{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.056 visninger | Oprettet:

Muskelfattig bagpart {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Santos og jeg har virklig sat træningen ind for "sommer kroppen" til ham (vi når den først til vinter smiley )
Der er nu blevet trænet godt med muskler på ryggen og skuldre parti, men du syntes jeg ligesom vi mangler bagparten, der ikke rigtig vil følge med.
Min ummelbare tanke er at en masse halve parader kunne være godt til at få ham til at sætte sig mere bagtil, men jeg er i tvivl om hvilke andre øvelser der kunne være gode til at hjælpe ham med at få sig sat bagtil og samtidig få trænet sin popo lidt mere muskuløs.

Vi springer en gang i ugen og så for han også massage hver 14. dag ca. blot for at give musklerne de mest optimale forhold for at blive bygget rigtigt op denne gang.

Så hvad bruger du af øvelser til din hest for at få styrket bagparten ? og er der nogen fede øvelser for at hjælpe ham til at få sig sat mere bag til ? smiley


Kommentarer på:  Muskelfattig bagpart
  • #1   5. aug 2019 versade, traversade, overgange, bakke er alle med til at styrke kroppen og bagparten hvis gjort rigtigt. smiley


  • #2   5. aug 2019 Rid frem, rid ligeud, rid "op ad bakke"

    Hvis du spørger mig, så er halvparader selvfølgelig super godt, men en muskelfattig hest har slet ikke styrken til at få røven med sig, og så bliver det en fuldendt ond cirkel.

    Udnyt stubmarkerne. Op med hovedet på ham og rid mere spring betonet med et godt grundtempo. Generelt galoparbejde, hvor han naturligt bruger mere afsæt i bagparten. Bomarbejde. Gymnastikspring.


  • #3   5. aug 2019 Ridning i naturen er sindsyg god motion. Galopere op ad bakke, trave ned ad bakke. Trave op ad bakke. Ride off road i skovbunden, det er ren propriotræning. Løsspringning er også godt og lidt arbejde med okser eller bomtræning. Skridte ned ad bakker og der skal han bruge bagparten ind under sig ( man kan mærke tydeligt om vægten kommer bagpå og ridningen ned ad bakke, styres af bagbenene) alle heste vil gerne tumle ned ad Bakken på forparten og de styre alt med forparten, så snubler de - ja så kan det gå galt fordi alt vægten er på forparten. Hvor meget galop arbejde laver i?

  • #4   5. aug 2019 C. Mortensen
    det med at få hovedet op kommer til at tage lang tid da han har tendens til at smide ryggen da det er det nemmeste for ham frem for at sætte sig bag til, så vil jeg hellere han går lidt for dyb og så har ryggen med smiley Men der er fokus på at komme mere op med hovedet smiley

    *Miss Soffy-nu med islænder*
    Jeg vil ligge nogle flere ture ind i træningen, var har et lækkert terræn der har masser af bakker.

    nogen dage er der mere galop en andre, som gennemsnit bliver der lavet halvt så meget galop arbejde som der bliver lavet trav arbejde, skulle jeg måske ligge mere af det ind? så det måske bliver samme mængde af trav og galop ? smiley


  • #5   5. aug 2019 Nu har jeg selv en hest med tendensen at gå ud i hånden, presse halsen ned og lægge vægt foran, når man laver en halv parade. Den tendens har han haft lige fra første rytterdag af smiley

    Derfor har vi altid lavet meget styrketræning, og her har det være et tempo, der var lidt under normal, og hvor han så har skulle lære at bære sig... at sætte sig frem for at gå ud i hånden. Det er laaaangsomt arbejde, men det kommer mere og mere.

    Jeg ved ikke, hvad jeg vil anbefale dig, da det jo også afhænger meget af, hvor du er ridemæssigt, og hvor hesten er. En god underviser er alfa og omega smiley

    For sjov kan du få et billede af min plette... han gik desværre ca. 1 helt år med diverse uheldige skader efter hinanden (spark, seneskade, sadelproblemer m.m.), hvor han til sidst ikke så ret pæn ud, selvom han ellers altid har haft nemt til at bygge muller smiley Han ser lidt tynd ud, men var også på en del medicin, boksro m.v. - han var fulgt tæt af både dyrlæge og fys, så bare rolig, plettemand har ikke lidt noget nød på det punkt smiley Der har lige været noget med lyset og vinklen smiley


    profilbillede
  • #6   5. aug 2019 Efter... nok hvad der svarer til et år med ridning m.v. så han sådan ud smiley Og vi hverken springer eller rider marker... det er bare helt almindelig dressurarbejde smiley Det synes jeg, virker bedst... men er nok forskelligt hvad man er til smiley

    Held og lykke.


    profilbillede
  • #7   5. aug 2019 Hov gud nej, på nederste billede havde den været igang 6 mdr. Det er mig, der husker skævt smiley

    Så det er da bare igang med at træne, så kommer det helt af sig selv... på med en god underviser, så er I godt kørende smiley Held og lykke.


  • #8   5. aug 2019 Anna

    Tusind tak for dine inputs og historie og sikke en fin forvandlig i har lavet.
    Santos rides gennemsnitligt 5 dage i ugen, og der er skam kommet super flotte muskler forpart og ryggen, men syntes ikke rigtig bagparten følger efter, men jeg vil helt klart give det et skud at sætte tempoet mere ned i tempo vekslinger og bede om bæring, at det tager langt tid er fint, bare det er holdbart på lang sigt og ikke slider ham op, så hellere det tager et år at bygge korrekte muskler op end at vi skynder os videre til det næste smiley


  • #9   5. aug 2019 Det vigtigste er bare fremdrift. For de kan sagtens Tulle afsted med hovedet sænket og ryggen rund, men stadig tage 30 cm skridt med bagbenene, og så er du lige vidt.

  • #10   6. aug 2019 Jeg har selv haft rigtig meget fokus på at styrke min hoppes bagpart, særligt den ene side har været/er svag ifht den anden. Det jeg gør for at træne det er:

    - Masser af temposkift og overgange både under ridning, og i longe
    - Longering på fold/i naturen, hvor der er bakket - særligt overgange OP af bakke. Det er hårdt arbejde for hesten, men SÅ effektivt og hun synes heldigvis også det er sjovt.
    - Løsspring/bommearbejde
    - En god mængde galop, ligeud på tur

    En blanding af dette, fast et par gange om ugen, har jeg gode erfaringer med smiley


  • #11   6. aug 2019 TS - ja jeg ville putte mere galop arbejde ind i hesten, både fra jorden og fra ryggen. Rid varieret i alle gangarter, temposkift og overgange når balance og styrke begynder at komme. Udnyt alle tre gangarter på tur også. Naturen er en pragtfuld træningsbane at benytte. Bare det at skridte i ren skovbund, hvor der er masser af kvas og grene, gør at hesten koncentrere for vildt over hvor den sætter fusserne og hvor højt den skal løfte benene for at løse opgaven. Det hårdt for hesten at ride i skovbund så jeg veksler meget i naturen med stier, grusveje, bakker og skovbund. Schenkelvigning og traversade laver jeg også ude i skoven på stier. Udover jeg bruger ridebanen derhjemme smiley

  • #12   8. aug 2019 Jeg ville i hvert fald passe meget på ikke at lave det klassiske - at ride for hurtigt. Jeg ser det i hvert fald enormt meget. Folk komme til at tænke fremdrift = fart eller for højt tempo, og så er det lige netop, du får en hest, der stikker bagbenene bagud, ryggen ned og forbenene op, og dermed ikke får sat sig på rumpen og trænet musklerne i bagparten smiley Det gælder om at kunne aktivere sin hest og bede om bæring, OGSÅ når man rider i et lavere tempo - dvs. bare at tulle rundt i undertempo med en hest bag lod gavner intet. Det er hammersvært, men det er bare god styrketræning, når hesten er til det smiley

    Holdbarheden er vigtig. Vi tænker ikke på andet end holdbarhed smiley Og man skal huske, at en hest i forkert bæring jo også slider smiley For mig er undervisning det vigtigste ift. muskler og holdbarhed, for det er dog de færreste amatørryttere, der er så dygtige, at vi kan uddanne selv uden en dygtig berider. Ja jeg kan i hvert fald ikke! smiley Så her er berider med minimum en gang om ugen smiley


Kommentér på:
Muskelfattig bagpart

Annonce