{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Astrid S
Astrid S
Tilmeldt:
15. feb 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

Separationsangst {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg skriver herinde, fordi min nye hest har separationsangst. Gun er en sensitiv og nervøs hest, som let stresser sig selv op. Han bliver hurtig anspændt, hvis han kommer ud i en situation, hvor han føler sig presset. Når han er under ridning er han rigtig fin, og der er ingen problemer med ham, når jeg rider ham.

Problemet er når han skal ind i boks, altså stalden, når han skal på tur eller generelt når han er alene. Jeg kan sagtens ride ham derhjemme, hvor de andre heste står på foldene - der kan Gun se dem. Hvis jeg vil ride en tur på ham, når jeg ingen gang ud for enden af indkørselen med ham, før at han ville løbe hjem eller stejle.

Når de andre heste er omkring ham, er han så dejlig rolig og afslappet. Gun er generelt en fantastisk hest, som har så meget at byde på. Derfor vil jeg gøre alt, for at han kommer af med denne separationsangst.

Jeg har lavet en del jordtræning med ham. Vi har lavet diverse øvelser, bla. opmærksomhedslegen (bakke, stoppe osv). Dette reagerer han så fint på, og jeg kan virkelig mærke fremskridt - han bliver bedre for hver gang. MEN det er som om, at så snart han kommer ud i de situationer, hvor han er alene med mig, at han glemmer alt, hvad vi har trænet. Jeg kan nærmest ikke aflede ham - han er ingen gang interesseret i godbidder. Det eneste han kan fokusere på er, at de andre heste er væk og han er alene. Når han er alene på fold, tonser han rundt, vrinsker meget, bukker, kaster med hovedet, og generelt meget oppe at køre. Efter ca 5-10 minutter aftager det en smule, men vender tilbage igen, hvis han lige igen bliver opmærksom på at de andre er væk.

Gun har skiftet ca to gange sted at bo inden for de seneste to måneder. Dette ved jeg godt har meget at sige, og flytningerne har en del at sige, det ved jeg godt.

Som rytter er jeg meget rolig, og jeg er altid meget opmærksom på min egen vejrtrækning, da jeg ved, at Gun bliver meget påvirket af, hvordan hans rytter er - det smitter af på ham. Jeg har aldrig skældt ham ud, for jeg ved godt, at det ikke fører nogen vegne. Jeg har aldrig slået ham, og jeg forsøger altid på, at Gun får en god oplevelse, fremfor dårlige oplevelser.

Igen, han er en fantastisk hest, som altså inderst inde har et godt sind. Han skal bare have noget hjælp til at finde det frem.

Er der nogen der kan hjælpe mig, der har erfaringer med dette?

Tak på forhånd smiley


Med venlig hilsen

Astrid Sørensen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Separationsangst
  • #1   28. maj 2018 Det er jo et instinkt der ligger meget dybt i dem, og for nogle er det bare meget mere fremtiden end hos andre. Har du prøvet at ride på banen når der ikke går heste på foldene? Og ellers har du så prøvet at ride afsted på tur med veninde eller mor der går ved siden af. For det gør jeg, og så snakker min mor og jeg så meget at ingen lægger mærke til noget. Hestene bliver også tit mere rolige af at man snakker enten til dem eller bare omkring dem.

    En decideret plan for det har jeg nok ikke, for jeg har kun oplevet det en enkelt vinter hvor min egen blev meget frustreret inde i ridehuset af at andre forlod hallen. Der red jeg bare sidebevægelser på en lille volte, for at distrahere, og det hjalp virkelig smiley

    Men jeg ville nok i situationen bare sætte i en god trav eller galop, altså bare virkelig drive fremad, for det er sjældent de vil gøre noget eller løbe hvis man i forvejen indbyder dem til det eller presser dem til det.

    Og afhængig af hvad han gør, så ville jeg nok se om man bare kunne ignorerer det og være total kold i numsen smiley


  • #2   28. maj 2018 Jeg har haft en med samme problem. Den gjorde alt for komme ud til de andre igen.. Det hjalp da jeg flyttede den til en ny stald og når jeg selvfølgelig snakkede med den.
    Bliv ved og lad vær med at give op- det skal nok komme! Held og lykke smiley


  • #3   28. maj 2018 start med at træn det fra jorden.
    gå turen med ham, lad ham stå og græsse lige der inden han bliver urolig, ligeså stille over noget tid kan du flytte dette punkt.
    Min hest Star havde helt samme problem og lyder helt som din hest


  • #5   28. maj 2018
    Hver gang hesten presses ud hvor den reagere med stejl eller løb, så bekræftes den i at det er farligt at være alene, at det er rigtigt at være bange.

    Så seperationsangst handler i den grad om tålmodighed. Hvis du kun kan ride 5 meter, eller trække 5 meter væk fra stalden uden den bliver bange, så er det der du starter. Spis lidt græs, giv en godbid og gå "hjem" igen inden hesten reagere. Den må ikke pressed 6 meter væk, hvis det er der den reagere.

    Det samme gælder inde i stalden. Kan den ikke kapere andet end lige og komme ind og vende i stalden og ud igen - så starter man der.

    Det handler om at dele træningen op i små bidder, men det vigtigste er at hesten imens ikke presses ud hvor den reagere - for så er du bare tilbage på punkt 0.

    Måske du efter en uge kan komme 10 meter væk fra indkørselen - det er ikke til at vide, det kræver som nævnt tid og tålmodighed. Så det tager tid og tålmodighed at kunne ride en hel tur.


  • Astrid S
    Astrid S Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #6   28. maj 2018 Tusind tak fro alle jeres svar - det gør mig så glad. Dét at man ikke er helt alene om det her, gør det lidt mere lettere at håndtere. En del af de ting I skriver er jeg allerede i gang med, så det er jo bare fedt at vide, at det man gør er rigtigt smiley

    Jeg vil klø på, og igen tak for jeres svar - de var alle brugbare smiley


  • #7   28. maj 2018 Som Krikken siger, det er det mest heste venlige. smiley Jeg har en hest der overhovedet ikke har problemer med at forlade flokken, men han har problemer hvis vi forlader ham.. Der blev jeg nødt til at decensibilisere ham. Det er måske ikke det mest optimale, men han lærer jo også her på en lidt hårdere måde, at vi kommer hjem igen smiley

    Mvh TT


  • #8   29. maj 2018 Det er selvfølgelig meget individuelt, fra hest til hest, hvad der virker men jeg har haft gode erfaringer med at opbygge hestens selvtilid gennem miljøtræning og jordarbejde. hvis hesten har god selvtilid og et tilidsfuldt bånd til sin rytter vil den ofte også have mere ro i hovedet når den bliver trukket væk fra de andre heste.

  • #9   29. maj 2018 Da jeg købte min gamle hest, fik jeg ikke at vide at han havde meget slem separationsangst. Jeg prøvede at ride i skoven, han panikkede og det resulterede i at jeg måtte springe af ham og en tur på skadestuen.

    Det tog mig 6 år at få ham i skoven igen. Jeg red i skoven med en anden hest og rytter, så min ikke var alene. Da vi endelig var inde i skoven, forsvandt al nervøsitet og han elskede det! Jeg var så lykkelig at jeg sad og tudbrølede på ham. Han døde desværre kort tid efter.

    Men jeg brugte flere år på bare at gå op og ned ad vejen med ham. både i træktorv, men også på ryggen af ham efter nogle år. Det hjalp når jeg sang for ham. Samme sang hver gang! (Jeg synger ikke godt, så en cyklist fik rigtig god griner på engang! xD)

    Men Ja, pointen er at det kan tage rigtig rigtig rigtig lang tid, og det er så vigtigt at være tålmodig og tage et lille bitte skridt ad gangen!

    Jeg skal også i gang med at træne min 2-års i det (:


Kommentér på:
Separationsangst

Annonce