{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.222 visninger | Oprettet:

ride ud alene {{forumTopicSubject}}

bastian har indtil han var knapt 4 sagtens kunne gå ud selv både med rytter og når jeg gik med ham .
men en dag da vi red ud selv vendte han 180 grader og løb hjem . siden da har han været det rene helvede at få ud selv.
han kan fint ride på bane og i ridehus selv , men ligeså snart jeg vil tage ham med på tur hidser han sig op og tripper og vender pludsligt om og løber .
går jeg ved siden af ham løber han dog ikke men han syntes bestemt ikke at det er nogen god ide at han selv skal på tur, vi har ikke gået ret langt med ham da jeg ved jeg ikke kan holde ham hvis han beslutter at løbe .
er der nogle af jer der har nogle gode forslag til hvad man evt kan gøre for at løse det problem ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ride ud alene
  • #1   22. jul 2011 Jeg ville forsøge at få en anden person, uden hest, med på tur for at gøre mig selv rolig overfor situationen. Når jeg selv var rolig ville jeg få en anden hest med ud, når der skulle rides, så ride længere og længere fra hinanden (Gradvist større afstand).

    Min gamle hest gjorde det samme, og den metode brugte vi på ham. I dag går han fint som skovturshest alene hos en tolv-årig dreng.


  • #2   22. jul 2011 vi har prøvet at der går en siden af og det hjælper ingenting .
    den med at ride ud sammen også ride væk fra hidanden er jeg ikke begejstret for , men ellers tak (:


  • #3   22. jul 2011
    Start i det små, gå 500meter ud også gå hjem. Lad være med at presse den længere, gå så 50meter længere næste dag osv.
    Små bider.


  • #4   22. jul 2011 Det var bare et råd. Hvordan ser hans hove ud? Går han med sko?

    Vi oplevede engang at vores heste gik helt amok på ét bestemt sted hver gang vi var på tur i flok- Vi fandt så ud af at det var en el-ledning i jorden der var gået i stykker som gav de heste der havde sko på stød.


  • #5   22. jul 2011 krikken nu ville jeg heller ikke på nogen måde bare tage ham med på en lang gå tur det kan jeg ikke og bastian ender med at gøre skade på sig selv eller andre , vi går mest på markvejen så han ikke løber ud i en bil. (:
    jenny han går fin ligeså snart der er en anden med så er han fantastisk at have med på tur . ride jeg ham væk eller starter alene går det galt . han falder først ned når han kommer ind i stalden eller på fold med de andre .
    det der undre mig er at han sagtens kunne førhen ,


  • #6   22. jul 2011
    Har jeg heller ikke sagt. Men bare start i det små og gør ham tryg ved det, man ved som regel selv når man kan presse citronen.
    Hvorfor hesten pludselig er vendt? Den er vel blevet bange på tur og nu er det = noget farligt der ude. Også er den alene = farligt for byttedyr.


  • #7   22. jul 2011 han virkede på ingen måde skræmt og han løber ikke når han bliver skræmt han stivner i hele kroppen og står som plantet fast til jorden . men selvfølgelig kan det ikke udelukkes at han er blevet skræmt ..
    vi går halt op af marvejen som der er hvor han står og tilbage igen hvilket vi har gjort i de sidste 4 mdr nu og han bliver lige hys hver gang . og må sku nok erkende at jeg er begyndt at tænke at han bare ikke kan rides ud alene da det efterhånden begynder at blive små farligt at tage ham med selv .


  • #8   22. jul 2011 jeg rider ham ikke selv ud alene da min eneste tanke er om lidt så smutter han , så det er ikke til nogen gavn , jeg kan fint gå med ham fra jorden da jeg føler jeg har mere styr på ham der , bastians part har prøvet et par gange hvor jeg gik siden af hvilket gik okay han blev hys men løb ikke med hende . så det er kun hende der rider ham ud selv . for at det ikke skal ende galt .
    bastian går også vidre når han har fundet ud af hvad det var som gjorde at han stoppede .
    han er heller ikke kommet fold før han er kølet ned , for der er intet problem i at tage ham med i stalden selv det har han det fint med .
    jeg har når jeg har trukket med ham lavet noget jordarbejde netop for at han havde noget at koncentrere sig om , men ved ikke om det måske er lidt forstyrende at han kan se de andre heste


  • #9   22. jul 2011 Det er ikke bare fordi han tager r**** på dig? Hvis han på ingen måder virkede skræmt, tænker jeg bare at han tog chancen, og fandt ud af det virkede? De fleste flokdyr er jo ikke super begejstret for at blive skilt fra flokken .. Bare en tanke??

  • #10   22. jul 2011 Black & White: er helt enig i din tanke om mangel på respekt ..

    Det var umiddelbart ikke noget jeg vill kæmpe med på vejen til at starte med, men lederskabsøvelser på ridebanen .. Er selv den lidt nervøse type, og det smitter også tit af på Athena, men efter vi har kæmpet siden dec med lederskabsøvelser stoler hun blindt på mig, og selvom jeg i situationer bliver lidt nervøs bakker hun langsomt og så tænker jeg jo slut, jeg må ikke være nervøs, også går hun frem igen .. Hun prøver mig stadig af en gang imellem, men så tager vi lige en halv time lederskabsøvelser også er det slut ..


  • #11   22. jul 2011
    Nu kan heste ikke prøve af.. Men hvis du er usikker, så smitter det som sagt også af på hesten og den bliver usikker.


  • #12   22. jul 2011
    Ja, men vil ikke mene at hesten gør det "bare fordi den kan".
    Der skal være en gevinst og her er det en der giver mening, at hesten kommer hjem til de andre og da heste er flokdyr er det jo en bonus.
    Så det er også klart hvis en hest sætter bremserne i ved tur alene.


  • #13   22. jul 2011 jeg tænker det er lidt typisk for ungheste at gå tilbage i udvikling i en periode. De skal lære rigtig meget på kort tid og har tit brug for tænkepause. Synes du skal blive ved med at trække ham ud på tur, det er du mest tryg ved og det er han nok også, du går på jorden og fører ham istedet for at sidde på ryggen og være bange for han smutter. Prøv at tage lidt foder med eller find en grøn plet hvor han kan græsse, så han forbinder det at gå væk med noget godt (græs/foder/pause). Altså han får det når I er kommet så langt væk som du forinden har bestemt dig for at I skal. Når du allerede hjemmefra har bestemt et sted på markvejen, er dit fokus derpå og det vil smitte på ham, så jeg tror på at I forholdsvis nemt vil komme dertil og så fodre du ham eller giver ham en græspause. Du skal bare huske det IKKE skal være samme sted hver gang og nogen dage er turen kort andre dage længere og nogen gange går I turen inden i rider andre gange efter.

  • #14   25. jul 2011 black and white . Ved nu ikke om han mangler respekt måske på tur men ikke ellers . Under alm ridning og jordtræning er han ude mærket klar over hvor mine grænser er . Men på tur alene er det nok ikke helt galt at der mangler noget tillid og respekt for os begge . Gitte det kunne godt ske jeg skulle prøve med noget foder nu er den meget madglad , så det kan være det hjælper smiley

  • #15   25. jul 2011 TeamBastian: det er imod min træningsstil at lokke hesten med dodder. Jeg synes du skal tage et skridt af gangen, selvom du er nervøs. Rid ud, vend om. Rid lidt længere vend om. Og prøver han at stikke af bør du tage kampen med ham. Ved det er farlig i trafikken, må så få en til at gå med til i er på markvejen og personen venter så der mens i er alene, så hvis han vender om og løber kan hun stoppe mulige trafikanter, og han kan falde til ro når Han ser i ikke længere er alene .. Hvis han stak af ville jeg jo så bare ride tilbage til stedet og vende om ...

    Er han klar over rangordningen på banen og fra jorden er det jo uden nytte at træne ham der ..


  • #16   25. jul 2011 jeg skal ikke ride ham ud selv før jeg kan gå med ham , det nytter for mig ikke at ride ham ud hvis ikke at jeg syntes at jeg kan kontrolere ham fra jorden når vi er på tur .
    tror det med foder og godbider er op til hver enkelt , jeg ser ikke noget galt i at bruge dem som ros . men som sagt det er fra person til person .


  • #17   25. jul 2011 synes nu heller ikke godbidderne eller foderet i det her tilfælde bliver brugt som lokkemiddel...det bliver brugt som belønning når hesten har vovet sig væk fra flokken som den ikke er tryg ved at gøre... så foderet bliver i det her tilfælde brugt til at fortælle hesten at jo det kan godt være dejligt at være væk fra flokken... og er enig med Tean Bastian I at det er meget individuelt fra hest til hest hvordan det kan bruges..nogle arbejder super godt på en godbid og fanger tingene/signalerne hurtigt med lidt motivation og andre går kun efter godbidderne og bliver totalt ukoncentreret... og hvis det går lettere for både hest og rytter med en godbid, så brug det da....

  • #18   25. jul 2011 Har bare erfaret at det hos en bekendt startede sådan, til sidst kunne hunne ikke strigle uden et helt rugbrød.

    Selvf skal du starte fra jorden hvis du også er utryg der, havde bare forstået det kun var når du red fra hjemmet. Så ville jeg starte på samme måde, et skridt af gangen, og belønningen ville være at komme hjem når han har gjort det godt ..


  • #19   25. jul 2011 Ja desværre går det tit galt for folk når de træner med godbidder. Det er super vigtigt at bruge dem rigtigt. Kun når man har bedt hesten om at gøre noget, skal den have og aldrig når hesten tigger. Jeg har altid brugt at mine heste skal stå roligt og se ligeud før de får godbidden. Og så får de aldrig uden at have ydet. Så har man lyst til at give en godbid, giver man bare hesten en opgave. Men som motivation kan det være super godt, i de rigtige hænder.

  • #20   27. jul 2011 charlotte jeg er ikke utryg fra jorden , men er ikke tryg nok ved at ride ham ud .


  • #21   27. jul 2011 Så skal du jo bare føle dig frem ..

Kommentér på:
ride ud alene

Annonce