1.652 visninger
|
Oprettet:
Fordel vs ulemper ved longesystem {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Har overvejet at prøve en longesystem for at få min hest til at bruge sin bagpart lidt mere.
Hvad er jeres erfaring med sådan en.
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 669
For mig er det bare vigtigt at hesten ikke spændes ind fortil, men at hesten har rig mulighed for at "trække op" og slå fra i hovedet. så hvis den er sat korrekt og bruges rigtig er det en meget stor hjælp, jeg bruger i flere problemstillinger hvor jeg ellers ikke ville kunne fortælle hesten hvad jeg vil
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Min næsteerfaring er også, at virker det positivt første gang man bruger det, så fungerer det - spænder hesten op eller imod, bakker af e.l, så kommer det aldrig til at fungerer.
Mvh Charlotte
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Min fungere godt med en ganske normal elastik chambon - pessoa også, andre fungere fint med den der dut der ikke skal bruges gjord til, den duer min ikke med.
Du får nok også nogle svar om at det er fy fy og forfærdenligt og proppe noget på hesten - det er også en mening der findes.
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 258
sep 2012
Følger: 45 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 19
jun 2008
Følger: 119 Følgere: 113 Heste: 10 Emner: 56 Svar: 294
Hvis hesten ikke er fysisk i stand til den samlingsgrad man ønsker af den, vil det kun have en negativ effekt at bruge diverse hjælpemidler
sep 2012
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Jeg er ikke fan af at fiksere hovedet, heller ikke bare med en løs indspænding, for lige meget hvad, vil hesten ikke slappe af, da der momentvis kommer pres fra indspændingen, som ikke kan give efter.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
Desuden så giver systemet faktisk aldrig efter, og er i konstant belastning.
Mit bedste råd er at du får lært at longere. Man skal være koncentreret, fokuseret og jeg ville få undervisning i at longere af en, der formår at gøre det uden nogen form for hjælpemidler.
Jeg synes udbyttet af longering er bedst i en almindelig staldgrime eller i en kapsun.
Jeg ville dog starte i grimen og så tilføje kapsunen, når hesten er længere i uddannelsen og faktisk kan rumme korrigering i bøjning/stilning på volten. Det kan kan de absolut ikke i starten.
I starten handler det om at balancere halsen lige på skulderbladene, anmode til korrekt spring bagfra og sørge for at balancere hesten sådan i sin krop, at den ikke vælter ud i volten.
Skal man absolut bruge en form for støtte så skal man bruge en gammeldags chambon. Alt andet skader mere end det gavner. Og den ville jeg faktisk stadigvæk være temmelig betænkelig ved at bruge.
Det er desværre et stykke tid siden jeg sidst har longeret, fordi jeg ikke lige pt. har en hest, men jeg elskede det. Han blev himmelhest for ikke så længe siden pga. sygdom.
sep 2012
Fordel vs ulemper ved longesystem