899 visninger
|
Oprettet:
Opstart på ridning igen {{forumTopicSubject}}
Hejsa hg.
Jeg er begyndt at ride igen.
Jeg har ikke redet i 5 år, jeg har fået to kejsersnit, og mine mavemuskler er som, ja regnorme. Og det er egentlig generelt for muskler, balance og kondition, i og med jeg aldrig rigtig har været fysisk aktiv mht sport - løbeture, fitness og andre aktiviteter i den dur.
Jeg ønsker ikke at være rædbrækket, øm og energiforladt når jeg er færdig med at ride.
Er det ok for både hest og jeg, at vi starter opvatmning i frisk skridt i 10-15 minutter, hvor vi herefter traver og lidt galop i 10-15 minutter, og herefter skridter af?
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Udholdenheden, balancen og kropsbevistheden kommer ved at kroppen udfordres. Det gøres via ridning, og at øge intensitet og krav af ride-passet.
Som tillæg for at give kroppens de bedste forudsætninger, og for at hjælpe kroppen på vej, kan man så træne specifikt ud fra hvad der giver bedst mening i forhold til ridning.
Så jeg tænker at det væsentlige er at du sætter dig op, og mærker efter. Ved lidt belastning kan det ikke undgåes at blive øm. Men føl efter når du rider, begynder du at blive træt, så stop.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Afhængig af din grundform, kan den grænse lægge mange steder. Det mærker du tydeligt selv, hvis du går for hurtigt frem.
Og du kan altid trappe op.
Jeg vil anbefale først skridt uden bøjler, senere også kort trav uden bøjler.
Det er godt for balance, kropsfornemmelse og effektiv core træning.
Afsted!
Go fornøjelse!
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Dog må jeg også erkende, at efter jeg bevidst og dagligt er begyndt at styrketræne de muskler som jeg bruger mest i min ridning, så når mit og guldklumpens niveau kun en vej, og det er op, og det noget kun stærkere, end inden jeg begyndte at styrketræne.
Så ønsker man som rytter at "skyde genvej" til en støre kropsbevidsthed og styrke, og derved kan styre sin krop i sadlen med en større nøjagtighed, så er styrketræning vejen frem.
Især min styrkelse af min ryg, har gjort underværker for min evne til at bruge mit sæde og vægt. Det er ligesom der hovedparten af ridningen foregår.
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 376
Jeg er rytter med nogle skavanker, så jeg tænker, at du kan bruge mit udgangspunkt, hvis du vil undgå at være totalt radbrækket bagefter.
Men ellers mærk efter når du sidder i sadlen. Hvis du kan mærke, at det begynder at spænde eller stramme nogle steder i kroppen, så er det på tide at hoppe af.
For hesten er det nemmere at bære en "utrænet"rytter i skridt. Så har den knap så meget brug for at skulle kompensere for rytterens manglende balance.
Så den vej kan du jo også tænke...
God fornøjelse med ridningen.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Men funktionen og kropsbevistheden til ar udvikle sig i ridning, kommer ved at ride, og øve det ved ridning. Det kan man ikke træne ved anden form for styrketræning/konditionstræning
nov 2007
Følger: 150 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.620
Opstart på ridning igen