{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.703 visninger | Oprettet:

Pony bukker under ridning {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Min pony er begyndt at bukke når jeg f.eks vil have ham i trav, eller bare i det hele taget trykker til ham.

Selv hvis jeg næsten ikke rør ham går han helt bananas. Det er specielt et problem på højre volte, og jeg ved ikke hvad der kan være galt.

Det har stået på siden Januar eller tidligere, hvor han bare lige har drejet numsen lidt, hvor han nu vil bukke/sparke ud. Vi har prøvet at hjælpe ham, ved at have en osteopat ude, og ellers har han fået massage meget tit.

Han har været låst i hele overlinjen, men blev ved med sine 'nøkker' efter han var blevet behandlet.
Sadlen sidder fint, og han er rentgående.

Vi har ringet til dyrelægen, og hun kommer på Tirsdag. Men jeg ville lige høre hvad i tror der kunne være galt?

På forhånd tak Xx


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony bukker under ridning
  • #1   15. mar 2019 Det kan være mavesår evt smiley

  • #2   15. mar 2019 Jeg havde en unghest, der gjorde det samme. Vi skiftede sadel og vupti problemet var væk, selvom sadelmager og massør havde sagt god for sadel.

    Det startede nemlig også med at han blot på den ene volte protesterede lidt, men da rådet fra underviser var at “sætte ham på plads” så red jeg jo videre og til sidst sagde han fra med store bogstaver, for jeg reagerede jo ikke på den stille måde han forsøgte at fortælle det på først.

    Jeg kunne mærke i maven at det med at sætte på plads ikke var rart for mig, så jeg prøvede et sadelskifte, da jeg kunne låne den sadel han var tilredet med. Vitterlig første gang med den anden sadel og hesten var helt anderledes og afslappet, ingen buk/spark eller protest, bare afslappet hest.

    Det er ikke sikkert det er samme problem, men bare for at sige at selvom udstyret skulle se ud til at være ok, så kan det godt genere alligevel.

    Ellers ville jeg lade en anden ride, for at se om det evt var rytterfejl, når nu resten skulle være ok smiley


  • #3   15. mar 2019 Min stod med blødende mavesår - eneste symptom var at hun var sur på mine ben, bukkede, sparkede når jeg pressede til hende.

  • #4   15. mar 2019 Når du skriver, at der er når du tager fat, kunne det måske også være tænderne. smiley

  • #5   15. mar 2019 Det kan være kropsligt, udstyr osv.

    Men har du prøvet at få en god rytter op.
    En med venlig men fast hånd, der giver klare signaler, der er lette at forstå.
    Hvis det bliver meget bedre, så fortæller hesten måske bare, at det er værd at brokke sig over, at du klart og tydeligt siger noget vrøvl med dine signaler.

    Der kan være fysiske symptomer.
    Men meget ofte skal vi være ydmyge og huske, hvad der har rod i "forkert betjening".


  • #6   15. mar 2019 Der er flere ting der springer mig i "øjnene", som kan være der er galt
    1: mavesår
    2: kissingspine
    3: hesten er låst eller skæv, måske din osteopat behandler ik er dygtig nok
    4: forkert sadel
    5: tænder
    6: rytterfejl


    Er så glad for at du lytter til hesten og har bestilt sin dyrlæge til at komme for at tjekke din hest igennem smiley helt klart det rigtige at gøre at få udredt hesten for at se om der er noget galt fysisk. Noget er galt og faktisk så fint at din hest siger fra, når den føler et ubehag og vil fortælle dig der er noget galt.
    Må jeg spørge om det er din relative hest i din profil? Hvis ja, fik du lavet handelsrøngent da du købte ham?


  • #7   15. mar 2019 Jeg tænker umiddelbart kissing spin, mavesår, evt problemer i si-ledet, låsning i overline ..

    - Er det opstået fra den ene dag til den anden, eller gradvist blevet værre og værre ?
    - Har du prøvet at sætte dig op uden sadel ?
    - Har hesten stået stille en periode, eller lavet betydeligt mindre end den plejer ?
    * sidste spørgsmål stiller jeg, da heste med uopdaget kissing spin, kan have være fuldstændig symptom frie, været trænet på højere plan, startet stævner mm. Uden man har mærket noget på hesten..
    Men står den pludselig stille, eller laver mindre, over en periode, vil den lyn hurtigt tabe muskler i ryggen, også kan symptomerne pludselig komme !
    ( jeg taler af erfaring ) ..


  • #8   15. mar 2019 Jeg vil bare lige sige.. Få en anden sadelmager ud til at tjekke op på sadel, jeg havde en meget anerkendt sadelmager ude som solgte mig en sadel som ikke passet Tindur.. smiley heldigvis passet den Rocky. Jeg fik en anden sadelmager på da den sedvanlige ikke havde tid.. Og Nøj hvor er jeg glad for det smiley

    Mvh TT


  • #10   16. mar 2019 Miss Soffy,

    Han fik fuld røntgenfotografering for 6 måneder siden, og der var ikke noget at se smiley


  • #11   16. mar 2019 Bidløse Madsen,

    Jeg har ikke skrevet noget med at 'tage fat' smiley
    Han har lige haft tandlægen ude, så de er helt som de skal være smiley


  • #12   16. mar 2019 Hov, haha. Jeg var træt, da jeg læste den. Så det med "i det hele taget når jeg trykker" eller hvad du skrev, blev til noget med at tage fat. smiley Nå, jamen så er det da ikke tænderne. :b

  • #13   17. mar 2019 Da min pony reagerede på den måde viste det sig at stamme fra arvæv efter hans kastration. Det fik ham til at spænde i lænden, og på trods af både kiopraktor, fysioterapeut, ET, osteopat, massør og dyrlæge tog det flere år før vi fandt ud af at det var det, som var den bagvedliggende årsag til hans adfærd.

    Måske du kan bede din dyrlæge tjekke for det, hvis i ikke umiddelbart kan finde andre forklaringer smiley


  • #14   19. mar 2019 Tak for alle jeres svar! smiley
    Dyrelægen har været ude, og det viser sig at han har haft meget ondt i ryggen på grund af sadlen. Ingen rytter i 2-4 uger, og en ny sadel, så burde vi være på sporet igen smiley


  • #15   19. mar 2019 Rigtig god bedring med ham smiley kan varmt anbefale Camilla Nielsen fagsadelmageren smiley

    Mvh TT


  • #16   19. mar 2019 Nå det var godt at det “bare var det” smiley håber du finder den rette sadel til ham, så han fremover bliver den samme hest igen smiley også god bedring herfra

  • #17   20. mar 2019 Et lille tip til dig. Hvis du har en dygtig massør, så få ham/hende ud og giv din pony en god gang massage, som kan løsne op.
    Sørg for at få et par øvelser eller massage punkter du selv kan lave. Dette vil hjælpe din pony hurtigere tilbage.

    Her er lidt fra Charlotte Beck, Den Smidige Hest http://www.densmidigehest.dk/strakovelser


  • #18   21. mar 2019 Karin J,

    Min dressurtræner er massør. Hugo får massage af hende ofte, og hun har vist mig nogle ting jeg skal gøre dagligt, og diverse udstrækningsøvelser. smiley


  • Valborg S
    Valborg S Tilmeldt:
    feb 2019

    Emner: 1 Svar: 2
    #19   21. mar 2019 Det kan være mavesår, hvis ikke hvis hesten hvem der styrer, ikke bare sid og lad det slide til siden. Man skal vise hesten hvem der kan sige fra, og stoppe den.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #20   22. mar 2019 Dit udmærkede billede viser at hesten føler smerte. Her kommer sadlen først under mistanke for ikke at passe eller at have fejl. Sadelen (med rytter på) må ikke røre hestens rygrad. Prøv, når du sidder på, at stikke en hånd ind under sadlen. Mærk også efter om hesten har et ømt punkt på rygraden. Det kan være en begyndende betændelse som følge af forkert sadeltryk. Test hesten på en ridetur uden sadel. Du bør ikke ride videre på hesten, før du får fjernet årsagen til hestens smerter. Hvis der er en begyndende betændelse skal hesten have penicillinbehandling. Efterfølgende må den kun rides uden sadel - eller slet ikke rides - indtil evt. bule og ømhed er forsvundet.
    Jeg må rose din hest for at give signal om at noget er helt galt.


  • #21   26. apr 2019 Min gjorde præcis det samme og det viste sig at være sadlen der trykkede.

Kommentér på:
Pony bukker under ridning

Annonce