{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride alene??
  • #1   10. sep 2015 Hvordan har han det med trækketure alene? Hvis osse han der er lidt utryg, så ville jeg begynde der -dels fordi du på den måde formentligt vil have mere kontrol (men er han helt ustyrlig, så dur det self ikke) og dels fordi mange heste synes det er lidt nemmere når de har en med osse selvom det er i form af et menneske.

    Hvis han er helt ok med trækketure, vil det ikke give så meget, og så må man starte i det små med rideture -rid det samme sted/den samme vej hver gang i begyndelsen, så han lige så stille får udvidet det område han synes er ok at være uden selskab.
    Lad være at ride langt væk (og hold dig fra trafik o.l. just in case). Måske det i begyndelsen blot skal være at i skridter af 100m ned af vejen e.l. -så er han lidt træt når i tager afsted, skal ikke gå for langt hjemmefra osv.
    Er han ok når han er tæt på hjemme, så prøv at udvide turen lidt.

    Og så er jeg altså lidt upædagogisk, men jeg giver altså ikke hesten så mange valg -er den helt panisk, er man self nødt til at gå langsommere frem. Men er den bare sådan lidt "jeg vil hjem" så insisterer jeg altså på den går videre.

    Min holstener har voldsom seperationsangst når han skal hjemmefra (kører man ham et sted hen og rider, er der intet problem i at være alene). Han bliver halvfarligt fordi vi er tvunget til at tage det første stykke på vej, og han der stejler og springer imod bilerne. Det er så løst med en glidetøjle og et fullcheek bid -glidetøjlen for at han ikke stejler og bidet for at kunne holde hans hoved ligeudrettet. Når han er tvunget afsted nogen gange (/samme vej hver gang), accepterer han at den vej er ufarlig og vi kan ride i skoven (inde i skoven er der ingen problemer). Men det er noget vi skal overvinde hver gang han ikke har været på tur en periode, eller hvis jeg pludseligt vil en anden vej hjemmefra end normalt. Og det gør vi så.

    VI har øvet med korte skridt-af-ture ned af grusvejen (ca 500m) i længere tid, og den del klarer han uproblematisk nu. Men den næste km ind til skoven, har det simpelthen været nødvendig at overvinde med tvang.

    Men vurder hesten -de er ikke alle ens. Vores nye hest ville jeg aldrig tvinge afsted på den måde (han har så ikke seperationsangst -men pressede man ham sådan, tror jeg han ville blive mere end spændende)


  • #2   10. sep 2015 hov og er han helt generelt ked af at være alene, osse på stald, på banen osv, så er det jo der man skal starte træningen, inden man overhovedet begiver sig ud i naturen

  • #3   10. sep 2015 Han har det helt fint med at hvis vi går en tur alene og på stald gang osv, det er kun når jeg sætter mig op og vil ride afsted alene, efter få meter, smider han hovedet helt ind imod skulderne også løber han ellers bare lige frem og hjem. Kan hverken stoppe eller dreje ham og jeg er tvunget til at krydse en vej de første 700-800 meter forgå ved vej indtil jeg kommer hen til en grusvej smiley så har overvejet om man kan få bid eller andet udstyr hvor han letter kan styres og ikke bare løber fra mig, lige nu rider jeg med et normalt tre-delt bid smiley

  • #4   10. sep 2015 min har også gjort det du forklarede en del gange, jeg har så til gengæld kunnet stoppe ham efter nogle meter, hoppe af og trække ham et stykke forbi det sted hvor han gjorde det, det har hjulpet meget, så finder de nemlig ud af det ikke kan betale sig smiley

  • #5   11. sep 2015 Det jeg har gjort med den unghest jeg rider som stille og rolig skal lærer at tage på tur alene, er at jeg har haft en anden hest med på den samme tur igen og igen og igen, så der ikke skulle være nogle ben i selve ruten med uforudsete forhindringer osv.
    Så har jeg trukket unghesten afsted, sat mig op når hesten slappede af og red så turen, når vi så har nærmet os den vej vi skal krydse så har hoppet af og trukket hjem, så det næsten er som om man tager ud i skoven og rider og trækker hjem som hvis det var på ridebane, og på et tidspunkt slapper de somregl af og bliver trætte i hovedet smiley


  • #6   11. sep 2015 Prøv at trække tur med ham hvor i hår ved siden af hinanden. Så du går ved hans forben. Så er det næsten som om han selv går men med dig som sikkerhed.

  • #7   11. sep 2015 Hvis han løber hjem er du nået over hans grænse. Den grænse kan være meget forskellig fra hest til hest- min hests var 25 meter fra leddet, da jeg startede. Den første gang troede jeg fejlagtigt at jeg kunne gå længere, men inden vi nåede 100 meter hjemmefra løb han hjem, så jeg startede med at trække de 25 meter, hvor jeg samtidig trænede stop og bak, og forstærkede stoppet med en godbid. Når jeg nåede 25 meter vendte jeg- stoppede ham, bad ham stå 5 sekunder- gav godbid og gik hjem. Når jeg kom tilbage gik jeg ud igen og gjorde det samme. 5-6 gange på en træning.
    man kan i starten bruge det som opvarmning eller afkøling før/efter ridning på bane.
    Jeg udvidede så fra gang til gang turen med 5-10 meter. Og da jeg følte at han havde godt styr på stop og at vente med at gå til han fik signal, så begyndte jeg at ride ham ud. Hvis jeg havde trænet ham i at kunne gå 200 meter hjemme fra når jeg gik med ham, så startede jeg den første gang med at ride 150 meter. og gjorde så i øvrigt som når jeg gik- øvede stop, bak og vente- især når jeg vendte om, så det ikke blev en vane at løbe hjem når man vendte hesten. Igen red jeg denne korte tur op til 5 gange på samme træning smiley
    Så udvidede jeg igen langsomt turen fra gang til gang og fik en dejlig cool hest at ride ud på, som nu kan rides i alle gangarter på tur smiley

    Min hest er desværre som Michelles, hvis der går for lang tid, skal jeg lige skrue kravene ned igen og skal jeg på en ny rute, så endnu lavere krav.


Kommentér på:
Ride alene??

Annonce