{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
905 visninger | Oprettet:

Starte på galop med en uerfaren hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg er jo så monster heldig at have part på den skønneste hest smiley . Han er super følsom, SUPER lærenem og overskrider mig på alle måder i kapacitet. Jeg lærer så meget fra ham, bare ved at trække en lille tur smiley
Vi begge lærer dog hurtigt, og kan efterhånden mønstre noget ganske udemærket ridning, hvilket har fået mig til at tænke lidt i det næste skridt - galop. Jeg har holdt mig fra det, da han har haft en tendens til at spænde op og løbe med mig. Desværre en bivirkning af min mangel på erfaring på heste med stor gang, der ledte til at jeg spændte osv.
Vi er næsten ovre det nu, og jeg er begyndt at overveje galoppen... Men hvordan mon jeg skal gå til det? smiley

Jeg har overvejet om jeg skal øve galop med ham fra jorden først, før jeg sætter mig op, eller om jeg bare skal tage chancen og give ham et galop signal når jeg sidder i en pæn trav?
Han kan alle gangarter, og har været redet i galop før. Dog har han stået stille et par måneder før jeg begyndte at ride ham. Sammenlagt har han dog ikke været redet meget mere end en 3-måneders tid, så han er ikke en super erfaren herre.
Jeg er ikke bange for galoppen, men ville ærge mig til døde hvis jeg giver ham en dum oplevelse med galoppen første gang. Rider dagligt galop op og ned af stub markerne på min egen pony - men det kan ikke helt sammenlignes med min parts lange ben og lækre gangarter smiley

Før jeg gør noget skal jeg ihvertfald have fat i ejeren og høre hvordan hans galop signal virker, men det kunne være i havde nogen gode råd smiley


Kommentarer på:  Starte på galop med en uerfaren hest?
  • #1   6. aug 2019 Jeg ville nok øve det for jorden også for at se hvor god balancen er og lære ham et stemme signal også. For de unge heste skal der være plads til en galop hvis det skal være indhegnet vil en springbane være ideel hvor der er mere plads. Jeg har med ungheste taget dem med på tur og galoperet der da det bare går ligeud og ingen skarpe sving. Nogen gange har jeg haft en erfaren hest med og nogen gange ikke. alt efter hestens temperament. Det måske lidt grænseoverskridende og har også haft succes med at galoppere i roundpen da jeg havde trænet hesten meget i den og den havde styrke og balance nok til at gøre det der. Så jeg ville teste den i longe først, løber den meget i galop der vil jeg nok bruge tid på at træne det der først smiley

  • #2   6. aug 2019 Jeg ville prøve fra ryggen. Det er selvfølgeligt ikke dårligt at træne galoppen fra jorden, men balancen er bare helt anderledes med rytter, og det træner man jo ikke ved at øve galop fra jorden - og det er jo en naturlig gangart som hesten selv bruger på folden, det er ikke sådan at den aldrig har galopperet før.
    Hvis du rider ham ud, kan det være en fin idé at prøve der først, så du ved hvordan han er at side på. Ligeud og aller helst op ad bakke - det er naturligt at lave galopbevægelsen op ad bakke, og det er også naturligt at stoppe oppe på toppen igen. Men på bane burde også sagtens kunne lade sig gøre.
    Sørg for at lade ham komme lidt frem når det er, så han ved han har gjort det rigtigt! Hvis de unge kommer igang hurtigt, og man så tænker "åh nej" og stopper dem igen med det samme, kan de hurtigt blive lidt demotiverede når de gør det rigtigt og så får at vide at det ikke var det alligevel. Og lad ham også gå i det tempo han har brug for, i hvert fald i starten. Held og lykke smiley


  • #3   6. aug 2019 Jeg ville nok lige finde en stemmekommando for galop fra jorden af, og så koble stemme til signal fra ryggen efterfølgende. Hvis han kun er redet i 3 måneder før sin pause, så er han formentlig ikke super rutineret, og har installeret galopanspring til UG endnu. Desuden er signalet til galopanspring ofte meget personligt for hver rytter, så det kan kræve lidt af de unge heste at vænne sig til forskellige ryttere.

    Gerne galoppere lige ud på tur, hvor det er “ligegyldigt” om han vælger at spring an i højre eller venstre - gerne med en erfaren hest ved siden.

    Ellers find en stor springbane eller 20 x 60 m ridehus, hvor du kan springe ham an i galop ud af hjørnet på kortsiden, og så ride galop langs langsiden og evt kortsiden, hvis han kan magte det.

    Min erfaring er, at hvis du “roser himlen blå”, så gør det ikke noget at du kun galoppere lidt - og hellere lidt og godt, end at risikerer at hesten fx får fornemmelsen af at den skrider i hjørnet, eller bliver “hevet i” pga dårlig balance.
    Desuden er det altid de første 2-3 galopspring som er de bedste, så selv på en uddannet hest er det bedst med korte intervaller, og så hellere lede efter den god kvalitet fremfor “tyve gange rundt på banen”.

    En ting som måske kan hjælpe dig er en tanterem på sadlen, som du kan holde i, i stedet for at du holder og balancerer dig selv i tøjlen. Tanterem kan købes for ca 65 kr i fx hooks, men kan også laves med en gammel næserem, hvis man har sådan en.

    En god ting er især på bane, at have din underviser ind over - jeg synes personligt altid at hesten galoppere som “død og h...”, men det gør den reelt ikke, og for meget undertempo gør ikke noget godt for balancen - men ej heller at jagte den frem. Her kan en fra jorden af bedre se og hjælpe.

    Nu ligner din partshest en knapper - og de er oftest designet til bæring, hvilket ofte giver fordele i galoppen. De kan simpelthen bedre bære og balancerer end de langlemmede spinkle dv’er, som så oftest kan trave himlen blå smiley
    Så er du heldig har han en skøn galop fra naturens side - og så er det jo bare om at nyde det.

    Mvh Charlotte


  • #4   7. aug 2019 Han er nemlig knapper. En skøøøn skøn hest, som tilbyder mild samling helt naturligt når tingene klapper. (og lette at skrive digte til åbenbart smiley )

    Han er hingst, og med hans uerfarenhed er vi endnu ikke nået længere end ridning på bane og i ridehus. Når jeg kender ham bedre, og han kender mine signaler, tager jeg nok et smut ud i naturen. Men indtil da holder jeg min inden for "kendte" rammer, så tur er desværre ikke en mulighed.
    Ridehuset og banen er ikke monster store, så det kan være jeg skal prøve galoppen fra jorden først for at se hans balance, men siden han har været i ridning før, og gået kåring, burde der reelt set ikke være noget problem der. Det handler nok nærmere om jeg er god nok til at støtte ham.

    God ide med underviseren - det er bare ikke min egen underviser der underviser mig når jeg rider ham. Men det kan være jeg skulle vente til næste gang hun kommer forbi, så kan hun også bedømme om hun mener vi er klar. Hun har undervist ejer på ham før, så hun kender ham smiley


    profilbillede
  • #5   7. aug 2019 Med min tidligere lånehest lærte jeg hende en kommando fra jorden først (vi trænede meget fra jorden). Min første galop på hende var til undervisning, hvor min underviser gav kommandoen fra jorden mens jeg bare sad. Desværre røg sadlen frem på skulderen af hende som resulterede i at hun stoppede og jeg fløj flot ud over halsen på hende smiley smiley heldigvis kom jeg ikke til skade og vi prøvede da bare igen hvor det gik fint. Kort efter flyttede jeg hende til et sted kun med skov, så der fortsatte galoptræningen bare der i numsen på en anden hest. Hun blev ret skarp til det til sidst, også når vi red alene.

    Jeg forestiller mig at gentage metoden (uden afsidning) på min nye unghest når han når dertil smiley


  • #6   10. aug 2019 Kan fortælle at vi øvede galop for et par dage siden - i longe. Og nøj hvor var jeg glad for at jeg ikke sad på ham smiley ! Han fik lavet de vildeste rejehop, men efter lidt vejledning faldt han til ro, og lavede nogen ganske fine galopanspring. Jeg tror det skal øves lidt mere før vi prøver det fra ryggen, men han responderer fantastisk på sit signal, så det er dejligt smiley

  • #7   9. sep 2019 Kan lige give en opdatering på den lille hest smiley

    Vi startede for godt to uger siden med galop for alvor - jeg havde en underviser til at korrigere mit signal en andelse i longe, og siden da har vi trænet galop hver gang jeg har været forbi.
    Er du vimmer han tager store skridt - heldigvis sidder man skønt på ham, så har endnu ikke været ved at miste balancen smiley

    Han løber stadig noget i galopanspring og galoppen, men jeg øver på at korte ham ind før anspringet, og sørge for at han ved at galop signalet ikke betyder "LØB!!!" men "galop" - og det bliver gradvist bedre smiley
    Tror lige nu det bare handler om at lave en masse anspring, og få galoperet noget mere, så han kan genfinde sin balance.
    Det virker til at der kommer til at komme en underviser fast den næste månedstid, så jeg krydser fingre for at vi kan få noget undervisning i hvad jeg skal arbejde med i galoppen. Han er ved at være super fornuftig i både skridt og trav, så det kribler helt i mig efter at komme igang med en masse ting smiley
    Slår dog koldt vand i blodet, han lærer super hurtigt, men vil også gerne have at tingene sidder på rygraden. Glæder mig altid til at komme ned og se hvad han har at tilbyde på dagen smiley


Kommentér på:
Starte på galop med en uerfaren hest?

Annonce