er hun som et familiemedlem, selvom mine forældre ikke er hestekyndige ... Så det virker ikke helt som noget støtte og hvad gør jeg på efterskolen? smiley

Tusinde tak for dine svar. Virkelig sødt af dig, at du gider bruge tid på det smiley

• #5   2. aug 2013 På mange efterskoler er de vant til vegetarer smiley Det burde ikke være noget problem! Bare skriv eller sig du er vegetar, så SKAL de lave speciel mad til dig:)
    Maaaaange folk ser på emnet, som du fortæller "At de er født til det". Det er fødekæden - vi spiser dem, og de spise nogle, som spiser nogle andre. Det synes jeg også er helt fair. Men nu lever i en meget moderne verden efterhånden, hvor sundhed er blevet det ideelle hos mange, og dyrevelfærd er et meget attraktivt samtaleemne smiley

• #6   2. aug 2013 Nu er jeg ikke selv vegetar, men på flere efterskoler ved jeg at de tager hensyn til om du er vegetar smiley
    Vi havde 3 vegetarer der hvor jeg gik i skole smiley
    Så det burde kunne lade sig gøre smiley

• #7   2. aug 2013 Okay dejligt at vide med efterskolen! Ja fødekæden bruger mit mor som argument for at spise kød ..

• #8   2. aug 2013 En rigtig god vegetar/veganer hjemmeside er www.vegatarkontakt.dk, der er et super forum og mange gode opskrifter smiley
    //vegetaren

• #9   2. aug 2013 Jeg blev vegetar for 3 år siden

Jeg sagde til min mor, at jeg havde valgt ikke at spise kød. Hun forstod det 100%, og et år efter blev hun selv vegetar. Min far synes også at det var fint nok, og han havde regnet med at det ville ske på et tidspunkt. Da min morfar og min farfar fik det af vide, var de sikre på at jeg ville dø af vitamin mangel smiley Min morfar læste alt om de forskellige vitaminer, og om jeg ville kunne få alle mine behov dækket. Det fandt han så ud af, at man godt kunne. Alle synes bare det er fedt, og mange siger faktisk, at de gerne ville gøre det samme, men ikke kan. Den eneste grund til at jeg ikke spiser kød er pga af dyrene. Jeg har altid kæmpet for dyrs rettigheder, og da folk hele tiden kom med den der "Du spiser jo selv dyrene, det er jo det samme". Så den kan de ikke bruge mod mig mere smiley I starten gik vi meget op i vitaminer osv, men nu spiser jeg bare hvad der er (altså sortere kødet fra). Jeg har dog fået taget en masse blodprøver, for at se om jeg mangler noget, hvilket jeg indtil videre ikke har gjort. Når jeg fx er på ridelejr eller lejrskole, spiser jeg hvad der er. Jeg er ikke så vild med at blive "speciel behandlet", men nogen gange finder de voksne ud af, at jeg er vegetar, og får bestilt special mad. Er glad for at der kommer flere og flere vegetarer! smiley

Det skal lige siges at jeg spiser fisk, æg, og mælkeprodukter, hvilket jo gør det hele lidt mindre kompliceret.

• #10   2. aug 2013 Vi har 2 vegetarer og 1 veganer på vores skole, og de har det fint:)

Men så vidt jeg ved, at det 'sværere' at være veganer, da de intet fra dyr må spise, såsom mælk, æg mm., hvorimod at det kun er kødet som vegetarer ikke må spise.. Eller er det mig der er forkert på den? smiley

• #11   2. aug 2013 Tak fordi du gad skrive smiley ^^
    Men hvad er forskellen på om ko skal lade livet for din skyld eller en fisk?

• #12   2. aug 2013 Svar til Nikoline ^^

• #13   2. aug 2013 Julie det er rigtigt smiley Jeg vil dog kun være vegetarer, hvis jeg vælger det smiley

• #14   2. aug 2013 Det er jo også dit eget valg? smiley

• #16   2. aug 2013 Er ikke lige med Julie? smiley

• #18   2. aug 2013 Lykke Theis: Du lyder som en meget beslutsom 4-årig. Fedt valg at kunne tage i dne alder og alligevel holde ved smiley

• #20   2. aug 2013 Enig Lykke Theis!

• #21   2. aug 2013 Du skrev: 'Jeg vil dog kun være vegetarer, hvis jeg vælger det' smiley

• #22   2. aug 2013 Ha det er mit eget valg, men ja hvis man virkelig holdt på sit eget argument med, at det er synd for dyrene, så vil man jo også være ligeglad med at man skulle kæmpe, hvis man ingen støtte får hjemmefra. Det er der jeg ligger nu om jeg virkelig selv har styrken til at leve efter mit eget argument smiley

• #23   2. aug 2013 Ved godt at jeg ikke er vegetar, men jeg er godt på vej. Fisk har levet et frit liv inden de bliver fanget, hvorimod grise, køer osv har levet indespærret. Jeg er ked af at sige det, men jeg ser altså ikke fisk på samme måde som pattedyr og fugle. Fisk er knap så kloge og har ikke følelser på samme måde. For mig var det endten at jeg kun spiste fisk, eller at jeg spiste alt kød. Jeg valgte kun at spise fisk. Det er et af de bedste valg jeg har taget i mit liv!

Bare sig at jeg er ond fordi jeg spiser fisk, men det rammer mig ikke spor! Jeg er stolt over det jeg gør, og det er bedre end hvad så mange andre gør smiley

• #24   2. aug 2013 Jeg er en pesco-vegetar smiley

• #25   2. aug 2013 Du er en stolt fiskespiser! smiley Ej ser godt dine tanker og din begrundelse er også god nok!

• #26   2. aug 2013 Jeg er en stolt ikke-pattedyr-og-fjerkræs-spiser smiley
    Eller pesco-vegetar

• #27   2. aug 2013 Hmm.. Mit råd er, at hver gang du bliver i tvivl om, at det nu var det rigtige, så husk på hvorfor du valgte at blive vegetar. smiley

• #28   2. aug 2013 Ja tak smiley

• #29   3. aug 2013 Lykke Theis: Jeg ved ikke, om din kommentar bare var, for at fortælle mig, at de ikke hed vegetar. Synes det lyder mere som om, at du mener, at jeg er rigtig ond! Det kan godt være at jeg ikke er veganer ligesom dig, men det jeg gør skåner også mange dyr.Hvis jeg var dig, ville jeg bare være glad for, at flere fjerkræ og pattedyr blev "redet".

Undskyld hvis din kommentar udelukkende var ment sødt, men den virker bare ikke sådan smiley

Kommentér på:
At skifte livsstil?

Annonce