{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.124 visninger | Oprettet:

Rytterens holdning {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg håber I kan hjælpe mig;
Når jeg rider, særligt letridning og galop, så har jeg en tendens til at tage mine hæle op og "skyde" mig selv frem/ud af sadlen. Jeg prøver på at slappe af og klemme med lårene, men jeg synes jeg kommer lidt ud af balance, hvilket også bare kan være fordi, jeg netop har vænnet mig til at ride let foroverbøjet?
Jer der har eller har haft samme problem, hvad har/gør I?
Har I nogen gode øvelser eller andre ting man kan gøre, for at afhjælpe dette "problem"? smiley
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rytterens holdning
  • #1   24. okt 2019 1: Du skal ikke klemme med lårene.. Så vil du komme til at sidde forkert i sadlen.. Fra dit sæde og nedefter skal du slappe af meget af som muligt og 'bare' sidde der.

    Rid en masse uden bøjler, og/eller, tag dig selv i nakken og fokuser på at dine hæle skal være nederste punkt og de skal føles tunge..


  • #2   24. okt 2019 Øhm.
    Jeg tænker på, at du skal have hjælp til din grundlæggende opstilling.
    Skulder - hofte - hæl skal gerne være en lodret linie.
    Skal du klamre dig fast med lårene, så sidder du ikke korrekt til at starte med.


    Hvad med en kvalificeret underviser?


  • #3   25. okt 2019
    Sæt dig ned, slap af og læn dig tilbage - du skal ikke kæmpe for at være på.


  • #4   25. okt 2019 At rytteren sidder foroverbøjet, kan også skyldes svage ryg og mave muskler, så rytteren ikke har styrken til at sidde korrekt. - her kan det hjælpe at træne disse muskelgrupper, så de bliver stærkere.

    Men det kan også være en vane, eller når noget bliver svært, så har vi mennesker det med at krumme os sammen. - det sidste døjer jeg en del med. Jeg kan sagtens sidde i korrekt, så længe jeg har fokus på det. Men når min koncentration flytter sig, og pt i galoppen, hvor jeg træner, indkortning/øninger og versade samt travers, så tager det hele min fokus, og så sidder jeg igen foroverbøjet, for der er bare ikke ledige hjerneceller til at styre min opstilling, og samtidig sørge for at hesten, ikke spænder, er stillet/bøjet korrekt, holder galoppen, galoppen er rentaktet, hesten ikke stiver sig, og laver versaden/traversen/indkortningen og og og. - det er helt klart et af mine øve punkter.

    Jeg har fokus på det. og nogle dage tager jeg nogle træningspas, hvor jeg kun har fokus på mit sæde og balance, også rider jeg kun lette øvelser, som hesten kan på rygraden. i håb om at min underbevidst på et tidspunkt lære at mit balancepunkt korrekt, på samme måde som min underbevidsthed har lært at holde mine underschenkler i ro, uden jeg bruger bevidsthed på det. (mit tidligere fokus område)


  • #5   25. okt 2019 Doktor Who - Jeg er udemærket klar over at de skal være i en linje, hvilket også er derfor jeg lægger mærke til, at jeg ændrer holdning i letridning og galop smiley
    Dorthe C - Jeg tror det er en god blanding faktisk. For jeg kan sagtens sidde korrekt i skridt (ikke så svært) og i nedsidning i trav. Men så snart jeg flytter fokus eller skal lave letridning, så glemmer jeg alt om at sidde korrekt. Samt jeg så heller ikke får trænet mine mave- og rygmuskler korrekt smiley


  • #7   25. okt 2019 #5.
    Set med mine øjne er en god rytters opgave at få eleven stimuleret til at gøre mere af det rigtige...

    Om det er en der griner "andefødder! Andefødder!" eller om det er en pind i ryggen eller specielle øvelser - det er jo ikke det vigtigste.
    Det vigtigste er, at hvis vi gør noget der er vane og prøver at skifte til noget bedre - så er det bare en hjælp, et godt redskab at gøre noget for at fremme det rigtige.

    Kan jeg ikke mærke hvad der går galt, bruger jeg en underviser, der kan se det.


  • #8   25. okt 2019 Min første tanke, var for lange bøjler.

    Dine ben skal være afslappede, uden at slaske smiley
    Ved letridening rejser du dig let i bøjlerne, men det er overkroppen der laver løftet (mave/ryg muskler) (det er ski ikke nemt at beskrive smiley )

    Mit gæt er at du måske også har urolig ben ved nedsidning?



  • #9   25. okt 2019 #6
    Tak - Det er helt sikkert noget jeg vil prøve næste gang smiley
    #7
    Jeg får en ny og professionel underviser på mandag, så jeg vil helt sikkert få hende til at kigge smiley
    #8
    Jeg tror også det er for lange bøjler, for jeg har sat dem et hul op, da jeg kiggede på andre professionelle ryttere og det føles også mere korrekt. Men jeg har generelt ikke haft en underviser der har fortalt mig hvordan og hvorledes med bøjlerne, de siger alle bare ned med hælene smiley
    Men jeg har urolige ben, når bøjlerne ikke er sat et hul op i forhold til hvad jeg plejer smiley


  • #10   26. okt 2019 Det jeg har haft mest held med er en dygtig underviser, der kan sige, HVAD du skal rette. Når så du har fået det at vide, så ret det - hver dag. Kig spejle, slæk lidt på dine forventninger til resten af det ridetekniske et par dage og hav fuld fokus på opstillingen.

    Jeg synes letridning er noget af det sværeste - for det skaber "uro", at man skal op og ned, og det går lidt ud over mit sæde, at jeg ikke sidder på rumpen hele tiden og har fat. Jeg ville øve mig i at have hælene nede - så prøv dig frem. Hvor virker det naturligt? Hvor responderer hesten bedst? Ret dig op. For mig har det altid hjulpet at tænke i linjer. Den linje, der skal være fra din albue gennem dit håndled, gennem hånden via tøjlen og ud til hestens mund - der må ikke være knæk på den linje smiley Og så en lige linje fra dit hoved, hele vejen ned gennem kroppen og ned i hælen. Jeg har tit fået taget billeder eller video for at kunne se mig selv - og så har jeg været enormt perfektionistisk med min opstilling i spejlene. En berider sagde engang til mig, at når man har så fin en rytterskikkelse, så skal holdningen også bare sidde der - og den tog jeg til mig smiley

    Jeg smider et billede med, hvordan jeg sad på min første hest for snart 8-9 år siden og til 3 år senere, hvor vi virkeligt fik givet den gas med undervisningen. Det er samme hest og rytter - og jeg uddannede ham selv. Der kan virke som lang vej nogle gange, men der sker altså hurtigt positive ting, hvis man arbejder på det. Oog vi er alle startet et sted, hvor hælene røg for langt op - eller i mit tilfælde for langt ned smiley Billeder som dette motiverer i hvert fald mig smiley Held og lykke! En god opstilling er så svært smiley


    profilbillede
  • #11   26. okt 2019 Hos mig er der især mine hænder, der har voldt problemer - dem kan du også se, jeg endnu ikke havde helt styr på her smiley

    Bare til lidt inspiration smiley


    profilbillede
  • #12   26. okt 2019 Anna - Tak! smiley Jeg får en ny underviser her på mandag, så må jeg se hvad hun siger smiley Jeg er også begyndt at få video af min ridning, så jeg kan se hvad der er godt og skidt, især i forhold til mine ben smiley

  • #13   26. okt 2019 For at få ro på letridning fik jeg det råd at rejse mig ved hjælp af lårmusklerne og ikke bøjlerne.

    Jeg synes ikke jeg kunne få det til at virke, og da jeg ikke rider ret meget letridning, gjorde jeg ikke mere ved det.

    Men så fik jeg mig en knæ-skade, og bølje-letridning var pludselig ikke længere en mulighed, jeg var tvungen til kun at bruge lårbasserne, med svag hjælp fra bøljerne. - nu kunne jeg få det til at virke, og det gav mere ro i letridning må jeg indrømme.


Kommentér på:
Rytterens holdning

Annonce