{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.592 visninger | Oprettet:

Ride tur alene {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har virkelig brug for hjælp til dette problem smiley

Sagen er at min tinker på 11 år slet ikke kan ride tur alene. Når jeg selv rider ud på en tur alene, i den skov som vi mange gange tit har redet i før, så vil han slet ikke. Hvis jeg prøver og få ham til at gå frem ad så bukker han, eller bakker bagud. Han er kold overfor lastbiler, og andre ting i trafikken så det er ikke det. smiley

Ligeså snart jeg har min far eller anden person til at gå foran Archibald, så vil han gerne ride med på tur. Han er ligeglad med fremmede steder, og han er generelt en totalt rolig hest. Det er lidt træls hele tiden og skal være afhængig af at der er en anden hest med, eller person når vi rider tur.

Når jeg trækker med ham i skoven bare os to alene, så er der heller ikke noget, andet end han er mere opmærksom overfor lyde.

Håber i kan hjælpe til hvordan jeg kan vænne ham til at ride selv ud på tur smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride tur alene
  • #1   5. jan 2017 Har du tænkt over, at det kan være din tankegang der har påvirket det? Hvis du hele tiden tænker over det, så går det i hesten smiley ellers tænker jeg, at din hest måske er en kende usikker på egen hånd og når der så går en ved siden af eller foran, så har han ligesom en til at passe på ham og støtte ham.

  • #2   5. jan 2017 Ikke rigtig, men det kan godt være det er min tankegang, næste gang vil jeg prøve og lade vær med at tænke over det smiley Han er nemlig meget usikker når han er selv, og kan ikke så godt forlade flokken, men man kan vel godt træne en hest til det, jeg ved bare ikke lige hvordan

  • #3   5. jan 2017 Det har i hvert fald ændret min tilgang til heste meget, efter jeg på egen hånd oplevede hvor meget min tankegang påvirkede min hest. Tænk positivt og fremad, gennemgå i hovedet hvor fint i rider frem og at din hest er selvsikker. Så er du selvsikker og positiv - det smitter af på din hest, som også får en bedre selvtillid og tør gå til opgaven den bliver bedt om smiley du kan sagtens træne det ja, der er mange opslag herinde omkring seperationsangst - men det er en langsommeligt process at træne.

  • #4   5. jan 2017 Tak for svaret, det vil jeg prøve og tænke så godt jeg kan næste gang vi rider en lille tur smiley

  • #5   5. jan 2017 lad vær med at tænk nu bliver han dum

    start med nu her i dag (hvis du fx skal ride tur i morgen)

    så forestil dig en rute du skal ride med ham hvor i rider alene og forstil dig hvor godt han går

    forestil dig til mindste detalje på hele ruten hvis godt han går

    så skal du se så burde det hjælpe

    når du sidder på hesten så tænk hvordan du forestiller dig hvor perfekt han går


  • #6   5. jan 2017 Jeg er meget eng med Ina, men vil lige tilføje at det så er smart at starte ud med meget små ture og så øge det, så at man slutter mens det går godt

  • #7   5. jan 2017 som dingle siger små ture

    og så må du IKKE vige fra den tur du har forestillet dig

    + husk at forestille dig tilbage vejen også


  • #8   5. jan 2017 fx startede jeg denne teknik med en lille kilometer

    glemte bare at forestille mig den kilometer tilbage igen

    jeg fik informationen omkring kl 21 dagen før og kl 16 dagen efter gik jeg turen og problemet var væk (bortset fra tilbage vejen)


  • #9   5. jan 2017 Det lyder som om din hest savner en "leder" den kan føle sig tryg ved. Altså så når du er alene, føler han sig ikke tryg nok til at ride ud, i forhold til hvis der er en anden på jorden. Jeg tror jeg ville ride afsted, og så snart han stopper og nægter at gå videre, skal du hoppe af. Trække ham. Rose ham for at gå frem, men ikke mens i går. Kun de to første skridt han tager. Gå en ti meter, sæt dig op igen, rid videre. Han vil sandsynligvis tage nogle skridt uden at tænke over det. Når han atter stopper, skal du igen presse ham, men kun til han begynder at sige fra ved at bukke. Igen, hop af og bed ham gå med dig. Ros ham når han går frem.

    Sådan ville jeg fortsætte, så han finder ud af at det er okay. Du er nødt til at tage leder rollen for at vise ham at han ikke er alene om denne tur og du nok skal hjælpe ham.

    Jeg gjorde det samme med min egen hoppe. Bare husk, han må ikke være i tvivl om at det er rigtigt (rose ham!) når han så går frem når du sidder på ryggen af ham.


  • #10   5. jan 2017 Træk den først tid, sæt dig op og rid hjem, hver gang sætter du dig op lidt før du gjorde det sidste gang( start halvejs) så lærer han det nok snart

  • #11   5. jan 2017 Tusind tak for alle svarene, de hjælper rigtig meget smiley

  • #12   5. jan 2017 Hov! Du må for guds skyld IKKE hoppe af når han bukker. Lad ham bukke færdig, bak ham, ros og hop af, træk nogle meter og op igen smiley Ros gerne verbalt når han går godt fremad smiley Tindur var meget bange når jeg startede med at ride ham på ture. Jeg gjorde ovenstående hvis han ikke ville fremad pga noget farligt. Fik ham til at gennemføre en kommando lige før jeg hoppede af og trak forbi det farlige smiley

    Mvh TT


  • #13   5. jan 2017
    Tja, jeg vil kalde de seprationsangst :o)

    Det kan tage lang tid og gøre noget ved og tålmodighed. Det kræver at man nøjes med og ride hesten ud til det punkt hvor den er ok, ikke længere. Måske den kun kan gå ned for enden af indkørselen også ikke længere. Ikke presse hesten, så bekræfter man det bare i at det er en dårlig idé og farligt.

    En uge efter, kan du måske komme 5 meter længere, uden det gør hesten noget - men igen, det kræver tid og tålmodighed og at man ikke presser hesten der ud hvor den er utryg og fx bukker.


  • #14   5. jan 2017 Jeg var for nogle år tilbage også igennem dette med den hest jeg red tidligere.

    I starten blev jeg vildt utryg, fordi jeg vidste han havde tendens til at vende om og stikke hjem i galop, men så sagde en veninde til mig "enten kan han gå den vej du vil, ellers må han bakke hele vejen hjem" og ja den tog jeg til mig!

    Jeg startede med kun at ride få hundrede meter ud og vendte om, så øgede jeg efterhånden afstanden mere og mere. I starten valgte jeg afstande, så han ikke begyndte at "panikke" og ville vende om, men efterhånden som vi blev mere erfarne og jeg vidste han kunne mere, så når han vendte om, så vendte jeg ham den vej jeg ville, så stoppede jeg ham op og lod ham kigge, da han slappede af, så pressede jeg lidt til ham, hvis han stadig ikke ville videre så fik han lov til at bakke, så stoppede jeg ham op igen og lod ham kigge igen og måske kom lidt frem igen, sådan gjorde jeg indtil han til sidst fandt ud af, at det ikke var farligt og at han ikke fik lov til at gå hjem, så gik vi lidt længere frem og så vendte jeg ham om og red hjem, sådan gjorde vi turene længere og længere, til sidst kunne vi ride ture på flere timer i alle gangarter alene, uden at han overhovedet stoppede op eller ville hjem smiley

    Det var hårdt arbejde, det tager lang tid, masser af tålmodighed, men det var det hele værd i sidste ende! smiley


  • #15   6. jan 2017 HVIS det nu er dig selv, der påvirker hesten ubevidst, så kan du måske finde ud af det, ved at lade en anden ride den tur, du havde tænkt dig?. En anden, som IKKE har forventninger om "et eller andet vil ske"?.. Sker der intet på denne persons tur, ER det jo nok noget, du selv ubevidst sætter i gang..

    Prøvede det selv med en hest engang, der ifølge ejeren ALTID hoppede til siden eller fremad et bestemt sted på ridebanen. Det viste sig så at det VAR hende, der "forberedte" sig på en reaktion det sted på banen, og at det så gik i hesten, for da jeg selv red den, adskillige gange og i alle "gear" forbi stedet, var der absolut ingen reaktion fra den overhovedet. smiley

    Og husk også.. De opdager med DET SAMME, når noget ikke er som det plejer, så tager du feks. en mm mere i tøjlerne, så lurer de med det samme at noget har ændret sig, og så må de nok hellere være på mærkerne, for så sker der "noget" om lidt.. Ganske som de heste der er vænnet til en kort anholdning / halv parade inden feks. overgange..


  • #16   6. jan 2017 Jeg har samme problem - hun bukker dog ikke, men stopper bare og nægter at gå og er MEGET utryg. Hun er ellers normalt totalt ligeglad med at gå væk fra de andre heste. Hun går faktisk tit alene inde i løsdriften mens de andre går ude på marken eller omvendt, men hun har ikke redet så mange ture da det jo altid har været et problem at komme afsted alene og bøvlet altid at skulle have en makker med.
    Jeg fandt også ud af at gøre præcis som Sandra Fogtman Jørgensen skriver og det hjalp.
    Jeg startede så her i efteråret med bare at gå turen ca 1 km ud og hjem et par gange - her har jeg heller ikke de store problemer fordi jeg gik foran. Så prøvede jeg at ride ud ad vejen indtil hun ikke kunne se de andre og jeg kunne mærke at hun blev utryg. Så fortsatte jeg ca 10m mere og roste hende med at vende om og ride hjem mens hun stadig gik fremad, selvom hun ikke havde lyst. Så har jeg bare gjort turen længere. Først bare med et par meter så med en ½ km ad gangen. Nu har hun desværre lige været alvorlig syg og jeg har ikke redet tur i 2 måneder, men vi skal igang igen i weekenden.

    Til at starte med skal du nok bare indstille dig på at din ridetur ikke tager mere end 10 min, men på en måned gik jeg fra 100m til at kunne ride 3,6 km, så det har i hvert fald virket super godt for mig smiley
    Hvis jeg selv bliver lidt nervøs giver jeg bare en peptalk til hende og snakker som et vandfald. Jeg roser hende og beslutter mig f.eks for at vi skal bare lige hen til det der træ lidt længere fremme og virkelig fokuserer på det træ, så vender vi om og rider hjem. For mig virker det at fokusere på det punkt jeg vil hen til i stedet for at tænke over hvad hesten laver, men det vigtigste er bare at vende om så snart hesten bevæger sig fremad (om det så bare er 2 skridt) og aldrig vende om når den ikke vil gå.


  • #17   6. jan 2017 Tak for svarene alle sammen, det hjælper en del til at vide hvad jeg skal gøre smiley

  • #18   6. jan 2017 Ps hvis det var min hest der bukkede ville jeg bare vente og ikke presse den yderligere eller stige af og slet ikke bakke for så komme den jo hjemad - bare baglæns.
    Jeg ville bare vente og vente og så prøve en gang imellem at ride frem stille og roligt - om det så skal tage 2 timer eller mere (det gør det ret sikkert ikke).
    På et eller andet tidspunkt går den helt sikkert et par skridt frem. Det er så her jeg ville rose hesten højt og klart og så stille og roligt vende rundt og ride hjem, så den forbinder den fremadgående bevægelse med noget positivt, nemlig at komme hjem til de andre. Næste gang eller næste gang igen (afhængigt af hvor utryg din hest er) ville jeg så først vende rundt 2. gang den går fremad osv smiley


Kommentér på:
Ride tur alene

Annonce