{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
859 visninger | Oprettet:

Hvordan træner man bedst muligt en hest op? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley jeg søger gode fif om hvordan man bedst træner en hest som har haft et irriteret gaffelbånd op?:)

Hesten er blevet tjekket af dyrlæge og scannet på benet hvor alt ser normalt ud og den er ikke halt.

Den skal ikke have en træningsplan til dressur eller spring men en til distance smiley

Jeg har nemlig aldrig haft en skadet hest så ved ikke hvordan jeg håndtere dette bedst smiley

(Hesten er ikke min)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan træner man bedst muligt en hest op?
  • #1   24. nov 2019
    Så snakker man med dyrlægen der har konstateret skaden og får en genoptræning derfra.

    Det er individuelt fra skade til skade.


  • #2   24. nov 2019 Er du erfaren i distance? Ellers ved jeg at de har en mentorordning. Måske du kunne hente hjælp der. Eller fra andre erfarne distanceryttere. Det er noget med at de har en facebookgruppe.

    Uden at være ekspert, så er det helt sikkert noget med en masse skridt. Meget af det, over lang tid og øgede distancer.


  • #3   24. nov 2019 Ja jeg er erfaren i distance og er faktisk mentor smiley men det er bare svært når jeg i de 14 år jeg har haft hest aldrig har haft en skadet hest:)

  • #4   24. nov 2019 Problemet er bare at dyrlæge har lagt en trænings plan for dressur og spring heste og ikke for distance..:)

  • #5   24. nov 2019
    Dyrlægen tænker jeg har lagt en generelt genoptræningsplan. Når hesten så er genoptrænet efter det, så kan du begynde og forme den efter hvad den skal bruges til.

    Nogle skader skal genoptrænes på hårdt underlag, andre blød, nogen må gå volter, andre ikke. Jeg tænker det er det dyrlægen har lavet genoptræning ud fra, ikke ud fra om det er dressur eller spring hest.


  • #6   24. nov 2019 Dyrlægen sagde at hun kun havde en genoptrænings plan for dressur og spring hest og ikke distance heste smiley

    Dog er der ikke noget om den kun må gå på volter eller hvad underlag den på gå på:)

    Jeg ønsker råd om træning og ikke andet smiley som skrevet det er ikke min hest eller min beslutning om den skal følge en dressur/spring plan smiley jeg søger kun råd da jeg har lovet at træne op sammen med den smiley


  • #7   25. nov 2019 Så ville jeg høre nogle af de andre erfarne ad. Jeg har da hørt om andre, som har stået med genoptræning. Jeg ved at Merethe Neland, har stået med genoptræning i år, henad foråret. Den gik 80 i september og virkede klar på mere.

  • #8   25. nov 2019 Alt/alle skader skal jo trænes langsomt op!

    Nu har jeg aldrig trænet en skadet distance hest op men evt nogle ideer!(:

    I starten ville jeg kun skridte på blød /blødere bund, indtil den har fået skabt noget stabilitet i benet igen, derefter noget afveksling mellem blød og hård bund, med tiden lidt trav!

    Jeg ville tage det meget stille og roligt med en distance hest da den jo skal holde til at gå/løbe mange kilometer, så det er med at give den en så let genoptræning som muligt hvor man mest muligt fokusere på benet!

    Jeg ville i starten køle benet ned efter hver ridetur lang som kort, og evt lade den stå med bandager på om natten det første stykke tid!(:

    Som sagt har jeg aldrig trænet en distance hest op fra en skade men dette er mere eller mindre det jeg tænker, og derudover tænker jeg en træningsplan for en dressur/spring hest ikke er helt galt da skaden jo er den sammen og genoptræningen mere eller mindre skulle ligne hinanden, og alt dressur/spring træning man gør hjemme burde man også kunne gøre i naturen!(:

    Håber det giver lidt hjælp, og held og lykke med genoptræningen (:


  • #9   25. nov 2019 Ja måske skulle jeg det, hendes hest skade var bare værre smiley

  • #10   25. nov 2019 Jeg er også den type der skridter meget, pt har den Max været på en times skridt både på fast og blød underlag, den har ikke været hævet eller varmt:) men jeg er så bange for at gøre noget forkert:)
    Jeg er nemlig meget ops på min træning og Skridter minimum hver anden gang jeg selv rider og nogle gange skridter jeg hvergang i en periode:)

    Men hvor tid af gangen?

    Hesten blev ikke scannet da den var halt men dyrlægen gik ud fra det var gaffelbåndet da den regerede da personen tryggede der smiley den blev først scannet efter 3 mdr hvor der ikke havde været halt ihvertfald 2 af mdr:)


  • #11   25. nov 2019 Jeg lavede et emne næsten ligesom dit for en uges tid siden ift genoptræning. Og der var faktisk en som delte hendes genoptræningsprogram som var udviklet i samarbejde med distanceryttere fra Irland så vidt jeg husker.

    Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget men jeg sætter lige et link ind til emnet, så kan du selv lige finde hendes kommentar(der er ikke så mange)

    https://www.hestegalleri.dk/forum/traaening/1490275-genoptraening_efter_kodeledsforvridning


  • #12   25. nov 2019 Se under alle omstændigheder så træner I i blinde, da I ikke ved hvad hesten fejler.

    At doc dyr trykker på et sted, og hesten reagerer, men ikke scanner hesten er mig komplet uforståelig - især når man forventer at hesten potentielt har en meget alvorlig skade.

    Så I aner reelt ikke OM hesten har en skade i senerne, ej heller OM denne er mindre alvorlig eller meget alvorlig. Og derfor kan hverken daglig management eller opfølgning på en genoptræning korrigeres ifht skaden.

    Jeg har været så uheldig at have to heste med gaffelbåndsskader - den ene pga foldskade, den anden pga træningsskade.
    Genoptræningen/management af hestene var rimelig ens i starten - nemlig special sko beslag, sygefold og så det første 1/2 år skridt for hånd ligeudrettet på asfalt/hård bund.
    Der hvor det begyndte at afvige fra hinanden var, at placeringen af skaderne var afgørende for alvorlighedsgraden - et forben tager 9-12 måneder før senen er helt så godt op så muligt. Et bagben med en højtsiddende gaffelbåndsskade tager 12-18 måneder før bedst mulig opheling er opnået.
    Man følger igennem genoptræningen udviklingen i seneskaden ved at scanne og sammenligne det med den oprindelige skade. Man skal tjekke at senefibrene ligger sig korrekt i senen, hvilket kræver stød fra bevægelse mod hård bund. Ret hurtigt vil man se at man er på rette vej, fx så min hest med forbenskaden hel ophelet ud efter 6 uger....og her skal man huske at det umodne fibre, så der skal man ikke tro hesten er klar til ridning, men fortsætte genoptræningen i skridt i lang tid.
    Hesten med den meget alvorligere bagbensskade blev scannet efter 7 måneder, hvor skaden så hel ud - og igen blev hans genoptræning fortsat med skridt.

    Det gode ved at det er en distancehest I skal genoptræne er, at skridt på hård bund og ligeudrettet er nemt at tilrettelægge træning efter - man skal bare undgå bakker det første lange stykke tid.
    Men da I som sagt ikke ved hvor alvorlig skaden er, så må I jo “føle sig frem”. Endelig ikke ud og ride i dyb bund, her strækkes senerne maksimalt. Al efter igen skaden placering kan det have betydning med fx volter, hvis det er en gren af gaffelbåndet som er skadet.
    Hævelse og varme gør at genoptræningen skal genovervejes mht hastighed.

    Seneskader er noget tidskrævende tålmodighedsarbejde, hvor man skal hele tiden øge genoptræningen uden at overpresse det - men hestene kan fint komme igen, bare man giver sig god tid især i starten.

    Hmmmmm kan det ikke passe at inden på distancerytterforeningens hjemmeside at der ligger nogle træningsprogrammer fra nytilredet til +MA ? De programmer kan man måske også skele til ?

    Mvh Charlotte


  • #13   25. nov 2019 Er helt enig i hvad Charlotte skriver!
    Jeg havde en 3 års med seneskader i gaffel-, støttebåndet og den dybe bøjesene. Her var genoptræningen, efter 4 måneders sygefold, skridt på hård bund ligeud rettet. Jeg kan ikke huske hvor lang tid det tog (et par måneder mellem 2-4, kan ikke huske hvor længe)
    men vi endte med at komme vidt omkring og da vi var ved at være der hvor vi måtte begynde træning i blød bund gik vi godt 2 timer på asfalt i alle 3 gangarter.


  • #14   25. nov 2019 Charlotte hesten er scannet 3mdr efter skaden og den må gerne genoptrænes nu smiley
    Jeg er glad for du skriver det med underlaget da jeg virkelig ingen ide har om hvordan man træner en "skadet" hest op:)


  • #15   25. nov 2019 Prøv at spørge en af de dyrlæger, der selv rider distance. Patricia bor i dit område. Hende ville jeg prøve:-)

  • #16   28. nov 2019 Nu er min pony en ganske almindelig allround pony, men min dyrlæge havde et genoptræningsprogram fra det irske military landshold, og den tilpassede vi så min ponys genoptræning smiley

    Hun havde kodeledsforvridning i begge bagben, fik ledbehandling i det ene (desværre uden effekt), og stod halt fra december 2018-april 2019, og var derefter i et 16 ugers genoptræningsforløb.

    Men kort sagt, uge 1-10 kun skridt, uge 11-13 indlæg travinterval og uge 14-16 indlæg galop.
    Det bedste underlag er hårdt underlag, men det var ikke muligt for mig, da pony ikke kan gå tur selv - min dyrlæge sagde dog god for at jeg brugte ridebanen, da den ikke er meget dyb, og det vigtigste er, at der kunne skridtes ligeud langt det meste af tiden - til gengæld er det jævnt kedeligt at skridte i 1½ time på ridebanen smiley

    Uge 1: 30 min skridt
    Uge 2: 35 min skridt
    Uge 3: 40 min skridt
    Uge 4: 45 min skridt
    Uge 5: 50 min skridt
    Uge 6: 55 min skridt
    Uge 7: 60 min skridt
    Uge 8: 60-75 min skridt
    Uge 9: 75-90 min skridt
    Uge 10: 90-120 min skridt
    Uge 11: Skridt 30 min, indlæg 1 mere travinterval (en runde på ridebanen) dagligt, start på 1 travinterval denne uge
    Uge 12: Skridt 30 min, indlæg 1 mere travinterval (en runde på ridebanen) dagligt, start på 6 travintervaller denne uge
    Uge 13: Skridt 30 min, indlæg 1 travinterval (en runde på ridebanen) dagligt, start på 11 travintervaller denne uge
    Uge 14: Skridt varm 15 min, lav 10 min banearbejde (5 min trav, 5 min galop), rid på stor volte i alle tre gangarter, skridt af 15 min
    Uge 15: Skridt varm 15 min, lav 15 min banearbejde (ca. 7,5 min trav, ca. 7,5 min galop), rid på stor volte i alle tre gangarter, skridt af 15 min
    Uge 16: Skridt varm 15 min, lav 20 min banearbejde (10 min. trav, 10 min galop), rid på stor volte i alle tre gangarter, skridt af 15 min

    Hvis jeg var dig, ville jeg evt. bruge denne genoptræningsplan jeg har - MEN, vend den med din dyrlæge først! Det kan godt være din dyrlæge kun har nogle til spring og dressurheste selv, men han/hun må også kunne fortælle dig, om denne jeg har fulgt, evt. kan bruges til din hest smiley


  • #17   29. nov 2019 Den vil jeg lige give til hende med ponyen tak:)

Kommentér på:
Hvordan træner man bedst muligt en hest op?

Annonce