{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Holder ALT for meget i vestre tøjle {{forumTopicSubject}}

Hej,

jeg har det store problem, at hver gang jeg sætter mig op på en hest/pony, så holder jeg alt for meget i venstre tøjle. Jeg er selv opmærksom på det under min ridning, men det er super svært at rette op på. Det er så stort et problem, at det kan være svært for mig til tider, at dreje hesten rundt på højre volte. Derfor søger jeg nogle gode råd eller andet, som kan hjælpe mig rette op på mit problem!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holder ALT for meget i vestre tøjle
  • #1   16. jun 2019 Hvad med at sætte nogle stykker af tape på tøjlerne, med samme afstand/på samme sted på hver side af tøjlen, så du kan se hvor du skal holde for, at holde lige meget på hver tøjle? (:

  • #2   16. jun 2019 Hej Sara, jeg rider pt med tøjler med knopper på, men problemet opstår når jeg skal dreje mod venstre. Når jeg drejer mod venstre, så har jeg det med at slippe højre tøjle, og derfor bliver volten ofte meget lille, eller også bliver hesten forvirret, og drejer knap nok. Jeg har lige fået en ny hest, som stadig mangler rigtig meget balance, og når jeg drejer ham, så opstår problemet nemlig. Han mangler som sagt både muskler og balance, og derfor bliver han så let forvirret. Jeg drejer selvfølelig for benene, men han skal lige vende sig til, at jeg sagtens kan lægge benene til uden han skal sætte tempoet op.

  • #3   16. jun 2019 Jeg ville prøve at ændre tankegangen lidt når jeg red, hvis jeg var dig.
    I stedet for at du er ude at ride, så er du ude at cykle. Hvis du vil dreje din cykel, men du bliver ved med at holde fast i den ene side af styret, så sker der to scenarier: Enten sker der ikke en skid, eller også vælter du. Lige så snart du giver efter på den ene side, så følger styret med rundt, og du får muligheden for at dreje.

    Tænk nu dine tøjler som cykelstyret. Det betyder at tager du i den ene tøjle, så bliver du nød til at gå med i den anden tøjle - ellers "vælter du". Benene skal også være aktive og støtte hesten, på samme måde som du tramper i pedalerne på cyklen, for at "hjælpe" cyklen med at holde fremdriften.


  • #4   16. jun 2019 Hmm.. Udover at gøre som JustAdreamer foreslår - hvilket lyder som et rigtigt godt råd -, hvad så med at tvinge din arm fysisk til at blive på plads ved, at holde fast i noget? fx et "tantehåndtag" på sadlen, et stykke af manen eller andet? Måske have en pisk mellem hænderne?

  • #5   16. jun 2019 Jeg har selv en "hård" venstre hånd, men det hjalp en del da jeg fik en underviser der virkelig fangede problemet og kom med gode løsninger.

    Prøv enten med en halsrem eller en rem foran i sadlen (Dufour-stroppen, tantestrop) Hav så en finger i den så dine hænder kommer mere i ro, bliver nede ved sadlen og så du får mere jævn kontakt på begge sider og ikke overtrækker eller helt slipper en af siderne.



  • #7   16. jun 2019 Tusinde tak for alle svarende, det med cykelstyret lyder super fint, det må jeg prøve i morgen. Jeg vil også tage et kig på Peter Amrys youtube, og se om jeg finder noget der smiley

  • #8   16. jun 2019 Hvorfor gør du det?

    En ting er hestens balance.
    Hvad med din egen?


    Jeg har gjort lignende, pga jeg grundlæggende ikke havde så god balance, som jeg selv troede på.


  • #9   16. jun 2019 Jeg har lidt det samme med at låse i venstre hånd, når den er indvendig. Højre volte er altså favoritten.
    Det har været en dårlig vane i mange, mange år. Tror bare, vi er svagere på den ene volte.
    Opmærksomhed er første step. Jeg giver rigtig meget efter på venstre tøjle, når den er indvendig, for ligesom konstant at have fokus på det, for så bliver jeg ligesom tvunget til at have mere fat i højre.
    I øvrigt har det hjulpet meget, at være til kiropraktor og samtidig skifte til sisal-tøjler. For de der forbandede knopper sidder aldrig, hvor man skal bruge dem.


  • #10   17. jun 2019 Du kan med god vilje sammenligne ridning med linedans. Begge dele kræver nemlig ret stor kontrol over balancen, det gælder både hesten og rytteren.

    Så når du sidder med meget vægt på den ene tøjle, kan det sammenlignes med, at du skal lære at gå på en line, med 10 liter vand i den ene hånd, og ikke i den anden. Jeg vil ikke sige, det ikke kan lade sig gøre, men det bliver betydelig mere besværligt, end at lære det med en krop i ligevægt.

    Det samme når du rider din hest, når du har så meget fat i den ene tøjle, så bringer du din hest balance mere ud af ligevægt end den er i forvejen, ligesom du selv skal holde kontra i din krop, for at holde så meget fast, at din egen balance også bliver udfordret. Med andre ord, det hele blive lidt op ad bakke, som du også selv har konstateret.

    Det andet problem ved at befinde sig ude af balance, skal både din og hestens krop kompensere for den manglende balance, ved at bruge sig skævt. – det kan hvis du er uheldig føre til skader både hos dig og hesten.

    Da både heste og ryttere nu en gang starter ud med en dårlig balance, indtil denne er trænet op, er mit råd er at slippe tøjlerne helt, og ride rundt med en halvløs tøjle, indtil jeres balance er blevet bedre, for ikke at gøre det sværere for jer begge, end det er i forvejen.

    En øvelse jeg ofte starter med på en ”ubalanceret hest” er at ride rundt på en cirkelvolte, også skiftevis bøje hestens hals ind i volten og ud af volten, mens den holde sporet rundt. Derved øver du hestens evne til at flytte balancepunktet, i starten vil hesten ofte finde denne øvelse svær, men i takt med at balancen bliver bedre, så vil øvelsen blive lettere. Senere vil et skift mellem versader og kontra-versader både må lige og buet spor, også udfordre balancen og derved øge den i takt med træningen.

    Noget du kan gøre, for at øve din balance, er at købe et balancebræt, (sådan en rund træplade med en halvkugle under), den placere du på sofaborderet, og sætter dig der på, og løfter fødderne, også øver dig i at sidde helt i balance.


  • #11   17. jun 2019 Det er virkeligt at tage sig selv i nakken bare 1 uge - så kan du allerede se forskel smiley

    Jeg ville måske endda gøre det drastiske at lave venstre tøjle 10 cm længere end almindeligt, og så sætte noget tape på dér... og så stædigt insisterer på at holde den længere hele vejen igennem... så rider du uden venstre tøjle 1 uge, og så kan du tage lidt ved den igen smiley For mig har det tit virket at være lidt "ekstrem" og så gå helt modsat - rider du kun på venstre, så rid 1 uge uden nærmest at tage fat i venstre. Sidder du og læner dig for langt tilbage, så læn dig godt frem 1 uge, og så kan du derefter slappe lidt af igen, og så virker det allerede meget mere normalt at sidde lige.

    Tit handler det bare om at have en fokus-uge, og så KUN arbejde på det éne problem... så må man kæde det sammen med alle ens andre issues bagefter. Så må hesten gå lidt på forparten eller hvad ved jeg den uge smiley


  • #12   17. jun 2019 Prøv kun at holde i den udvendige, og så lad den indvendige hænge i en lille bue (så du ikke har kontakt til bidet i den side) det hjalp mig rigtig meget, og det lære også hesten at være på den udvendige tøjle.

  • #13   17. jun 2019 Slip tøjlen?

  • #14   17. jun 2019 1. Få en dygtig underviser der kan hjælpe dig, det er den bedste løsning!
    2. Find ud af HVORFOR du har så meget fat i venstre
    3. Rid med helt løs tøjle
    4. Lav balance øvelser for både dig og hest, start i skridt, når det spiller, så arbejd videre i trav og så til sidst galop, det er nogle gode balance øvelser der er beskrevet oven for.
    5. Lad være med at have travlt, det kommer der ikke noget godt ud af smiley

    Og husk, når du laver en cirkelvolte, så skal hesten selvfølgelig være stillet, men husk din udvendige tøjle så du får hesten ind under dig i stedet for at den smutter gennem skulderen.
    God arbejdslyst!


Kommentér på:
Holder ALT for meget i vestre tøjle

Annonce