{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

Opstart på ridning igen {{forumTopicSubject}}

Hejsa hg.
Jeg er begyndt at ride igen.
Jeg har ikke redet i 5 år, jeg har fået to kejsersnit, og mine mavemuskler er som, ja regnorme. Og det er egentlig generelt for muskler, balance og kondition, i og med jeg aldrig rigtig har været fysisk aktiv mht sport - løbeture, fitness og andre aktiviteter i den dur.

Jeg ønsker ikke at være rædbrækket, øm og energiforladt når jeg er færdig med at ride.

Er det ok for både hest og jeg, at vi starter opvatmning i frisk skridt i 10-15 minutter, hvor vi herefter traver og lidt galop i 10-15 minutter, og herefter skridter af?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ny vandlås håndvask 600 kr.
  • Udskiftning af gulvvarmestyring 2.300 kr.
  • Stikkontakt med dæmper 1.250 kr.
  • Fjerne + ny fuge ca 60cm 700 kr.
  • Afmonter kogeplade i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstart på ridning igen
  • #1   28. maj 2018 Det kan du vel bedst selv mærke om det er smiley

• #3   28. maj 2018 Du kunne jo også træne ben, mave og rygmuskler op ved styrke træning, så kommer det til at gå hurtigere at få rideformen igen

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #4   28. maj 2018 Ærligt, så tror jeg vitterligt det er begrænset hvor mange ryttere der faktisk har styrke og en god muskulatur. (nu taler jeg ikke om profesionelle, men ganske almindelige motions-ryttere).

Udholdenheden, balancen og kropsbevistheden kommer ved at kroppen udfordres. Det gøres via ridning, og at øge intensitet og krav af ride-passet.
    Som tillæg for at give kroppens de bedste forudsætninger, og for at hjælpe kroppen på vej, kan man så træne specifikt ud fra hvad der giver bedst mening i forhold til ridning.

Så jeg tænker at det væsentlige er at du sætter dig op, og mærker efter. Ved lidt belastning kan det ikke undgåes at blive øm. Men føl efter når du rider, begynder du at blive træt, så stop. smiley

• #5   28. maj 2018 Gør, det som skal til, at du er lige under grænsen for at være øm.
    Afhængig af din grundform, kan den grænse lægge mange steder. Det mærker du tydeligt selv, hvis du går for hurtigt frem.
    Og du kan altid trappe op.

Jeg vil anbefale først skridt uden bøjler, senere også kort trav uden bøjler.
    Det er godt for balance, kropsfornemmelse og effektiv core træning.
    Afsted!
    Go fornøjelse!

• #6   29. maj 2018 Amt: det tror jeg du har ret i.

Dog må jeg også erkende, at efter jeg bevidst og dagligt er begyndt at styrketræne de muskler som jeg bruger mest i min ridning, så når mit og guldklumpens niveau kun en vej, og det er op, og det noget kun stærkere, end inden jeg begyndte at styrketræne.

Så ønsker man som rytter at "skyde genvej" til en støre kropsbevidsthed og styrke, og derved kan styre sin krop i sadlen med en større nøjagtighed, så er styrketræning vejen frem.

Især min styrkelse af min ryg, har gjort underværker for min evne til at bruge mit sæde og vægt. Det er ligesom der hovedparten af ridningen foregår.

• #7   29. maj 2018 Når jeg har skullet træne mig op igen efter f.eks. 1 års pause, så er jeg startet op med en hyggelig skridttur på ca. 15 min. hver 3. dag, hvor jeg ikke skal lave noget andet end at sidde der. De første gange er jeg øm i bagdel og stram i inderlårene. Derfra øger jeg længden på turen og begynder at lægge benene til og laver lidt øvelser i skridt. Når jeg føler, at jeg har genvundet en smule balance, så putter jeg trav og galop på.
    Jeg er rytter med nogle skavanker, så jeg tænker, at du kan bruge mit udgangspunkt, hvis du vil undgå at være totalt radbrækket bagefter.
    Men ellers mærk efter når du sidder i sadlen. Hvis du kan mærke, at det begynder at spænde eller stramme nogle steder i kroppen, så er det på tide at hoppe af.
    For hesten er det nemmere at bære en "utrænet"rytter i skridt. Så har den knap så meget brug for at skulle kompensere for rytterens manglende balance.
    Så den vej kan du jo også tænke... smiley
    God fornøjelse med ridningen.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #8   29. maj 2018 Dorthe: Det er netop det jeg skriver.

Men funktionen og kropsbevistheden til ar udvikle sig i ridning, kommer ved at ride, og øve det ved ridning. Det kan man ikke træne ved anden form for styrketræning/konditionstræning

• #9   30. maj 2018 Det bedste du kan gøre er at varme op inden, tag en rask lille løbetur, stræk ud, sadl op og og rid det du mener er fornuftigt, og så husk at stræk ud bagefter også, både dig og hest

Kommentér på:
Opstart på ridning igen

Annonce