{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
533 visninger | Oprettet:

Sænker hovedet efter spring {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har jorden sødeste (og frækkeste) pony, som virkelig elsker at springe. På vej hen til springene er han super sød, og jeg kan sagtens holde hans hoved oppe, og få vægten på hans bagpart, men når vi lander efter et spring lægger han alt vægten på forparten og sænker hovedet, så jeg er nødt til at bruge mange kræfter på at få hans hoved og vægten på plads igen. Dette er især et problem når der kommer to spring hurtig efter hinanden, for så kan jeg ikke styre ham ordenligt på springet.

Er der nogen der selv har dette problem og kender en løsning på det? smiley
-Kamille

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sænker hovedet efter spring
  • #1   2. nov 2016 Jeg kigger lige med, for min pony gør præcis det samme; Har du evt tjekket ham for smerter? smiley

• #2   2. nov 2016 Jeps. Jeg rør ham dagligt over kroppen for at mærke om han har smerter, og der er ingenting smiley

• #3   2. nov 2016 Jeg ville egentlig mene at det skal trænes væk via dressur, jeg synes det lyder som om du forhindrer din pony i at bære sig ordenligt og den måske også gerne vil have længere tøjler - måske du får hevet den i munden over springet? og måske er der lidt tvivl fra dens side om hvad den helt præcist skal.. i princippet skal man jo egentlig kunne ride en hest for ben og sæde, så der burde det ikke være et problem at hesten ikke tager mulen i sky. Når det så er sagt ville jeg simpelthen få en underviser ud, og træne det med nogle bomme og små bitte spring smiley

• #4   2. nov 2016 Kan godt se problemet, da man gerne vil have hesten med det samme er parat til næste spring og kigger op på, samt har vægten på bagparten for at kunne yde det bedste til det næste spring. Specielt hvis det er en lidt høj lodret eller lignende, så vil det blive svært med en hest der render med hovedet nede. Så selvfølgelig skal den have hovedet op! smiley

Det jeg får at vide når min hest gør det, for det gør den også nogle gange, det er at jeg selv skal sørge for at rette mig godt op, få gang i bagparten, altså spark evt. lidt til den så den vågner op. Derudover kan du også se om du kan tage lidt i tøjlen og "hive" hovedet op på den smiley

• #5   2. nov 2016 For det første kan du ikke selv tjekke ham - ordentligt - for smerte. Du kan ikke konstatere at han ikke har smerter fordi du rør ham over kroppen hver dag. Det er ikke helt så let at identicere smerter/låsninger/skævhed/whatever, som man kan tro. Det skal der en professionel til at tjekke smiley

For det andet, så ville jeg ikke begynde på serier o.l. når i ikke kommer korrekt over et spring. Du modarbejder blot dig selv. Har du en underviser? Det vil være lettest at søge råd der. Jeg ville personligt starte op fra bunden og sørge for at i kan komme ordentligt over ét spring før du begynder på baner der ikke er kontrol over. Om det er fordi han mangler balance, du mangler balance, kommer til at hive eller lignende er meget svært at sige bare sådan lige - og derfor vil jeg også opfordre dig til at få en underviser til at kigge på det og hjælpe dig smiley

• #6   2. nov 2016 Kiggede lige dine billeder, og tror virkelig du skal passe på med ikke at lægge dig for meget forover over springet. Så giver du selv lidt anledning til at han dukker ned. Så du skal passe lidt på med at overdrive over springet, og bare følge lige så stille med over, og holde vægten mere midt på end forover, altså din egen vægt. Så ville jeg også passe på med at give for meget tøjle over springet, altså sørg for hele vejen over springet at have en let kontakt, så du hurtigt kan samle din pony op igen, når i lander smiley

• #7   2. nov 2016 En god øvelse til at få hesten til at komme mere op på forparten efter et spring er at øve en masse tempo spring så den får bygget de muskler op som den skal bruge, grunde til hesten typisk falder på forparten efter et spring er på grund af manglende muskler i forparten. Så som springunderviser ville jeg sige at i dressuren skal der øves at hesten sætter sig godt på bagparten det gør at musklerne i forparten bliver arbejdet mere med og i spring skal det være tempo spring og et par enktle spring ved siden af

• #8   2. nov 2016 Tak for svarene alle sammen. Jeg vil tage brug af jeres råd hurtigst muligt smiley

Nikoline: jeps, vi skal helt klart have fat i en ny underviser. Min gamle underviser er højgravid så vi har ikke fået springundervisning i et stykke tid, men derimod kun dressurundervisning, hvilket jeg også tror forklarer en hel del af det:)

Fünke: Vi springer heller ikke serier så meget, det mere bare hvis man skal lave en lille vending, ellers styre i en ny retning at det kan være besværligt med en hest der har vægten på forparten:)

Lisa-Maria: De billeder der pt. Er på min profil er mere end et år gamle, så der er sket en del siden:) Dit trick med at sparke den lidt fremad tror jeg faktisk, at jeg vil prøve. Jeg plejer nemlig at stoppe ham op, og få vægten på bagparten for derefter at sparke ham frem igen, hvilket jeg har erfaret ikke hjælper??

• #9   2. nov 2016 Lise-Maria: jeg har opdateret hans galleri med nye billeder nu:)

• #11   3. nov 2016 Ud fra dine billeder kan jeg jo se han er en dygtig springer,men du bør træne en tid på lave forhindringer. Jeg tror problemet er højden der får ham til at tage hovedet ned. Spring træning skal være mest på lette lave spring og en ud af fem træninger på højere. Held og lykke med turen tilbage i sandkassen.

• #12   3. nov 2016 Er enig med dig i at der er sket en stor forbedring i din opstilling! Du sidder mere "oprejst" over springene, ned du kaster dig forover, som du gjorde lidt før. Man kan sige at der er en udfordring i at guide dig til noget over en computer, det vil være en hel del lettere for en underviser. Så det er svært at sige at du skal sparke den fremad, da det jo også handler om at du får den galopperet op ad imens, for den skal jo ikke bare styrte derud af med hovedet nede, så har det ingen effekt smiley

Men du skal tænke på at jo mere du hiver i hesten, altså konstant "hivning", ikke at jeg siger at du gør det hårdt. Men hvis du prøver at stoppe ved at holde fast i tøjlen, helt uden at slippe lidt, vil det ofte få den modsatte effekt, altså at hesten vil hive igen, ved at tage hovedet længere ned eller holde det nede, så det ender ud i en tovtrækning om hvem der er stærkest, og der vil hesten næsten altid vinde. Så tag og slip er ret godt i sådan en situation, så du bare tager i tøjlen men også slipper lidt, så vil den sandsynligvis lytte bedre smiley

• #13   3. nov 2016 Igen tak for svarene alle sammen:) Utrolig dejligt at folk er så venlige og hjælpsomme:)????

Kommentér på:
Sænker hovedet efter spring

Annonce