533 visninger
|
Oprettet:
Sænker hovedet efter spring {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg har jorden sødeste (og frækkeste) pony, som virkelig elsker at springe. På vej hen til springene er han super sød, og jeg kan sagtens holde hans hoved oppe, og få vægten på hans bagpart, men når vi lander efter et spring lægger han alt vægten på forparten og sænker hovedet, så jeg er nødt til at bruge mange kræfter på at få hans hoved og vægten på plads igen. Dette er især et problem når der kommer to spring hurtig efter hinanden, for så kan jeg ikke styre ham ordenligt på springet.
Er der nogen der selv har dette problem og kender en løsning på det?
-Kamille
okt 2013
Følger: 47 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 42 Svar: 167
jan 2015
Følger: 21 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 5
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 243
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Det jeg får at vide når min hest gør det, for det gør den også nogle gange, det er at jeg selv skal sørge for at rette mig godt op, få gang i bagparten, altså spark evt. lidt til den så den vågner op. Derudover kan du også se om du kan tage lidt i tøjlen og "hive" hovedet op på den
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
For det andet, så ville jeg ikke begynde på serier o.l. når i ikke kommer korrekt over et spring. Du modarbejder blot dig selv. Har du en underviser? Det vil være lettest at søge råd der. Jeg ville personligt starte op fra bunden og sørge for at i kan komme ordentligt over ét spring før du begynder på baner der ikke er kontrol over. Om det er fordi han mangler balance, du mangler balance, kommer til at hive eller lignende er meget svært at sige bare sådan lige - og derfor vil jeg også opfordre dig til at få en underviser til at kigge på det og hjælpe dig
dec 2006
nov 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 9 Emner: 76 Svar: 265
jan 2015
Nikoline: jeps, vi skal helt klart have fat i en ny underviser. Min gamle underviser er højgravid så vi har ikke fået springundervisning i et stykke tid, men derimod kun dressurundervisning, hvilket jeg også tror forklarer en hel del af det:)
Fünke: Vi springer heller ikke serier så meget, det mere bare hvis man skal lave en lille vending, ellers styre i en ny retning at det kan være besværligt med en hest der har vægten på forparten:)
Lisa-Maria: De billeder der pt. Er på min profil er mere end et år gamle, så der er sket en del siden:) Dit trick med at sparke den lidt fremad tror jeg faktisk, at jeg vil prøve. Jeg plejer nemlig at stoppe ham op, og få vægten på bagparten for derefter at sparke ham frem igen, hvilket jeg har erfaret ikke hjælper??
jan 2015
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
dec 2006
Men du skal tænke på at jo mere du hiver i hesten, altså konstant "hivning", ikke at jeg siger at du gør det hårdt. Men hvis du prøver at stoppe ved at holde fast i tøjlen, helt uden at slippe lidt, vil det ofte få den modsatte effekt, altså at hesten vil hive igen, ved at tage hovedet længere ned eller holde det nede, så det ender ud i en tovtrækning om hvem der er stærkest, og der vil hesten næsten altid vinde. Så tag og slip er ret godt i sådan en situation, så du bare tager i tøjlen men også slipper lidt, så vil den sandsynligvis lytte bedre
jan 2015
Sænker hovedet efter spring