{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
864 visninger | Oprettet:

Jeres Guldkorn {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
Jeg syntes at det kunne være rigtig interesant at hører hvordan hinanden rider, og hvad vi være i sær ligger fokus på, og vægter højest.

Hvad er vigtigst når i rider?
Hvad gør i som bare passer til jer træning?
Hvorfor fungere den/de øvelser lige for jer, og hvordan udfører i dem?
Hvad disciplin rider i?

Jeg har selv redet lidt af være på min pony. Spring, dressur, military, jagt og distance. Jeg vægter tempo, holdning og tøjlekontakt samt at kunne mærke hesten i hånden og med schenklerne rigtig højt. Min y-Øvelse er nok gymnastikspring og øvelser med cavaletis og bomme, da det styrker min pony, og hjælper hende med at blive mere kvik på jøderne.

Luna


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres Guldkorn
  • #1   8. aug 2019 Jeg rider nok dressur. Men jeg synes selv at det er meget opportunistisk - for eksempel; hvis jeg giver et signal og hesten gør "noget" jeg finder praktisk enten nu eller i fremtiden (for eksempel begyndte min vallak at sætte af med bagbenene i et hop når jeg bad ham om at samle sig i et stejl), roser jeg selvom det måske ikke helt var det jeg bad om smiley Jeg har endnu ikke oplevet at det signalforvirrer hesten, eller overskriver den adfærd jeg ønskede, for chancen for at det signal i det mindset hesten var i da den tilbød noget andet, matcher igen på samme måde, er meget lille. Men jeg oplever, både fra ryggen og fra jorden, at det gør hesten MEGET mere motiveret til at prøve selv. Og jeg ønsker en selvstændig hest når jeg rider, en jeg ikke skal styre rundt på banen men kan finde ud af at gå selv. Min mors hest, til sammenligning, er ved at rende ind i hjørnet hvis man ikke styrer den igennem, og falder sammen (i mine øjne, vi er jo alle forskellige) når man slipper tøjlen. Ikke at man ikke skal ride hesten og koncentrere sig, men jeg vil alligevel gerne have at mine er det mere .. bevidste.
    Og så ønsker jeg egentlig bare en super let kontakt. Jeg bruger ikke tøjlen til at forme hesten i fht. om den går "til biddet" eller ej da jeg synes det går imod ønsket om den lette kontakt (da man til tider skal bruge kræfter på at holde den, hvis det er den metode man bruger = hård kontakt), men derimod til at forme hesten lateralt. Det er for mig meget vigtigt med mine. Formen skal komme fra brug af kroppen.
    Men det kommer sig også af at jeg træner rigtig meget frihedsdressur, og der skal hesten (imo) gerne kunne bære sig selv uden hjælp fra rytter smiley I hvertfald hvis man fokuserer på på faktisk dressur fra jorden, uden udstyr, og ikke bare fancy tricks. Det går jeg rigtig meget op i, så det skal selvfølgelig også afspejle sig i ridningen for at der kommer balance i de to elementer.

    Hold da op, det blev en lang smøre.
    Ellers er jeg lige begyndt at træne til distance igen efter en ufrivillig pause på to-tre år, det er jo bare en fed disciplin smiley
    Og så tager jeg et par spring en gang imellem. Jeg bliver aldrig springrytter, men jeg synes at det er sjovt og vil gerne starte en lille klasse engang, bare for oplevelsen smiley


  • #2   8. aug 2019 Jeg er dressur rytter af den historiske/klassiske variant.
    jeg vægter højest at hesten syntes det er fedt at arbejde.
    det skal være sjovt at gå til ridning.
    jeg arbejder mest med mig selv og mit sæde, for jeg er af den holdning at min hest kan det hele, jeg skal bare kunne gøre det rigtige med sædet smiley

    det er grundstenene for mig smiley


  • #3   8. aug 2019 Helt ærligt.
    Jeg rider for glædens skyld. For rekreation.
    Derfor købte jeg en hest med et godt sind, resten tager vi derfra.

    Jeg tror, at helt grundlæggende skal man være enig med sig selv om, hvad man vil og hvad man kan.
    Og så skal man købe en hest, der er kompatibel med det, man har brug for.
    Ikke det man nødvendigvis ønsker sig, men det man har brug for. Og det er ikke altid det samme.
    - Det er mine 5 cent of wisdom...


  • #4   9. aug 2019 Jeg er dressurrytter af “standard typen” og kan finde på at starte stævner under DRF typen.

    Jeg rider efter at hesten og jeg begge har det godt med træningen - at hesten ikke føler sig træt og udmattet, at den er med på legen også i morgen.

    Et af mine guldkorn er, at man skal træne en øvelse 3 gange.
    1 gang er for lige at pejle sig ind på øvelsen, 2 gang for at pudse den af og 3 gang for at gøre den så godt så muligt udfra om det er en kendt øvelse eller en ny øvelse.
    Herefter skal man lade være med at være “grådig” - fortsætter du med at øve samme øvelse, så fortsætter du mod at fejle.
    Hvis du starter 1 gang, og hesten fatter hat og briller, så må du som rytter tænke dig om - giver du de rigtige signaler. 2 gang du forsøger og det mislykkes - så skal du virkelig være sikker i din sag for evt at forsøge en 3 og absolut sidste gang. Og mislykkes det også - så stop, og vent med at træne denne øvelse til din underviser kan hjælpe dig - fordi så kan du IKKE forklare hesten hvad det er du ønsker af den efter 3 mislykkedes forsøg.

    Et andet af mine guldkorn er, at du ikke kan ride nok tempoveksel eller overgange.

    Skynd dig langsom - endelig aldrig forhaste hverken den enkelte daglig træning på kort sigt, eller uddannelsen mod GP på lang sigt.

    Kend din teori om hvordan og af hvad en øvelse er opbygget af - for ingen heste er født med viden om at et specielt sædetryk, schenkeltryk og tøjletryk betyder fx galoppiurette eller schenkelvigning. Men udnyt din teoretiske viden om hvordan du styrker hesten frem mod fx en galoppiurette eller schenkelvigning, og hvordan du hjælper den med at gøre det nemmest mulig for hesten at give dig det du ønsker.

    Grundlaget for alle øvelser til GP startes ved tilridning af hesten - uden stop, start, til siden og “tænke fremad” er der ingen god GP øvelse til sidst.

    Du kan aldrig rose for meget.

    Timing, timing og atter timing.

    Find dig en god underviser, som du forstår hvad siger, som lærer dig teorien så du kan ride dig ud af problemer når du er alene, og brug i særdeleshed undervisning til den nytilredet urutinerede hest - lærer du ikke at tænke selv, men kun kan ride når underviseren råber af dig, så er det spild af penge. Går du fra undervisningen med en følelse af at du eller hesten er “dumme” - så stop med den underviser.

    Afvekslende træning - ingen hest er blevet god af først at skridte 10 min, så trave 10 min, galop i 10 min, trav i 10 min og skridt af i 10 min på dressurbanen dag ud og dag ind.
    Afveksle selve dressurtræningen på banen, men husk også at ride i skoven, på asfalt, lege lidt med bomme og cavalettis.

    Hav en plan på både kort sigt dvs i dag, men også på lang sigt dvs om et år eller fem år.
    Hvis du ikke ved hvad du rider efter - så kommer man enten til at ride planløst rundt, eller til at bede om for lidt/for meget ifht hvad hesten er trænet til.

    Rid altid med ur, og sørg for at stoppe i tide - lang tids ridning er nødvendigvis ikke god kvalitet i ridningen. Og skumsvedte heste er ikke en kvalitet i sig selv !

    Af de øvelser jeg rider, er jeg nok mest begejstret for travers - når hesten virkelig kommer ind og bære er det en fornøjelse. Men ellers generelt er jeg (heldigvis) begejstret for sidebevægelser af alle slags smiley De er med til at styrke hesten, gøre den ligeudrettet og gør træningen afvekslende og hesten opmærksom, da de kan ligges hvor som helst, når som helst og nogle gange bare enkelte skridt og så ud af det igen.

    Mvh Charlotte - der som sædvanlig er endt ud i et alenlangt indlæg beklager smiley



  • #5   9. aug 2019
    Charlotte forfaen, det var det med den facebook side så du kan komme med alle dine guldkorn og fortællinger om dine tre klumper smiley


  • #6   9. aug 2019 Helt enig med Krikken smiley

  • #7   9. aug 2019 Rødme rødme rødme - hvor er I er bare skønne smiley

    Min mand har faktisk lige øffet at han synes jeg skulle lave en blog, fordi han synes jeg mange gange har nogle sjove betragtninger mht hesteverdenen smiley

    Hmmmmm skulle man forsøge....

    Mvh Charlotte


  • #8   9. aug 2019 Rider dressur og tur, og bruger ofte godbidder eller anden form for belønning når min hest gør noget ønsket. I dresseret ligger jeg vægt på hvordan hesten bærer sig selv, og rider hovedsageligt med ben, sæde og en fornuftig tøjle kontakt. Jeg prøver fx ikke st tvinge hovet i holdning med tøjlerne. Jeg går meget op i at min hest er glad for at ride og lære af mig, og min hest har indflydelse på hvordan ridningen forløber specielt på tur hvor jeg lader hesten vælge hvilket spor den vil ride i fx da jeg jo låner hendes ben og jeg stoler på at hun kan finde ud af hvor der er bedst at gå.

  • #9   9. aug 2019 Hvad er vigtigst når i rider?
    En glad hest, der kan lide at gå til ridning.

    Hvad gør i som bare passer til jer træning?

    Det kommer an på hesten/hvilken hest jeg rider. Lige nu sætter min dreng meget pris på at komme ud på nye ruter hvor der ikke stilles dressur krav til ham, hvor han bare får lov til at gå i sin egen naturlige holdning men hvor jeg støtter ham når han har behov for det.

    Hvorfor fungere den/de øvelser lige for jer, og hvordan udfører i dem?
    Øhm mærker hesten.. Kender den. Han bliver trænet i dressur 3x ugentlig, og det er lidt hårdt da han kun er 4 år. Så jeg sørger for afveksling og afslapning så ridning ikke kun er hårdt.

    Hvad disciplin rider i? Allround/ lidt dressur selv (han bliver pt trænet i dressur af berider ifb med rideprøven) lidt spring (dog ikke på ham her endnu) træner op til distance og rider derfor meget i skoven. smiley på sigt er jagter planen. smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #10   9. aug 2019
    Altså du slipper ikke for kommentarene før du gør det smiley


Kommentér på:
Jeres Guldkorn

Annonce