{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

Tilvænning til bid {{forumTopicSubject}}

Hej alle hestemennesker

Jeg købte sidste år en vallak på 8 år, jeg bruger ham til alt muligt blandet, men hovedsageligt dressur smiley
Lige siden jeg fik ham har ham sagt en del fra, overfor biddet. Derfor har jeg længe redet ham bidløst.
Min dilemma er så, at jeg gerne vil starte nogle stævner på ham, og dette kræver desværre at jeg rider med bid, hvis ikke det bliver tilladt at ride bidløst til stævnerne her snart smiley

I starten da jeg red med bid, sagde han fra ved at stejle. Nu er der ikke andet en han bliver lidt stiv eller lidt "rasmus modsat"
Han er helt fint smidig og sød i bidløs.
Det skal lige siges at jeg både af tandlæge og dyrelæge, har fået bekræftet at han ikke har ondt smiley
Tidligere ejer har redet med et alt for løst bid, og derfor har der kørt rundt i munden på ham, og har ramt hans tænder (AV!)
Jeg og min underviser fornemmer også begge at det helt klart er et psykisk og ikke fysisk problem for ham smiley

Mit spørgsmål er så til jer, hvordan ville i vende en hest til biddet igen?
-Ville i starte helt forfra, og gøre som hvis man tilred en unghest?
-Ville i ride med en bid under det bidløse hovedtøj, som der så ikke bliver rørt ved?
-Eller noget helt andet?

Skiv endelig hvad i selv ville have gjort i denne situation, eller kom med gode ideer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilvænning til bid
  • #1   18. nov 2015 Jeg ville nok i første omgang overveje et læderbid eller er gummibid og rigtig gerne udelt og så starte med at han bare skal have det i munden. Når der er ro i munden så ud med bidet. Fortsæt sådan indtil han virker ok med biddet ret hurtigt. Så brug biddet under en grime / bidløs trense og se hvad han siger. Og så ville jeg måske ride med to tøjler - hvis du kan overskue det smiley hvor styring i starten foregår på den bidløse og så stille og roligt over på bidder smiley

    Håber i finder en løsning som kan fungere for jer begge - hvor er det dejligt og høre at du har redet ham bidløst så længe, selvom du rider dressur smiley !


  • #2   18. nov 2015 Jeg ville råde dig til for det første at finde et bid han acceptere, måske er et jernbid ikke løsningen, men måske et udelt gummibid? smiley

    Derudover så kunne det være en rigtig god ide med at starte op med både bidet og den bidløst trense, sådan hesten vænner sig til bidet og så kan du arbejde dig hen til at ride den med bidet og fjerne det bidløse smiley

    Tror helt sikkert det er en længere proces du skal ud i, da det lyder til den er "traumatiseret" af tidligere ejers brug af bid, men helt sikkert noget du kan arbejde dig op til smiley


  • #3   18. nov 2015 Hej, og tak for svar smiley

    Jeg har prøvet rigtig mange bid på ham, og har fundet det han nu har det bedst med smiley
    Men ja, jeg havde tænkt sammen tanke
    Jeg har heller ikke travlt, og han får den tid han har brug for
    Hans tarv og glæde kommer altid over stævner smiley


  • #4   18. nov 2015 Den med de to tøjler lyder som en god idè! Det lyder helt sikkert også som noget der ville fungere for min vallak (Y)

    Jeg har næsten altid været bidløs rytter, men vil bare så gerne snart ud på de stævnepladser smiley Jeg krydser dog mine fingre alt hvad jeg kan, for at det bliver tilladt at ride bidløst til stævner!! Jeg ville trods alt have det bedst med at ride bidløst til et dressur stævne, da det trods alt er det han har det bedst med smiley


  • #6   18. nov 2015 Min smider mig ikke af, men siger bare fra
    Men der er bare nogle hest som kan lide nogle bid, og andre er bare helt udelukket smiley


  • #7   18. nov 2015 Jeg ville prøve med et æblegummibid det hjalp hvertfald på min vallak

  • #8   18. nov 2015 Okay, jeg tror lige jeg vil prøve et gummibid på ham så smiley Hvor kan man købe dem henne?


  • #9   18. nov 2015 Har du prøvet et HS Novocontact? Det dyrt! Men det var absolut alle pengene værd til min unghest. Har det 3 delte og det er virkelig et godt bid som jeg vil anbefale. Det skulle være særlig godt til heste der er svært ved at acceptere bidet. Da det ligger ret tungt og roligt i munden.

Kommentér på:
Tilvænning til bid

Annonce