{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
747 visninger | Oprettet:

Part, eller ikke part? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Sagen er den at jeg er enlig mor til en dreng på 2, og så er jeg ved at tilride min NF dreng.
Men men, det er bare ikke altid der lige er tid, og overskud til at få ham motioneret smiley
Det er også lidt synd da han rigtig gerne vil lave noget, er en rigtig pleaser, og har meget kapacitet.

Men jeg vil jo også gerne stå om et år, og sige at jeg selv har redet ham til, og redet ham op smiley
Så skal jeg prøve at finde en part, eller skal han lave noget et par gange om ugen?
Så kære HG, kom med råd, og input smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Part, eller ikke part?
  • #1   23. mar 2016 en passer måske? der vil komme og hygge og nusse og så kun longere efter dine anvisninger? ved ikke hvor langt han er men du kunne jo godt selv ride og så parten lave longearbejde og eller gå ture i det fri så han ser noget andet end bane?:D

• #3   23. mar 2016 Det kommer an på om det er vigtigst for dig at ponyen er alderssvarende uddannet og bliver motioneret dagligt, eller om det er vigtigere at du kan tage æren når den engang er blevet super fin.

Jeg synes ikke du skal få en part, hvis du ikke er parat til at dele æren og sætte stor pris på den hjælp og det arbejde parten kommer til at lægge.

Hvis du mærker efter, tror du så du vil føle et stik af misundelse, når det er din part der oplever alle "de første skridt" (første gang med rytter, første galop, første stævne osv)? Hvis du har det sådan, synes jeg ikke du skal byde dig selv, parten eller ponyen det.

• #4   23. mar 2016 Julie, det kunne godt være noget. Han er købt direkte fra avler, så han har slet ikke set verdenen smiley
    Thormine: ja, og det er bare svært i mit område smiley

Therese: han er faktisk 160, og 7 år. Han er småt ryttervant, og har selv lagt en del arbejde i ham. Men jeg kan også bare mærke at jeg er i tvivl om hvor vidt jeg skal finde en eller ej. Jeg vil jo helst have ham helt for mig selv, også fordi at han er blevet spået en god fremtid som dressur bamse med hans gang, og bygning.
    Han skal rides med en BBH underviser ved siden, og der er bare ikke mange i mit område der er klar på andre ridemåder end pak sammen, og giv den et par i måsen hvis den er 'fræk'.

• #5   23. mar 2016 Når din hest er i tilridningsprocessen og ikke er så gammel, så vil jeg faktisk foretrække at den ikke havde en part der skulle på ryggen af den, da det hurtigt kan skabe forvirring og problemer med flere på ryggen, da ingen har de samme signaler og måder at gøre tingene på. Måske en part der kan lave ting med den fra jorden, men hvor hovedet stadigvæk stimuleres, f.eks. træne farlige ting og lignende. smiley

• #6   23. mar 2016 Hov, havde ikke lige set at den er 7, men mit svar er nu det samme alligevel smiley

• #7   23. mar 2016 Sandra: det er jeg også helt med på, men han skal jo på et tidspunkt også lære at andre godt kan kravle på ham uden at han dør.
    Jeg havde en hoppe på et tidspunkt som konsekvent smed alle andre end mig af smiley
    Han er rigtig god at have med at gøre fra jorden, og er enormt lærenem. smiley

• #8   23. mar 2016 Jeg er super glad for min part smiley Bliver nok lidt langt, men vil prøve at forklare mine tanker før valget, samt processen til at starte med parten smiley
    Jeg har selv haft min fra føl af (er nu 4.5) og har stået for grundtilridningen. Jeg ville ikke have part inden han kunne diverse signaler for at sikre han ikke blev signalforvirret. Har kun fået ros for hvor nem han er at ride da han er meget følsom på schenklerne og reagerer med det samme. Han er så tilredet for ben og sæde og jeg rider stort set med løse tøjler. Valgte at få part da han var stabil i skridt og trav og klar til at gå videre til galoppen. Parten har også fået af vide at der skal rides med ben og sæde. Han er nemlig meget følsom i munden, og han siger til med det samme hvis han synes der er for meget tøjlekontakt (gumler på bidet). Parten er erfaren, da det er det vigtigste for mig, dog havde hun ikke redet det sidste år og vil derfor gerne kun starte op med at ride skridt og trav til hun får bygget nogle muskler. Det passer jo mig perfekt da jeg så kan arbejde målrettet med galoppen (som bare efter to uger snart er helt på plads 0.o )
    Og når hun så lærer min hest noget bedre at kende vil hun også gerne begynde at motionerer ham i galop.
    Vi startede ud med en prøvetime hvor jeg var 'underviser' mens hun red. Jeg forklarede alting imens hun red omkring hesten og hvordan han er og reagerer. Og hvilke tegn han gav hvis man brugte schenklerne eller tøjlerne for meget / for voldsomt. smiley
    Hun tog med det samme imod de råd jeg gav, lyttede godt til både mig og hesten, og fandt hurtigt ud af at man ikke skulle miste opmærksomheden et øjeblik (så går han nemlig selv ind mod mig der jo stod i midten).
    Hun syntes heldigvis godt om min hest og jeg syntes godt om hende smiley
    Havde flere ude som også havde holdningen 'pisk først træning senere'. De er absolut ikke velkomne hos min hest smiley
    Jeg har brugt godt et halvt år på at finde en part, så det kan godt tage tid, tror dog din er nemmere hvis de også må starte stævner senere hen smiley

• Amryin
    Amryin Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 27
    #9   23. mar 2016 Har ikke selv stået på hesteejer siden af sagen, men jeg passede en hest der skulle påbegynde ryttertilvænning og tilridning inden for den nærmeste fremtid smiley
    Han var noget af et nussehoved, men også lidt småbange for alting smiley
    Så det med at gå ture, lave jordarbejde og sådan, det var ejeren rigtig glad for, da hesten så ikke så nær så mange spøgelser, og derudover lærte han også, at det var okay, at andre mennesker end ejeren havde fat i ham smiley

Jeg havde det også helt fint med, at det var forbudt at lave andet end at strigle, trække rundt og "lege" på banen. Ikke noget med at prøve på at hoppe op eller noget, derudover var det også den første unghest jeg fik lov til at lege med, så det passede mig helt fint, at jeg bare blev på jorden. smiley

Så nu ved jeg ikke, hvor ofte du ville have parten forbi, men så længe at det er slået fast, hvad man må, og hvad man ikke må, så ville jeg synes det er helt okay. smiley

• #10   8. apr 2016 Hvad med at få christina vendelev ( BBH underviser ) i Ørting til at ride ham ? Det mener jeg hun tager 250 pr gang for ? Men måske du selv skal være
    Der - hmmmm!
    Ellers få en passer og kræve at hun / han får undervisning af BBH instruktør smiley

• #11   8. apr 2016 Hej Lene!
    Det er nemlig Christina der underviser os, og vi har også aftalt at hun skal på ryggen af ham på et tidspunkt smiley
    Ja, det kunne man også godt. Synes bare at det er lidt svært at skulle finde en der både passer til Darcy, og jeg smiley

Kommentér på:
Part, eller ikke part?

Annonce