{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.191 visninger | Oprettet:

Mega dilemma! med veninde og shetter. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en veninde som tit er med mig ude og ride hvor jeg rider på min fjordhest og hun rider på min søsters shetlænder tulle, men jeg synes hun er ved at være for stor til hende men så siger min veninde bare at shetter kan holde til 70 kg... Hun griner bare når jeg siger det.
og når tulle er træt af det så bukker hun fordi hun bare vil jorde rundt på hende og så giver hun hende bare EN i røven.
men det er slet ikke det værste hun er så tit hjemme ved mig så hun føler hun har part på tulle så en dag kom hun ud (uden jeg vidste det) hvor hun havde taget min sadel til min fjordhest (for tulle har ingen sadel) hvor den sadel gik helt henover krydset og tulle bare havde bukket helt vildt og hun havde så filmet det og sendte til mig imens hun skrev tulle har vidst en dårlig dag...
blev sur på hende men så ringede hendes mor så og sagde at JEG ikke kunne være bekendt at sige hun ikke ligepludselig må ride når hun har fået lov (HVILKET HUN IK HAR) hjælp mig er så grædefærdig!!!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mega dilemma! med veninde og shetter.
  • #1   21. aug 2013 Forbyd hende at kommer der mere. Sådan en veninde kunne jeg godt undvære!

• #2   21. aug 2013 Men hun er en af mine bedste veninder.. :i

• #3   21. aug 2013 Det er jo dit ansvar? Hvorfor lod du hende overhovedet ride på den fra start af? Sæt en streg og sig nej.

• #4   21. aug 2013 det er din hest, du bliver altså nød til at sætte hende stolen for døren og fortælle hende at det hun har gang i er simpelthen bare ikke okay! smiley

• #5   21. aug 2013 jeg tror du skal tale med din veninde, og sætte nogle klare regler for hvordan/hvor meget og hvor ofte hun må bruge din hest. sørg for din mor er med og din venindes mor:-) taler i med respekt til hinanden, så skal i nok løse det.
    hvis der er en der rider min hest, på en "i min verden forkert måde" så spørger jeg hvorfor de vælger at gøre sådan og sådan, altså nysgerrigt, og ofte får jeg så fortalt hvordan jeg fortrækker det, hvis de da ikke har en god årsag til at gøre som de gør. smiley

• #6   21. aug 2013 Er dine forældre indblandet? Hvis ikke, så må de gribe til handling og hjælpe dig. Det er bestemt ikke sjovt at se sin lille hyp blive redet sådan på. Flot at du siger fra, men din veninde har åbenbart ikke fattet noget.

• #7   21. aug 2013 Så fordi hun er din bedste veninde må den slags kval over for din shetter hodt finde sted? Du er jo ikke bedre end hende her.

• #8   21. aug 2013 du skal selvfølgelig ikke bare droppe din bedste veninde, fordi i ikke gør tingene ens, hun gør det jo ikke for at være ond, men i uvidenhed.
    nu må i altså holde...
    men selvfølgelig skal du snakke med din veninde, og evt. lære hende lidt om sadler, og vægt (15-20 %) m.m
    hun bliver sikkert glad for at få lidt af din viden.

• #9   21. aug 2013 Men hun opfører sig jo som, ja undskyld mig, en lort. Du og din søster må sætte et regelsæt op for hvordan man behandler JERES ponyer, og kan hun ikke følge dem, kan hun bare blive væk

• #10   21. aug 2013 Synes desværre ikke hun lyder til at være en særlig god veninde når hun laver sådan nogle numre. Jeg ville ærligt forklare at hun ikke skal ride shetteren mere og at du ikke sætter pris på at hun tager dine ting/rider uden at spørge.
    Få evt hjælp af dine forældre til samtalen.

• #11   21. aug 2013 Der er satme ingen af mine veninder, der skal udsætte mine dyr for sådan noget - uvidenhed eller ej.
    Og hun lyder jo ikke ligefrem til at være interesseret i at høre, hvad du siger.

Nej. det var satme ikke gået her. Føj.
    Jeg synes, du skal fortælle hende, at dine dyrs velfærd kommer i første række, og den velfærd kan hun ikke opfylde sådan som det ser ud nu. Stå ved din beslutning om, at hun ikke må ride.. Hvis hun så har tænkt sig at gøre et stort nummer ud af det, så er hun ikke det værd. Og eventuelt også tag det op med dine forældre, så de måske kan snakke med hendes.

• #12   21. aug 2013 Tænkt dog på hesten, det er den det går ud over, den har sikkert store smerter.

• #13   21. aug 2013 DD: mange tak for hjælpen? hvad tror du ikke jeg prøver på? spørger jo om hvad der skal til før at hun fatter det...

• #14   21. aug 2013 Tænker også på hesten hvad tror i selv?.....

• #15   21. aug 2013 1. Jeg ville få dine forældre henover det, hvis hendes mor, kan overfuse dig på den måde er det klart at så skal dine forældre skride ind.
    2. I skal vist have jer en lang snak dig og din veninde, om hvad der er rigtigt og forkert, og nej det er ikke i orden at hun rider shetlænderen da hun hele vejen igennem siger fra overfor din veninde.
    3. Hvis din veninde ikke forstår det så må det hedde ingen ridning overhovedet, hun er gået ind og taget DIN sadel og sat det på en hest der er alt alt for lille til den, det er tegn på hun bestemt ikke ved hvad der er dit og mit.
    Snak det igennem, og hvis der ikke kan komme en forståelse for det, så ville jeg godt nok tage en lang overvejelse om din veninde virkelig er din veninde.

• #16   21. aug 2013 Jeg er 11 og må ikke ride min shetter mere ..

• #17   21. aug 2013 Ja hvad der skal til er at du siger stop. Sig du ikke længere vil støtte den form for 'mishandling' selvom du har gjordt det førhen. Så må hun blive så tosset hun vil.

Du er nød til at stoppe med at bidrage til det før du kan stoppe hende i det.

• #18   21. aug 2013 Hvis ikke du vil tage snakken med hende, så få dine forældre til at snakke med hendes forældre over en kop kaffe smiley
    Nogle gange må man bare erkende at man ikke er voksen nok til selv at løse problemet og så spørge de voksne om lov smiley

• #19   21. aug 2013 Spørge de voksne om hjælp*

Ved ikke lige hvad der skete der smiley

• #20   21. aug 2013 Vil ikke blande mine forældre ind i det!

• #21   21. aug 2013 Sig tingende som de er?

om ikke ellers så syntes jeg du skal sige til din veninde at hvis hun havde forestillet sig at blive ved med at ride rundt på din pony så kunne hun godt hoste op med penge til massør, dyrelæge osv osv

Ellers forklar hende at heste ikke er legetøj og at en shetlænder er en stærk trækker og ikke ridehest.

desuden hvis du har sagt nej så er det et nej? så skal hendes mor bare klappe i og ikke puste sig op.

• #22   21. aug 2013 må man spørge om hvorfor du ikke vil have dine forældre med ind i det? smiley

• #23   21. aug 2013 Du bliver altså NØD til at blande dine forældre ind i det - for din veninde lyder tydeligvis ikke til at høre på dig..
    Og når hun blander hendes mor ind i det, ja, så må du finde støtte i din egen mor..

Det duer SIMPELTHEN ikke det dér, stakkels pony smiley

Det kan godt ske det er din bedste veninde, men respektere hun ikke dig og hvad du siger, ja så er hun ikke værd at samle på..
    Sorry to say

• #24   21. aug 2013 fordi det er pinligt...

• #25   21. aug 2013 Hvorfor vil du ikke have dine forældre indblandet, når nu hendes er det?
    Men jeg synes, du skal tage snakken med hendes mor så, hvis hun ikke selv vil høre. Fortælle hende, hvordan omstændighederne er: at hun må have misforstået noget, for du havde bedt hende stoppe med at ride ponyen, Og at hun desuden var meget uforsvarlig og ikke respekterede dine krav for dine dyrs velfærd. Og så fortæl moderen, at en af grundene til, at hun ikke skal ride ponyen mere, er fordi hun er blevet for stor. Det må enhver forælder kunne forstå.

• #26   21. aug 2013 Undskyld mig men hvis du er 17 som der står i din profil så vis det lige og tag noget ansvar.. pinligt? helt ærligt.. kom ind i kampen!

• #27   21. aug 2013 nu skal du stoppe! det er ikke pinligt, føler du at du har brug for dine forældres hjælp i den her, vil de garanteret også gerne hjælpe dig!
    samtidig kan jeg forstille mig at det er dine forældre der smider pengene i kassen til jeres heste, det er vel også i deres interesse at hestene har det godt smiley

• #28   21. aug 2013 Undskyld mig! Er det pinligt at bede dine forældre om hjælp med at få din veninde til at stoppe med at ødelægge ryggen på en uskyldig pony? En pony DU har ansvar for? Det er nærmere pinligt at du er 17 år gammel, og ikke kan tage ansvar for et levende væsen, samt at du lader din veninde (som nok har samme alder som dig) ride på en lille shetlandspony!

• #29   21. aug 2013 i forstår det bare ikke gør i?..

• #31   21. aug 2013 Ts

jo vi gør? men det er dybt uansvarligt af dig ikke at handle mere end du gør! Sig det nu til dine forældre for pokker!......

• #32   21. aug 2013 næ!

• #34   21. aug 2013 Man skulle ikke tro du var meget bedre om det end din veninde.. stakkels pony! at den skal lide fordi du ikke tager ansvar.

• #35   21. aug 2013 Har skrevet til hende og hun skrev til mig at jeg ligeså godt kunne slagte min ponyer hvis de alligevel ikke måtte rides på...

• #36   21. aug 2013 Så må du jo sige,at det er dit valg. smiley

• #37   21. aug 2013 Fint? så har hun fattet det. Hvis hun så vil være sur nu er det ikke dit problem?

• #38   21. aug 2013 Du spørger hg til råds, du får råd, massere af dem!
    at du ikke vil tage i mod dem, kan vi jo virkelig ikke gøre noget ved, men hvad er meningen i at spørge til råds så, hvis du bare skal ploppe et flabet 'næ' ud.

• #39   21. aug 2013 Det skal hun da heldigvis ikke bestemme. Vist bare endnu en bekræftelse af, at hun ikke rigtig ved, hvad hun snakker om..
    Jeg gad ikke snakke med sådan en person.

• #40   21. aug 2013 Hun er den eneste veninde jeg har...

• #41   21. aug 2013 Og man kan ikke tillade sig at sige noget til sine veninde?
    jooo, ser du det kan man sagens tillade sig, hvis du føler du ikke engang kan sige noget til din veninde tror jeg faktisk du får det lidt stramt når du bliver ældre og skal ud på arbejdsmarkedet smiley

• #42   21. aug 2013 hold da fast hvor er HG bare blevet hellige. kan da godt se TS burde have sagt fra før, men hun søger jo råd og vejledning til hvordan hun skal løse konflikten med sin veninde.
    at få af vide hun bare skal droppe hende, at hun er uasnvarlig er da ikke råd.. det er fuldstændig overdrevent hvis det kan gøres på en pæn måde. måske veninden ikke er ond, men bare uviden. hvis jeg skulle dumpes af mine veninder hver gang jeg havde været uviden som teenager, burde jeg vidst ikke have flere veninder.
    der er selvfølgelig også råd som gives på en ordentlig måde. fx at tale med dine forældre. men andre vælger at sige det på en nedladende måde- så lad da vær.
    hopper dog med på vognen om at du skal snakke med din veninde, mens dine forældre er der.
    det er fint du har skrevet til din veninde at hun ikke skal ride den mere da hun er blevet for stor, eller fordi du gerne ser dem blive redet anderledes end det hun gør. men husk nu at formulere dig på en høflig måde, så er jeg sikker på din veninde stadig er der i morgen. det er gode venner nemlig, man skal kunne sige ting stille og roligt til hinanden.
    men hele den tråd her giver mig ondt i maven, sys ik man skal svine veninden til, når man ikke ved hvad der er bag handlingen.

• #43   21. aug 2013 Veninden ved nok ikke bedre, synes heller ikke hun skalmdroppes helt, men som ingemann skriver, snak stille og roligt med hende om det og forklar hende at hun ikke kan ride hesten mere smiley

• #44   21. aug 2013 Ingeman, jeg føler faktisk ikke at jeg skriver nedladende til Ts, hvis hun i så fald føler det sådan, så var det ikke hensigten.
    Men hvis man spørger her, så får man ofte nogle råd, de råd der er givet er snak med hende eller drag forældrene ind i det, men det vil hun ikke, og så bliver det altså svært! smiley
    råd som at droppe veninden syntes jeg jo er latterligt, jeg ville da heller ikke droppe mine veninder for deres uvished omkring heste.

• #46   21. aug 2013 tine- har lige læst det DU havde skrevet og det var ikke noget af det jeg tænkte på.
    kun kort lige at hun havde fået massere af råd, hvilket jeg ik rigtig sys hun havde smiley eller jo, hun har fået råd, men det er svært at være modtagelig over for råd, når man spørger om noget i bedste hensigt, og så bliver haglet ned..
    men ikke noget du har skrevet nej smiley

• #47   22. aug 2013 Hvad med at tage et par billeder hvo hun rider din shetter, og så vise dem til hende?
    Måske hun så selv kan se at der er noget der ikke passe sammen, og så på en venlig måde forklare hende om vigtigheden af, at sadlen ikke kun skal passe rytteren, men også ponyen, og ikke må gå ud over sidste ribben.
    Du kan evt. også vælge at købe hestemagasinet, hvor min Belgier og jer er I, er en ret lang artikel om rytteren og hestens vægt, måske det kan få hende til at se at hun er mere end for stor til din shetter.
    Synes ikke du skal droppe din veninde, men måske "lære" hende lidt om heste og rytterens vægt.
    Hvorfra har hun fået at det er ok, at veje 70 kg. og så ride shetter?
    Forstår godt dit dilemma , man vil jo ikke miste sin veninde, men det skal jo heller ikke være på bekostning af din shetters velbefinde .
    Tror bare din veninde og hendes forældre er ret uvidende desværre.

• #48   22. aug 2013 Og så lige en ting mere drop nu de smser de gør tit ,mere skade end gavn, snak med din veninde face to face, får du i sidste ende meget mere ud af.
    Sms er fint nok til korte beskere men ikke i den situation hvor I står i nu, alt for meget kan misforståes og komme til at lyde som surt opstød.
    Og hvis hun virkelig er din veninde burde I også kunne snakke fornuftigt sammen om tingene, tror bare der er nogle ting, din veninde og hendes forældre ikke har lært omkring heste.
    Er det ikke muligt at din veninde kan få evt. part på en Pony/hest så i stadigvæk kan dele jeres fælles interesse for heste?

• #49   22. aug 2013 Sig det til din mor pg få hende til og ringe til din venindes mor. Er nok det nemmeste.

• #50   22. aug 2013 Og selvom det pinligt gør det. Det dit ansvar og have de heste og også dit ansvar at din veninde ikke rider din shetter eller på anden måde gør den ondt. Mand dig op og tag tyren ved hornene

• #51   22. aug 2013 Ik læst svar

Så fordi hun er din bedste veninde må hun godt misbruge tulle??
    Nej vel;-)snak med dine forældre.fortæl dem at du har svært ved at sige det til hende,fortæl os at hun har haft taget din sadel uden at få lov(det er jo dem der ska købe ny hvis nu tulle ødelægger den?)

Få dem til at tage en snak med hendes mor

Og mage til fis med de 70kilo shetter er stærk kørepony,ik ridepony!

Ku i ik deles om at ride din fjord et par gange om ugen og så lave tricks med tulle?

Ik sjovt at miste veninde,nej,men dropper hun dig på baggrund af det her,som åbenlyrt ik er fair overfor tulle,så er hun næppe en god veninde!

• #52   22. aug 2013 Hov,så du er 17.så er det næppe forældre der ska købe ny sadel.

Men det er da ik pinligt?forældre er til for at hjælpe:-D

• #54   22. aug 2013 Jeg håber da ikke, du mener, at det er et dilemma hvorvidt hun skal have lov til at fortsætte med at ride den - for selvfølgelig skal hun da ikke det.

Som jeg forstår det, fortæller du din veninde, at en shetlænder "kun" kan holde til 70 kg, og din veninde må dermed veje mere. En vægt på over 70 kg er grotesk på en shetlandspony - som tommelfingerregel kan racen i gennemsnit bære højst 55 kg (og dette må ikke være daglig ridning, men kun særtilfælde) og højst 35-40 kg. til daglig ridning i alle gangarter osv. Din veninde vejer derfor over det dobbelte af hvad hun må, når hun rider denne pony - det er fuldstændig fatalt og kan simpelthen ikke tillades.

• #55   22. aug 2013 Johanne læs dog hvad hun skriver..

hun siger til hendes venidne hun sys hun er ved og være for stor og hende veninde siger så en shetter han bære 70 kg

• #56   22. aug 2013 Den fik jeg galt fat i, beklager.

Hvem der kom med ytringen, ændrer dog ikke på mit indlægs hovedpointe - 70 kg er grotesk på en shetlænder, og ikke noget man på nogen måde kan så meget som overveje at tillade.

• #57   23. aug 2013 Hvorfor er det pinligt at indblande dine forældre?

Jeg synes, at du skal til og tage lidt ansvar for dine heste, hvilket altså indebærer, at du ikke lader din veninde ride på den mere. Hvis dit venskab med hende, er vigtigere end din ponys helbred, så er du ikke ansvarlig nok til at have hest eller pony, og da slet ikke uden forældreopsyn.

Hvis hun ikke forstår, at hun ikke kan ride på den mere, så er hun en dårlig veninde, og så er du alligevel bedre tjent uden hende. Så kan det godt være, at hun er din eneste veninde, men du får nye og forhåbentlig bedre veninder i fremtiden - men vil du virkelig kunne leve med, at din pony har smerter og bliver ødelagt, blot fordi du vil beholde en veninde, der ikke behandler dig, dine dyr og dine ting ordentligt?

• #58   23. aug 2013 stakkels lille pony!!:-( hun burde ikke få lov at ride hende.. gør hvad du føler er rigtigt om det så koster dig en veninde.. men så er det sgu hendes fejl, du fortjener bedre. havde det været mig havde jeg sagt til hende at hvis hun kunne komme og skridte en gang imellem men at du SKULLE være der smiley håber at du får løst dit dilemma:/

• #59   23. aug 2013 Det er da mere pinligt hvis du skal til at forklare dine forældre hvorfor ponyen har fået en rygskade ??:)

• #60   23. aug 2013 Undskyld mig, men nu kommer jeg nok med lidt af et surt opstød...

Jeg har nu læst hele tråden og syntes det er langt mere pinligt at du ikke tør gribe ind og få noget hjælp, så din pony slipper for at have din veninde på ryggen. Den var ikke gået ved mig. Specielt ikke når hun skriver at de bare skulle slagtes. Heller ikke hvis hun var min bedste og eneste veninde. Der må man tage ansvaret, for der er nu engang et ansvar ved at have en pony.

Håber du holder os opdateret :). Og ret mig endelig hvis jeg har fået forkert fat i noget af det.

• #61   24. aug 2013 Jeg kan godt forstå du måske synes det er pinligt at bede hende stoppe.

Men forstår slet ikke du gider samle på sådan en 'veninde' aldrig om jeg skulle have en veninde som ikke har forstand på at behandle dyr ordentligt, om hun så er den eneste jeg har.

Selv jeg tør ikke sige noget til andre i en alder af 19, og selv jeg beder min mor om hjælp så. Jeg synes det skal du også gøre smiley

• #62   26. aug 2013 Det er jo din hest eller din søster så du kan sige at hun ikke må ride den. Sig at hun er for stor og syntes at hun skal lade hver med at ride den.
    Det er jo dig der bestemmer. Du lader hende jo faktisk lidt bestemme over din pony. Ved godt at det er din søsters med du bestemmer mere over din søsters pony end din veninde. smiley

• #63   2. jan 2014 Tjae.. havde det været min hest, og min veninde, havde jeg råbt og skreget af hende som gal. Det er ikke iorden, og det burde hun vel egentlig selv se. Hvis du lader hende blive ved, og ikke siger en skid til hende, eller hendes mor om hvordan den opføresel er over for det dyr, jamen så ved jeg sku ikke om du selv er så god igen.. for det går trods alt ud over DIN HEST

• #64   2. jan 2014 Spunk, prøv at kig på datoen engang smiley
    Hun har formentlig fundet ud af det nu.

• #65   2. jan 2014 ahaha, ja okay. Ved sku ikk hvorfor jeg ikke lige havde kigget den d-:

Kommentér på:
Mega dilemma! med veninde og shetter.

Annonce