{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.664 visninger | Oprettet:

At gå død... {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg er ved at indse at jeg er ved at gå død i bane ridning... Jeg kan sagtens se Tindur udvikle sig og at der er fremgang, men jeg keder mig.. Jeg er dog alligevel så målbevidst og struktureret at jeg stadig rider rundt i den sandkasse.. Og jeg varierer således at vi ikke træner de samme ting i rækkefølge og forandrer lidt.. For jeg når jo ikke mit mål hvis jeg ikke træner.. Jeg håber dog at jeg snart kan få købt skovkort således at jeg kan træne i skoven igen da det er der jeg hører hjemme. Men nogle ting kan jeg ikke træne i skoven.. Og det er volter..har forsøgt at træne volter to gange udenfor banen, første gang ændte med en tur i marken for mig... Anden gang blev det til en "kamp" da Tindur ikke ville ride volter, som han heller ikke ville første gang..
Så jeg har (også pga vinteren) lagt volter i naturen på hylden..
Ved ikke rigtig hvad jeg ønsker hjælp til.. Måske inspiration.. Hvad gjorde I når I gik død i sandkassen? Nogle tips til at få gejsten op igen? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At gå død...
  • #1   17. maj 2016 hvorfor vil du øve volter på tur?

  • #2   17. maj 2016 Sigrid - jeg træner min hest i naturen smiley vi øver temposkift og overgange, anspring fra skridt og trav osv, og en tur er ikke bare en tur for mig (jo måske en gang imellem hvor jeg ikke har en plan for træningen, men det er ikke ret tit smiley )

    Mvh TT


  • #3   17. maj 2016 Nå, okay. Men det er jo heller ikke alle heste, som ser en tur som dressur arbejde:) Men ved ikke hvad du ellers kan lave, ridder selv på tur og inde i hal..

  • #4   17. maj 2016 Nej han er også fremadgående (selvkørende smiley ) på tur, og skal ofte drives på, på banen... Men på tur spænder han meget hurtigt op og er pisse nervøs over alting, og på banen er han ikke så nervøs... Så han er to forskellige heste.. Havde han dog bare haft lidt mere af det ene på begge sider så var det perfekt smiley

    Mvh TT


  • #5   17. maj 2016 Jeg ville nu stadig træne volter og alt andet på tur, også selvom det er svært.
    I min optik er der ikke en øvelse der ikke kan laves i naturen


  • #6   17. maj 2016 Rikke - jep smiley er enig..Men jeg tænkte måske det var for svært for ham dengang da vi ej heller havde trænet det så meget på banen.. Det er han ved at være ret god til nu så det skal jeg jo bare i gang med... Men for hælvede.. Det skovkort.. smiley

    Mvh TT


  • #7   17. maj 2016 Jeg er nok langt fra den bedste med råd, da jeg altid har hadet sandkasse ridning, men du kunne måske lære lidt her alligevel;
    Kegler, plastick, bomme og alverdens rod ud på banen.
    - så bliver det skide sjovt, hvis du altså ikke er bange for et par ture i sandet. smiley
    (Det var den "fornuftige" Kiki)
    Rigtige Kiki;
    Ad H...... Til med sandkassen og ride tur alligevel.
    Springe, longere i naturen, eller ride uden udstyr på hesten (ja, også selvom hesten er en hysterisk en af slagsen, for det bliver noget af nogle adrenalin kick man får sig)
    Og hvem ved? Måske der sker noget fuldstændigt uventet! smiley
    (Som at man overlever turen i god behold, MÆHÆHÆHÆH)

    Hvad tænker du selv? Har du nogle planer, TT ?


  • #8   17. maj 2016 Men indtil jeg har det kort... Hvad skal jeg fokusere på, på banen... Uden at det er kedeligt..? Jeg har undervisning på fredag og skal høre med min underviser ift. Hvad jeg kan øve på... Som måske ikke keder mig... smiley

    Mvh TT


  • #9   17. maj 2016 Jeg finder ting som volter nemmere at træne i naturen, især når der er tale om heste der måske ikke endnu har så meget balance. Udfordringen er jo selvfølgelig at der ikke er hegn og barriere til at danne rammen, men i det lange løb tror jeg på at det er sundt.

    Jeg rider yderst sjældent i sandkassen, alle mine trænes i dressur på tur


  • #10   17. maj 2016 Slalom, kegler, plastic, bomme osv ville måske kunne hjælpe?
    Ride 8-taller osv? smiley


  • #11   17. maj 2016 Hej Kiki smiley -der er kun et par cavalettier på den ridebane jeg må låne. Så desværre intet sjovt at lave med det... Og Tindur er ikke bange for sådanne ting smiley
    Ift. Den ufornuftige Kiki så var det en god idé hvis jeg vil ride med hovedet under armen... smiley (ift uden udstyr) at springe i naturen er også fristende, men jeg når ikke ret mange vegne for naturen omkring mig kræver skovkort smiley smiley medmindre det er marken ved siden af og der er ingen spring muligheder for en hest der ikke er indsprunget smiley
    Men gode forslag smiley

    Mvh TT


  • #12   17. maj 2016 Kan du ikke peppe baneridningen lidt op med noget spændende? Jeg haderhaderhader også ridebaneridning - og alt hvad der er beslægtet med det! Men siden der kom ny hest på folden, kan det ikke lade sig gøre endnu at tage Mini på tur. Derfor har jeg nu bomtrænet tre dage i træk.. smiley Det gør det altså meget mere spændende.

    Hvad med nogle travbomme og mærk den lækre trav, han laver? Eller udfodre jer selv lidt og sætte et lille bitte spring op? 20 cm? smiley Galopbomme er altså også virkelig svært - i hvert fald hos Mini.. Du kan også prøve noget "gymnastiskspring" eller hvad det hedder, hvor du både har galopbomme, og serier af små spring! smiley


  • #13   17. maj 2016 Kegler kan lige nu fåes 4 for 20 kr i Tiger, og de er små så du kan selv tage dem med smiley

  • #14   17. maj 2016 Hvis du har marken ved siden af at ride på, så er det da bare i gang med sandkasse øvelserne der

  • #15   17. maj 2016 Rider ikke med hovedet under armen, tror bare at jeg mangler en meget vigtig ting på øverste etage. smiley
    Men tingene er meget nemme at anskaffe sig, og hvis cavalettierne ikke er høje nok, så smid 3-4 oven på hindanden smiley


  • #16   17. maj 2016 jeg mener nu heller ikke at ridning uden udstyr eller med mindre udstyr end man plejer er at ride med hovedet under armen.
    min rides også på tur, og i spring uden sadel.
    men er man nervøs på det punkt kan det give udfordringer at ride uden sadel i sandkassen, hvilket bla er sundt for rytters balance


  • #17   17. maj 2016 Rikke; tror det menes på en måde i sjov, da min hest langt fra er normal i bolden smiley
    Men Du har ret smiley


  • #18   18. maj 2016 jeg syntes ikke det bliver så kedeligt for mig hvis jeg har et specielt mål. feks stævne (selvom jeg ikke er stævnerytter) men det giver mig ligesom blod på tanden, og overskud til at det er inden for rækkevidde smiley dog kunne jeg ikke holde til at ride på bane hver dag, så jeg rider også ture for at variere smiley

  • #19   18. maj 2016 Du er så opsat på at nå dit mål og er så struktureret og bange for at lave fejl. Så jeg tror dit største problem er at du ikke løsner op.

    Vejen til et mål er ikke lige. Den bukter sig rundt. Slår sjove sving. Og før du ved af det. Så er dit mål blevet erstattet med et andet.
    Sådan er livet og sådan bør din ridning også være.

    Tror i den grad du trænger til at give dig selv løse tøjler og lave en masse fejl.
    Drop træningen for en stund og bare nyde livet. Nyd at ride rundt på ridebanen uden retning. Bare be hesten gå. Og lad den selv vælge hvor den går hen.
    Tag en tur i skoven og drop den fine opstilling. Fald lidt sammen. Sid lidt uroligt og bare nyd rideturen.

    Hvis det er svært for dig at slippe kontrollen. Så ændre kontrollen til bevidst at lave fejl.
    Fejl er okay. Din hest dør ikke af dem. Den kompensere for dem.
    Præcis som i et parforhold. Der render du heller ikke rundt og forsøger at være perfekt konstant. Men din partner vil finde det bedste frem i dig.

    Det samme gælder for din hest. Men du bliver nød til at fejle for at han kan vise dig at han godt kan klare det.

    Så mit råd herfra.. - Få nu løsnet op. Rid baglæns på din hest. Kryds dine tøjler under kæben så højre tøjle pludselig er den venstre.
    Bare hver fjollet smiley


  • #20   18. maj 2016 Hvis ikke du får undervisningen pt vil det helt sikkert være mit bedste bud - for mig er det en kæmpe motivation og vide at min underviser kommer en gang om måneden. Så vi skal jo øve det hun fortalte sidst - og han skal være klar til det der kommer. Og så har jeg altid mål vi arbejder imod - pt. er det sideversbevægelser og galop der er i fokus smiley

    En anden ting du kan gøre er at varme op på banen og så ride tur - eller omvendt.

    Jeg tænker at du skal have gjort det klart for dig selv hvorfor du overhovedet træner på banen. Hvad er det baneridninngen giver jer og hvad kan udvikles det? + hvad er din motivation for at være på banen? Hvad kan du godt lide at lave på banen?

    Selv nyder jeg nørdearbejdet på banen - men moonwalk er ikke helt fan. Så jeg arbejder sindssygt meget med hvad der er hans motivation. Blander altid bomme, madresser, kegler osv osv ind i dressuren, ellers gider han simpelthen ikke. Men det gør det da også sjovere for mig smiley

    Og ellers er der da heller ingen skam i udelukkende at træne tur i en periode - så kommer motivationen for baneridninngen sikkert igen smiley


  • #21   18. maj 2016 Frederikke - jeg modtager undervisning smiley så det er "fjollet" at jeg er gået død... Tænker det handler om at jeg føler og synes jeg burde have været i skoven... Elsker skoven smiley

    Rebecca- jeg har et mål og træner for at nå det...

    Luna - ja du har nok ret... Det burde jeg jo...

    Rikke og Kiki - ja men der er over en kilometer til ridebanen, og på en del af vejen kommer der tit store køretøjer... Og her vil Tindur gerne flygte... Så no go uden sadel. Jeg kunne selvfølgelig feks forsøge at gå over til ridebanen med ham... Og kravle op og ride rundt uden sadel der...Men men.. Det bliver jo så med livet som indsats alligevel hvis han bestemmer sig for at det er de farlige dage... smiley og jeg kunne også måske pille hovedtøjet af ham en dag og forsøge at ride rundt i cordeo smiley det har jeg altid haft lyst til at prøve smiley
    Der er nemlig kun to cavalettier og that's it....
    Det hjalp faktisk lidt at snakke med jer smiley jeg fik lidt inspiration smiley

    Rikke - at ride rundt på samme sted...det keder mig helt vildt smiley så at kun ride rundt på marken er også dødsens smiley

    Madsen - ingen bomme desværre smiley

    Mvh TT


  • #22   18. maj 2016 Hegnspæle gør tricket hos os, TT! Det er bare om at være kreativ smiley

    profilbillede
  • #23   18. maj 2016 Jeg forstår ikke rigtig når du siger at Tindur ikke vil gå på volte..? Er det 10 m volter du øver? Eller store volter, for hvis hesten ikke vil gå på en 20 m volte så er der da noget galt med den..

  • #24   18. maj 2016 ikke så relevant i forhold til hvordan du kan træne, men hold op jeg kender godt det med at gå død i tingene... Der er dage, hvor jeg bare ikke orker at have hest mere fordi det hele tiden går galt.
    Min hest blev aflivet i sep 2015 efter lang tids sygdom... fik ny hest samme dag pga min anden hesten, som blev sparket ned (dyrlæge lørdag morgen), så mider, sur stråle, sår, ingen sadel, låst hest, kolik og endelig da det går fremad i går med træningen og sadelkøb, så spasser hesten longen og sætter sig på røven... = halt hest.. argh. smiley men jeg håber da at lykken snart vender også for dig og Tindur smiley


  • #25   18. maj 2016 Man er da lidt mærkelig for tiden,hvis ikke man er fuldstændig vild efter at komme i skoven smiley

    Jeg har også lige været ude for 14 dage siden og købt skovkort - og har været i skoven 3-4 gange om ugen. Det har været fantastisk smiley
    Ingen baneridning, ingen undervisning - bare hygge, kravle i bakker og ride med/uden veninder.

    Så nu her de sidste par dage har den stået på dressurtræning igen - og nøj hvor er det fedt. Både hestene og jeg har lige fået et friskt pust.

    Så afsted og få købt det kort..... smiley

    Jeg elsker at ride/træne dressur, og har ikke heste som går døde i det. Men der er altid perioder hvor det ikke bare går fremad - og der er det ofte godt at slappe lidt af, give hesten ( og dig selv) lidt flere fridage, og som de andre siger lav noget helt andet end det sædvanlige.

    Mvh Charlotte


  • #26   18. maj 2016 Madsen - så skal jeg jo lagre pæle der oppe, og ved ikke hvor begejstret de er for det.. For jo selvfølgelig gør hegnspæle det samme smiley
    Prinsessen - han vil ikke gå volter i naturen. På banen ingen problemer. Så nej han fejler intet. Det handler om træning og tilvænning smiley
    Charlotte - ja..lige præcis smiley skal bare lige finde de 1500kr til det....
    Den tossede - øv øv da smiley typisk... Men op på hesten igen smiley smiley

    Mvh TT


  • #27   18. maj 2016 Nåh.. På den måde:-)

  • #28   18. maj 2016 Gør det sjovt.

    Du siger du har kavaleris til rådighed.

    Lig dem så du kan ride over dem i cirkler, slange gang over dem imellem dem.
    gør det du syns der er sjovt.

    For ja det er simpelthen neden bare at ride undt på hov slaget og lave cirkler.
    skift volte, forskellige str slange gange, volter tilbage, i forskellieg str


  • #29   18. maj 2016 Medhensyn på det med at ride uden sadel, kan altså godt lade sig gøre, selv om man har 1 km eller mere til ridebanen. Det har jeg i hvertfald gjort en gang i mellem når der skulle ske noget andet. Det du gør, det er at ride med sadlen på hen til ridebanen, først når du er kommet derhen, tager du sadlen af.

    Hvis du ikke har kegler, kunne du jo evt ligge noget andet ud, fx en striglekasse, eller en træstuppe, og på en måde forbinde det i dressuren eller lege med det.
    Ellers sæt noget musik på, og prøv at lave dit eget program, som så skal passe til musikken. Så for du både øvet det du skal, men du får det lavet på en anderledes måde.
    Eller rid en tur i byen, min hest virker til han synes det er meget interesant

    Hvor er jeg glad for at jeg kan ride gratis i skov, natur og strand. smiley


  • #30   18. maj 2016
    Lad være med at være så pokkers regelret og struktureret - gør hvad du har lyst til. Hesten lider ingen nød af mere skovtur end dressur :o).
    Og det mål, det når i nok alligevel - men hvis i kører sur i det, så tager det nok lige så lang tid, som hvis i rider et par ekstra skovturer :o)


  • #31   18. maj 2016 Nu syntes jeg at kunne huske at din mål var LA i dressur.. Hvorfor ikke droppe volter og hvad du ellers laver og begynde at lave nogle sidebevægelser? Schenkelvigning, versader osv? Kontragalop?

  • #32   23. maj 2016 Jeg havde undervisning i fredags... Og det hjalp overhovedet intet... Gjorde det bare værre faktisk.. Jeg føler mig bare som en rigtig elendig rytter for tiden og synes bare det er SÅ svært alle de ting omkring min opstilling osv... Så jeg går bare død... I går red jeg en tur på en lille time hvor vi red nogle volter osv. Det var okay. Kan bare mærke at når jeg føler mig begrænset så er det knapt så sjovt... smiley

    Mvh TT


  • #33   23. maj 2016
    Så lad være ;o) Der er jo ikke nogen der siger at man skal træne de ting, skal nå noget bestemt - man må gerne hygge sig og lave lige hvad man har lyst til.

    Vi rider af forskellige årsager, jeg rider fordi det motivere mig at hesten udvikler sig at der sker fremskridt - men hvis jeg ikke synes det var sjovt, så skulle jeg da holde mig langt væk fra dressur.

    Jeg skal heller ikke spille fodbold, hvis det ikke er noget der motivere mig. Så er det pænt dumt og gå og insistere på at jeg VIL spille fodbold, hvis min motivation ikke er der.


  • #34   24. maj 2016 Bare som en lille sidebemærkning... Når jeg føler mig "elendig" eller det bare går af H* til så siger jeg det. Feks har Moonwalk gået ret skidt på det sidste - sød og rar men dårlig i kroppen. Og jeg vidste at det stammede fra mig - en god kombi at spænding og stress.

    ... da så min underviser kommer siger jeg det til hende. Hey hesten går af helvede til - jeg må gøre noget forkert: her er hvad jeg har fundet frem til. Men ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.

    Fint så er det sagt højt og vi kan tage hånd om det. Gør det samme hvis motivationen er lav, hvis jeg er nervøs eller har en dårlig dag. Så er det ude og vi kan lave lidt pis med det undervejs.

    Og så en anden ting: måske du skal revurdere dit mål? Eller uddybe det. For hvis skyld har du målet? Hvad vil ske når i når målet? Er der en tidsbegrænsing? Er der delmål? Har målet ændret sig?


  • #35   24. maj 2016 Frederikke - jeg sagde til hende at jeg var gået fuldstændig død...jeg har delmål.. Det er både for min egen, hestens og også for at vise at det kan lade sig gøre. Det er overhovedet ikke Tindur der er problemet men mig... Ingen tidsbegrænsning.
    Jeg mangler 350kr så har jeg til skovkort.. Jeg har bestemt at jeg ikke gider banen før lysten melder sig..

    Mvh TT


  • #36   24. maj 2016 Min erfaring er, at med det samme man synes man "skal/bør/vil bevise noget", så begynder det at gå ned af bakke, for så bliver træningen sur pligt, og intet er "godt nok".
    Nogle vælger så at slå hesten, fordi "den er dum", andre vælger at "slå sig selv, fordi man selv er dum" - og ud over at det er mere sympatisk ikke at "tæve" et umælende dyr, men sig selv i stedet - ja så giver "slag i hovedet på sig selv" såmænd heller ikke noget god effekt. Det bliver jo bare en indre bekræftigelse på, at ja man er ikke god nok....

    Dressur er ikke nemt, og når både du og hesten skal lærer, ja så har begge parter perioder, hvor tingene mere skal "tages ind i fred og ro", fremfor trænes igen og igen og igen. Lige som at vi mennesker ofte får løsningen på et problem på arbejde, mens vi laver noget helt andet - vasker op, rider tur,klipper hæk.

    Når jeg er træt i perioder af at ride dressur, så gider jeg sørme heller ikke ride dressur på tur - så har turridning et helt andet formål. Er jeg i en periode hvor både hesten og jeg er skarpe til dressur, men hvor jeg jo skal ud og ride på hård bund mindst en gang om ugen - ja så kan jeg ligge dressur ind på turen, fordi både hesten og jeg nyder det.

    350 kr er "lige omlidt" - så glæd dig og nyd at du snart kommer i skoven. Og så lig ambitionerne om skal/bør/vil bevise noget med Tindur - hyg dig med ham, og nogle dage er det så tur, nogle dage jordarbejde og nogle dage dressur.

    Mvh Charlotte


  • #38   24. maj 2016 Du gør godt nok meget for at spænde ben for dig selv smiley

    Jeg tror at du tænker alt for meget over alting. Nyd din ridning og husk at glæde dig over de fremskridt i gør.

    Og lav så en lille opsparing, så du har råd til skovkort, når du har brug for det smiley


  • #39   24. maj 2016 Lisette - jeg lægger rigtig meget mærke til vores samarbejde i skoven.. Når vi rider of track igennem ujævn bund med masser af træer så er det bare så fantastisk at mærke hvor tunet ind på mig han er smiley den mindste lille vrid i overkroppen og han følger mig. Intet med forvirring over om hvilke træer vi skal ride igennem/forbi/dreje rundt osv. Det er her som om han er en forlængelse af mig. Og han er bare altid så glad i skoven, ligesom mig smiley
    På banen har vi også hygget os og det har været så fantastisk at udvikle ham og se hvor dygtig han bliver. Og ja..det er min fortjeneste. Men jeg er bare ikke en dygtig rytter. Og jeg kommer til kort når det omhandler opstilling osv. Og synes ikke der sker en forbedring til trods for træning træning træning... Og nu har jeg gået død...

    Mvh TT


  • #40   24. maj 2016 "Man får hvad man forventer"
    Når du på forhånd går ind på banen med den indstilling at du er en dårlig rytter og ikke kan finde ud af at sidde rigtigt så er det jo også dømt til at gå galt.

    Men din opstilling er jo lige så vigtig i skoven..? Så hvis du kan finde ud af at ride udenfor hegnet så kan du sgu også gøre det indenfor hegnet..


  • #42   24. maj 2016 Det er svært at glemme det når det er det min underviser fokuserer på og det vi arbejder med... Hun har lige haft kursus i centreret ridning og nu kom hun med noget nyt hvor jeg havde øvet de tidligere øvelser som jeg nu skulle se bort fra igen... Og så går jeg lidt kold..

    Mvh TT


  • #43   24. maj 2016
    Så sig til din underviser, at du er kørt død i det og at i skal fokusere på noget andet?


Kommentér på:
At gå død...

Annonce