{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.666 visninger | Oprettet:

Nervøs hest? Hjælpemidler? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen!
Ja som sagt som overskriften siger har jeg en hest jeg har haft i 2 mdr nu, han var ikke i hænder inden jeg fik ham og det har været med til at han er blevet utrolig nervøs for en masse ting.
Jeg har trænet med ham regelmæssigt med at komme og snakke med ham, men det er lige meget om der går en weekend jeg ikke lige har været ved ham, så hvis jeg vil snakke med ham ude på folden vender han røven til, det er ret træls for ved ikke om han kunne finde på enten at klemme mig eller sparke lidt.
Mit spørgsmål er så hvordan kan jeg få sådan noget væk, det er det samme der skal ikke meget til før at han hopper og ryster i benene af skræk!
Jeg fik af vide at magnesium er med til at berolige hesten, så det er jeg påbegyndt og venter spændt på om jeg kan mærke en foreskel.
Ja han er tjekket af dyrlæge der hvor han kom fra, men vil først se om jeg kan gøre noget selv før jeg for hesten tjekket igen.

Så kom med mulige bud det kunne være rart smiley

Han er også nervøs for grimen så han går faktisk med grime på hele tiden, da han hverken kan lide man tager i grimen eller tager den af og vil have den på igen, så hvis der findes en form for hjælp eller træning siger jeg MANGE TAK!

INGEN useriøse kommentarer samt negative, kommentarer som slet ikke vedkommer det jeg spørger om! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs hest? Hjælpemidler?
  • #1   5. feb 2014
    Godbidder, godbidder, godbidder - til alting :o) Fx. når du møder ham på folden, til at træne grime af/på osv.


  • #2   5. feb 2014 Du kan købe nogle fantastiske urter på www.askhim.dk, der er en med baldrian i, den er rigtig god til heste der er meget nervøse overfor forskellige ting smiley

  • #3   5. feb 2014 okay, men han gider ingen godbidder, ved ikke hvorfor men han gider bare ikke have det! smiley
    Har du prøvet det med baldrian eller hørt om det? smiley


  • #4   5. feb 2014
    Hverken gulerødder, æbler, noget foder, sliksten ( lakrids fx ), diverse hestebolcher mm. ?


  • #5   5. feb 2014 Jeg har ikke personligt brugt den med baldrian, dog har en fra stalden haft rigtig gode erfaringer med den, hendes islænder der var en tikkende bombe blev helt rolig, efter han begyndte på den smiley

  • #6   5. feb 2014 Tålmodighed. Det er mit bedste bud.
    - Det har i hvert fald hjulpet på mig og Bummelum. smiley


  • #7   5. feb 2014 Tillid.. Giv ham tid... Start md at være på folden uden at tvinge ham i selskab med dig.. Hiv ham ud på ridebanen og lad ham hygge sig uden dækken og lad ham være imens du bare "er"... Al tilvænning tager tid og han har brug for meget tid lyder det til smiley

  • #8   5. feb 2014 Tålmodighed og arbejde med hesten fra jorden, så I får opbygget tillid til hinanden og hesten bliver lydhør smiley

  • #9   5. feb 2014 Ja men tålmodighed har jeg skam også men der er hver dag, og med det samme han lige er blevet trænet også man kommer til næste dag så har han "glemt" det også er det start forfra! smiley
    De heste godbidder jeg har, med smag af banan-vamilje, lakrids og mint vil han ikke have, hvis jeg er heldig kan jeg få ham til at spise lidt lakrids godbidder, men han vil helst ikke have nogle godbidder under træning, smiley men har prøvet med gulerodsstykker, så det kan godt være jeg skal prøve med nogle af den slags, smiley


  • #10   5. feb 2014 For mig lyder det som om du ikke skal træne med ham.. Men at du skal lade ham opsøge dig.. Det lyder ikke som om han har tilliden.. Så jeg ville som sagt droppe alt og bare være "til" i nærheden af ham uden at bruge tid på at gå til ham..Men vente og vente og vente... smiley

  • #11   5. feb 2014 Jeg bruger aldrig godbidder ved jordtræning - jeg belønner hesten ved at klø og ae den og give den pauser smiley

  • #12   5. feb 2014 Han er super lydhør og lærer hurtigt men tror det er fordi han ikke helt ved om han skal stole på mennesker efter det han har oplevet! smiley Han løber rundt ude på marken og hilser og kalder på mig når han ser mig, han kommer altid hen og snakker som den første. smiley

  • #13   5. feb 2014 Beløn den ved at give den ro, hesten skal ikke se dig som en omvandrende madpakke. Start i det små, og når den reagerer korrekt slipper du presset og giver den ro. Så opbygger du også dens selvtillid stille og roligt.

  • #14   5. feb 2014 Jeg fik også en hest hjem som var fuldstændig rå i sommers, og det tager bare lang tid.. Jeg sørgede for at snakke med ham når han spiste sin mad, han kunne kun komme til krybben hvis han accepterede at jeg stod der, jeg startede ca 1 m fra kryppen og kunne så med tiden gå tættere og tættere på... Og på folden godbidder, gør det interessant ved at give de andre heste, så bliver den nok nysgerrig når de andre får, men find ud af hvad den kan lide.. Og så bare brug en masse tid på marken sammen med den, så den vender sig til du er der, og tro mig det tager lang tid....
    Baldrian gør jo ikke hesten tam, så det ville jeg ikke bruge i dette tilfælde...


  • #15   5. feb 2014 Magnesium tilskud som blandes i foderet, samt masser af tålmodig træning med små skridt.

  • #16   6. feb 2014 Hvis jeg var dig ville jeg sætte forventningerne ned til et absolut minimum - du er en rar person og ikke en person som hele tiden stiller store krav.

    Fra mit synspunkt ville træningspunktet være at hesten ikke kommer til dig på folden - jeg ville lukke ham på en fold alene (hvis han kan stå alene, ellers bare med en enkelt anden hest - gerne en fold hvor der er lidt græs han kan gå og pille i) og så ville jeg simpelthen bare være der. Gå rundt og pille lidt i græsset, klø mig i hovedbunden og være totalt ligeglad med hesten. Efterhånden vil man kunne komme tættere og tættere på. Viser hesten interesse for dig (kigger mod dig, vender hovedet eller øret i din retning) roser du hesten ved at gå nogle skridt væk fra den igen og fortsætter med det du havde gang i. Hesten finder hurtigt ud af at når den giver dig opmærksomhed går du igen din vej og "presset" forsvinder. Når du begynder at kunne komme i nærheden af hesten kan du forsigtigt trille en gulerod / et æble eller ligende over til hesten og gå igen. Efterhånden kan du give godbidden med hånden og gå igen. På et eller andet tidspunkt (måske ikke den første dag eller uge) vil hesten have lært at den sagtens kan komme til dig - for du har ingen store forventninger eller ligger en masse pres på ham. Du er der bare.

    Det er vigtgigt at sætte sig ind i hestens hovede - hvis hesten er fuldkommen rå og du henter hesten ud fra folden, eller bare trækker med den på folden, <b>hver</b> eneste gang hesten ser dig, ja så stiller du ( i hestens optik ) en masse store krav hver gang du kommer til den - og så kan man måske egentligt godt forstå at hesten hellere vil gå væk fra dig og lige have et øjebliks fred lidt endnu.

    Held og lykke med mulen, håber i får meget glæde af hinanden smiley


  • #17   6. feb 2014 Vetcur's NeVet - det har virket hos os. Det er en olie, som gives i foderet 1-2 gange dagl. i en måneds tid. Prøv at ring til Vetcur og høre hvad de siger smiley

  • #18   6. feb 2014 Jeg har brugt magnesium f og relax amino til min hoppe og det har virket, jeg bruger det i forbindelse med nytåret. Da den er ved at springe ud over boksen, når de skyder af.

    Tålmodighed og atter tålmodighed.
    Gi den den tid den behøver, til at accepter dig 100 %. Så får du alletiders hest.


  • #21   6. feb 2014 Du skal ha fokus på to vigtige ting.
    1. Tillid og respekt i jeres samarbejde.
    2. Din egen omgang med hesten.

    Den har klart ingen tillid til dig og det kan du kun ændre med træning.
    Vi får tit heste i træning, hvor de er ekstrem nervøse og/eller pludselig kan eksplodere i frygt. Med Mangan kan man tage toppen af sådan en opførsel, men der skal kobles korrekt træning på - Det kan IKKE alene løses gennem munden.
    Desværre er det ikke nemt, at vide hvilken teknik, der vil virke på din hest. Det kræver, at man står med hesten og ser dens reaktion på træningen.


  • #22   6. feb 2014 Det der med at jeg trækker ham på marken det gør jeg ikke hvis han føler sig utryg, så går jeg som sagt ja min vej og lader ham komme til mig. Han får alt den opmærksomhed som han kan få men ved ikke om han skal væk på en fold for sig selv da der ikke er marker til det.. men trænet og trænet og træner med ham hele tiden og js hsr set store skridt, han stoler på mig på nogle punkter men så efter noget tid så virker han træt af at træne men ja selvfølgelig tager jg det stille og roligt. Han er skide sød og nu ser jeg med det magnesium hvad det gør ! Men tusind tak for alle de lange svar! smiley

  • #23   7. feb 2014 Du må ikke sætte ham for sig selv, heste har brug for andre heste. Dette har jeg observeret på min gamle hest. Havde hende nemlig til at gå alene en overgang og hun blev sær, indtil jeg fik en hest til. Så blev hun sit gamle jeg igen.

  • #24   7. feb 2014 Hov nu kom jeg lige til at læse igen - og når jeg skriver at jeg ville stille hesten på en fold alene er det <i>udelukkende</i> mens du træner - så i starten mens du ikke rigtigt kan komme til ham må man jo træne på hans normale fold - så skal træningen heller ikke slutte med at du absolut skal trække ham fra en fold til en anden smiley

    Men det er helt klart nemmest at træne hvis hesten er alene eller kun sammen med en anden (evt bare på en fold ved siden af de andre) - hvis 5 andre heste kommer tumlende og vil snakke med dig er det svært at koncentrere sig om sin egen hest.

    Har selv en som er nervøst anlagt men også en unghest som virkelig er kontaktsøgende - og det er faktisk umuligt at træne indkaldning med ponyen mens unghesten er der, for han tager hele mit fokus og så kan jeg jo ikke rigtig træne ponyen når 500 kg unghest mener at han skal tigge godbidder, stjæle min hat og pille i mit hår :b


  • #25   7. feb 2014 F&F.
    Jeg er ikke enig i, at man ikke kan træne på fold med flere heste.
    Det er alene et spørgsmål om kropssprog.
    Hvis man er korrekt afvisende overfor de andre heste og imødekommende overfor den hest, man vil træne, så har man masser af arbejdsro.


  • #26   7. feb 2014 US-Mustang:
    Det er vel en smagssag - personligt har jeg ikke lyst til at afvise en kontaktsøgende hest gentagende gange. Jeg vil hellere være imødekommende overfor alle hestene - så når jeg træner med min pony, så er han altid alene i centeret. Han har behov for min fulde opmærksomhed og har brug for rimelig ro omkring sig. Blæst og andre ting udefra generer ham ikke - men jeg kan ikke forvente hans koncentration hvis min unghest gerne vil snakke med mig eller lege med ham.

    Jeg kan sagtens finde på at gå ud på folden og hygge med alle mine heste, stikke dem en gulerod osv. - i det tilfælde skal jeg være lidt streng overfor min unghest og virkelig mene at NU skal han altså holde afstand. Så kan jeg gå hen og nusse lidt med ponyen - men vender altid tilbage til unghesten så han ikke oplever at jeg skubber ham væk uden at komme tilbage. Men det kan jeg ikke gøre i hverken en hel eller en halv time ad gangen - for så har han glemt mange gange at jeg bad ham blive stående et bestemt sted og så kommer han altså masende og får ponyen skubbet væk (enten ved at gå mellem os eller fordi han vil lege med ponyen).


  • #27   7. feb 2014 Som jeg skrev: "Hvis man er korrekt afvisende overfor de andre heste og imødekommende overfor den hest, man vil træne, så har man masser af arbejdsro."

    Du forventer ikke en hests koncentration - den fastholder du selv.
    Du skal ikke være streng overfor en hest for at den holder sig væk. Der er 3 ting, der er vigtige. 1. Kropssprog. 2. Kropssprog og 3. Kropssprog.
    Prøv at se hvordan andre hopper holder unghestene på afstand.


  • #28   7. feb 2014 Jeg tror så ikke på at hesten læser os, mennesker, som den læser andre artsfæller, heste. Vi kan ikke kommunikere på samme plan som heste gør med andre heste - helt sikkert at vores kropssprog har en betydning, men i mit hovede handler det primært om indlæring, om korrekt brug af pres og ros (hvile eller godbidder kommer ud på et).

    Havde jeg lyst kunne jeg snildt lære mine heste at når jeg stiller mig med front mod dem og løfter armene skulle den gå fremad. Jeg er dog 99,9 procent sikker på at de som træner deres heste for kropssprog ville mene at hesten her skulle stoppe, gå baglæns eller noget i den dur. Når jeg træner mine heste - især i indlæringsfaserne - er mit kropssprog så nedtonet som overhovedet muligt. Jeg kan ikke bruge mit kropssprog når jeg sidder på ryggen af en hest og jeg vil egentligt gerne at mine heste reagerer for simple signaler som kan bruges fra jorden såvel som fra ryggen.

    Tja det korte af det lange er at jeg ikke tror på at hesten "læser" vores kropssprog - den lærer blot hvad der giver den ro og hvad der forstærker et signal. Klart at nogle signaler med kroppen virker indlysende - feks hvis man stiller sig foran hesten og markerer med hænderne, men det er op til rytteren om hesten skal lære at respondere på det givne signal. Ingen af mine heste ville hverken stoppe eller bakke hvis jeg stod og vinkede foran dem.


  • #29   7. feb 2014 F&F:
    Hvis kropssprog ikke virker, så forklar lige en ting.

    Hvorfor kan man så få det til at virke på rå heste, der ikke har være trænet på den måde før?
    Og ikke efter ½ time men første gang.


  • #30   7. feb 2014 Som sagt: nogle ting giver ret god mening for hesten, det vil jeg bestemt ikke afvise.

    Men jeg tror ikke på at hesten - på nogle måder overhovedet - læser mennesker på samme måde som den gør en anden hest.

    Ser også rigtig mange af de som træner for kropssprog bruge meget voldsomme, pludselige bevægelser som hesten (i mine øjne) dybest set bliver bange for og derfor bevæger sig i den retning som kropssproget signalere.

    Jeg tror ganske simpelt ikke på at du kan gå ind og træne en hest for små, fine kropslige signaler og lære hesten ting på denne måde. Vil hjertens gerne se et menneske ligge ører, site i huden, vifte med halen, sende et blik og så ved hesten bare lige hvad den skal gøre.

    Jeg har intet imod at folk tror på at man kan træne en hest gennem kropssprog - vi træner alle forskelligt, har forskellige idealer og forskellige tanker. I mit hovede er min hest en hest og jeg er et menneske - og vi kommer aldrig til at kommunikere gennem vores kropssprog.


  • #31   7. feb 2014 F&F:
    Jeg kan kun sige, at du snyder dig selv for nogle fantastiske muligheder.
    Men det er jo ganske normalt hos heste folk - man gør som man altid har gjort.


  • #32   7. feb 2014 På ingen måder, skiftede vej for godt 5 år siden, det har været utroligt givende for både mig og mine heste. Lærer hele tiden nyt og samler ny inspiration fra mange steder og har stor respekt for andre menneskers arbejde, hvad enten de træner som mig eller på helt andre måder. Har tre heste som kommer væltende hen til leddet når de hører min bil og som alle går til ridebanen med glæde - jeg kan bestemt ikke ønske mig mere smiley

Kommentér på:
Nervøs hest? Hjælpemidler?

Annonce