{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.638 visninger | Oprettet:

Please hjælp mig! {{forumTopicSubject}}

Hej alle...
Jeg skriver dette indlæg fordi jeg simpelthen er ved at bryde mentalt sammen pga mig og min hest. Jeg kommer nærmest grædende hjem fra stalden hver gang...
Jeg ved godt det er rigtig langt, men håber der er en venlig sjæl der vil tage sig tid. Tusind tak på forhånd!

Jeg har haft min dreng i 5 år og vi har været gennem tykt og tyndt og lavet alt sammen. Han er virkelig bare min trofaste bedste ven. Men for ca. 6 måneder siden, er han begyndt ikke, at ville ride med mig. Jeg havde haft holdt en lang pause pga. Skolearbejde og job. Jeg så ham stadig jævnligt og sagde hej til ham, men jeg tog ham ikke ud, da tiden ikke var til det.
Da tiden så endelig kom for mig til, at ride min dreng igen, stod han fuldstændig imod. Ligeså snart jeg satte mig op på ham, vendte han bare rundt og gik den anden vej, stod imod på tøjlen, hev sig frem og tilbage og var stædig. Altså...EKSTREMT stædig, der var bare intet jeg kunne gøre. Han var lige pludselig blevet dobbelt så stærk.
Så jeg hoppede af og tjekkede om sadlen sad ordentligt, om gjorden var for stram, om min sidepull sad ordentlig, tjekkede hans ben, alt ved ham. Jeg kunne ingenting finde, som skulle være galt. Så jeg satte mig op igen og han blev ved. Jeg besluttede mig for at trække ham hjem, da han måske bare havde en dårlig dag. Jeg tog ham ud igen 2 dage efter, hvor han gjorde præcis det samme. Så jeg trænede ham fra jorden og gik nogle ture med ham i et par uger, hvor han bare var total englebarn. Så jeg tænkte, at nu var tiden måske inde for, at han var klar igen. Så efter nogle uger med en masse jordarbejde, satte jeg mig op igen, men Intet var ændret. Han var ligeså stædig og umulig at håndtere som før.

Og så startede tankerne. Måske var det noget psykisk. Måske var han ked af det eller bange for noget. Men det mærkelig var, at det var KUN MIG han ikke gad at have på ryggen. Hvis andre red ham, var han englebarm. Så jeg prøvede at udøve noget telepati med ham, men han var svær af få kontakt til, så jeg fik lidt hjælp. Jeg fik af vide, at han var ked af det. At han havde manglet mig i lang tid og han havde mistet sin tillid til mig. Han vidste godt at jeg var hans mor og at jeg elskede ham, men han troede ikke på mig mere. Det blev jeg selvfølgelig rigtig ked af at høre, så jeg begyndte at snakke med ham og fortælle ham alt og træne ham i alt, undtagen ridningen..... ugerne gik og han blev bedre og bedre. Han gjorde fremskridt i sin ridning. Vi kunne nu trække ned på ridebanen og ride dernede. Vejen ville han ikke ride på og skoven var slet ikke en mulighed. Jeg accepterede det og gav ham tid. Så vi fortsatte træningen på ridebanen, både jordtræning og ridning. Det fik fint. Efterhånden kunne jeg begynde at rise ham ned til ridebanen.
Men skoven....det kan han stadig ikke. Kun hvis der er nogle der trækker ham, og det er ikke en gang sikkert, at der hjælper. Det er helt ligemeget om andre heste er med på turen eller nogle går ved siden af, han gider simpelthen ikke. Jeg prøvede at skifte mellem trenserne og sadlerne. Men Intet hjalp. Jeg foretrækker at ride uden bid, men bliver i tvivl, om det er en god idé... pisken droppede jeg i en lang periode. Alle "hårde" midler droppede jeg i en lang periode, fordi for at være ærlig, var jeg faktisk bange for, at jeg ville blive for arrig og bruge midlerne imod ham. Fordi jeg har tourette syndrom og tendens til vredesudbrud, turde jeg simpelthen ikke at tage chancen med disse midler, da jeg har svært ved at styre mig selv. Så det gør jeg stadig ikke. Jeg er så ked af at jeg Ikr bare kan hjælpe min hest og hjælpe ham med hans problem, men det er svært, når jeg ikke forstår ham. Han er stadig ikke til at ride i skoven og der er nu gået omkring 6-7 måneder. Jeg er helt lost.... har tænkt over at lave en masse tillidsøvelser. Men der må være mere der kan gøres...

Håber ikke mit problem er for kompliceret og håber nogen kan hjælpe...er desparat...

Knus Bi og Dreki smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Please hjælp mig!
  • #1   13. maj 2017 Og så forstår jeg jo så ikke at du ikke har fået en dyrelæge til at tjekke den..
    den kan nemt have rullet oven på en sten. Have ondt i ryggen som det alder mest lyder som.

    Er du kompetent nok til at se om din sadel nu lægger ordenligt når den har stået stille en tid? De forandrer sig hurtigt i muskulaturen.


  • #2   13. maj 2017 måske du bare skal ride så langt du ved du kan komme, så han ikke når ud hvor han bare vil hjem . så det er sig der bestemmer at nu skal i hjem igen .
    så kan du måske strække den med et skridt eller to pr gang . smiley


  • #3   13. maj 2017 LHP - dyrlægen har tjekket ham, der er ikke noget galt, som jeg skrev.
    Ja, det er jeg bestemt.



  • #4   13. maj 2017 Camilla - det ku' godt være jeg bare skulle gøre det så... vil prøve mig frem smiley tak!

  • #5   13. maj 2017 LHP - hvis det "aller mest lyder som" at han har ondt i ryggen, hvordan kan der så være INTET galt når andre rider ham?

  • #6   13. maj 2017 Mennesker skal altid være bagklog på andre.
    jeg ved, og har mærke en hest i fuld 5 ingen smerte have og ud af det blå
    giv til andrib på mig. kunne både have miste mit ene øje men os blive skadet
    oppe i hovedet. jeg har aldrig følt sådan en smerte. end hest har føleser og
    det kan mærkes selvom man er hesten meget nær. kan hesten os mærke enes
    nevøs hed .ja det kan den i hverfald. så tag dig stille og rolig af hesten og give
    den tid igen til og lærer at der er andre ting men osse tag tiden til hesten igen
    smiley


  • #7   13. maj 2017 Luna92 - præcis Luna...tak! Det vil jeg prøve...og håber da du er okay? Det lyder skræmmende...

  • #8   13. maj 2017 Hvad tjekkede dyrlægen for? smiley

  • #9   13. maj 2017 Guldhesten - om han havde ondt nogle steder, om hans ben var ømme, ryggen og sadlen. Fuldt tjek, men intet galt

  • #10   13. maj 2017 jeg tænker i er kommet forkert på hinanden, så en god portion tålmodighed og så husk at det skal være dit valg at i vender om . så husk hvor han stopper henne smiley det skal nok blive godt igen .
    så vil jeg lige rose dig for at have selvindsigt nok, til at indrømme at du ikke skal have pisk eller sporer med i sådan en situation . smiley det varmer mit hjerte .


  • #11   13. maj 2017 Os røntgen og scanninger?

  • #12   13. maj 2017 Guldhesten - dog ikke, men hun mente ikke om det var nødvendigt. Burde jeg spørge hende igen?

  • #13   13. maj 2017 Camilla s - Det kan du måske godt have ret i... og tak! Vil hellere sige det som der er, så jeg kan få den hjælp, jeg skal bruge...synes det ville være uretfærdigt at bruge de midler mod ham. Han fortjener det ikke smiley

  • #14   13. maj 2017 jeg er okay selvom ulykken fandt sket i 2010. kan jeg mærke når en
    hest med voldsom fart på imod mig heller løber rundt på folden giver
    mig en meget utrolig nevøs hed som kan påvirker min omgivelserne med
    de heste jeg har har haft og nu halvpart . men det ved ejeren godt smiley
    min dyrlæge fandt ingen oversag udover at han var en stor hingst som
    skulle tages på plads og det have jeg slet ikke moden på den gang og jeg
    lærer os af mine fejl, og ja jeg vidste os det var min fejl ikke hestens fejl

    heste ponyer føl alle dyr skal man have en vis tro til men der skal være
    sorry ordet en fører om det er dig heller hesten. må man selv vælge men
    som ejer er det nok enes ejeren ansvar . det er ikke små dyr man har med
    og gøre det er store dyr som kræver din hjælp og utromodighed

    og har osse gjorde at jeg staver på en mærkelig måde men bytter rundt
    på orderne så undskyld hvis du ikke helt forstår mig smiley


  • #15   13. maj 2017 Forstår dig sagtens. Det lyder vildt, men godt at høre at du klare dig fint. Lyder også til, at du har fået dig en masse erfaring! Tak for din hjælp, vil helt sikkert bruge den. Respekt!

  • #16   13. maj 2017 Du skriver at andre kan ride den uden problemer, så har den nok ikke ondt. Måske den ikke forstår dine signaler?

    Kan andre ride den i skoven og hvor mange ryttere har hesten normalt?


  • #17   13. maj 2017 Jeg tænker lidt at en fysioterapeut måske ville kunne hjælpe smiley Nogle af de ting du beskriver, minder mig lidt om jeg oplevede med min egen hest i en periode, og der hjalp det at fysioterapeuten løsnede ham op. Andre har også kunnet ride min rundt, selvom han har haft spændninger.

    Er du selv tjekket igennem for skævheder mm?
    Det kunne måske komme fra dig selv af. Jeg har haft god erfaring med at have en fysioterapeut ude der både kan behandle mennesker og heste, da jeg selv døjer med et skævt bækken, og derfor har svært ved at indvirke korrekt - hun så mig ride, og har givet mig en masse værktøjer at arbejde videre med i min ridning - det hele er samtidigt ultra hestevenligt, og det var så tydeligt at min hest nød at hun løsnede mig op, mens jeg sad på ham smiley


  • #18   13. maj 2017 Jeg ville få en, jeg havde tillid til og vidste var dygtig til at telepatere med hesten igen, for at vide, hvad der foregår.

  • #19   13. maj 2017 Her på Hestegalleri er folk gode til at minde hinanden på, at hvis hesten er fysisk skadet, så sætter det en begrænsning for dyrets præstation.
    Hvis udstyret ikke passer, så sætter det en begrænsning.

    Men jeg er lidt gammeldags.
    Jeg er opdraget til, at hvis det går godt, så har man en god hest.
    Hvis det går dårligt, har man en dårlig rytter.
    - Underforstået, det er rytteren som sætter grænsen, hesten kan ikke gå bedre end den rides til.
    - Fordelen ved den logik er, at man kan jo gøre noget ved hvordan man rider/håndterer sin hest.

    Kære Trådstarter.
    Er det rigtig forstået, at du selv er ked af at du har "svigtet" din hest - eller går med lignende følelser?
    Din usikkerhed kan hesten mærke. Og en hest med usikker rytter slår gerne fra på en eller anden måde.
    Hvis jeg har ret, så er kuren heldigvis dejlig nem.

    Du skal bare fortsætte med at trappe op for hvad i gør sammen. Og efterhånden som alt bliver rutine igen, holder du op med at spekulere, signalerne mister sin anspændte kant, du begynder at give de gammelkendte rolige signaler igen og i er tilbage til normalt.



  • #20   13. maj 2017 Følger!! Min gør præcis det samme på tur! smiley

  • #21   14. maj 2017 Jeg har abonoment på en australsk træners hjemmeside; warwickschiller.com han har utrolig mange gode vidoer, som muligvis kan hjælpe på dit problem, som lyder som "separation anxiety" Og "despination addiction". jeg har selv arbejdet med en af mine heste efter Warwicks metoder og har haft utrolig store fremskridt bare på et par mdr. Han er fantastisk og det er VIRKELIG godt, hestevenligt/respektfuldt horsemanship.Uanset, så held og lykke med projektet- prøv ikke at overtænke/analysere, men gå systematisk frem smiley

  • #22   14. maj 2017 Der jeg måske lidt gammeldags og tænker at du skal få en ordnetlig træner med ud på tur så i kan få løsnet problemet sammen. på den måde tager din frustration ikke overhånd da du har en til at sige hvornår nok er nok og hvad der evt kunne arbejdes på, og på den måde kan du selv blive bedre til at håndtere situationen hvis det sker igen.

    Nu ved jeg selvføgelig ikke hvordan du træner, men for mig lyder du usikker, så gør du hesten usikker og så gir du op. Nu har jeg godt nok selv en tålmodighed som siger spar 2 når det kommer til dyr. men jeg vil mindst bruge 2 timer på problemet dagligt sammen med en træner selvfølgelig hvis man ikke kan håndtere problemet alene


  • #23   14. maj 2017 Guldhesten - Kan godt være...men det er mærkeligt, fordi jeg har ikke ændret ridevaner eller signaler/kommandoer.
    Andre kan ride ham i skoven helt uden problemer... Min mor plejede at bruge ham nogle gange om ugen til undervisning, men har sagt til hende, at lige for tiden skal jeg bare have lov til, at træne ham selv. Jeg kan godt låne ham ud nogle gange, hvis jeg tænker det går okay. Men det er sjældent.


  • #24   14. maj 2017 Hvis ikke heste fejler noget og alt passer den ville jeg trække nogen skovture med den gerne sammen med en god rolig makker.
    Og når det så går godt ville jeg stadig trække ud og ride hjem
    VH Annette


  • #25   14. maj 2017 * Louise Svenningsen & McAdoo * - Wow! Kunne da sagtens være, den tanke har jeg slet ikke skimtet...kan være jeg lige skal tage en snak med min mor om det. Tusind tak! smiley


  • #26   14. maj 2017 lea M - tja...telepartien har vi jo prøvet, men kan vel ikke skade, at prøve igen. Tak!

  • #27   14. maj 2017 Doktor Who - JA, det er rigtigt. Tanken har slået mig og har så vidt muligt prøvet IKKE at tænke på det, når jeg har været sammen med ham, men jeg har en tendens til at glemme det en gang imellem, hvilket selvfølgelig heller ikke er særlig godt...
    Tak for deling af råd og erfaring, det vil jeg tage til mig!


  • #28   14. maj 2017 marija R - Det lyder imponerende! Kunne være jeg skulle prøve. Tak for din deling!

  • #29   14. maj 2017 Nu har jeg ikke læst alle de andre kommentarer, men har du prøvet at cende den mod dig selv? Hvad er DIN forventning - at han er "tvær" eller bare går som han skal? Det løser selvfølgelig ikke noget hvis problemet ligger hos ham (forstå mig ret), men det er i hvertfald altid en god idé at reflektere over sig selv i sådanne situationer smiley
    Ellers vil jeg også sige giv det tid. Hvis han har følt sig svigtet kan det være at han skal være 100% sikker på at du ikke forsvinder igen, før han lader sig stole helt på dig. Det er bestemt ikke noget du skal tage personligt, men se det som en opfordring - en invitation! smiley
    Da jeg fik min pony angreb han når han blev usikker pga. misforståelser og mange hjem, og det tog mig halvandet år før jeg med sikkerhed kunne sige at NU angriber han ikke mere i vlres daglige træning, og at jeg ville overlade ham tim andre. Det er ikke samme situation, det er jeg klar over, men bare for at give dig en idé om hvor lang tid sådan noget kan tage. Og han stoler stadig ikke helt på mig i dag - men det gør ikke noget! Vi er nået så langt, så jeg er slet ikke bekymret for ham. Fokusér på det I har nået indtil videre i stedet for, og lig mærke til hvor meget han prøver og hvor meget han udtrykker sig! Det hjælper nogle gange når man er ved at give op smiley
    Udover det, har du prøvet at trække ture i skoven med ham, og så evt sætte dig op når du skal tilbage og ride turen tilbage?


  • #30   14. maj 2017 mason fall - ja, det ku' got være en ide. Jeg har masser af tålmodighed, når det komme til dyr og træning osv... men jeg er bange for at bruge de forkerte midler og være for hård ved ham. Derfor tør jeg ikke være så bestemt, da jeg er bange for at ødelægge ham psykisk...og så er det jeg giver op..
    men tusind tak! Tager det til mig smiley


  • #31   14. maj 2017 Anette H - Har jeg gjort en del allerede, men man kan vel kun blive ved...Tak! smiley

  • #32   14. maj 2017 Frida N - Det har du nok ret i... Tror også jeg skal tjekkes for skævheder og sådan... og så må jeg jo bygge tilliden op med ham så meget som muligt. Men føler mig så ond og dum, fordi jeg tager ud og rejser hele næste år...har det så forfærdeligt over det (det er jo ikke meningen), men kan ikke lade være med at tænke, om han så er ligesådan når jeg kommer hjem igen eller om han helt har glemt mig. Det gør mig SÅ ked af det og jeg føler mig så dum...
    Men wow! Lyder til du har været ude for en del med din hest også...
    Ja, har prøvet at trække ham ud og ride ham hjem, hvilket har lykkedes nogle gange, men jeg må jo bare blive ved.
    Tusind tak for deling af din erfaring og råd, vil helt klart tage det til mig!


  • #33   14. maj 2017 prøv at søg på de 7 lege

    det er bare super godt. bruger det til mine.det gør at man bliver bedre til at samarbejde med sin hest.

    hvad siger den til at I bare trækker en tur i skoven?


  • #34   14. maj 2017 Anja n - har hørt lidt om de 7 lege, men har dog aldrig prøvet det eller sat mig ordentligt ind i det. Det vil jeg prøve...tak!
    Kan sagtens trække ham og det har jeg også gjort en del smiley det har bare ikke ændret så meget endnu, men det kommer. Jeg skal bare bevare tålmodigheden smiley


  • #35   14. maj 2017 Dejligt at du er så positiv omkring det trods alt!
    Mht at tage ud at rejse vil jeg måske allerede nu finde en part til ham - nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad din plan er, men hvis du vil have part til ham vil jeg i hvertfald anbefale at gå i gang nu så parten kan nå at opbygge et nogenlunde tillidsforhold til ham inden du rejser, sådan så det bliver en lille forandring når du så ikke kommer mere - at han så er vant til en anden person. Og så skal du nok regne med at starte forfra når du kommer tilbage. Det er uheldigt, men hvis han allerede efter så korttid har følt sig efterladt, tror jeg han tager et stort skridt tilbage i løbet af en år. MEN! Heste glemmer sjældent! Og jeg er helt 100% sikker på at han vil huske dig når du kommer tilbage til ham igen smiley Men ligesom venskaber med mennesker skal jeres forhold holdes vedlige, og nu kan du ikke skrive med ham online som du kan med dine menneskevenner. Desuden vil jeg anbefale dig at få en telepatør ud (eller få mailtelepati) inden du tager afsted og forklare ham om situationen og forsikre ham om at du altså ikke forlader ham, men at du kommer tilbage til ham!
    Min pony kunne huske mig efter 6 år (længere historie), men vi skulle starte forfra med alt der hed tillid, forståelse og respekt. Men han huskede mig! Det synes jeg er værd at tage med - han glemmer dig ikke, og du glemmer ikke ham smiley
    Mht til behandling til dig selv har jeg hørt rigtig meget godt om kraniosakralterapi. Jeg har endnu ikke selv prøvet det, men vi bruger det til vores heste og jeg synes det fungerer rigtig godt! Det er blidt og arbejder med kroppen, og dem som har prøvet det på egen krop har været meget begejstrede for det smiley

    Held og lykke!


  • #36   14. maj 2017 min havde gået i LANG tid, uden at komme ud. Og han var blevet temlig uhåndterbar når han skulle væk fra flokken, som i MEGET uhåndterbar. Jeg har arbejdet efter warwick schillers plan og kan nu trække ham alle steder og arbejder med at komme i sadlen igen smiley så selvom de går i længere perioder, kan man altså rette op på det smiley held og lykke med det.

  • #37   15. maj 2017 Frida N - tusind tusind tak for din deling....jeg er helt lettet nu...jeg må bare blive ved med at kæmpe for ham! tusind tak, du redede lige min dårlige samvittighed smiley

  • #38   15. maj 2017 marija R - det skal prøves, tak!

  • #39   15. maj 2017 Det var så lidt! Skriv endelig hvis du har spørgsmål smiley

  • #40   15. maj 2017 Frida N - tak! smiley

  • #41   16. maj 2017 Hvor er det font skrevet<3 håber virkelig i finder ud af det sammen igen<3

  • #42   17. maj 2017 Oline - tusind tak, hvor er du sød!
    Håber jeg også...men tror faktisk allerede vi er godt på vej smiley


  • #44   18. maj 2017 Hejza
    Nu er jeg nok lidt gammeldags? men jeg ville nok sætte mig igennem og så vise hvor skabet skal stå, når hesten ikke fejler noget og andre kan ride den, så er det jo dig der skal vise vejen og hvad du vil, alt det der sødsuppe pjat glem det, du har fået undersøgt hesten, den fejler ikke noget og på dyret, prøv med det gode og hvis det ikke er nok må den have en i rø---- og ikke mere pjat, jeg har haft heste i mange år, hvis du ellers har forsøgt alt er der ikke noget galt med en bestemt hånd.


  • vivi L
    vivi L Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #45   18. maj 2017 Hej ved du hvad,jeg synes du skulle forsætte med din arbejde med din hest,og give ham en god gang massage at en god massør,og høre hvad hun eller han har og sige.og selv have positiv tanker når du er ved hesten.

  • Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 8
    #46   18. maj 2017 Kære Bi. Det gør mig ondt, at du har fået så store problemet med Dreki. Det var helt tilfældigt, jeg så dit indlæg. Som nogle hat skrevet, er jo vigtigt, at du ikke er skæv i kroppen. Jeg tror nu ikke det har noget at gøre med, at du ikke har redet ham. Han er jo blevet rørt af andre. du skal for alt i verden ikke have dårlig samvittighed over for Dreki. Det vigtigste er, at du er bestemt, og viser ham, at det er dig, der bestemmer. Når han kan rides af andre, kan du også ride ham. Du er en dygtig rytter. Så få en til at ride med dig. Evt. Mor, og stol på dig selv. Dreki elsker dig. Du har kunnet ride ham uden bid og saddel og han var en engel. Du kan godt! Held og lykke med Jer. Knus Dorthe

  • Camilla P
    Camilla P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #48   18. maj 2017 Prøv at kontakte eponalilian.dk.
    Jeg tror, at hun kan hjælpe dig.
    Mvh. Camilla


  • #49   19. maj 2017 Anette V - Har også tænkt meget over hvordan jeg selv har det. Min psyke har det ikke altid godt pga mit tourette syndrom, så tror også godt det kan påvirke min hest en del....men det går allerede bedre!

  • #50   19. maj 2017 Peter L - Ved godt han skal vide at jeg bestemmer,er bare bange for at jeg ødelægger ham fuldstændigt hvis jeg er for hård ved ham, men det er nogle gange nødvendigt.. jeg prøver mig langsomt frem, tak!

  • #51   19. maj 2017 vivi L - Massage ku godt være en god ting, vil jeg da prøve, tak!

  • #52   19. maj 2017 Hej Dorthe!
    Tusind tak for dit råd og din tid til at læse!
    Tror også jeg skal tjekkes for skævheder meget snart, men det går faktisk allerede bedre...
    Kan næsten ikke lade være med at have en smule dårlig samvittighed, men sådan er det jo.... Jeg ved han godt ved hvad han betyder for mig og hvad jeg betyder for ham smiley
    Kan faktisk også ride ham nogenlunde nu. Har nu redet ham i skoven et par gange og det er faktisk gået rigtig godt. Har ikke skulle kæmpe med ham, men har godt nok også haft bid på. Kan ikke særlig godt at lide at ride med bid, men det er vel det der skal til lige for tiden....så kan jeg altid træne det bidløse når han er god igen.
    Tusind tak, Dorthe! Det betyder meget! Håber i har det skønt! Knus og hils smiley


  • #53   19. maj 2017 Camilla P - Tusind tak, det ser fornuftigt ud. Kan være jeg måske skulle prøve, hvis det bliver mere nødvendigt smiley

  • #54   19. maj 2017 Det er sgu`ikke masage den mangler, når andre kan ride den, pas på den ikke dør af grin medens du står og masserer smiley

  • #55   19. maj 2017 Peter massage er godt for hestens ligemeget hvad, så pas på massøren ikke dør af grin over din kommentar smiley

  • #56   19. maj 2017 I har en hest der er blevet lidt dum i hovedet og det vil i massere væk?
    Hvis man kunne det? så var det jo bare at give alle tosser noget massage, det holder jo ikke.
    En hest har en hjerne på størrelse med en valnød, det er ret enkle midler der virker.
    Jeg har selv haft min hest "til samtale" hvis ikke den opførte sig ordentligt så kunne den blive løvemad for dyrene i ZOO det virkede smiley af en eller anden årsag, jeg pusse nussede også med min hest.
    Men jeg har også nogen gange sat mig igennem og den har fået en i røven, den er en hest der skal vide hvem der bestemmer.
    Så lidt pisk som muligt og en masse gulerod smiley så skal det nok gå smiley


  • #57   20. maj 2017 Jeg sagde ikke det virkede på den del, men at massage er godt og afslappende for hesten ligemeget hvad, vores muskler skal også plejes engang imellem smiley Tror helt klart her der er tale om usikkerhed og intet andet smiley

  • #58   20. maj 2017 Peter - du har helt ret! I at en hest har en hjerne på størrelse med en valnød
    - derfor er dens hjerne heller ikke stor nok til at den kan "tage røven på rytteren" eller "være fræk" smiley

    Heste gør ikke ting, uden at være motiveret for det.
    Groft set kan dens motivationer deles op meget kort:
    - Flugt
    - Formering
    - Foder
    - Flok
    - Frihed

    Her kan man jo så spørge sig selv - hvad motiverer den til at vise den adfærd den gør??? og så arbejde videre derfra. Altså fjerne årsagen til problemet, fremfor at "give den én i røven" som ikke vil hjælpe på en fløjtende fis, andet end at gøre hesten endnu mere usikker og utilpas i samarbejdet med rytteren = skabe mere splid = det oprindelige problem er nu blevet endnu større.


  • #59   20. maj 2017 nu er det jo ikke en hest der er nervøs for alting den har bare fået en tosset ide om ikke at ville ride med ejeren og andre kan ride den, der kan man godt sætte sig igennem ind til valnødden forstår det.
    Det er ikke en nervøs hest der hopper for alting, den er bare blevet stædig


  • #60   20. maj 2017 Som ung da jeg havde fået min første hest blev den også kørt til, det gik meget fint smiley men efter 8-14 dage kunne jeg ikke få den til at dreje til venstre, det var helt umuligt for mig, den stejlede og ville ikke en skid.
    En erfaren kusk kom til og efter 5-10 min. kunne den dreje til venstre igen, den fik et par snude slag og taget lidt kraftigt fat i den og problemet var løst, egentlig humant nok, den skulle bare vide hvem der bestemte vi havde aldrig problemer med det siden, det er lidt den samme case


  • #61   20. maj 2017 Hvis det ikke er en nervøs hest, hvad er det så?

    Det er i hvert fald ikke en hest der er "stædig". Du kan have ret i at den ikke vil ride med ejeren, men i sådan et tilfælde, må man finde ud af, hvorfor den protesterer. Er ejeren skæv, og ligger derved et ujævt tryk? Er ejeren usikker og smitter af på hesten? Er ejer blevet for voldsom/urolig i sine signaler efter pausen? osv osv - for én ting er sikkert - den gør det ikke uden grund.

    Og mht. din hest fra da du var ung, så kan jeg kun sige at jeg er rigtig ked af at du valgte sådan en løsning. Din hest har haft en rigtig god grund til at gøre som den gjorde. Fx en låsning eller noget der er slået skævt, og har derfor prøvet at fortælle dig, at det gør ondt at gå til venstre. Istedet for at lytte til hesten, har du bare lært den, at det gør mere ondt ikke at dreje til venstre, end det gør at dreje til venstre.


  • #62   20. maj 2017 Peter L - Undskyld mig....du kan sige hvad du vil, men du virker ikke, som en hjælp, jeg kan bruge. Dine metoder virker usympatiske over hesten og du virker lidt for "gammeldags" eller hvad du vil kalde det....
    Er glad for at du gav dig tid, tak! Men du er ikke en hjælp jeg kan bruge. I denne situation er jeg mere enig med de andre.
    - Bi smiley


  • #63   20. maj 2017 Det er ok
    Sorry men det virker som om fejlen sidder på ryggen af hesten, tror ikke hesten fejler noget.
    Vil man ride skal der kæmpes/trænes og svedes for det.
    det er som om unge mennesker er vant til at få tingene serveres lidt for nemt, og det er måske også dit problem.
    Jeg skal nok undlade at kommentere mere i dit emne, held og lykke med projektet.


  • #64   20. maj 2017 Det var også derfor jeg hverken nævnte hest eller ejer da jeg skrev ordet
    usikkerhed. det kan være hest, det kan være ejer, måske de begge og blevet usikre.

    Min egen hest som jeg har haft de sidste 8 år har altid været skideræd for traktorer og løb gerne hen over marken så snart den kørte forbi.
    De sidste par måneder har vi kunne ride ligeså stille forbi en traktor uden problemer, ved du hvorfor?
    Fordi jeg selv har en angst for traktorer når jeg sidder på ryggen af en hest, det lyder underligt men jeg har fundet ud af problemet er mig, sidder jeg og spænder op og prøver at undvige ved at gå ind på en anden mark, så spænder hesten også op og bliver usikker. rider jeg afslappet forbi og koncentrere mig på at ride fremad, så kan en traktor ærligt kører lige op i røven på min hest og jeg uden min hest nærmest prøver at sætte sig ned af skræk.

    min hest er dog stadig ræd for store sten, men det er fordi han er en idiot smiley

    Usikkerhed kan være en ond cirkel, og smitter fandens nemt af på hesten. det jo også derfor det gamle ordsprog siger man aldrig må være bange når man sidder på en hest smiley


  • #65   20. maj 2017 Hvis fejlen sidder på ryggen af hesten virker det rimelig misforstået at straffe sig ud af problemet. Bare fordi det virker betyder det ikke, at det er en acceptabel fremgangsmåde - eller at det overhovedet er noget, der holder på længere sigt. Det er overfladisk og uetisk.

    Den der "hesten er dum og har brug for at vide hvem der bestemmer" er en misforstået og forældet tilgang. Quick fixes holder ikke i længden, og hvor er det dog trist, hvis man seriøst pr. definition mener at ridning er en kamp. Jeg synes det er vanvittig ærgerligt at der bliver delt forældede råd ud bare fordi det virker hurtigt.


  • #66   20. maj 2017 Fünke - jeg kunne ikke være mere enig!

    Peter L - tak, men fået tingene serveret lidt for nemt er ikke noget der tilhøre mig, det kan jeg sikre dig!

    Mason Fall - det lyder vildt! Det giver også mening med din beskrivelse af sind og følelser i samvær med hesten, hvilket jeg også kender til. Men tror dog ikke det er det største problem her, måske en anelse, men det må værre noget mere end det. Tak!


  • Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 8
    #67   21. maj 2017 Peter L. Nu kender jeg pigen og også hesten, da jeg selv har avlet den. Bi har bestemt ikke fået noget foræret. Hun har trænet den hest og har kunnet ride den uden sadel og hovedtøj, kun med en cordero om halsen. De har været meget tætte og brugt rigtig megen tid sammen. Jeg ejer selv Drekis mor og hendes andre afkom. Det er heste med megen stærk vilje og løbeglæde, og vil man ødelægge det, så skal man da bare gi'dem med pisken. Det kan altså lade sig gøre på andre måder, og jeg er sikker på, at Bi er på vej og nok skal klare det.

  • #68   26. maj 2017 Hej alle.
    Jeg vil bare gerne sige tusind tak til alle, som har givet sig tid til, at læse mit opslag, kommentere og dele af deres erfaring og råd. Det har hjulpet og inspireret meget!

    Det går allerede meget bedre. Jeg har nu kunne ride ham i skoven alene og på banen og han har været SÅ sød! Dog har jeg brugt bid, men har været meget forsigtig med ikke at være for hård ved ham! Jeg har dog skulle kæmpe et par gange med ham, men han gav hurtigt efter og så red vi bare videre. Der var ikke nogen hiven eller reven i hans mund!
    Det går stærkt fremad og tilliden mellem mig og Dreki er stærkt ved at komme tilbage. Jeg er super taknemlig og glad!
    Så tusind tak for jeres tid, det har hjulpet og gjort min hest og jeg glade!
    Fortsat god dag!
    - Bi og Dreki smiley


Kommentér på:
Please hjælp mig!

Annonce