{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
545 visninger | Oprettet:

Boksvæver {{forumTopicSubject}}

Jeg har en syvårs hannoveranerhoppe, som jeg har haft siden juni måned. Hun har stået på døgnfold hele sommeren, og har tidligere gået som "foldbums", da hun endte hos en hestehandler, efter at have gået meget høje dressurklasser i Tyskland. Jeg kender derfor ikke så meget til hendes fortid.

Hun er kommet på boks for første gang (hos os) her til aften, og efter at hun havde spist sit krybbefoder, begyndte hun relativt hurtigt at væve. Hendes stråfoder var ikke engang interessant. Vi har hængt en spand op i loftet hun kan lege med, en saltsten, lagt gulerødder i hendes slowfeeder og prøvet med div aktivering. Hun stopper ikke.

Løsdrift er en mulighed, men hun har sarte hove, så jeg ville gerne have hende på boks i vinterperioden. Er der andre gode råd, til at stoppe denne konfliktadfærd?

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boksvæver
  • #1   9. okt 2018 Så meget udetid som muligt, se på s
    staldmiljøet (er der meget uro i stalden, hjælper det at flytte hesten til en boks et andet sted, er en anden nabo bedre osv). Mange vævere gør det specifikt i forbindelse med stress-situationer som fodring, udlukning o.l. og så kan det hjælpe at give den hest først. Men det lyder som om det er hele/Det meste af indetiden? I så fald er mit bedste bud løsdrift.

    Generelt hænger vævning ofte sammen med stress, så se på hvordan du kan nedbringe stress-niveauet, men når løsdrift er en mulighed, ville det nok være nemmeste træk.


  • #2   9. okt 2018 giv den tid som det første.

    Og fjern alle de "forstyrrende elementer i boksen. Den skal ikke aktiveres. Den skal afkoble.

    Har selv fået en fuldblod som vævede VOLDSOMT lige da jeg fik den.
    Den var rigtig utilpas! Og stresset. Og det der hjalp på den var tid, omsorg og faste rammer. -Og en magnesiumkur.

    Høet var også i slowfeedernet til en start. Men det stressede den faktisk mere og gjorde den frustreret. Så vi gik over til haybar, hvor den får alt det den orker at æde.

    I dag står den fredeligt og tilpas i sin boks. Og vil rigtig gerne med ind. Den har fået stor appetit og er generelt blevet en helt anden hest.
    Så ja, giv den tid og faste rammer.
    Min væver kun i dag, hvis den er utilfreds med noget. Eller forsøger at opnå noget. (Hvor de andre heste skraber med benene)


  • #3   10. okt 2018 Ligesom rigtig mange af os har behov for rutiner, har også hestene det. De er jo flugtdyr og behøver genkendelighed for at være trygge. Giv det et par uger hvor I har faste rutiner for det hele. Hvis det ikke hjælper ville jeg smide den i løsdrift og sørge for at forebygge ift hovene ved at spraye dagligt med eddike/vand i 4/1 bl. Og give 1 dl ølgær som en fast ingrediens i foderet dagligt smiley
    Også kommer de andre to også med rigtig gode råd smiley

    Mvh TT


  • #4   10. okt 2018 Fjern alle de "lege" ting i har sat og hængt inde i boksen ..
    Står den ved siden af en anden hest den er tryg ved, ellers så sørg for den kommer til det ( nabo hesten bør være rolig af sind ).
    En god ide kan også være den står i en ende boks og kun har en nabo.
    Et staldgardin kan afhjælpe stressen, men det er ikke hos alle, da det hos nogen har modsat effekt .
    Og sørg for at stukturen er helt fast en periode - luk den ind på samme tid hver dag, prøv om det fungere bedst for lige netop den hest, at lukke den ind lidt før de andre, eller måske som den sidste, altså det som fungere bedst for den.
    Drop at introducere den for nye ting en periode..
    Hvis det kan lade sig gør for dig, så luk den selv ind og ud en periode.
    Lad vær at stå ude foran dens boks og sludre med andre, og lad vær at stå at snakke til hesten hele tiden..
    Den skal have ro ro og ro, og lærer at dens boks er dens helle !
    Så ingen strigling eller anden i boksen ..

    Når hesten, forhåbentlig, stopper med at væve, og det har været sådan en periode, så kan du forsøge at lave en andelse om på det, evt starte med at lade en anden lukke den ind ..

    Hvis ikke det hjælper efter noget tid, så burde du lukke den i løsdrift ..

    Og husk at vævning kan " smitte " til andre heste !


  • #5   10. okt 2018 fru B vævning smitter ikke!

  • #6   10. okt 2018 Hvis der er andre heste i en stald som har let til stress, så kan det trigge dem til også at væve ..

    Der er jo nok en grund til der findes opstaldningssteder der, ikke, vil have heste ind der væver !


  • #7   10. okt 2018 det er en fis i en hornlygte! det smitter ikke

  • #8   10. okt 2018 ALT skal væk fra boksen. Spande, legetøj osv - helt væk.

    Hesten skal stå i et roligt staldmiljø.

    Og sådan en hest ville jeg fluks få tjekket for mavesår.

    Og nej hverken vævning eller krybbebidning smitter på andre heste.


  • #9   10. okt 2018 Tindur der selv bliver meget nemt stresset, har ikke taget efter adfærden af en væver og krybbebider. Så det vil jeg se evidens på før jeg tror det kan smitte smiley

    Mvh TT


  • #10   10. okt 2018 Jeg har haft en væver. Det handler om ro og struktur.
    En hest, der væver, er dybt stresset. Det er en stereotyp adfærd, og de gør det, når de føler sig "fanget". Den mest optimale løsning er løsdrift. Det kan virkelig give ro på en væver, så den får mulighed for at få ro på og bevæge sig. Nogle heste trives bare bedre med at stå i løsdrift. Jeg har ikke erfaring med fx vandrefolde men en helt simpel løsdrift i en 100% fast flok hvor han gik med 1 fast makker.

    Efter nogle år i løsdrift og med en del adfærdsbehandling sideløbende, så har jeg fået en hest, der i dag godt kan stå på boks. Årsagen til, at han ikke længere går i løsdrift, er at vi måtte aflive hans makker akut i foråret - og vi har ikke lige nogen erstatning til ham.
    Han går på fold så mange timer om dagen som muligt. 12- 14 timer ude. Han har 1 fast makker. De kommer ind og ud først - og de to bliver altid taget sammen, så han aldrig bliver "forladt" - han er tidligere seperationsangst.
    Derudover står han i en rolig stald, med få opstaldere - og dermed få, der kommer i stalden. Det betyder, at vi kan holde hans stress på et minimum, da det primært er uro på staldgangen, der kan stresse ham. Så længe der er RO og faste rutiner, så er der også ro på ham.

    Står han i et miljø med ekstremt meget uro, fx dengang han var på dyrlægeklinik for 4 år siden pga. en byld, ja så stresser han øjeblikkeligt - og også helt ud af proportion. Så ro og rutiner er alfa og omega, så kommer resten "næsten af sig selv".


  • #11   10. okt 2018 Tusind tak for alle jeres svar. Jeg fjerner hendes aktivitetsgenstande, så snart jeg er i stalden. Hun står i en lille stald, med syv andre heste. Et meget roligt staldmiljø. I går foregik der dog en del omkring dem, da vi ryddede op efter at have gjort boksene vinterklar. Jeg holder øje med hende i aften, hvor der er mere ro i stalden.
    Hun står på fold fra kl 8 om morgenen, til kl 21 om aftenen, så hun har meget lang foldtid. Hun har mange konflikadfærdsmønstre, da vi mistænker hun måske er blevet vanrøgtet førhen. Førhen stejlede hun, når hun skulle have trense på, og havde også en periode hvor hun sparkede ud efter folk, og især andre heste på folden. Hun er en meget reserveret dame. Der har selvfølgelig været dyrlæge på hende, hun har ikke ondt, eller nogle gamle knogletraumer.
    Hun er lidt skæv bagtil, som muligvis kan skyldes vævning og at hun udelukkende er redet på forpart. Men hun har generelt haft et meget stresset liv, taget i betragtning af, hun kun er syv år.

    Jeg vil prøve at give hende så meget ro i hendes omgivelser som muligt. Igen, tusind tak for alle jeres svar!


  • #12   10. okt 2018 Vil lige tilføje at faste rammer også omfatter en fast hånd/opdragelse.

    Min faldt også til ro, da hun fik "rettet lidt kanter af". Og så massere af ros og godbid til opmuntring af den ønskede adfærd.

    Jeg har virkelig verdens flinkeste hest nu. Og det ikke kun mig selv der siger det. smiley
    Og så står min faktisk også i en stor stald med mange heste. Så det kan faktisk godt lade sig gøre at få ro på nerverne af sådan en. Og så endda også hærde dens psyke lidt efterfølgende. smiley


Kommentér på:
Boksvæver

Annonce