{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.040 visninger | Oprettet:

At stå bundet... {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg har et ret så stort problem med min yngste.. Han ødelægger væjere, træktov, grimer og halsremme... Når han ikke gider at stå bundet mere så trækker han til, til han kommer fri... smiley han går ikke i panik eller er voldsom.. han trækker bare, eller står og vugger frem og tilbage og trækker...
Nogle gode råd og produkter??

Mvh en opgivet TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At stå bundet...
  • #1   9. okt 2017 Halløjsa - jeg ville putte et langt tov i ham, og så i stedet for at binde ham fast putte rebet omkring en stolpe, og når han så begynder at trække så stå imod - med det samme han giver lidt efter, så giver du helt efter. Så hans belønning skal være at føle sig fri, hans “straf” at du holder presset på ham - også selvom rebet glider lidt imellem dine fingre så hold pres.

    Og så noget helt praktisk - bind op/træne med reb et sted, hvor han meget hurtigt bakker ind i væggen. Om han får belønning af selv at stoppe med at hive, eller om han automatisk stoppes af at bakke ind i væggen - same-same - belønningen er frihed for pres.

    Mvh Charlotte


  • #2   9. okt 2017 Okay..men han kan sagtens stå bundet i 5-10 minutter uden problemer. Men lige pludselig gider han ikke mere og så går han, trækker til... Og han laver intet hvis jeg står med ham... det er hvis han er færdig med at spise eller jeg skal hente noget imens jeg strigler.

    Mvh TT


  • #3   9. okt 2017 Ved sådanne heste har jeg haft succes med et longetov bagom, altså bare sådan så når han så trækker så mærker han modstand bagfra også og så kan han jo ikke komme længere. Der er intet voldsomt i det, men bare som om han bakker ind i en mur agtig smiley

  • #4   9. okt 2017 Så er han jo dygtig, hvis han som ung hest kan “holde til” at stå alene i 5-10 min.

    Jeg ville simpelthen lade være med at lade ham stå alene og kede sig - når han er bundet så skal I “lave noget”; så han kan trænes i at stå uden at trække.
    Han er formentlig for ung og ukoncentreret til at stå bundet og “pille næse”; så lad vær med at “provoker” ham.
    Har de først lært “trikket” med at kunne trække sig fri, så er det enormt svært at afvænne dem - så heller bruge det næste års tid på at han aldrig når til at tænke “jeg trækker mig fri”, og deraf lærer at stå bundet er = at stå stille og koncentrerer sig om samvær med sit menneske. Med alderen bliver de mere modne, og til sidst tager de det at stå opbundet som en hyggestund med indbygget lur smiley

    Mvh Charlotte


  • #5   9. okt 2017 Charlotte- ja jeg kan se Den, men havde aldrig de problemer med tidligere heste. De trak, kunne ikke komme fri. Forsøgte ikke mere... ham her mener at han vidst gør som det passer ham på det punkt smiley



    profilbillede
  • #6   9. okt 2017 Rebgrime, min den gamle vallak havde også det problem, specielt når han skulle sprøjtes mod fluer - han ødelagde mange grimer og træktove, lige ind til jeg tod rebgrime på og bandt ham til et træ - træ i haven - som stod/står med stor rod - det kunne han ikke trække op eller ødelægge

  • #7   9. okt 2017 Jeg ønsker jo heller ikke at han skal komme til skade...Og de rebgrimer er ikke bare bare.. Jeg har været bekymret for ham når han har lavet sine numre. Men når han så bare bliver ved kan han ikke ligefrem have ondt.. havde han panikken e.l så var der en ting.. men når han bare begynder at gå og trække så er han jo i kontroll..Og dumme mig har bare tænkt..ja ja træk du bare for du kommer ingen vegne da jeg synes jeg har taget bedre og bedre tov, grimer osv.. smiley

    Mvh TT


  • #8   9. okt 2017 Jeg ville også være bekymret for skader på nakken, samtidig med at en hest som har lært at trække sig fri er “træls” at håndterer.

    Jeg synes Sandra P forslag med et reb om måsen også kunne være en ide.

    Mvh Charlotte


  • #9   9. okt 2017 Min sidste hest, lærte det aldrig.
    Jeg valgte den "kamp" fra, og så gjorde vi det som hun ville ha.
    Det betød så bare, at hun ku stå selv og var ret velopdragen til stævner ved traileren og andet.
    Hun trak nemlig osse, til det strammede og så lige gav det sidste ryk.
    Var der en væg bagved, ku hun sagtens stå bundet


  • #10   9. okt 2017 Sorte- nå okay.. Jeg må se hvad fremtid bringer smiley

    Mvh TT


  • #11   9. okt 2017 Der er ikke andet for smiley
    Jeg har prøvet det der med, at hun ikke var bundet rigtigt, eller nemt ku smutte ud af grimen.
    Men den anden løsning var bedre, vi sadlede fx op i boksen istedet.


  • #12   9. okt 2017 Ville også helt klart tage det i små bidder ind til det går bedre, altså hvis du ved at den har en grænse for hvor længe den vil stå der, så må du ind til videre holde dig indenfor den grænse. Det er jo en unghest så den lærer nok hen af vejen og bliver bedre til det, men lige nu må man tage det i små bidder, og altid stoppe mens legen er god. Dvs. Stop før den begynder på det der, så den får gode oplevelser ud af det, og så kan du sætte tiden gradvist op smiley

  • #13   9. okt 2017 Nu stod han jo ikke i flere timer - men den tid det tog at sprøjte ham - vi gik fra 1 time ned til 10 min på 2 dage og rebgrimen har jo punkter der trykker de rigtige steder og trykker IKKE i nakken - men på de "fys" punkter som man med hænder vil bruge når hesten er anspændt

  • #14   9. okt 2017 Littlejohn
    Men man kan jo ikke argumentere imod at der går en snor om nakken på hesten med en rebgrime på, og ligemeget om den trykker alle mulige andre steder, så trykker den også i nakken hvis hesten prøver at komme fri. Den trykker bare endnu mere de andre steder, så nægter at tro at det kan være godt for den smiley


  • #15   10. okt 2017 Den stopper ren faktisk meget hurtigt med at trække - overraskende hurtigt - jeg bruger min rebgrime MEGET og mine heste har ikke haft problemer i nakke eller andre steder - både dyrlæge og massør har tjekket dem

  • #16   10. okt 2017 Tja, det var grunden til jeg begyndte at lade mine stå ubundet.

    Min nu afdøde pony, han var mester i at binde knuder op. Der gik ikke ret lang tid før han var løs, fra jeg havde bundet ham. Det blev jeg så træt af, at jeg i stedet lærte ham at stå uden at være bundet. Også selvom jeg lige skulle hente noget, så skulle han blive, hvor jeg havde "parkeret" ham. - Jeg fandt så ud af hvor nemt det var, at hesten blev hvor den skulle, uden den var bundet, også har alle de heste jeg siden har haft i hænderne også lært det.

    Men self. er det træls, hvis ikke de kan stå bundet, i nogle tilfælde er det nødvendigt. Alle mine kan, bruger det bare ret sjældent. Håber du finder en god løsning.


  • #17   10. okt 2017 Littlejohn
    Men det er ikke alle heste der stopper før det er ødelæggende.


  • #18   10. okt 2017 LC & M

    Nu er det sjældent skaden sker når der bruges rebgrime - min dyrlæge har altid haft rebgrime med i bilen når han skulle ud til heste som kunne have tildens til ikke at ville stå pænt - det tror jeg næppe en anderkendt dyrlæge ville bruge hvis der kunne ske store skader - men hver sin smag


  • #19   10. okt 2017 Hvis dyrlægen bruger den til at binde hesten fast i som ikke vil stå pænt, så siger jeg i hvert fald nej tak til den dyrlæge, ligemeget hvor anerkendt vedkommende så er. Hvis hun bare bruger den til at holde hesten i, er det jo en helt anden sag smiley

  • #20   11. okt 2017 Hun bruger den til at holde hesten i

  • #21   11. okt 2017 Little John
    Så er det jo en helt anden sag, og kan ikke rigtig sammenlignes, medmindre hun står lige så godt fast som en pæl i jorden - hvilket jeg tvivler på hun hverken kan eller vil smiley


  • #22   12. okt 2017 Han - han står som en klippe, min dyrlæge og jo det virker

  • #23   12. okt 2017 Medmindre han er bodybuilder så giver han sig altså mere end en pæl gør, og han har muligheden for at slippe hvis det bliver for meget. Så vil stadig ikke mene at det kan sammenlignes med at være bundet til en væg eller en pæl.

  • #24   14. okt 2017 Næste gang min dyrlæge kommer ud, så skal jeg nok optage det, det eneste der giver efter - det er tovet hesten har i grimen, tovet er trukket hele vejen rundt om min dyrlæges krop og han er stærk som bare fanden - jeg skal prøve om jeg kan finde den video han lagde op for nogle år siden hvor han stod med en stor frieser der havde samme "problem"

  • #25   14. okt 2017 Det aller vigtigste er at han ikke får skide meget held til at øve sig på det igen.
    Det vil sige - hvis han hiver mellem 5-10 minutter, så løsn ham efter 4. Så når han aldrig at komme til det punkt at han får brug for at tage den adfærd i brug. Du skal med garanti gentage det 10.000 gang (så mange gange tager det nemlig at ændre en indlært at adfærd.
    I det lange løb bliver du dog glad for det. Start med at løsne ham efter 4 og så giv ham nogle minutters pause og prøv så igen. Så han altid oplever at komme fri. Det kan jo sagtens gentages 3-4 gange på en træning med pauser, hvis han er ung.


  • #26   15. okt 2017 Little John
    Allerede det at han har torvet rundt om kroppen med en hest der trækker i ham, der står jeg af... det er simpelthen for dumt og farligt, sorry... ville aldrig bruge en dyrlæge der lægger så mange kræfter i at holde en hest, det er for mig ikke god horsemanship, men magtmisbrug og så med hårdere redskaber end en almindelig grime. En rebgrime er jo ikke lavet til at man skal hive i hesten, men til at man kan guide den med små signaler.
    Hvis man bruger sin styrke til at få hesten til noget, så forstår man bare ikke hesten (i min verden).


  • #27   15. okt 2017 Tror du misforstår, så videoen forklare nok bedre -

  • #28   15. okt 2017 Ligemeget hvad så bruger han sine kræfter til at styre den, hvilket jernvilje synes er god horsemanship..

  • #29   15. okt 2017 Jeg ikke*

  • #30   19. okt 2017 Hver mand sin smag - uanset hvad så bruges der magt under horsemanship - det er op til hver i sær hvad magt egenligt er

Kommentér på:
At stå bundet...

Annonce