2.910 visninger
|
Oprettet:
Svært at få hesten til at gå til biddet {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg har en dejlig Oldenborg på 14 år. Vi har dog et lille problem.. Når vi rider dressur, bliver jeg frustreret og irriteret. Jeg kan godt få ham til at gå til biddet, intet problem. Men lige så snart han går dernede og jeg giver ham ro, kommer hovedet med det samme op igen. - Det resulterer i at jeg HELE tiden skal være over ham, og han nærmest ikke får ro i munden. Jeg bliver sur, frustreret, og irriteret over at det skal være sådan, og ender med at give op.
Har i nogle råd? Det kan jo ikke passe at jeg hele tiden skal være over ham, og at han ikke kan få noget ro i munden.
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
dec 2012
Følger: 47 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 180
Om han ikke er blevet redet korrekt kan jeg ikke sige.. Nogle dage har vi bare haft en fantastisk dressur, hvor han bare gik der, uden jeg skulle være over ham.
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
Jeg har highlightet de punkter, som jeg mener er vigtigst og mest essentielle omkring det at ride sin hest korrekt frem.
Jeg kan ikke se hvordan du rider, og derfor ikke konkret konstatere hvad der er rigtigt og forkert i jeres træning, men jeg har altid lært, at hvis man skal skabe uro i hestens mund, før den 'går til biddet', så er der noget galt..
jun 2010
Følger: 31 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 474
Jeg har selv været en af dem, der har pillet hesten i munden til den gik til biddet, men der kommer ikke meget godt ud af det. Dog tror jeg også man bliver nød til at gøre hesten opmærksom i munden, her bruger jeg halve parader på tøjlen.
Det jeg synes virker, er at huske at støtte hesten med schenklerne, specielt den udvendige, men min skal f.eks, og så have støtte fra indvendige til at blive holdt i rammen. Der ud over finder jeg, at støtte på udvendig tøjle er godt for hesten. og den indvendige bruges til bøjning osv.
Jeg vil arbejde meget med at runde hesten, om indvendige og udvendige, da det er det jeg ved, virker på min, når den slå fra. Der ud over er det vigtigt at du får hestens bagpart aktiveret, så den ikke bare knækker i nakken og går "pænt", dette kan gøres ved at øge og sænke tempoet, og overgange
Men mit bedste råd er, at få en underviser til at hjælpe dig, da vi jo kan sidde og skrive meget, men en underviser kan se din hest i bevægelse, og hjælpe dig med at fange problemet når det opstår, der derved give dig værktøjer til at komme ud af de problemer der opstår
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.282
sep 2014
Følger: 18 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 337
Ellers så prøv at støtte i udvendige tøjle og "plukke" lidt i den indvendige (bare små "vip" med hånden). Når hesten så går der, så støt i tøjlerne og en gang imellem så "pluk" lidt hvis du kan mærke den er ved at slå fra.
Husk at give efter når hesten reagerer på dine signaler
Held og lykke med det
sep 2014
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 410
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
sep 2014
sep 2014
Og hvad kan man sige... Alle veje fører til Rom
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 263
At pille hesten i munden for at få den til biddet, gør blot at hesten vil bøje nakken for at undvige biddet, da det er ubehageligt for den at blive pillet i munden (også selvom man ikke saver). Dette vil ofte medføre, at hesten smider ryggen og bagbenene ikke kommer ordentligt ind under den.
Fokus skal altid være på, at hesten får mulighed for at bruge sin krop rigtigt, og ikke på hvor hovedet er. Når hesten har fået opbygget musklerne til at bruge sig korrekt, vil den automatisk 'komme i holdning'.
Synes det er trist, at så mange ryttere har så meget fokus på, at hesten skal bøje nakken og gå til biddet, men fuldstændig glemmer resten af hestens krop, og hermed faktisk hæmmer hesten i at bruge sin krop rigtigt
jan 2015
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 20
sep 2014
Jeg har måske formuleret mig forkert her...
Jeg har kontakt til hestens mund - den skal have noget at ride frem til. Hvis man bare giver hesten løse tøjler har den jo ikke noget at ride frem til?
Og selvfølgelig sidder jeg ikke og hiver hesten i munden. Jeg rider primært for ben og sæde og med tøjlerne som 'støtte'.
Jeg har aldrig mødt nogen der har sagt at jeg rider forkert på nogen måde, og min hest er glad og udvikler sig - så er jeg også glad
sep 2014
jan 2014
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 274
sep 2014
https://m.youtube.com/watch?v=Vc8Ky7T26Dc
sep 2014
jan 2014
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
Det her synes jeg til gengæld er langt bedre, og når den går samlet er det langt pænere end så meget andet dressur i mit hoved.
https://www.youtube.com/watch?v=T9D1vEP98rc&feature=share
En hest i cordeo kan også sagtens "rides frem til biddet", for man får ikke den korrekte holdning på hesten af at man sidder og piller den i munden.
jan 2014
sep 2014
sep 2014
sep 2014
Jeg bruger mine tøjler som forstærkning til mine ben, fx. når jeg laver parader og halve parader, så bruger jeg benene og tager en lille anholdning i tøjlerne.
Og så bruger jeg dem til 'vejledning' til at hesten søger ned og så har jeg dem som støtte.
feb 2014
Jeg bruger tøjlen til at stoppe og dreje min hest. Jeg har selvfølgelig en let kontakt på tøjlen, men jeg forsøger at ride med så lidt vægt så muligt på tøjlen. Jeg støtter altså ikke min hest på tøjlen, men går op i, at hesten ikke møder modstand på tøjlen.
Der er selvfølgelig også forskel på om man rider unghest eller mere erfaren hest, og om vi snakker om accept af biddet eller decideret samling. Men jeg vil altid stræbe efter så let kontakt så muligt på tøjlen
jan 2015
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 20
sep 2014
Når jeg siger støtte i tøjlerne, mener jeg bare at 'have dem der' forstået på den måde at jeg på ingen måde hiver. For at støtte hesten i hvor hovedet placering skal være så den ikke bliver usikker om hvad hulan man nu vil have den til at gøre
feb 2014
For mig indikerer min tøjlelængde hvor jeg gerne vil have hestens hoved. Når jeg giver helt lange tøjler, vil jeg gerne have, at han strækker sig frem og ned, og når jeg korter tøjlerne vil jeg gerne have, at han bliver mere samlet. Jeg har dog stadig minimal vægt i tøjlen, selvom jeg har kortere tøjler.
For mig handler det også om, at jeg vil have en hest, som kan bære sig selv, så jeg ikke skal have hele hans vægt i tøjlen, og det synes jeg hurtigt man får, når man fx arbejder med tøjlen for at få hesten til biddet, fordi hesten ikke får aktiveret bagparten, og derfor falder på forparten, og bliver tung at ride.
Jeg har selv at arbejde med tøjlen, og faktisk også decideret at save hesten i munden for at få den til biddet, og min unghest er den første hest jeg rider på denne nye måde. Og det tager jo selvfølgelig længere tid, men jeg får også bare en hest som opbygger de korrekte muskler til at bære sig selv og automatisk komme i holdning, når han bruger sin krop korrekt
feb 2014
sep 2014
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
Min pony er ikke klar til samling, og min unghest er ikke tilredet, så ingen af mine går til biddet/i holdning :P. Men da ponyen var klar til det muskelmæssigt, samlede jeg kun tøjlerne lidt op, og så løftede hun selv op i nakken og gik i en fin dressurholdning, selv for en smileytøjle :b. Jeg har aldrig brugt pille metoden på hende, for jeg (personlig holdning og altså ikke møntet på nogen overhovedet) ser det som en forkert og ubehagelig måde at gøre det på, uanset om man sidder og laver små nyk med ringefingeren eller sidder og saver i hesten. Det kommer aldrig til at ske på mine :). Ponyen er blevet reddet frem og ned med en god tøjlelængde til hun selv havde muskler til at tilbyde samling/holdning :).
sep 2014
Nu fik jeg lige helt lyst til også at vise min flotte fyrs udvikling på knapt 2 måneder. Så må man selv vurdere om det er til det bedre eller det værre
aug 2008
Følger: 94 Følgere: 91 Heste: 4 Emner: 39 Svar: 135
Svært at få hesten til at gå til biddet