{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Hvilket valg havde du taget? Hvad er dit syn? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Som nogle af jer ved så startede vi op med genoptræning efter to måneders ferie. Det var jo meget interessant..

Jeg opretter dette emne fordi jeg føler mig utrolig splittet ift hvilken handling jeg skal benytte mig af.
Jeg er jo opvokset med den gamle traditionelle tilgang til at hesten bare skal gøre sådan som vi beder om. Gør den ikke så skal man benytte sig af de metoder der virker for den skal sættes på plads...
Jeg har dog altid følt dette var forkert og som jeg blev ældre blev jeg klogere og fik et meget bedre horsemanship..eller gjorde jeg.. smiley
Til sagens kerne.
I løbet af sommeren og efteråret red vi turer på 1 1/2 time ofte flere gange ugentligt. Verden var nogle gange farlig men det gik fint.
I dag begyndte vi på genoptræningen hvor jeg først red nogle runder rundt på gården. Dette var der intet problem i. Så ud på vejen og op imod ridebanen som vi har redet hundredvis af gange før. Vel det foregik i mere hop og trav end skridt..Han var fuldstændig bims.. Da vi kommer ud på det åbne stykke falder han lidt ned (kun lidt) så rider vi forbi ridebanen og her begynder han at hoppe, småstejle og småbukke. Jeg slapper af og starter med at snakke roligt til ham.. Ingen respons, han fortsætter og jeg begynder at sige hårdt NEJ. (som altid hjælper normalt) så kan jeg se at der kommer en traktor som han jo er UTROLIGT Bange for. Så jeg rider ham frem imod den og ned ad en grusvej. Han begynder at reagere på noget ved det hus der er der(han har også tidligere set noget farligt der) så jeg stopper ham op. Traktoren kommer og jeg snakker glad om hvor fin den traktor er.. Han står stille. Når traktoren har kørt forbi vender jeg ham om og beder ham om at gå frem. (hjemad) Han begynder igen at hoppe rundt, kaste på hovedet og småstejle. Jeg siger hårdt nej men hans adfærd eskalerer.
Jeg vælger her at give ham et rap i røven. For jeg syntes det er vigtigt at han forstår at sådan en opførsel ikke er okay da det hurtigt kan blive farligt. Han fortsætter lidt og jeg giver ham et rap mere samtidig som jeg siger nej. Resten af vejen hjem tripper han afgårde og er bare "dum" smiley
Jeg syntes i det øjeblik at jeg handlet, at det var rigtig. Men bagefter blev jeg også sur på mig selv og ked af det da jeg altid arbejder på at min hest skal have lov at sige ifra. Han var ikke på noget tidspunkt så højt oppe på bagbenene at det var farligt, eller ej heller kraftige buk. Han gjorde ikke noget forsøg på at få mig ud af sadlen. Dog tabte jeg den ene bøjle og han stod så stille.
Men igen.. Det kan jo gå hen og blive farligt hvis jeg accepterer den måde at sige ifra på når det ikke drejer sig om smerter. Han blev presset ud i noget han synes var meget farligt. Så derfor sagde han ifra. Men jeg er også nødt til at presse ham lidt for hvis ikke kommer vi ingen vegne. Vi red 1 kilometer væk. Så det er ikke et urimeligt krav jeg har givet ham.
Og nej at gå med ham hjælper bestemt ikke. Han har det bedst med mig i sadelen.
Men jeg tænker jo nu..skal jeg lade ham få lov at sige ifra når det ikke er værre.. Ønsker jo egentlig ikke at straffe min hest fordi han siger ifra..for hvad hvis han så holder fuldstændig op med at sige ifra.. smiley
Men igen.. Den opførsel er jo ikke okay.. Det skal han jo også have at vide.. Det kan måske blive farligt.. smiley

Altså hvad ville I gøre? smiley
Jeg er så splittet.. smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket valg havde du taget? Hvad er dit syn?
  • #1   1. feb 2016 Nu har jeg en hest, som hellere går på bagbenene og flygter væk end at kigge en ekstra gang. Det kan være ret så frustrerende (især når det "bare" er fordi resten af flokken skridter 20 meter i den modsatte retning af hvor ham og jeg lige står - og han stadig kan se dem vel og mærket).

    Hvis det var min hest, som ikke havde lavet noget i et par mdr., og ikke blevet aktiveret på nogen måde, så tror jeg bare, at jeg ville tænke, at i morgen tager vi det lige lidt lettere. Jeg tænker, at der er noget overskudsenergi - både fordi han ikke er blevet aktiveret, men også fordi frosten nu er væk og de kan bevæge sig rigtigt på folden igen. Da han så begynder at føle sig presset, så eskalerer det sammen med den overskudsenergi han muligvis har, også reagerer han kraftigt.

    Jeg ville sadle op i morgen uden at ændre noget i den stil. Så ville jeg ride over til ridebanen, ride lidt der og slutte. Ellers ville jeg ride ned af grusvejen og tilbage igen, også slutte der.
    Jeg har oplevet så mange gange, at min hest i en lang periode har kunnet forlade flokken helt 100% og være væk fra dem i 30 minutters tid, men så pludselig en dag, så bliver han så stresset at han ikke kan forlade dem mere end 10-20 meter uden han går i vejret. Så handler det for mig bare om at få det bedste ud af den situation (:

    Selvom vi kan besejre alle verdens drager den ene dag, så er det ikke ens betydende med, at vi kan den næste dag.
    Heste og hestetræning synes jeg skal ses lidt som en flod. Du ser aldrig på den samme del af strømmen, for den er hele tiden i bevægelse, og ændres konstant. Sådan ser jeg også hestetræning. Det er aldrig den 100% samme hest du arbejder med hver eneste dag, og derfor er vi nød til at møde den enkelte hest der hvor den er den enkelte dag (:


  • #3   1. feb 2016
    Jeg vælger det jeg synes passer til situationen. Nogle gange er det rigtigt, andre gange ikke. Jeg har absolut INTET problem, med at være hård over for en hest der trækkes ind fra fold og er en spade - man kan ikke gå og opdrage på 20 heste hver dag meget pædagogisk med klikker og bruge ½ time på at komme ind, så tager indluk pænt lang tid med 30 heste.

    Fønix, det store skrummel må gerne sige fra - men gør han det voldsomt, så er han altså pænt stor med sine 178 cm. Så der kan jeg også blive mobs ind imellem, eller hvis han bliver ved med at gentage noget.

    Også kommer det an på hesten. Fleur duer ikke til det med straf og at være hård, så får man bare lige tilbage i hovedet. Fie er alt for følsom og overreagere helt.

    Men fx et stort skrummel af en jyde, der er pænt ligeglad med strøm i hegn og alt muligt andet - der passer det ind imellem fint og dappe til den for at sige " hey makker, her til og ikke længere! ".

    Så det handler ikke så meget om " hvilket valg ville du have taget " - for det kommer an på hesten, situationen, fornemmelsen, ens erfaring osv. osv.


  • #4   1. feb 2016 Kun tre der har svaret, og 115 der har kigget.. Interessant.. smiley
    Ja selvfølgelig kommer det an på situationen osv..Og jeg reagerte som jeg syntes var det rigtige. Men ud fra det jeg beskriver.. Hvad ville I have gjort?

    Mvh TT


  • #5   1. feb 2016
    Jeg tror få har valgt og svare, fordi det er forskelligt hvordan man oplever en situation; du beskriver en ting, men hvis jeg havde siddet på hesten havde jeg måske oplevet noget andet.

    Når det kommer til heste, er det møg svært og give et svar medmindre man står præcist i den situation.

    Så derfor vil jeg ikke svare udfra det du beskriver - fordi jeg måske havde oplevet det anderledes og derfor ageret anderledes. Ligesom der er 117 hen til at det bliver til den situation som måske var gjort anderledes, havde det været en anden.


  • #6   1. feb 2016 Jeg har lige stået i nøjagtig samme situation. Første ridetur endte med at min hest var lige ved at springe ud foran en lastbil. Den har ellers altid været totalt trafiksikker. Jeg valgte herefter at gå tur med den 30-45 min hver dag i en uge. Vi gik alle de steder, hvor der var allermest farligt. Da hun opdagede, at hun godt kunne gå der, og at hverken biler, væltede træer eller rådyr spiste heste, sadlede jeg op og red en dejlig afslappet tur for lange tøjler. Men det tog lige en uges tid med gåture. Og så fik jeg også rørt mig lidt:-)

  • #7   1. feb 2016 Problemet er at Tindur ikke er mere tryg ved mig på jorden end på ryggen.... Jeg var bare mere ude i at høre hvad I havde valgt.. At irettesat ham eller ignorere hans adfærd..

    Mvh TT


  • #8   1. feb 2016
    Det kommer stadig an på situationen; det kommer an på om man selv er nervøs, om man føler det vil blive bedre ved at man ignorer det, at det duer at lappe til hesten osv. osv.

    Man kan virkelig bare ikke svare ud fra en situation at " det virker, det ville jeg have gjort " fordi folk handler forskelligt.

    Fønix ved jeg hvordan reagere på pres og at jeg godt kan sige til ham " ey, tag dig sammen! ", Fie derimod ville jeg aldrig presse på den måde, fordi jeg ved hun bliver mere hysterisk lige på stedet.

    Derfor handler det jo om at kende hesten, ligesom vi alle har en forskellig baggrund med forskellige erfaringer i baggagen der gør at vi handler individuelt.


  • #10   1. feb 2016 Åh nej, TT.
    Det mig igen. smiley
    Ja, nu har jeg så godt nok en unghoppe der er lige lidt "værre" en T. Hun rejste sig og gik bagover. Med eller uden rytter, det var bare med at komme væk.
    Hun kunne også finde på ud i den blå luft at smadre kæderne/grimen på staldgangen og skride.
    Dér fik jeg så afvide at jeg skulle slå hende ned imellem ørene med en pisk under ridning. Og jeg skulle bare slå til.
    Det gjorde jeg sø... IKKE.
    Jeg har nægtet at slå på min hest, det er ikke hendes skyld. Jeg vil ikke bruge afstraffelse, men derimod Posetiv forstærkninger (hvilket jeg nok også selv fungere bedst med)
    Og det har jo gået strygene smiley
    Men ja. Jeg kan sagtens sige fra, når nok er nok, men jeg Gir altid advarsel først. Det kan spare mange heste et slag, som egentlig gør pisse Nas. smiley
    Hvorfor er det overhovedet lovligt at slå på dyr?


  • #11   1. feb 2016 Så jeg havde valgt at ignorere T smiley

  • #12   1. feb 2016 Jeg havde valgt at irettesætte den!
    Men jeg havde dog aldrig valgt at tage en ung hest med på tur der ikke var redet i 2 måneder. Det er da klart den er glad for frisk og så kan man ikke forvente anden adfærd.


  • #13   1. feb 2016 jeg ville sætte den på plads uden tvivl jeg har lidt et motto der hedder "er hesten god ved mig er jeg god ved den" ikke at den får tæsk eller andet men den skal vide hvem der har "chef-hatten" på ellers bliver det for farligt måske ikke nu eller i morgen men på lang sigt tror jeg personligt det er vigtigt at der sættes klare grænser for hvad man som rytter vil finde sig i....

    vi har naturligvis hver vores meninger og erfaringer omkring hvordan man sætter en hest på plads på den bedste måde og af og til vil der opstå situationer hvor man som rytter kan blive i tvivl om det nu var det rigtige at fx klappe den i måsen med en kæp eller give den et dask over mulen dog dør hesten jo hverken af det ene eller det andet smiley

    at du udviser tvivl viser jo bare at du er medfølende og holder af din hest og du er i stand til at indrømme du måske var lidt for hård i dag det betyder jo bare du tænker over tingene og dermed en anden gang vælger en anden løsning i en lignende situation smiley


  • #14   1. feb 2016 Helt enig ZaP! smiley
    Vi kender hver især vores hest(E) bedst, og så kan andre jo sådan set sige hvad de vil. smiley
    Ikke ignorere andre, men blot lige vende det engang og så lige tænker over, om det mon hjælper dig og ens hest. smiley

    TT: sys det er flot at du også tænker over dine handlinger, og tænker over om det mon var det rigtige. Vi andre kan kun give råd, men jeg ser helst at du lytter til din mavefornemmelse og hest. Sådan kommer man længst. smiley


  • #15   1. feb 2016 Kiki - ja den mavefornemmelse smiley
    Jeg følte dog at jeg gjorde det rigtige i situationen. Jeg tygget lidt på den før han fik et rap.. Men det er egentlig ikke noget jeg bryder mig om. smiley

    Ift at ikke ride tur på en unghest der har stået.. Så har jeg gjort det på rigtig mange andre uden problemer ..og jeg forventet at han var frisk. Men ikke al den "ballade" smiley

    Mvh TT


  • #16   1. feb 2016 TT - kan du have en mavefornemmelse uden den smiley? smiley

  • #17   1. feb 2016 Enig med Kris - unghest, lettere indebrændt pga hhv frost/vintervejr samt har stået stille, den ville jeg ikke bare begynde at skridte tur på - det er nærmest at bede om problemer.

    Når det så er sagt, så skelner jeg meget tydeligt mellem en bange hest, og en "oppe at kører" hest. En bange hest vil jeg aldrig straffe, men kun berolige. En "oppe at køre hest" kunne jeg godt finde på at give et klap, for lige at få dens opmærksomhed tilbage, og så ville jeg bede den om en øvelse, som den kender og har nemt ved at udfører.

    Så alt efter hest og sindstilstand.

    Mvh Charlotte


  • #18   1. feb 2016 Personligt ville jeg også have sat den på plads. om det så havde været et rap i røven eller at "vælte" den ville nok komme an på situationen og hesten. Men uanset hvad skulle den forstå at lige netop den måde at sige fra på ikke er ok! Det er jo også det vi lærer vores børn når vi lærer dem ikke at slå, sparke og bide (dog forhåbentligt uden at vi giver barnet et rap eller vælter dem)
    og så ville jeg nok have startet med at bruge et par dage på banen, til lige at få krudtet af, og få vænnet hesten til at nu sidder der altså en pilot og styrer igen. Og først når den var afslappet på banen begynde at liste ud på nogle små rolige ture, efter træning på banen. Havde jeg muligheden ville jeg klart også have en rolig makker med ud på et par ture.


  • #19   1. feb 2016 Syn det en ergerlig tildens, det en ung hest den har stået stille og så skal tingene foregå på bane.

    Jeg havde gjort det samme hvad måske lige givet tid til at stå og falde ro over og sænke hovedet og så havde jeg kun sagt nej 1 gang


  • #20   1. feb 2016 Han var ligeså rolig og afslappet hjemme på gården. Både før og efter vi red ud. Han er en hest der bruger laang tid på at lære at omgivelserne ikke spiser ham. Og dette lærer han ikke hvis vi ikke kommer ud og kigger på omgivelserne. smiley

    Mvh TT


  • #21   1. feb 2016 TT. Afsted på en masse ture med dig

  • #22   1. feb 2016 Nu er jeg vant til store bindegale varmblodshopper, så der foretrækker jeg bane til de er rolige.
    Bane behøver jo ikke være kedeligt. Der er både mulighed for balloner, paraply, pressening og andet sjov. Men skal kosten stikke af med mig, så foretrækker jeg det er hvor hun IKKE kan løbe ud foran en bil.


  • #23   1. feb 2016 Jeg vil nu gøre meget for at mine ungheste får gode oplevelser, og ikke "provokeres" ud i at "fejle".

    Så havde jeg en hest, som skulle genoptrænes, så ville jeg vente til slut marts/start april, når det er lyst og godt vejr, hvor hesten er knap så indebrændte, som vintermånederne gør dem. Her er chancen for at komme godt i gang, og at kunne fuldfører genoptræningen større end nu, hvor de lover stormvejr de næste par dage, hvor hesten står stille på folden pga frostvejr.

    For jeg er helt enig i, at genoptræning bør så vidt muligt foregå udenfor og ligeudrettet i starten.

    Men vi har forskellige måder at træne på, så hvis man ikke har noget mod at stikke den et klap, fordi den helt naturligt og forventelig hidser sig op - ja så er det jo fint i tråd med hvad jeg også gjorde "i gamle dage" tilbage i 80-90'erne, hvor kræet bare skulle makke ret, og makke ind efter mine behov.

    Mvh Charlotte


  • #25   1. feb 2016 Han var på ingen måde "vild" eller farlig i sin opførsel.. Og når der kom bile stod han pænt når jeg bad om det smiley nu skal han heller ikke have fri andet end en til to uger om julen så det er ikke noget med at det bliver en vane med at han ikke bliver brugt.. smiley

    Mvh TT


  • #27   1. feb 2016 Kan du mærke på ham at det er fis og ballade fremfor angst, så havde jeg handlet på samme måde. Du er nødt til at have hestens opmærksomhed når I rider, andet er for farligt.
    Det er jo ikke ligefrem fordi turridning er fremmed for Tindur, så at tøffe rundt i sandkassen den næste måned synes jeg er formålsløst.
    Afsted med jer og ja, det giver nok nogle hoppeture her i opstarten men han skal jo lære at tøjle sine kræfter og bruge dem på noget konstruktivt.


  • #28   1. feb 2016 Nu har jeg en hest der går fuldstændig som du beskriver når vi er på tur. For mig er det tydeligt at se at han gør det fordi dem foran går for langsomt eller jeg ikke kan lade ham gå i hans tempo med halsen strakt og med masser af fart på. Hvis han gør det fordi han "bare tripper" så trækker jeg hans hoved og og dutter en smule til ham med benene. Et rap i røven synes jeg aldrig er nødvendigt. På heste generelt. Måske virker det men så begynder de bare at forbinde dig med noget negativt. Jeg havde reageret anderledes

  • #29   2. feb 2016 Nu har jeg aldrig noget med som jeg kan give et rap med.
    Men jeg kan godt skælde ud, godt hugge hæle i siden og også tage hårdt i tøjlen, hvis min hest har slået hjernen fra og ter sig, og jeg ikke kan nå ind til den.

    Jeg genoptræner altid på tur og i din situation havde jeg redet samme rute igen og igen og igen til der er ro. Men slut altid med noget godt


  • #30   4. feb 2016 I dag var han meget dygtigere. Dog dansede han afgårde igennem den "farlige" by. Da vi kom ud på det åbne land slappet han af og var dygtig indtil vi vennede om og skulle hjem. Da ville han trave afgårde og når han ikke måtte det så begyndte han at hoppe og bukke igen... smiley han fik faktisk et rap med pisken igen og så stoppede han. Han havde dog utroligt travlt hjem så der blev temposkift. Han stoppet dog altid prompte på stopsignalet smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Hvilket valg havde du taget? Hvad er dit syn?

Annonce