{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.706 visninger | Oprettet:

Problemer med galoppen.. :-/ {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer.
Jeg har haft Rocky i ridning nu i knap 2 måneder da jeg ville have han blev stabil i alle gangarter og godt gående til rideprøven, og jeg skulle have modtet til at ride ham igen.
Desværre har han problemer med bagparten, han taber den i svingene. Så han glider ud. Det sker også i longen hvis han bliver presset, men ikke ellers.
Nogle der kan hjælpe med trænings tips?
Der er intet der er låst e.l. Det er værre på den ene volte. Han kan sagtens klare volterne Ca 40% af gangene.
Han skal hjem om to uger..

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med galoppen.. :-/
  • #1   19. maj 2019 Off topic smiley er der allerede gået halvanden måned, dahm tiden går stærkt smiley smiley
    Gør han det samme med hende der træner ham også ?


  • #2   19. maj 2019 Ja, jeg har ikke galoperet på ham siden efteråret..

    Mvh TT


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #3   19. maj 2019 Lyder som et typisk SI-problem

  • #4   19. maj 2019 Okay.. Vil det så ikke hjælpe at han får opbygget mere muskler i bagparten? smiley
    Jeg tænkte nemlig, at måske jeg skulle træne ham i galoppen lige ud, op ad bakker, også træne galoppen i starten på banen ved at ride kun galop i den ene kortside ad gangen, ned i trav og så på igen. Dette gjorde jeg på Tindur da han jo af naturens side havde problemer med galoppen, og det hjalp smiley

    Mvh TT


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #5   19. maj 2019 Jo, hvis han fx har tendens til at trække si-leddet skæv, er det ikke nok kun at rette. Han vil med tiden blive "bananformet" i muskulaturen, som så vil blive ved med at trække skævt. Så jo, en masse ligeudretning og muskelstyrkende træning, og evt opfølgende behandlinger indtil det bliver på plads, indtil muskulaturen ikke længere trækker ham skæv.

    Og så iøvrigt en rigtig god idé med stræk og massage efter hver træning. Så går det meget hurtigere med at "ombygge".


  • #6   19. maj 2019 Hvis hesten er 110% afklaret for skævheder/låsninger, selvom det kunne lyde MN horses nævner SI leddet da det kan være et symptom på dette og den er clearet, for ikke at have en fibersprængning og man ved at sadlen passer 110%, så ville jeg hvis det var min hest gøre følgende:
    Genoptræne hestens probrioreceptore så hjernen bliver bevidst om hvor den har sine forskellige kropsdele i forhold til hinanden og samtidig styrke balancen. Og i fare for udhængning, så ville jeg bruge en gammeldags champon, alm løs champon eller goguetøjle i løs tilstand, for at hjælpe som det nu er, et hjælpemiddel for en stund som hesten genvinder sin balance og slapper af under longering.
    Hvis han har problemer med galoppen i longering, så vil han heller ik kunne mestre galoppen under rytter påtrods af rytterens fine hjælpere og balance, det vil ende med at han vil spænde op uanset hvad, og så man ud i at han også skal masseres og løsgøres. Det er min erfaring. smiley

    https://dyredoktor-heidinielsen.dk/hestens-sanser/

    Her en nyttig lille artikel som jeg giver meget god mening hvis man læser det hele igennem smiley

    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/206-nar-hesten-ikke-vil-i-rigtig-galop

    Jeg skal have en kiropraktor til min på onsdag, jeg prøver faktisk en ny selvom den sidste gjorde et pænt stykke arbejde med at løsne min hests bagpart og brystben op. Men jeg føler at min hest bøvler med sin nakke og bækken stadig til, at jeg får en anden ud. Jeg håber ik på mirakler, for min hest kan være slidt pga alder og hun gået rigtig mange stævner. Men det er forsøget værd smiley


  • #7   19. maj 2019 igang med versade, travers, anspring og ned i trav med det samme, 8 taller så små som muligt.

    og en masse volter i versade og travers smiley


  • #9   19. maj 2019 Hvad med det gamle udtryk : at skynde sig langsomt? Og give hesten tid.

    Når jeg læser med i div tråde både her og på fb, er det gennemgående svar, på næsten alle problemer, at hesten skal behandles ud af det. - hvis hesten ikke kan holde til at blive “alders svarende uddannet” så må den behandles så den kan. Sådan firkantet sagt.

    Men læse man nogle af de gamles ridemesters metoder så forventer de bestemt ikke, de samme niveauer af en ung hest som man gør i dag.

    Jeg ved ikke nok, til at gå ind i den dybere debat om dette emne, om hvor hvor hurtigt man bør skole en hest op, men jeg tænker Hvorlang tid har Rocky egenligt været skolet seriøst, og kan man i så fald forvente at han pt har balancen og styrken til at holde galoppen rent.

    Jeg vil tage det helt roligt - give ham tid til at udvikle styrken og balancen, nyde udviklingen og ikke kun målet til en eller anden test.




  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   19. maj 2019 jeg tænker at man bør se på om trænerens kompetencer, hestens kondition og uddannelse ved start og træningsopholdets varighed stemmer overens med de forventninger man har til det forventede resultat.

    hvis træneren ikke har de bedste ridefærdigheder, og hesten måske ikke er den "nemmeste at danse med", jamen så vil det ønskede resultat pr. automatik tage væsentligt længere tid, end hvis man står med en meget kompetent træner, samt en hest der bare fanger fidusen første gang.

    jeg tænker også at to måneder måske lige er optimistisk nok, når man tager udgangspunkt i hvor hesten var i sin uddannelse, og hvor meget den er brugt op til at den skulle i træning - især hvis du havde forhåbninger om at få en godt gående hest som resultat.



  • #11   19. maj 2019
    Jeg tænker at hvis du havde forventet/andet/mere så skulle han have været sendt et andet sted hen. Han ville sagtens have kunne lære og galopere stabilt og sagtens have blevet gjort klar til at gå en rideprøve ( uden det ville være foregået med hovedet undet armen ), men så skulle han have været et andet sted - også havde det ikke være gjort, som jeg tænker du gerne vil have det skulle gøres.

    Men jeg tænker at når han ikke var længere ridemæssigt da du sendte ham afsted og du sendte ham hen hvor du gjorde ( intet ondt om det/stedet ), så tænker jeg det det er forventligt at han ikke er længere i sin uddannelse.


  • #12   19. maj 2019 Han havde både skridtet, travet og galoperet med rytter på før han blev sendt af sted. Der var ikke de store problemer i longen her hjemme (jo når det gik lidt hurtigt og han mistede balancen, men intet jeg syntes var noget som råbte varsko) Han er rigtig god i både skridt og trav, ingen problemer der. De siger at de aldrig har oplevet en hest tabe bagparten på den måde, og ved ikke rigtig hvordan de skal arbejde andet end at træne videre.. Jeg tænkte at træne som skrevet ovenfor da han kommer hjem.
    Jeg har igen kontaktet min behandler ift at høre hende ad ift hans SI led.
    De der oppe regnede med at han sagtens ville være klar til at gå rideprøven indtil de påbegyndte galoppen og problemerne opstod.. Så vi har afstemt forventningerne efter han var redet lidt, og de mente de magtede opgaven..
    Nu begynder jeg imidlertid at blive bekymret smiley

    Mvh TT


  • #13   19. maj 2019
    Jeg tænker også det kommer an på hvad du forventer til den rideprøve og hvordan du forventer han skal gå.

    Som nævnt, så ville han nok sagtens have kunne blive klar - hvis det havde været et andet sted/måde. To måneder for at få en hest klar er rigeligt - og det endda fra rå.
    I min verden tænker jeg måske han mangler noget støtte og at blive guidet, men det er jo så nok ikke foreneligt med den ridning du er fan af.

    På det korte klip der ligger af ham inde på youtube, hvor han løsspringer, ser hans galop ganske fin ud, han ligner ikke en totalt ubalanceret tumpe.

    Min egen kan godt finde på at tabe bagdelen i galop - men det gør hun kun, hvis hun ikke bliver støttet godt nok og ikke er godt nok "igennem" så og sige. Dvs. hvis tingene ikke spiller.


  • #14   19. maj 2019 Krikken - Jeg tror du måske har en ALT for forkert opfattelse af mig og min holdning til ridning og træning. smiley Jeg har en hest, der har potentiale, og meget gerne skulle komme så langt som muligt. Det gør man ikke ved at ride rundt for løse tøjler konstant.. Jeg rider Rocky med kontakt undtagen når han har behov for en pause, så får han lange tøjler så han kan søge frem og ned. Du glemmer at jeg er opdraget i den "gamle" skole, men ikke alt det gamle er godt, ej heller alt det "hippie" haloy.. Tindur havde jeg ingen forventninger til, så han kunne jeg tillade mig at tage alt så stille og roligt med.. Jeg tager også tingene i er roligt tempo med Rocky, men jeg stiller andre krav.. Ja måske valgte jeg det forkerte sted.. Men så må jeg se hvordan og om jeg kan få det løst før rideprøven.. Går han ikke den i år, så kommer han aldrig til at gå den, også får han ikke sit R smiley

    Mvh TT


  • #15   19. maj 2019 Det beklager jeg hvis jeg har Tindur smiley Men hvis du gerne vil have ham til at gå rideprøven, så som nævnt så vil jeg mene han sagtens kan komme til det.

    Så hvis du er frisk på det, så ville jeg da finde et andet sted eller få ham hjem også sparke røv med en underviser på siden i et lidt mere i intenst forløb. Eller betal en rytter for at komme og uddanne ham/ride ham hjemme.

    Rideprøve er trods alt bare tre gangarter og ikke noget videre kringlet.

    Hvis du ridemæssigt synes det her er ganske fint - så tænker jeg ikke det burde være noget problem at få ham igennem en sådan rideprøve. Det er godt nok en DSP, men princippet.
    https://www.youtube.com/watch?v=duZB8rYBJho


  • #16   19. maj 2019 Hvis målet var rideprøve, så tænker jeg måsek også at stedet du sendte ham hen ikke liiiige var det mest optimale - jeg havde nok sendt ham et sted hen til nogen med erfaring til at få en hest til rideprøve, championat mm.

  • #17   19. maj 2019 Krikken - Jeg er med på hvad du mener, men jeg stod også med en hest der havde haft en gjord krampe, og så vidste jeg, at hvis der skulle blive problemer (der var heldigvis ingenting) med ham, hvis det havde givet ham en alt for dårlig oplevelse, så ville de kunne tage hånd om ham på en god måde smiley De red ham de første gange uden sadel, og så kom sadel og den nye gjord på, også var der intet. smiley men det ved man jo ikke..
    Jeg har desværre rigtig mange udgifter pt. Så ved ikke om jeg har råd til at sende ham af sted igen.. Og jeg ved så ikke helt hvem det så skulle være ift at ride ham der ikke koster en formue, men samtidig er dygtig.. smiley

    Mvh TT


  • #18   19. maj 2019 Og ja til vores rideprøve, skal han gå en LC (som 4 års) til en given procent for at få sit R. Når han feks ikke 67% så får han det ikke.. smiley

    Mvh TT


  • #19   19. maj 2019
    Der findes rigtig mange steder der fint ville have kunne håndtere en hest med gjordkrampe - det er der dagligt folk der tilrider og rider ganske traditionelt der gør. Bare fordi det er traditionelt betyder det ikke at hesten får 10 kolde i røven også afsted.

    Den pris du har givet er også meget billig vil jeg sige - i forhold til sådan generelt pris smiley

    Men det kan være ligemeget nu hvis du ikke har råd til at sende ham afsted igen. Har du ikke så ville jeg som nævnt få noget undervisning, lidt mere intenst forløb også give den fuld gas. Hvis en hest ikke kan gå en LC stabilt efter den tid han er redet ( medregnet før ham kom afsted ), så er der noget der kikser i det man gør.


  • #20   19. maj 2019 Helt banalt så er nogle 4 års klar til rideprøve som 4 års, og andre ikke. Det er nærmest på dagen man må afgøre om man tror på hesten.

    Umiddelbart tænker jeg at ligefrem glide ud i hjørnerne over 50% af gangen han galoppere, det er noget skidt at “træne”, for ikke nok at vi ryttere ikke bryder os om det, så bryder hesten sig heller ikke om at miste jordforbindelse. Og så begynder en ond cirkel - alle parter stiver sig,og så kommer man slet ikke igennem hjørnet.

    Så ja det har aldrig skadet at få tjekket SI led, for ømheder, eller at sadlen passer.
    Jeg ville også kigge med “kritiske øjne” på mit valg af træner - hvor meget ungheste erfaring har de ? Hvor man ungheste har de fremvist med gode resultater til unghesteklasser ?
    Det er ikke alle trænere, som er gode unghesteryttere, selvom de er gode trænere af erfarne heste.

    Nu ved jeg ikke hvornår der er ungheste klasser for frederiksborgene - men jeg ville nok overveje kraftigt om jeg vil stille ham i år.
    Jeg regner med at du gerne vil stille ham for at lave en god rideprøve - og lige nu har du en hest, som har problemer i galoppen !
    Grunden hertil kan være banal fx vækst, eller urutineret træner, eller den kan være lidt mere problematisk fx SI led gener. Men i begge tilfælde er du lige pt ved at få trænet Rocky til at forbinde dressurridning med noget trælst smiley

    Jeg kan huske Caspian som havde en stor lidt flad galop - og hold da op man skulle have tungen lige i munden for at tage en volte. Mindste balancefejl og mangel på støtte, og det føltes absolut som “klare de pynten”, men selv da skred han aldrig ud med mig.
    Ham valgte jeg kun at galoppere i et 20x60 ridehus eller lige ud på stubmark/grusvej - og det tog lang tid før han havde styrken til at bære en volte og lave en okey hjørnepassage.

    Så jeg ville nok tage Rocky hjem hvis jeg var dig - og så glemme alt om rideprøve.
    Nyd at du har en dejlig hest, træne ham lige ud og i bakker for styrke. Og gør jer begge to trygge ved at ride sammen.
    Bliver han så klar til rideprøve hvis den fx er i juli eller august - super så “go for it”, og bliver han ikke så nyd ham hjemme.

    Mvh Charlotte


  • #22   20. maj 2019 Jeg må indrømme at jeg ville dælme hellere have en anden kiropraktor ud og gennemgå ham fra a-z hvis han før har døjet med låst/skævt led for at være 110% sikker, før jeg vil give mig i kast med evt at sende ham i træning et helt andet sted 1-2 mdr, hvis problemet aldrig har været der før nu. Et tjek vil give ro i sindet og evt en mere løsgjort hest som man måske selv kan træne videre med derhjemme, hvis det er der hovedproblemet ligger end at sende den i træning et andet sted som måske også ender ud i samme resultat og det ik gavner hesten hvis den er låst. Men det er nok også fordi jeg selv har postet rigtig mange penge ud af vinduet på min første hest end at tag fat på hovedproblemet som det første smiley Det havde sparet mig mange unødige penge hvis jeg havde fået diagnosen med det samme hvoraf hesten var ikke ridelig


    TS - du ved bedst som ejer om den er gal eller ej, følg din mavefornemmelse og kig på hvad hesten gør, for at vurdere er det sådan han plejer at gøre eller ej

    Jeg vedlægger to links som jeg synes er interesant, hvis adfærden skyldes problemer i bevægapparatet
    http://modernehestehold.dk/?p=3533

    http://modernehestehold.dk/?p=2918


  • #23   20. maj 2019 Miss Sofy - som skrevet har jeg efter at have set ham i går (første gang jeg så ham i galoppen med rytter der oppe) kontaktet min behandler igen.

    Det er ikke hele bagparten der glider, det er det ene bagben. Han kommer ikke til at gå rideprøven andre år end i år hvis han er klar da han skal kunne gå en LA fra 5 års og opefter.. Og det kommer jeg i hvert fald ikke til at få ham trænet til. Så derfor var det vigtigt for mig at han fik den her i år.. Men nu må vi se.. Jeg ved i hvert fald hvordan jeg skal træne ham når han kommer hjem, også må jeg se om jeg kan få råd til at den lokale berider rider ham 2-3 gange ugentligt.. Hun var min første tanke dengang indtil han fik gjordkrampe, og da ville hun ikke tage ham heller på grund af hans eksplosive reaktion.. Også må jeg se til August om han er klar.. smiley

    Mvh TT


  • #24   20. maj 2019 Worst case.

    Hvis han ikke får det R, hvilke konsekvenser har det?

    Handelsprisen falder - and so what, han skal jo ikke sælges.
    Er han en dårligere dressur hest om 3 år? Næ.

    Osv.
    Det R ser helt sikkert pænt ud i passet - men du og jeg ved begge, at det er selve hesten der giver dig glæden!
    Ikke papirarbejde!
    - Det var lige lidt kommentarer herfra, i forhold til hvad jeg kender dig godt nok til at vide, om vigtighed!

    (Og så har jeg ikke forstand nok til at kommentere på træning.)


  • #25   20. maj 2019 En så ung hest, skal ikke ride et hjørne. Han skal rides i en blød bue.

    Ellers vil jeg bare galopper ligeud og helst i naturen.

    Hvis man flere gange oplever at hesten ikke kan holde balancen i galop, er man nød til at tænke på hvad det er man forlanger af hesten, og ændre på sin træning for at støtte hesten, så den også oplever ridning som noget positivt.

    Det kan være et generelt balance problem, og så er det endnu vigtigere, at får ham styrket via træning.
    Måske bare bede om 3-5 galopspring og så overgang til trav. Så man går ud af galoppen INDEN at den ”falder fra hinanden”, så der er kvalitet i det man laver.

    Hvad betyder R for en vallak?


  • #26   20. maj 2019 jeg har ikke selv den store dressurerfaring, men har redet undervisning på islænder på ung hest for nylig, hvor temaet hovedsagelig var centreret ridning, og de unge heste, som skulle lære at gå volte, her var det vigtigt at holde balancen selv, finde sin svage side, og sidde tungt på denne side også og ikke mindst så var det vigtigt at aktivere udvendigt bagerste ben i volterne, hvor vi skulle lægge benet lidt til bage og drive, hesten skulle gå svagt rundet til indvendig.
    Jeg ville prøve at tage den prøve uanset, der er jo ikke noget at tabe ved at gøre det


  • #27   20. maj 2019 Jeg er helt enig med de, der siger "rid ligeud"! - og selvfølgelig få rettet hans bananform af en kiropraktor først.

    Jeg har redet en del ungheste igennem tiden. Dog aldrig nogen, der har skulle være klar til en bestemt deadline.

    Men det der har virket allerbedst er ligeudretning - ud over en stubmark.

    Hesten bruger kanterne i ridehuset/banen som en tryghed og det kan meget nemt blive en sovepude for rytteren, så man glemmer at være 100% opmærksom på sig selv og får ordentligt fat omkring den udvendige skulder.

    Efterhånden som han kan galopere ligeud, skal han sætte sig mere og mere. Der har jeg sommetider redet med hænderne hævet og er blevet godt tilbage i sædet. Det ser tosset ud, men det virker. Og det gør ikke ondt på hesten, fordi du ikke har nogen styrke i dine hænder dér.
    Men på den måde guider du fysisk hesten til at få en mere skrå linje fra sin forpart og ned til sin bagpart, så den skal træde ind under sig selv og bruge og styrke sine muskler.

    Først derefter kan du forlange korrekt holdning og bøjning i form af vokter, hjørner osv., for da har den sin styrke til ikke at smide bagbenene ud, men at blive inde under sig selv.


  • #28   20. maj 2019 Rigtig mange tak alle sammen smiley I er inde på alle de ting jeg selv ville have gjort. Så det gør jeg når han kommer hjem smiley I forhold til R, så giver det jo lidt ekstra HVIS jeg en dag blev nødt til at sælge ham.. Og jeg går altid med livrem og sæle.. Så derfor er det godt at have. smiley

    Mvh TT


  • #29   20. maj 2019 Nu er mange kommet med gode idéer til hvordan man kunne have gjort inden, og hvordan du kan arbejde fremadrettet.

    Jeg har et lille indspark mht. R'et. Indenfor DV kan du få et R på baggrund af rideresultater. F.eks. hvis hesten bliver B-hest eller opnår 7,5 til DRF championatet som 4 års, måske er det værd at undersøge om der også er noget lignende indenfor frederiksborg avlen? Så du ikke behøver at bekymre dig om rideprøve lige her og nu, men måske kan få det R på et andet tidspunkt?


  • #30   20. maj 2019 Det er der ikke! Jeg er meget aktiv inden for foreningen og holder mig opdateret på vores regler for diverse smiley

    Mvh TT


  • #31   20. maj 2019 Jeg synes at R’et er noget sjovt noget - for reelt siger det ikke særlig meget ifht kvaliteter ved hesten, om den kan gå en 20 M volte som 4 års smiley

    Som et “avlsredskab” kan jeg se man måske kan bruge det ifht at sortere “det værste fra” - men nok mere til at sortere i en avl, som bliver opdelt i ungheste som er “avlet klar til 4 års prøver”, og dem som avles mod de højere uddannelser og/eller man ikke gider vente på bliver klar smiley

    En stortgående ranglet unghest har bare alle odds imod sig, hvis den skal gå en hæderlig rideprøve med en amatør på ryggen smiley

    Og så elsker jeg jo den gamle historie om Digby og Mistral højris - begge heste gik elendige rideprøver på hver deres måde. En var knald i kahytten og “uridelig”, den anden var ridelig, men middel gående. Begge blev OL-heste med succes - med den rette rytter på ryggen, og deraf den rette uddannelse.

    Så et R i sig selv siger ikke særlig meget - og alligevel kan jeg godt forstå at det er et “sjovt mål” at gå efter smiley Især når man i en hest som Rocky , som rent faktisk er en god hest smiley

    Jeg lover at jeg nok også skal gå og kaste lange blikke efter Rideprøven for oldenborg, når Freiherr når den alder....men en ting er sikkert, han skal ikke gå en dårlig rideprøve, fordi han var dårlig forberedt i forvejen. Han skal gå rideprøve hvis han er en stjerne af en 4 års, og ellers ikke smiley

    Mvh Charlotte


  • #32   20. maj 2019 Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig søde Karita. Sig til hvis jeg skal tage med til Ørbæk eller når du får ham hjem.

  • #33   24. maj 2019 Jeg ville være bekymret... Og ville få den undersøgt af en kompetent dyrlæge.

Kommentér på:
Problemer med galoppen.. :-/

Annonce