{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
710 visninger | Oprettet:

Hvilket bid til tilvænning? {{forumTopicSubject}}

Jeg låner en sød 8-årig hoppe som jeg selv har tilredet i sommers (der er stadig lidt mangler, men vil kalde hende tilredet nu).
Jeg red i mange år bidløst på min gamle hest, da han slet ikke kunne holde bid ud. Jeg har derfor tilredet hende her bidløst og rider kun bidløst og det er der ingen problemer med. Jeg tænkte dog på, at jeg gerne ville lære hende at gå med bid også, just in case jeg en dag ikke har hende mere, og andre måske smider et bid på hende. Jeg vil derfor gerne selv lære hende det, på en rolig og fornuftig måde. Men, hvilket bid skal jeg vælge?

På min gamle hest kunne jeg efter nogle år bidløst ride ham med et tyndt udelt bid. Han blev styret kun ved sæde. Min nye er ikke helt lige så nem, selvom hun er blevet bedre for de små hjælpere. Jeg tror virkelig ikke at jeg kommer til at ride meget med det, vil derfor ikke smide flere 1000 efter et bid eller efter at få en fagperson ud lige med det samme, men vil også have det rette så hun får en god oplevelse. Jeg har kigget på Acavallo Sensitive bit, som netop er udelt, hvilket tiltaler mig meget. Hvad har I af erfaringer med det?

Hun fik ordnet tænder igår og der er ingen problemer for, at hun får et bid i munden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid til tilvænning?
  • #1   7. mar 2019 Jeg har også kig på Sweetheart biddet smiley

  • #2   7. mar 2019 Sweetheart biddet er en god start, men koster også en del. Jeg ville nok have startet med et alm to delt baucherbid, du kan evt putte et par bid skiver på for at få fullcheek effekten

  • #3   7. mar 2019 Jeg brugte et tredelt fullcheek bid, da min pony var ung og skulle tilrides, og det virkede så godt, at vi stadig rider med samme type bid. Fullcheek er også godt, hvis hesten er vandt til sidepull, da fullcheek lægger pres på siden af hovedet som en sidepull.

  • #4   7. mar 2019 Ville bare købe et helt almindeligt 2- eller 3- delt bid, evt fullcheek. Eksperimenter med specialbid ville jeg vente med, til jeg ved om det overhovedet er nødvendigt.

  • #5   7. mar 2019 Jeg havde også tænkt på fullcheek, det virker lidt som om, at sweetheart har samme effekt ifht at ligge pres på modsatte side. Rider normalt med blomsterhackamore eller rebgrime, så drej er primært for indirekte tøjle og sæde.
    Jeg er ikke meget for de alm delte bid, nok fordi min gamle slet ikke kunne tage den uro de skabte, og så så jeg nok lidt for mange skræmmekampagner den gang med hvordan de kan lukke sammen og ramme hesten i ganen smiley
    For mig er det ikke et specialbid bare fordi det ikke er de traditionelle gammeldags bid. Jeg har bare en ide om, at de skal være så stille i munden som muligt og så tynde som muligt. Jeg rider ikke med en masse vægt eller tag i tøjlen smiley


  • #6   7. mar 2019 Kan se at Myler laver et fullcheek, det kunne måske være en mulighed da de vist ikke kan "knække sammen" på midten som jeg forstår det?

  • #7   7. mar 2019 Min kære pony fungerer slet ikke på udelt bid, han foretrækker klart tredelt, men todelt går også lige an. Man må bare prøve sig frem. Jeg ville nok ikke gå ud og bruge så mange penge på et bid, før jeg havde fundet ud af, hvad der var bedst for min hest smiley

    Og de skræmmekampagner er, som du jo selv siger, skræmmekampagner. Der ligger ikke meget sandhed bag. Et veltilpasset bid går ikke i ganen.


  • #8   7. mar 2019 Jeg syntes det er rart at høre en der værdsætter de udelte bid! det er meget mere roligt og giver ikke så mange forskellige signaler som et delt bid gør.

    Jeg har desværre ikke erfaring med de bid du nævner.
    Men jeg er selv glad for kimbelwick og læderbid, begge rolige bid smiley


  • #9   7. mar 2019 Jeg havde brugt et helt almindeligt todelt.
    Og evt puttet nogle dråber sirup på, hvis den ikke ser pointen i at have det i munden..


  • #10   7. mar 2019 Jeg har et ubrugt udelt Bombers Fullcheck med tungefrihed i str 12,5 hvis det var noget smiley Nypris 800kr Jeg sælger det til 500kr. Det var det bid min ene hest havde det bedst med smiley

    Mvh TT


  • #11   7. mar 2019 Tak for jeres beskeder smiley

    Elle: nej der er nok ikke andet at gøre end at prøve sig frem. Det er jo heller ikke sikkert at et dyrt bid er et bedre bid.

    Doktor: Hun er helt sikkert ikke med på ideen i starten, hun er en bestemt dame og er jo kommet sent igang. Så det kan være sirup skal prøves.

    Aimee: Jeg tror min "skræk" for de delte bid startede med skræmmekampagner, og da jeg så prøvede et udelt på min tidligere hest, fungerede det super for ham. Det var bare sådan et til maks 200 kr i hooks med d-ringe. Det der Acavallo er ikke super dyrt, og tiltalte mig pga det er udelt men samtidig ikke er i metal, så tænker det måske er rarere for dem?

    TT: Nå ja, det næste er så størrelsen. Jeg har ingen ide om, hvor stor hendes mund er, men der må være en mulighed for at måle det, uden at bruge penge på en bidmåler. Hvis hun kan passe 12,5 så skriver jeg til dig. Jeg tror dog, at hun er nærmere en 13,5 (ud fra rent gæt, da min gamle araber brugte 12,5)


  • #12   7. mar 2019 Du tager et stykke snor, binder en stor knude i den ene ende, putter snoren i munden, lægger fingeren på snoren indtil laden og slipper i modsatte ende, og måler så længden fra knude til finger smiley

    Mvh TT


  • #13   7. mar 2019 TT: god ide, det må jeg prøve i aften smiley

  • #14   7. mar 2019 Du kan også tage en træslev fra køkkenet.
    Put det ind i munden, tegn med sprittuch hvor mundvigen går til.

    Du bestemmer selv, om sleven kommer tilbage til køkkenet??


  • #15   7. mar 2019 Dr Who - Der var et ord jeg ikke troede var dansk smiley smiley Sleven.. Der er nemlig også norsk og troede det kun var norsk så jeg har ikke brugt det her i landet før smiley

    Mvh TT


  • #16   7. mar 2019 Det ord er sikkert fra før Kalmar unions tid

  • #17   7. mar 2019 Hvorfor prøver du ikke bare at komme din gamle hests udelte bud på hende, hvis det passer i str. så skal du ikke ud og købe nyt, hvis det virker...

    Hvad er sleven?


  • #18   7. mar 2019 smiley fantastisk du ikke vidste det Maria smiley så er jeg ikke helt bag mål ift om folk ville have forstået det smiley Det er en grydeske af træ smiley

    Mvh TT


  • #19   8. mar 2019 Aha, så var jeg ikke helt gal på den, det var nemlig sådan en jeg tænkte på, har bare aldrig hørt det ord før smiley

  • #20   8. mar 2019 Nej, jeg ved ikke hvor meget det bruges i Norge mere.. Men jeg ved så heller ikke hvilket ord jeg så skulle have brugt smiley

    Mvh TT


  • #21   8. mar 2019 Maria E: Jeg tror desværre ikke jeg har det mere. Det er en del år siden jeg mistede ham og solgte mange ting. Men har planlagt at gennemsøge kælderen efter det.

    Efter et par forsøg med at mål hende (hun var bestemt ikke med på ideen efter tandlægebesøg dagen før), fik jeg hende til omkring 12 cm i munden, og så skal det jo gerne være lidt større. Jeg så en video igår fra hestemund.dk, hvor hun dog sagde at man skal vælge et i samme størrelse som hestens mund, men tænker 12,5 må være fint? Jeg er dog også blevet lidt hooked på Danish Guard efter den video, så overvejer lidt at finde sådan et brugt.


  • #22   8. mar 2019 Jeg forsøgte med reb (som hun forsøgte at spise) smiley så fik hevet det ud af munden på hende igen. Så prøvede jeg med en opvaskebørste og bagefter en pisk (den tager hun så tit i munden og tygger på). Hun synes virkelig jeg var hestemidhandler smiley

  • #23   8. mar 2019 Ja du er jo virkelig en mishandler smiley vel hvis du ombestemmer dig mht biddet har jeg det liggende smiley

    Mvh TT


  • #24   8. mar 2019 TT: det er jeg i hvert fald. Ligesom når jeg tvinger ormebehandling i hende eller giver hende refleksgamasher på smiley
    Og jeg skal nok vænne tilbage hvis det bliver aktuelt og det ikke er solgt smiley


  • #26   9. mar 2019 Jeg kan ikke finde mit gamle bid, så det er nok solgt i sin tid smiley Jeg har nu købt et helt enkelt udelt bid og et læderbid til en ret fin pris brugt. Så må jeg prøve med dem i første omgang smiley

Kommentér på:
Hvilket bid til tilvænning?

Annonce