{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

Pony med Autisme {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger smiley har vi en pony i stalden som jeg fornemmer ikke kan filtrere indtryk og derved stresser sindssygt meget, der går en klap ned og hun bliver farlig for sig selv og evt andre.

Særlig slemt ved ind og ud-luk så der ligger også en separations angst med i som jo forstærker det hele smiley hvilket giver splattermave mm.


Pony kommer som den første ud om morgenen hvilket hjælper.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony med Autisme
  • #1   4. apr 2019 Autisme findes ikke hos heste.

    Det du beskriver er en seperationsangst pony - og formentlig en pony som ikke har lært at den kan stole på de situationer mennesker sætter den i.

    Seperationsangst og tillid er noget som skal trænes - og med dyr som er endt med at være så angste som det beskrives kan det være nødvendig med profesionelle hjælp, især fordi de færreste som ikke er vant til så angste dyr kommer til at gå for hurtig frem i selv en træning med små skridt. Og derved forværre situationen markant.

    Så jeg vil anbefale proffesionel træning af både pony og ejer i at håndterer denne specifikke seperationsangst, og fremme generel tillid til mennesker.

    Mvh Charlotte


  • #2   4. apr 2019 ponyen er 17år og ja jeg ved godt "autisme" ikke findes hos heste men som jeg skriver virker det som om den ikke kan filtrere indtryk, den går det ikke kun derhjemme men også når vi er ude, ride rundt sammen med andre og der sker en hvilken som helst ændring så stresser den max.

  • #3   4. apr 2019 Jeg har nu ændret min tilgang til den, den gør det ikke ved alle heste i stalden men kun få bestemte...
    Jeg har spurgt div. proff. men de siger det samme som jeg tænker, samt forslår de samme ting som jeg allerede arbejder i !

    Jeg er ikke ny i hesteverdenen og har haft en del af den slags i stalden, dog ikke en der ikke respondere på det arbejde selvom det er i bitte små baby steps....


  • #4   4. apr 2019 Altså jeg er også overbevist om at min Basse, har ADHD, han har alle symptomer, selvom en hest nok ikke kan have ADHD.

  • #5   4. apr 2019 eller en hjerneskade evt?

  • #6   4. apr 2019 Hil hil til Charlotte.

    Jeg er helt enig i hendes kommentar.

    ...
    Heste KAN ikke have autisme. Lang historie kort, men det er sygdomme som er baseret på gennemgribende fejl i hjernens modning under barndommen.
    Menneskers og hestes hjerner er så forskellige ift basal anatomi og udvikling, at det ikke giver mening at tale om menneskesygdommen autisme hos en hest.
    Det svarer nogenlunde til, at påstå at mennesker kan få forfangenhed. Nope. Forkert anatomi.

    ...
    Hvis vi forestiller os, at hesten skulle have autismelignende udviklingsforstyrrelser, så har den altid været mærkelig. Ikke lidt underlig, men virkelig mærkelig...
    Og symptomerne ville være besvær med at interagere med de andre heste på folden, svært ved at læse deres kropssprog, svært ved at opføre sig socialt passende, osv.
    Ikke bare småkluntet, men virkelig defekt adfærd, livslangt.
    Og den kan ikke lære det.
    Hvis din hest kan opføre sig nogenlunde normalt på folden, så er autisme udelukket. Børn med autisme har til sammenligning svært ved at lege normalt.
    Og hesten ville have endnu sværere ved at aflæse andre arter. Den ville ikke kunne være ridehest eller kørehest.
    Jeg tror ikke, at folk gad beholde en hest i 15 år, som var så defekt i sin adfærd lige fra følalderen.

    Hvis hesten opfører sig som en hest med problemer med seperationsangst, uden tillid til at mennesker aldrig udsætter den for noget dumt, så er det nok der problerne er.

    ...
    Jeg har en skummel mistanke, at de terapeuter du har talt med, ikke har læst op på, hvad autisme er.

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/boernepsykiatri/tilstande-og-sygdomme/gennemgribende-udviklingsforstyrrelser/autismespektrumforstyrrelser/
    Så, nu ved du mere end dine terapeuter.


  • #7   4. apr 2019 Jeg skulle nok have skrevet anderledes.... glem alt om ordet autisme! jeg skriver også at jeg fornemmer at den ikke kan sortere/filtrere div. indtryk... Ponyen har ikke været sådan altid efter hvad tidligere ejer har forklaret, den har ligeledes ikke været sådan, her hos os hele tiden smiley

    Den kan i realiteten have haft slået hovedet, dog har der ingen indikationer været herpå, jeg har ponyen i hænder hver dag.


  • #8   4. apr 2019 Hvor længe har I haft den?

    Er den overhovedet faldet til?


  • #9   4. apr 2019 Et par år smiley så vil mene den har haft den tid til at falde til.
    Det er ikke sket fra den ene dag til den anden men mere lidt snigende, dog bliver det ikke værre nu.


  • #10   4. apr 2019 Kan den have nedsat syn? Har ikke erfaring, men tænker at det netop ville kunne give en angst fot selv små ændinger, og angst ved “kaotiske/stressede” situationer, som ind og udluk kan være...

    Det var bare lige der der faldt mig ind, det ville jo også passe med at den ikke altid har været sådan smiley


  • #11   4. apr 2019 Uønsket adfærd som kommer snigende hos et dyr, og bliver værre - så ville jeg kigge mod sygdom/smerte som udløser for uønsket adfærd.
    Har man altid været skeptisk og hurtigreagerende som dyr, vil som Karen H skriver så fornuftigt, fx et synsproblem udløse øget uønsket adfærd. Smerter kan også gøre dette.

    Jeg synes det er skønt at trådstarter ønsker at hjælpe sin pony - og det kan gøres udfra at få en dyrlæge til at tjekke om ponien har fysiske problemer, så det kan udelukkes.
    Hvis pony intet fysisk fejler, så må man kigge på håndteringen i hverdagen - og her skal man nok overveje, at hvis man har fået hjælp af nogle trænere og selv træner ponien i hverdagen, og adfærden ikke ændres positivt, ja så ville jeg kigge efter en anden træner som kunne hjælpe både ejer og poni.
    Hvis man gør det man plejer, så får man det man plejer.

    Og ja der er dyr som er hurtigere reagerende fra fødslen af - og som ikke bare er nemme at træne. Og jo ældre et dyr er, og jo længere tid den uønskede adfærd har fået lov til at være der, ja jo svære er det at ændre på det. Så en nem opgave at ændre på en seperationsangst pony, som er 17 år, og har været angst i minimum de seneste 2 år, det er ikke en nem opgave.

    Mvh Charlotte


  • #12   4. apr 2019 Jeg glemte naturligvis at nævne at pony er tjekket af dyrlæge massør tænder mm.

    Vi har ikke tjekke syn så det vil jeg helt sikkert kigge på smiley
    Jeg prøver at ændre min måde at håndtere hende på selvom jeg ikke har gjort noget anderledes...

    hun er på lav stivelse og sukker foder og får god wrap ad lib.


  • #13   4. apr 2019 Er den tjekket for grå stær? Jeg kender en hest som igennem de sidste to år er blevet mere og mere spooky og også virkede som om den lukkede af for omgivelserne sommetider og det viste sig at den har grå stær. Den dårlige nyhed er så at den skal aflives.

  • #14   4. apr 2019 Sidste sommer mødte jeg en Shetter, der er vokset op sammen med en gris. Den gik sammen med andre heste på fold, men holdt sig for sig selv. De andre heste var efter den, når den kom for tæt på, så derfor holdt den sig for sig selv. Ikke så mærkeligt. Den er en gris i sit kropssprog og den har ikke lært at interagere sammen med heste. Det kedelige i det hele er, at de andre heste ikke kan læse på dens adfærd, at den er en hest.
    For mange år siden var der en Kejser pingvin i Kbh. Zoo. Den gik sammen med Konge pingvinerne da der kun var den ene. Den ville gerne pare sig med dem, men de ville ikke vide af den, da den var anderledes end dem. Så efter nogle år fik de en mage til Kejser pingvinen og det sørgelige er, at den ikke ville vide af den Kejser pingvin, da den jo troede den var en Konge pingvin selv, så det kom der ingen pingvin børn ud af.

    Hvor vil jeg hen med de 2 historier?

    For at kunne finde ud af hvad der er galt med din pony og hvorfor den reagere så vildt og overdrevent på stress, er at du er nødt til at lære at læse den og finde ud af hvorfor den gør som den gør. Det gør man ikke på een dag men over mange dage. Har du mulighed for, at den i løbet af sommeren kan komme i løsdrift? På den måde kan du løse problemet med stress ved ind og udluk. Men det løser jo ikke de andre. Du må prøve at løse dem et for et. Rom bliver ikke drukket på een dag og det kommer heller ikke til at ske for din pony. En dygtig " hestevisker" der kan tale med dyr, kan måske også være en løsning. Der kan du måske få viden om, hvorfor hesten reagere, som den gør. Den mulighed har jeg selv brugt på flere at mine heste med godt resultat. Hvis du vælger en sådan, så vær kritisk, da der er mange fuppere imellem, der kun fortæller, at din hest ikke kan li bananer, selvom den aldrig har fået bananer i hele sit liv. Men det er ikke alle heste der vil være med. De kan også syntes det er for mærkeligt, lige som vi mennesker kan syntes det samme. Jeg havde selv en hest, der ikke ville være med til det.
    Held og lykke med at finde en løsning der fungere for, både, pony og dig.


  • #15   4. apr 2019 Vores ældre hoppe på snart 19, har lidt af meget voldsom seperationsangst og PTSD lignende symptomer. Hun har været kastebold i en lang periode af sit liv og er før blevet behandlet dårligt. Hun var komplet lukket ned mentalt da vi købte hende og kunne pludseligt få meget angst. Men efter at hun nu har boet det samme sted, med faste rutiner i 3 år er det blevet betydeligt bedre og hun er blevet en glad og livstilfreds hest. Hun har dog stadig tildens til at blive lidt bange engang i mellem, men ikke noget betydeligt.

    Hun havde også ekstremt dårligt mave.

    Jeg tror det handler om at finde nogle teknikker og gode rutiner. Den er rigtig god den med at lukke hende først ud om morgenen smiley


  • #16   4. apr 2019 Først og fremmest skal du være 110% sikker på den ingen smerter har, at den ser og høre som den skal ..
    Hvis alt på den front afvises, skal du lære hvornår og hvordan den reagere, dernæst finde ud af hvad den viser dig / hvad udløser det ..
    Derefter skal du skridt efter skridt finde metoder hvor du undgår den reagere uhensigtsmæssigt, og gøre det hele på samme måde hver dag, hvorpå hesten finder ro ved situartionerne i daglig dagen.
    Det gælder altså lige fra ud og indluk, rækkefølge den og nabo(er) kommer ind og ud, hvordan den sættes på staldgangen osv osv ..

    Heste er store vanedyr, og ved så massivt stress du beskriver, og stærk seperations angst, så er faste rutiner så vigtige får hesten kan finde noget ro !
    Først når alt det er helt på plads og hesten er i ro med de basale daglig dags rutiner, ville jeg begynde at udvide lige så stille ..

    Og husk at hvis hesten er meget følsom for signaler, og har mærket at du er ængstelig, konstant går til den med forventning om den reagere uhænsigstmæssigt, er stresset, er bange / nervøs for den, frustreret over den eller lign. , så kan det være dig den reagerer på, også er det dig selv der skal arbejde med dig selv, førend du kan hjælpe hesten til forandring og ro ..

    En anden ting er, tænk tilbage til da det startede..
    Hvad udløste starten på adfærden - flyttede en ven, ændrede i rutiner, havde du måske ikke samme tid til den, var den en periode meget i fokus og pludselig mindre, flyttede den boks, ja, mulighederne er mange for at starte den adfærd, og fanger man ikke de små signaler fra start, eller måske tillægger det dårlig / uartigt adfærd, så kan det eskalerer rigtig rigtig hurtigt ..

    Det er faktisk en svær, hård og tidskrævende opgave at forstå og arbejde med at løse den slags problemer, og førend man selv går igang med det, så skal man overveje om man magter opgaven selv, eller om man evt ellers bede nogen om hjælp ..

    Jeg håber du finder den rette løsning for både dig og hesten, og at det bliver nemmere at være den i fremtiden ..


  • #17   5. apr 2019 dyrlægen kommer i næste uge og tjekker syn og hørelse mm. smiley

  • #18   5. apr 2019 Jeg har en som jeg også for sjov kalder autist. Den kan heller ikke håndtere indtryk, men bliver helt stiv, anspændt og uvillig til at bevæge sig. Jeg ved han har negative oplevelser med sig, men ikke noget jeg havde vurderet som alvorligt. Han kan godt have en hjerneskade/udviklingsskade. Sjovt nok er han jordens sødeste hest, og kan give de bedste rideture på hans gode dage, man skal bare ikke forvente noget, for der er også dage hvor han intet kan.

  • #19   7. apr 2019 Jeg har haft en pony med pigmentfejl i begge øjne.. Han havde ikke nedsat syn, men som dyrlægen sagde, var han han længere tid om at omstille, når han gik fra mørkt til lyst og omvendt.. Det betød feks. at han kunne blive usikker når vi gik ud af stalden, eller ind i et ridehus. simpelthen fordi han i en kort periode "mistede" synet, inden øjnene vænnede sig til belysningen.
    så snart vi fandt ud af det blev hverdagen meget nemmere, for nu vidste vi at han bare havde brug for mere tid og ekstra støtte, når lyset skiftede smiley


  • #20   9. apr 2019 update

    pony fejler ikke noget med øjne eller øre, vi vil prøve at tjekke for mavesår


Kommentér på:
Pony med Autisme

Annonce