14. dec 2007 Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Hvordan foregår din opvarmning af hesten? {{forumTopicSubject}}
Godaften derude
Stille aften, men sad og tænkte i mit stille sind hvordan og hvorledes du opvarmer hesten, før du for alvor går igang med træningen.
Spørgsmålene er ment til alle, uanset om du er skovturs, dressur, spring, western rytter osv..
Hvor lang tid bruger du på opvarming?
Hvordan opvarmer du hesten og hvor længe i diverse øvelser/gangart?
Hvor lang tid bruger du på selve træningen?
Benytter du skridt pauser midt i træningen?
Hvor lang tid bruger du på at skridte/trave hesten af, hvis du gør dette?
Er der forskel på din opvarmning, når det er sommer eller vinter?
Bruger du nogen former for afspænding/udstrækningsøvelser af hesten, før eller efter endt ridning?
Hvor gammel er hesten?
Og hvilken ridestil rider du?
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
jul 2013
Følger: 26 Følgere: 94 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
Jeg skridter måske rundt for løse tøjler de første par runder, hvorefter jeg samler en lille smule op så hesten stadig har strakt hals, men at der er kontakt.
Så tjekker jeg hvor vi er henne i dag, er hesten lydhør på signalerne og vil den stille sig, så kan vi gå igang med øvelser. Er hesten stiv og lettere ugidelig så laver vi ikke så meget og fokusere bare på det vi kan og får en hyggelig tur
nogle gange laver jeg udstrækning. Jeg burde gøre det hver gang, men det er ikke altid det sker
Jeg rider akademisk
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Lavede gulerod øvelser før opsadling, skridtet ham over til ridebanen (20 minutter +) også startede vi med at trave/galopere alt efter hvad han havde brug for. Efter en omgang(hvad vi nu trænede, feks overgange 3/4 runder hver volte) så fik han en skridt pause, før vi skiftede til feks galop på volte
Hvis vi trænede i skoven så skridtede vi Ca 20 minutter før vi enten startede på trav/galop intervaller
Med Rocky som ikke kan kapere ret meget træning endnu, så starter vi at skridte lidt før vi traver lidt og vi træner ikke koncentreret i bane/ridehuset i mere end 20 minutter Ca. Når han er mere stabil vil jeg skridte længere varm i ridehuset/banen også
Mvh TT
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Jeg starter med at trække hesten rundt, der efter skridter jeg et par volter, så begynder jeg at bøje af og lave nogle versadeagtige øvelser. Hesten bestemmer selv samlingsgraden.
Så sætter jeg i trav for en total løs tøjle, letridning, hesten bestemmer selv hvor hoved og skuldre skal placeres. Sådan traver jeg nogle minutter, med hyppige volteskift.
Så en skridt pause, først da tager jeg kontakt til bidet, og rider frem og ned med fokus på bagbens aktivitet.
Også en skridt pause.
Nu er vi klar til dagen træning. Hvor der også indgår hyppige skridtpauser og intervaller med “dybderidning” med fokus på ryg op og bagbens aktivitet.
Afslutter også med “dybderidning” og løsgørelse.
Jeg skridter kun ganske kort af, da især Basse ikke på nogen måde kan se formålet med det. Og da han pt er 23 og aldrig er stiv på nogen måde, og han aldrig bliver lukket inde i en boks, men bruger dagen (og noget af natten) på bevægelse, efterkommer jeg hans ønske om kort afskridtning.
PS: de to andre heste er 13, og bliver efter samme princip. Da Basse er bedst til at give sin mening til kende og mest intolerant, så når han siger fra eller ønsker noget, er der retningsgivende for de 2 andre.
Og systemet virker, hvergang Base har sagt noget, og jeg bruger dette på de andre, er resultater positivt. (Siger de 2 andre fra eller ønsker noget, bliver dette self også tager ind, og brugt, det sker bare ikke så tit som med Basse, dog er Aslan efterhånden blevet bedre til det)
Jeg er dressurrytter
Hold kæft hvor jeg knuselsker det stædig krapyl til Basse
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Har intet ur på.
Sadler op.
Trækker et par runder på banen.
Tjekker om gjorden er stram, når jeg sidder op /sadlen ikke er løs ved at rykke i sadelhornet.
Sidder op.
Nusser lidt, måske giver en godbid før vi går frem.
Jeg har derfor en hest, der står tålmodigt, helt stille og venter på at jeg kommer op. For det er jo hyggeligt?! Op med dig, menneske, nu skal vi lege!
Skridter lidt rundt.
- Jeg kan ikke få mig selv til at kalde det træning. Hvad med livsglæde, hygge, leg og indlæring? Rider bare. Øver lige så meget mig selv, som oplærer hesten.
Skridter af til respirationen er helt rolig.
Ind/ hjem
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
nogle gange hopper jeg af når hun har gjordt noget godt hen mod slutningen af vores ridt og trækker hende rundt i skridt (igen som en slags belønning)
Min hest er en fjordhest, og lige i pt rider vi hygge dressur og skovture. Dressuren er seriøs nok, men det bliver ikke trænet med formål om at deltage i stævner da jeg ikke har interesse for det.
når vi rider skovtur er opvarmingen skridtturen hen til skoven (10 min hver vej) Vi traver selvfølgelig lidt inden vi galopere.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Jeg ved ikke hvor lang tid jeg bruger på opvarmning, men det tager ca. halvdelen af ride"timen" for mig at varme op. Det foregår i alle tre gangarter. Jeg starter med at skridte og lave en masse volter i alle mulige størrelser, halve ottetaller, ind over midten, volte tilbage og hvad jeg ellers kan finde på for at få ham bøjet godt i begge sider af kroppen da han stadig døjer med vestre side, og det er rigtig svært for ham at få den venstre skulder ind på plads. Når jeg synes vi har leget nok med det, sætter jeg i trav og rider hovslag og store volter. Optimalt skulle han strække halsen frem og være i en meget løs og åben ramme, men den del er vi ikke heelt nået til endnu fordi han meget gerne vil løbe
Fordi han har dårlig balance/er asymmetrisk vælger jeg bevidst ikke at lave så meget teknisk arbejde før den skulder er kommet på plads, så resten af tiden går med "kedelig" ridning hvor jeg som sagt bare rider hovslag og store volter. Dette foregår både i trav og galop. Når jeg er ved at være færdig, er han først varmet op, så ja, det meste går med opvarmning
Jeg kan tydeligt mærke forskel hvis jeg rider ham længere tid, det er som om at han fra det ene minut til det andet får styr på den venstre side og jeg kan så let som ingenting bøje ham og få skulderen ind. Men det kræver at jeg rider i halvanden time, og den belastning synes jeg ikke han er klar til på dressurbanen endnu. Jeg forsøger ikke at ride længere end 40-45 minutter og bare få det bedste ud af den tid.
Jeg har nogle få skridtpauser ind imellem, men de bliver færre og færre, for han har ganske enkelt ikke brug for dem længere - hvilket jo er mega fedt!
Jeg kan for det meste få lov til at trave ham af for lange tøjler uden han løber sin vej, så først her kan jeg få det stræk jeg gerne vil have, så jeg rider tit 10 minutter eller mere i den holdning for at han virkelig kan få strukket ud, og mærke hvor rart det er!
Der er ikke som sådan forskel på sommer og vinterridning her, udover at jeg bruger lidt længere tid om vinteren på at skridte i starten. Ellers foregår alt på samme måde. Jeg bruger ikke udstrækning selvom jeg faktisk burde. Glemmer det altid, eller også har jeg ikke godbidder på mig. Men som regel laver jeg noget i træningen som også fungerer som udstrækning, så det har heller ikke været rigtigt nødvendigt.
Når jeg træner Copy (primært fra jorden) er han god til selv at fortælle mig hvornår han er varmet op og hvornår han har behov for at skridte af og afslutte sessionen. Alting er lidt anderledes (og meget nemmere :P) med ham fordi han *har* lært at han altså har medbestemmelse i vores sessioner - noget jeg håber at Pelee vil lære engang. Jeg gør i hvertfald mit bedste for at opmuntre ham til det.
Der er dage hvor Copy bare gerne vil strække ud og kun "arbejde" i en løs holdning uden en masse svære øvelser, så gør vi det. Og andre dage er han helt vild med at vise mig hvór meget han kan samle sig sammen og lave krumspring
Jeg træner akademisk- og westerninspireret dressur med masser af plads til leg og frisindethed, hvis det altså er en disciplin
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Jeg starter med ca 5 min i skridt for lange tøjler. Derefter begynder jeg på små volter/ottetaller, versader og traversader . Når ponyen føles blød og smidig sætter jeg i trav og fokuserer på at få få pony til at svare lige frem til biddet ofte på cirkelvolte, hvor jeg bruger versade og travers for at rette skuldre og bagpart ind på plads. Til sidst tager jeg nogle runder i frisk galop. Herefter en skridtpause og så er vi klar til mere koncentreret arbejde.
Opvarmningen tager vel 15-20 min og jeg rider normalt ikke mere end 45 min i alt. Hvis vi har arbejdet meget med samling, traver eller galopperer jeg i lang ramme til sidst inden afskridtning.
Skridtpauser bruges flittigt. Både som helt fri men også hvor vi feks træner piruetter, mens pulsen lige kommer ned.
Min træning varierer ikke efter årstid, men meget efter dagsform. Nogle dage er hesten stiv og så bruger jeg en masse tid på sidebevægelser i skridt og nøjes så med lidt galop og slut for den dag.
Laver ingen udstrækning hverken før eller efter.
Pony blev otte og blev redet i klassisk dressur.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Vi rider ganske almindelig tranditonel dressur.
Også tager jeg heller aldrig tid på min ridning - jeg ved nogenlunde hvornår jeg begyndte så jeg kan se, om jeg har redet en halv eller hel time.
Derfor ved jeg heller ikke hvor længe jeg varmer op og slet ikke i hver gangart.
Det lander nok på 10-15 minutter i trav og galop sammenlagt, tit galopere jeg relativt hurtigt da jeg synes det fungere bedre. Jeg gemmer som regel sidebevægelser mm. til jeg synes hesten er blød og smidig fortil, samt har rette energi - derfor duer sidebevægelser i travevn med min bedst når vi har galoperet dvs. schenkelvigninger, versader og travers.
Også rider jeg ellers alt fra 20 minutter til en time - det er meget forskelligt og ikke noget jeg bestemmer på forhånd.
Jeg skridter faktisk ikke særligt meget, da skridt er en dårlig gangart for os så den giver ofte unødige spændinger i ridningen. Hvis jeg skridter er det ofte fx for at lave overgange som op i trav 5 meter, ned i skridt en meter, op i trav osv.
For det meste får hun lige en rundte eller to i enten galop eller trav med lange tøjler.
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
spring: samme princip men så varmes han op på bomme og små spring
western: der samles han så ikke op
det er lidt forskelligt hvor lang tid, det afhænger lidt af disciplin og temperaturen. Jo koldere jo mere opvarmning.
vi skridter meget under træningen, og det har vi altid gjort
han bliver stukket ud hvis jeg begynder at kunne mærke han har ændret adfærd. ellers massere jeg ham når jeg føler der er ved at være behov for det
han er 15, været ridehest i 11 år, går dressur med mig og manden (manden træner grundridningen og jeg træner hesten på m øvelser), springer med mig og går grundridning i western, samt små ture hvor han bare nyder livet
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Jeg bruger nok 15-30 min opvarming af min hest, hun er noget kort og stiv i skridten, når man sætter sig op på hende og når vi når til omkring de 20-30 min, så er hun behagelig at sidde på og tager lange energiske skridt, bliver som smør imellem éns ben.
Min opvarming er lidt forskellig fra gang til gang, kommer an på hvor stiv i betrækket hun er.. men altid 5 -10 min skridt som er på hovslaget, laver halve og hele slangegange, store og lidt mindre volter, rider skråt igennem. så begynder vi på trave intervaller og her får hun selv lov selv at styre hvor hendes hoved skal være, men som regel omkring bringehøjde lægger hun hovedet. typisk store volter, 8 taller og på hovslaget. når vi har redet nok omkring 15-20 min, så begynder vi på lidt på versader og schenkelvigning og igen korte trav intervaller. Er begyndt på galoppen igen, den har hun svær ved den, efter hun blev skadet, så vi tager maks et par galop længder til en halv volte som jeg ved hun kan holde uden at løbe afsted eller falde i grisepas. Galoppen synes jeg gør det sidste ved hendes løsgjorthed og hun får bare en mer energisk bedre trav. Som noget nyt efter behandlinger med massør og osteopat, når jeg skal sadle op (hun kommer direkte fra løsdrift og får et BOT dækken på) så løber jeg hendes bagpart igennem for evt spændninger. Har fået nogen øvelser som jeg skal gøre, som minder om akupressur lige omkring den lange sene, der ligger bag på bagbenet for at få aktiveret hjernen til, at slappe af omkring muskulaturen omkring den sene. Når jeg renser baghove så løfter jeg hendes bagben op på mit knæ, så hun får et naturligt "stræk" men ik mer end til hvad der føles naturligt og afslutter med at føre bagbenet frem under maven, igen hvad der føles naturligt for hende uden stræk. Faktisk lader hun bagbenet stå, det som om hun synes det er behageligt og flytter benet efter lidt tid. Inden vi rider ud, så løfter jeg lige forbenet, så piben er vandret under maven og føre min anden hånd under maven på den anden side af brystbenet og kilder, så hun automatisk drejer i brystkassen/brystben . Alt ialt efter opvarming bruger 15-30 min på træningen alt efter hvad vi træner og slutter i succes. Traver 1-2 runder på banen i løs trav, hvor hun søger ned og jeg står i let sæde. Derefter skridter jeg af eller går med hende, til hun ik puster mere. Tilbage i stald, afsadles hun og får BOT dækken på. Laver gulerodsøvelser som hovedet mellem forben, hovedet til albue, bagknæ og hofter. Laver crunch øvelser og derefter løber jeg rygsøjlen igennem for reflekser og afslutter med refleks øvelser ved at trykke med en finger ved hver sædeben, så hun kipper med bækkenet og så den sidste, som er at kilde hende under maven, så ryggen løftes.
Min er 23 år og vi rider dressur/akademisk/klassisk, lidt blandet landhandel for at lære hende roen under rytter, få adskildt gangarterne rene igen og med bæring på et tidspunkt
Hvordan foregår din opvarmning af hesten?