{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.716 visninger | Oprettet:

Min hest er begyndt at bukke under ridning. {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
De sidste to dage jeg har forsøgt at tage ud og ride, er det ikke gået som planlagt. Min kære 5-årige hyp, er stadig meget rå, men hun rykker sig så meget for hver omgang ridning. Problemet er: jeg starter med at longere hende, så hun lige kan få fjernet toppen af sin energi! Jeg satte mig op uden problemer og skridtede og travede rundt. Jeg ville lige give hende en skridt runde, og derefter kunne jeg overhovedet ikke komme frem i trav, hun bukkede bare. Jeg steg af og tog hende i longe, det gik fint. I dag forsøgte jeg igen, dog meget værre. Jeg kom stadig op uden problemer, men efter en runde i skridt, bukker hun bare vildt meget. Jeg tog hende i longe, der var intet. Satte mig op igen, hun lavede samme nummer. Tror i det er hendes ryg hun har ondt i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hest er begyndt at bukke under ridning.
  • #1   7. sep 2015
    Det kan det let være :o)

• #2   7. sep 2015 Det kan sagtens være ryggen, men det også være så meget andet - f.eks. sadlen, der ikke passer eller tandproblemer.

• #3   7. sep 2015 Det kan det sagtens.

Når du tager hende ind i morgen, så prøv at mærke hende over ryggen. Hendes muskulatur skal være blød og sådan svampeagtig.. Hvis hun er hård/meget fast over ryggen, så er det tegn på ondt i ryggen. Du må ikke longere først, da det løsgøre og derfor ikke giver et korrekt svar.

Nu ved jeg ikke hvor godt du kender din hest/hvor længe du har haft den, men hvis den ellers aldrig har lavet unoder på den måde før (både med bukkespring og at den pludselig ikke vil noget), altså tydelig ændring i adfærdsmønster, så skyldes det oftest at der er noget galt - fx at hesten har ondt, som tit udløser den beskrevne adfærd.

• #4   7. sep 2015 Jeanne:

En sadel der ikke passer = ondt i ryggen..

• #5   7. sep 2015 JH: Ja selvfølgelig, jeg mener bare, det behøver ikke være et udelukkende rygproblem (som f.eks KS), man skal kigge på mange andre muligheder, som f.eks. en sadel, der ikke passer smiley

• #6   7. sep 2015 Ellers prøv at trykke hende (mellem hårdt) på ryggen og se om hun reagerer eller flytter sig. Så skal hun enten behandles eller på pause

• #7   8. sep 2015 Tusind tak for jeres svar, har prøvet at gøre lidt som i skriver.
    Trykket hende på ryggen, hun virker helt blød og rykker jeg ikke ud af flækken, står helt stille i det jeg trykker.
    Så er lidt bange for det er sadlen der nager hende.

• #8   8. sep 2015 Endnu en test: kør en finger med fast tryk fra lænden frem mod skulderen, hvis hesten spænder i mod, sænker ryggen, kommer med sitren i pelsen så er der spænding. Men det kan også sagtens komme fra andre steder på kroppen: skuldre, bagpart mm- desuden tænder og sadel som også bliver nævnt. Jeg vil helt sikkert få hesten tjekket, når adfærden er så markant forandret

• #9   8. sep 2015 Tindur reagerte på samme måde da han var låst i knæ, bagparten og havde rigtig ondt i ryggen.. Så få en Osteopat eller kiropraktor ud. smiley

Mvh TT

• #10   12. sep 2015 Tusind tak for jeres feedback! Hendes ryg er tjekket, der er intet - det er en ren og skær ide hun har fået. Var ude og ride i dag, hvor jeg bare lærte hende hvem, som det var, der bestemte! Det endte med hun gik super godt, red i alle tre gangarter, hvor hun søgte til biddet!! Så er herre glad lige nu. smiley

Kommentér på:
Min hest er begyndt at bukke under ridning.

Annonce