{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

Trailer træning {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'er

Jeg har denne her fantatiske dreng på 11 år.
han har som sådan aldrig lært at gå i tailer.

men har øvet det meget og vi er nu nået til han følger mig op i taileren. men han er ligeså hurtig ude som han er inde smiley

Hvordan kan jeg lære ham at blive inde i traileren, uden han bare vil ud ligeså snart han er nået op.

han har aldrig fået nogen dårlig oplevelser men bare aldrig lært det.

håber der er nogle som har nogle gode råd smiley

MVH Katrine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer træning
  • #1   13. apr 2018 Luk efter den?

  • #2   13. apr 2018 Du kunne ligge noget hø i traileren så der er noget godt derinde?

  • #3   13. apr 2018 Jeg kan ikke nå at lukke da han ikk selv går ind uden man følger ham og han går ud hvis man bevæger sig ud også. så det kræver en ekstra hånd, men vi har haft lukkede og kørt.

    har forsøgt med noget mad/hø i traileren, men han er så fokuseret på hvad der sker rundt om ham i stedet


  • #4   13. apr 2018 Jeg får også skæld ud for det af mine hesteveninder, men jeg ville bare have tyret den og så lukket og skyndt mig at køre. Hvis den står for uroligt, så lige brems lidt og accelerer lidt, så den bliver nødt til at stå med alle fire ben i gulvet for at holde balancen.

    Hvis ikke du vil tyre den, så tag et langt reb, og så læg det omkring bommen, så du kan holde den, mens du går bagud for at lukke bag ved den. Den tror jo den skal med ud igen, hvis du ikke binder den, og så begynder selv at gå mod udgangen


  • #5   13. apr 2018 problemet er man kan ikke nå at binde ham før han er halvt ude af traileren igen.

    Han står pænt og rolig under køresel, når man har lukket og køre af sted. så det er ikke et problem smiley

    Men ønsker mere nogle løsninger til at træne ham i at stå deroppe, uden og ville ud.
    for ønsker ingen dårlige oplevelser med ham. og tror jeg at jeg vil få hvis jeg bare binder ham fast.


  • #6   13. apr 2018 Han er jo en sød og yderst velopdragen hest, som gør det han har lært - nemlig at følge sit menneske, hhv op i traileren, og når du går ud, ja så følger han jo helt naturligt efter.
    Så en god søde velopdragen hest du har smiley

    Så det du skal træne med ham er, at I kan stå inde i traileren, og at du i små bidder må gå lidt ned af siden på ham - ros ham, nus ham for at blive stående, men gør det endelig i små bidder af gangen over nogle dage.
    Evt kan du lærer ham udenfor traileren, at hvis du tapper han lidt på måsen med enpisk, at han så skal gå frem - så kan du bruge det inde i traileren til at holde ham fremme.
    Når han fint er med at du må gå ned bagtil, så kan du lukke baglommen, også gå op til ham rose hamog hygge lidt, før du lige så stille nusser dig vej ned langs siden af ham, og når han står stille og roligt og venter, så åben bagbom og gå op til ham igen og ros.

    Det vigtige i den form for træning er, at i fred og ro få ham til at forstå, at her inde i traileren er det det rigtige for hesten at blive stående, når han er udenfor er det en anden snak.

    Endelig ikke “overfalde ham” som Ann C anbefaler - på den måde får man kun et utrygt dyr, som lærer at trailerørsel er ubehageligt og stressfyldt, samt at den ikke kan stole på sin ejer. Heldigvis kan jeg se på dit svar, at den tilgang til at træne med et dyr har du heldigvis ikke. smiley

    Mvh Charlotte


  • #7   13. apr 2018 Charlotte

    Ja han er yderst sød og velopdraget. og alt forgår uden tvang da vi kun skal have god oplevelser så vi kan komme ud og starte stævner smiley

    Mange tak for rådene smiley det ville jeg prøve at øve med ham smiley


  • #8   13. apr 2018 For Guds skyld aldrig bind hesten inden man får lukket bagved! (Kunne se der blev forslået noget ala det). Jeg kom engang til at glemme at løsne min hest da hun skulle ud, så da bagbommen blev åbnet bakkede hun selvfølgelig smiley

    Endte med en hest der panikkede og skulle syes...

    Tilbage til spørgsmålet..: tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed! Hav ro i kroppen og sindet, og snak med din søde hest så han til sidst slapper af og lytter til dig. Og luk først bagpå når du føler han er afslappet og ikke bare vil ud. Få helst ne anden til at hjælpe så du kan stå og snakke og berolige ham mens en anden lukker smiley


  • #10   13. apr 2018
    Klikkertræning :o) Hvor hesten lære at stå, selvom du går et andet sted hen. Samme princip som fx fx indparkering hvor nogle heste, har det med at smide bagdelen væk eller gå hvis man bevæger sig væk fra hovedet.

    Lærte en hoppe og lade være med at flytte måsen selvom jeg gik op på rampen, ned på siden af hende og løftede et ben på 15 minutter.


  • #11   13. apr 2018 Hvordan er den uden for traileren? Kan du der stille ham fx på ridebanen, hvor han bliver stående mens du går væk fra eller rundt om ham? Tænker det er et godt sted at lære at blive stående selvom du bevæger dig.

  • #12   13. apr 2018 Har faktisk aldrig øvet uden for traileren med han skal stå men jeg går smiley
    kunne da være jeg skulle øve det lidt på ridebanen også smiley


  • #13   14. apr 2018 At "tyre en hest" betyder mig bekendt altså bare at binde den. smiley Ikke noget med at slå den. smiley

    Men ja, giv den gode oplevelser med at stå derinde, kiks, alm. foder, hø eller whatever. smiley


  • #14   18. jun 2018 min egen er på samme stadie, han vil gerne gå pænt med ind men så snart jeg roser og giver efter i tovet går han ud igen. Men det skal han have lov til, ellers finder han aldrig tryghed ved en trailer igen hvis han ikke oplever at han kan komme ud når han bliver utryg. langsomt finder han mere tryghed og nu kan jeg spørger ham hele vejen op i traileren. næste skridt bliver så at lære ham at det er okay at stå der i lidt længere tid, det vil jeg gøre ved at sørger for at der er lækker ybdlingsmad i traileren som han kan stå og spise imens han får en masse nus og opmærksomhed smiley derfra kan man langsomt begynde at bevæge sig ned langs siden af hesten (hvis man selv står i modsatte rum af hesten) og begynde at nusse den på bagdelen i mens den spiser og rasle med bagbommen. Jeg vil først begynde på at lukke bagbommen når hesten er tyg ved at jeg står der og rasler og larmer med bommen uden at den går ud.
    Der findes nogle enormt gode videoer fra BBH træner Susan Kjærgaard på Youtube der forklare hvordan man kan bruge ovennævnte principper til at få en hest der er tryg ved at køre i trailer (søg på trailer træning victoria (Det hedder hesten de demonstrere det med)).
    håber du får en hest der bliver super glad for traileren ud af din træning smiley


Kommentér på:
Trailer træning

Annonce