{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.910 visninger | Oprettet:

Svært at få hesten til at gå til biddet {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen! smiley
Jeg har en dejlig Oldenborg på 14 år. Vi har dog et lille problem.. Når vi rider dressur, bliver jeg frustreret og irriteret. Jeg kan godt få ham til at gå til biddet, intet problem. Men lige så snart han går dernede og jeg giver ham ro, kommer hovedet med det samme op igen. - Det resulterer i at jeg HELE tiden skal være over ham, og han nærmest ikke får ro i munden. Jeg bliver sur, frustreret, og irriteret over at det skal være sådan, og ender med at give op.

Har i nogle råd? Det kan jo ikke passe at jeg hele tiden skal være over ham, og at han ikke kan få noget ro i munden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svært at få hesten til at gå til biddet
  • #1   29. okt 2015 Man burde ikke skulle lave uro i munden på en korrekt reddet hest, før den 'går til biddet'...

• #2   29. okt 2015 Sådan er der jo nogle heste der er.. Min går bestemt heller ikke mere end 3-4 skridt uden jeg laver en lille korrektion.

• #3   29. okt 2015 Han gør næsten alt for at slippe udenom.. Hiver sit hoved voldsomt op, eller strækker halsen frem. - Han har ikke ondt nogen steder, dyrlægen har været ude flere gange.
    Om han ikke er blevet redet korrekt kan jeg ikke sige.. Nogle dage har vi bare haft en fantastisk dressur, hvor han bare gik der, uden jeg skulle være over ham.

• #4   29. okt 2015 Find dig en underviser og lær at ride hesten bagfra så den naturligt ligger sig i holdning uden du overhovedet skal arbejde i munden på den..

• #5   29. okt 2015 Taget fra en pdf. fil jeg har liggende på min computer:

Jeg har highlightet de punkter, som jeg mener er vigtigst og mest essentielle omkring det at ride sin hest korrekt frem.

Jeg kan ikke se hvordan du rider, og derfor ikke konkret konstatere hvad der er rigtigt og forkert i jeres træning, men jeg har altid lært, at hvis man skal skabe uro i hestens mund, før den 'går til biddet', så er der noget galt..

profilbillede
  • #6   29. okt 2015 Hesten gør nok ikke noget for at slippe, men du giver ham ikke nok støtte til at han er komfortabel med at støtte på biddet.

Jeg har selv været en af dem, der har pillet hesten i munden til den gik til biddet, men der kommer ikke meget godt ud af det. Dog tror jeg også man bliver nød til at gøre hesten opmærksom i munden, her bruger jeg halve parader på tøjlen.

Det jeg synes virker, er at huske at støtte hesten med schenklerne, specielt den udvendige, men min skal f.eks, og så have støtte fra indvendige til at blive holdt i rammen. Der ud over finder jeg, at støtte på udvendig tøjle er godt for hesten. og den indvendige bruges til bøjning osv.

Jeg vil arbejde meget med at runde hesten, om indvendige og udvendige, da det er det jeg ved, virker på min, når den slå fra. Der ud over er det vigtigt at du får hestens bagpart aktiveret, så den ikke bare knækker i nakken og går "pænt", dette kan gøres ved at øge og sænke tempoet, og overgange smiley

Men mit bedste råd er, at få en underviser til at hjælpe dig, da vi jo kan sidde og skrive meget, men en underviser kan se din hest i bevægelse, og hjælpe dig med at fange problemet når det opstår, der derved give dig værktøjer til at komme ud af de problemer der opstår smiley

• #7   29. okt 2015 Hvis han hiver hovedet helt op og gør alt for at undgå det, så gør det jo højst sandsynligt ondt når du hele tiden er over ham. Ondt i munden ved pillen af bidet under ridning, er jo ikke noget en Dyrelæge kan konstatere..

• #8   29. okt 2015 Har du prøvet - når den går der - at bare støtte i tøjlerne?
    Ellers så prøv at støtte i udvendige tøjle og "plukke" lidt i den indvendige (bare små "vip" med hånden). Når hesten så går der, så støt i tøjlerne og en gang imellem så "pluk" lidt hvis du kan mærke den er ved at slå fra.
    Husk at give efter når hesten reagerer på dine signaler smiley

Held og lykke med det smiley

• #9   29. okt 2015 Og husk er bruge benene/schenklerne. smiley

• #11   29. okt 2015 prøv at se på om du har urolige hænder når du giver efter, som der gør at han tager hovedet op. Hvis der er uro på tøjlen slår den jo fra når den er kommet ned. Ville også foreslå en underviser der kan hjælpe dig. Man kan hurtigt stirre sig blind på tingene smiley

• #12   29. okt 2015 Bliver sgu trist når jeg ser nogen opmuntre andre til at pille/plukke/nykke hesten i munden for at bøje nakken på den smiley

• #13   29. okt 2015 Den slår fra fordi den ikke reelt er fremme til bidet, men kun bøjer for at undgå pilleriet, når det så ophøre ja så tager den hoved op

• #14   29. okt 2015 Malene: Så må du jo opmuntre TS til at lade være smiley Hver sin mening.

• #15   29. okt 2015 Vil så lige sige, at selvom jeg har kontakt til bidet, så betyder det altså ikke ikke ikke (!!) at jeg sidder og saver hesten i munden, det ville jeg aldrig gøre, for det er ikke i orden. smiley

Og hvad kan man sige... Alle veje fører til Rom smiley (her bør man så måske sige man veje fører til Rom :p)

• #16   29. okt 2015 Korrekt ridning handler om, at hesten skal bruge hele sin krop korrekt og heraf vil hesten naturligt 'gå til biddet' (eller hvad man nu vælger at kalde det).

At pille hesten i munden for at få den til biddet, gør blot at hesten vil bøje nakken for at undvige biddet, da det er ubehageligt for den at blive pillet i munden (også selvom man ikke saver). Dette vil ofte medføre, at hesten smider ryggen og bagbenene ikke kommer ordentligt ind under den.

Fokus skal altid være på, at hesten får mulighed for at bruge sin krop rigtigt, og ikke på hvor hovedet er. Når hesten har fået opbygget musklerne til at bruge sig korrekt, vil den automatisk 'komme i holdning'.

Synes det er trist, at så mange ryttere har så meget fokus på, at hesten skal bøje nakken og gå til biddet, men fuldstændig glemmer resten af hestens krop, og hermed faktisk hæmmer hesten i at bruge sin krop rigtigt smiley

• #17   30. okt 2015 Hvis blot der er den rette støtte og rette frem ad drift, så skal den nok gå til biddet, hvis den er redet korrekt. smiley

• #18   30. okt 2015 Sandra & Zacko:
    Jeg har måske formuleret mig forkert her...
    Jeg har kontakt til hestens mund - den skal have noget at ride frem til. Hvis man bare giver hesten løse tøjler har den jo ikke noget at ride frem til? smiley
    Og selvfølgelig sidder jeg ikke og hiver hesten i munden. Jeg rider primært for ben og sæde og med tøjlerne som 'støtte'.
    Jeg har aldrig mødt nogen der har sagt at jeg rider forkert på nogen måde, og min hest er glad og udvikler sig - så er jeg også glad smiley

• #19   30. okt 2015 Præcis, patinu! smiley

• #20   30. okt 2015 Sarah: Hvordan kan heste redet uden hovedtøj så gå i holdning, de har i hvert fald ikke noget at "ride frem til"? smiley

• #21   30. okt 2015 Jeg vil så heller ikke mene at fx denne hest her går i holdning.:)
    https://m.youtube.com/watch?v=Vc8Ky7T26Dc

• #22   30. okt 2015 Og man siger jo at heste skal rides frem til biddet. smiley

• #23   30. okt 2015 Næ, men hvad så med dem her smiley

profilbillede
  • #24   30. okt 2015 Cordeoen på den video er også alt for højt oppe. Synes heller ikke det er et særlig flot ridt.

Det her synes jeg til gengæld er langt bedre, og når den går samlet er det langt pænere end så meget andet dressur i mit hoved.
    https://www.youtube.com/watch?v=T9D1vEP98rc&feature=share

En hest i cordeo kan også sagtens "rides frem til biddet", for man får ikke den korrekte holdning på hesten af at man sidder og piller den i munden.

• #25   30. okt 2015

profilbillede
  • #26   30. okt 2015 Og til TS: Undskyld dit emne lige blev kørt ud på et sidespor smiley Tilbage til det egentlige spørgsmål, så prøv at se om du kan holde hesten med benene. smiley Sådan så dine ben også støtter hesten - det virker rigtig godt på min, der søger ned af sig selv når jeg har ham med benene smiley

• #27   30. okt 2015 Sacha: Ja, det kan jeg sagtens følge dig i, jeg er helt enig. smiley Men hesten i videoen der går heller ikke i "dressurholdning". smiley

• #28   30. okt 2015 Men hvis alle mener at det er meget forkert det jeg gør, så vil jeg gerne vide hvad i bruger jeres tøjler til, hvordan i bruger jeres tøjler og hvordan i får jeres heste til at gå til biddet? smiley

Jeg bruger mine tøjler som forstærkning til mine ben, fx. når jeg laver parader og halve parader, så bruger jeg benene og tager en lille anholdning i tøjlerne.
    Og så bruger jeg dem til 'vejledning' til at hesten søger ned og så har jeg dem som støtte.

• #29   30. okt 2015 Jeg bryder mig ikke om det udtryk med at støtte hesten på tøjlen, fordi det for mig indikerer, at man har meget vægt i tøjlen, og faktisk sidder og giver hesten et konstant stop signal. Når man så samtidig driver hesten frem, så giver man hesten modstridende signaler, hvilket er meget forvirrende for hesten, og skaber spændinger i dens krop. Det kan selvfølgelig sagtens være, at andre har en anden definition af udtrykket, men det er det jeg forbinder med det.

Jeg bruger tøjlen til at stoppe og dreje min hest. Jeg har selvfølgelig en let kontakt på tøjlen, men jeg forsøger at ride med så lidt vægt så muligt på tøjlen. Jeg støtter altså ikke min hest på tøjlen, men går op i, at hesten ikke møder modstand på tøjlen.

Der er selvfølgelig også forskel på om man rider unghest eller mere erfaren hest, og om vi snakker om accept af biddet eller decideret samling. Men jeg vil altid stræbe efter så let kontakt så muligt på tøjlen smiley

• #30   30. okt 2015 Det kommer nok, som du også selv skriver, meget an på hvordan man definere ' støtte på tøjlen '

• #31   30. okt 2015 Okay smiley
    Når jeg siger støtte i tøjlerne, mener jeg bare at 'have dem der' forstået på den måde at jeg på ingen måde hiver. For at støtte hesten i hvor hovedet placering skal være så den ikke bliver usikker om hvad hulan man nu vil have den til at gøre smiley smiley

• #32   30. okt 2015 Hmm, så tror jeg måske, at jeg kan følge hvad du mener smiley

For mig indikerer min tøjlelængde hvor jeg gerne vil have hestens hoved. Når jeg giver helt lange tøjler, vil jeg gerne have, at han strækker sig frem og ned, og når jeg korter tøjlerne vil jeg gerne have, at han bliver mere samlet. Jeg har dog stadig minimal vægt i tøjlen, selvom jeg har kortere tøjler.

For mig handler det også om, at jeg vil have en hest, som kan bære sig selv, så jeg ikke skal have hele hans vægt i tøjlen, og det synes jeg hurtigt man får, når man fx arbejder med tøjlen for at få hesten til biddet, fordi hesten ikke får aktiveret bagparten, og derfor falder på forparten, og bliver tung at ride.

Jeg har selv at arbejde med tøjlen, og faktisk også decideret at save hesten i munden for at få den til biddet, og min unghest er den første hest jeg rider på denne nye måde. Og det tager jo selvfølgelig længere tid, men jeg får også bare en hest som opbygger de korrekte muskler til at bære sig selv og automatisk komme i holdning, når han bruger sin krop korrekt smiley

• #33   30. okt 2015 Her er et billede af mig og min 5 års, hvor jeg synes han går rigtig fint. Ryggen er løftet, overlinjen er aktiv og næsen fint fremme lidt foran lod. Det er det jeg forbinder med accept af biddet (et udtryk jeg hellere vil bruge end at gå til biddet). Jeg har meget lidt tøjlekontakt på billedet, og hesten har selv valgt denne holdning, fordi han har fået lov til arbejde korrekt igennem kroppen smiley

profilbillede
  • #34   30. okt 2015 Præcis! smiley

• #35   30. okt 2015 Ang hesten i videoen, jeg synes den går betydeligt pænere ift. holdning, end så mange andre dressurheste på det niveau :).

Min pony er ikke klar til samling, og min unghest er ikke tilredet, så ingen af mine går til biddet/i holdning :P. Men da ponyen var klar til det muskelmæssigt, samlede jeg kun tøjlerne lidt op, og så løftede hun selv op i nakken og gik i en fin dressurholdning, selv for en smileytøjle :b. Jeg har aldrig brugt pille metoden på hende, for jeg (personlig holdning og altså ikke møntet på nogen overhovedet) ser det som en forkert og ubehagelig måde at gøre det på, uanset om man sidder og laver små nyk med ringefingeren eller sidder og saver i hesten. Det kommer aldrig til at ske på mine :). Ponyen er blevet reddet frem og ned med en god tøjlelængde til hun selv havde muskler til at tilbyde samling/holdning :).

• #36   30. okt 2015 Okay smiley

Nu fik jeg lige helt lyst til også at vise min flotte fyrs udvikling på knapt 2 måneder. Så må man selv vurdere om det er til det bedre eller det værre smiley http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/490566-lorenz_og_mins_udvikling

• #37   1. nov 2015 Nu har jeg ikke lige læst alle kommentarer, så ved ikke om det er blevet nævnt, men har du prøvet et andet bid? Det kan være din hest syntes det er ubehageligt, når der lægges et pres på tungen gennem biddet. Min havde det helt samme problem som din, med at tage hovedet op lige så snart jeg slap hende foran. Et nyt og kortere bid hjalp på mit problem. Sørg desuden for at drive din hest godt frem, så den arbejder bagfra, og dermed lægger sig naturligt i holdning. Jeg rider selv efter ordsproget "frem og ned", og det hjælper min hest med at lægge sig naturligt. smiley

Kommentér på:
Svært at få hesten til at gå til biddet

Annonce