{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
759 visninger | Oprettet:

Collen&Cipsen
Collen&Cipsen
Tilmeldt:
14. jul 2014
Følger: 2 Emner: 11 Svar: 24

Trailer træning {{forumTopicSubject}}

Jeg har en oldenborg som vi har øvet trailer træning med noget tid, men hun er ikke vild med det. Hun er en dejlig hoppe på 2,5 år. vi startede ca i februar i år med at træne at gå op i traileren og det blev hun egentlig ret hurtig god til. Problemet er at når vi nærmer os rampen styrter hun ud. Vi skulle have haft hende med på Roskilde dyrskue i sommers men måtte droppe det. I tiden op til nåede vi 1 gang at få lukket bag hende og kørte en lille tur- ikke længere end ned af vores grusvej og tilbage igen, vi snakker en tur i MEGET roligt tempo der ikke tog mere en ca. 3 min. da vi skulle have hende ud fløj hun ud som en raket. Efterfølgende var der stadig ikke problemer med at få hende til at gå om, men hun røg ud igen så snart hun havde taget en mundfuld af det mad der stod til hende oppe i traileren. Efter kort træning begyndte hun at kunne stå der oppe til vi bad hende bakke ud men hun var meget opmærksom på om nogle var bag rampen. på selve dagen hun skulle afsted til dyrskue havde jeg bestilt en vognmand med en lille transporter til at køre hende. Hun gik ok op men som alle gange fløj hun ud igen inden vi nåede noget som helst. Da vi havde kæmpet med hende et godt stykke tid og hun til sidst havde sprunget grime og var snublet sagde jeg stop og vi droppede det. Da vognmanden kørte trak jeg hende om til traileren for at se om hun var blevet nervøs for den - hun gik lige op og stod og spiste. og gik først ud da vi bad hende om det.

Hvad pokker gør man???? Jeg overvejer om det kan hjælpe at have en anden hest stående i traileren sammen med hende??? Hun går sammen med et par ponyer, hvor af hun er enormt glad for den ene vallak. For et par uger siden havde vi dyrlæge til hende da hun havde forstoppelse og bare lå inde i hendes boks. vi stod min far, dyrlægen og jeg og hev og sled i hende for at få hende op og stå men hun nægtede. Da jeg så lige tog den lille vallak og trak forbi hendes boks fløj hun op - så hun er meget glad for ham. Kunne det mon give hende lidt ro/tryghed at han også stod inde i traileren når man trænede at lukke den??? Nogle der har erfaring med dette????


Kommentarer på:  Trailer træning
  • #1   1. nov 2015 Det giver altid mere tryghed for en unghest at have en mere erfaren hest ved sin side - og det er egentlig lige meget, om det er når den skal på sine første skovture eller læsses i trailer. Jeg selv kører aldrig med en unghest alene de første 10-20 gange, den skal nogen steder. Så har den altid en ældre, erfaren hest med.
    Du kan også prøve at kigge på sin egen attitude, når du læsser den. Er du meget anspændt og ivrig for, at den skal gå pænt op og blive der, smitter det som regel af på en uerfaren hest. Den vil også blive anspændt og mistænke situationen for at være utryg. F.eks. hvor du ville have den med til Dyrskue, var du sikkert spændt og glædede dig og derved skabt en lidt anspændt stemning. Bagefter, hvor vognmanden var kørt, har du nok været mere afslappet og måske lidt opgivende, fordi du nu var klar over, at I ikke kom afsted. Det har også smittet af på hesten, og den har derved ikke et problem med at stå i traileren, fordi du nu i stedet udviser en mere tryg stemning, fremfor anspændthed smiley En unghest er altid med sensibel overfor sådanne ting - og især når den er alene, er den meget mere opmærksom på sine omgivelser.


Kommentér på:
Trailer træning

Annonce