{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
897 visninger | Oprettet:

Manglende balance på højre volte? {{forumTopicSubject}}

Når jeg rider min part i højre galop, har hun vildt svært ved at slå over i den rigtige galop. Jeg har, med underviser, prøvet utrolig meget, og det lykkedes os stadig ikke, eller i hvert fald sjældent og vi giver ofte op. Og når vi så galoppere, rigtig eller forkert volte, skærer hun halvdelen af banen af og løber vildt skarpt hvilket så gør at jeg hverken kan sidde lige eller i det hele taget sidde ned i galoppen. På venstre volte er der INTET problem overhovedet, hun rider banen ud, jeg sidder ned i galoppen og hun går som en drøm der.
Kan problemet være manglende balance? Både fra min og hendes side? Og hvordan træner man det?
Hvis ikke, hvad kan det så være?

Derudover har jeg også et problem når vi galoppere i skoven, hun hader blæst og regn, og da jeg så valgte at galoppere i skoven i torsdags hvor det blæste minimalt. Hun valgte så at løbe af med mig hvor jeg overhovedet ikke kunne stoppe hende, lige meget hvor tung jeg gjorde mig, pressede med knæ osv. intet hjalp, jeg fik hende så heldigvis ned og lave små volter så hun ikke længere kunne galoppere, så jeg skridtede kort hvor hun så begynder at galoppere igen, og der slår det virkelig klik, der var ikke plads til at lave volter, så den mulighed havde jeg ikke, og hun reagerede ikke på nogle af de signaler jeg gav hende. Hun stoppede så først med at løbe af med mig da vi stod lige foran stalddøren.
Kan jeg gøre noget ved det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende balance på højre volte?
  • #1   24. jun 2014 Hun kan være låst og/eller have spændinger i den side og kan derved havde svært ved at springe an i galop.

    Mht. blæst og regn kan det være hun blive bange. Når det blæser og regner kommer der trods alt mange nye lyde og bevægelser i terrænet. Øv det fra hånden. Gå tur med hende, få hende til at føle sig tryg ved dig og ved situationen (:


  • #2   24. jun 2014 Og hvad kan man gøre ved det?

    Jeg har prøvet at gå med hende bare i træktorv og grime, men hun vil hele tiden vende om, de andre i stalden har ingen problemer med at ride ud med hende. På bane reagere hun lige sådan på blæst og regn.


  • #3   24. jun 2014 Få en kiropraktor ud og undersøge hende og få det rettet op.

    Hvis de andre ikke har de problemer med hende, er det nok dig selv der er problemet. (:


  • #4   24. jun 2014 Bliver du nervøs når du rider ud med hende? Hvis du var eller bliver nervøs, så mærker hun det straks og bliver selv nervøs. Og så skal der ikke meget mere end et lille vindpust på numsen til at helvede bryder løs...

    Hvis du mærker at hun spænder om på turen, eller bliver skræmt, så hop af og berolig hende gå lidt med hende fra jorden eller lade hende spise lidt græs, så hun kan slappe af. Det plejer gerne at hjælpe for mig, har nemlig samme problem med at min hyp 'låser' for mine signaler og løber. (sker sjældent) Men jeg er ikke bange for at hoppe af og berolige hesten, og evt gå væk fra fareren.


  • #5   24. jun 2014 Min egen hoppe har selv lidt problemer med højre volte, og det har nok også noget at gøre med, at jeg selv er bedst på venstre smiley

    Det som jeg har gjort, det er at jeg har gjort alt omvendt af hvad jeg plejer! Sid op fra den forkerte side af, så du ikke risikerer at din hests ryg bliver for skæv, rid i den forkerte side af vejen og i skoven. Få hende til at vælge den 'dårlige' galop i skoven og samtidig øv mere på den højre volte på banen, end den venstre du godt ved at hun kan smiley

    Det har hjulpet meget på min! Desuden har jeg også haft massør ud til hende osv, for at få hende tjekket igennem. Så det kunne være at du også skulle prøve det smiley


  • #6   24. jun 2014 På vegen ned mod skoven er der kommet tre nye heste på sommerfold, som bare skal hen og provokere hende, hvor hun så bliver lidt opstemt, når vi så skal igennem det meget korte lille stykke 'lukkede' skov, begynder hun at gå imod, og prøver at vende om, når vi så kommer forbi det stykke er der åbent og INGEN problemer, når vi så kommer længere hvor der er lidt træer bliver hun så irriteret af myggene at hun også spænder op der.
    Jeg har prøvet flere gange at hoppe af under turen, med det resultat at jeg ikke er stærk nok til at holde igen når hun trækker ud på markerne omkring.


  • #7   24. jun 2014 At hesten ikke vil galopere på en volte kan skyldes rigtig mange ting, så find årsagen. sorte ville eksempelvis aldrig slå over i højre galop før i tiden, og det viste sig at hans hofter var rigtig skæve hvilket gjorde at de simpelthen låste på højre volte hvis han forsøgte at galopere.

  • #8   24. jun 2014 Hun kan godt slå over i højre galoppen hvis jeg er virkelig heldig, men det sker virkelig sjældent.

  • #9   24. jun 2014
    Ville få dyret tjekket. Det lyder som en låsning eller skævhed.


Kommentér på:
Manglende balance på højre volte?

Annonce