{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.284 visninger | Oprettet:

Plag spark med forben {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig en pinto 155 cm høj ca. Han er blevet kastrerret for godt en uge siden. Bliver 1 år i juni.
Når jeg går med ham i grime og torv sparker han ofte med sine forben hvilket er til stor farre for mig, da han er en stærk hest og rammer mig.
Hvordan ville du reagerer?
Inorerrer, skubbe ham væk med håndkraft. Have pisk med eller noget helt andet.
Jeg har brugt medtoden at skubbe, da han jo er meget ung og jeg vil ikke gøre vores gåture dårlige. Han regerer på samme måde om det er i alm. Grime el. Reb.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plag spark med forben
  • #1   23. maj 2020 Virker som typisk hingste adfærd og det vil stoppe med tiden, men som udgangspunkt ville jeg stikke den en på skulderen og råbe med dyb stemme af den. Pusse nusse fremgangsmåden duer ikke på hingstet adfærd

  • #2   24. maj 2020 hvad med en hingstkæde hvad siger den til det (: stadigfor pisk og alt mulig andet

  • #3   24. maj 2020 Farlig adfærd, som feks. spark eller bid, udløser et klask her. Det samme ville ske i naturen, hvis de "spiller smarte" overfor et højererangerende individ, som vi jo gerne skulle være..
    De er ikke lavet af krystalglas. smiley


  • #4   24. maj 2020 Jeg havde nok tænkt todelt.
    1) Dårlig adfærd adbrydes.
    (Straf virker generelt ikke, men noget der afbryder uden indbygget belønning virker.) Hvis hunden trækker, stop eller back. Hvis hesten gør klodsede ting med benene, så rammer den jo piskesnert.
    2) Lav situationen du ønsker, så dyret har en realistisk mulighed for at gøre det du ønsker,sæt rammerne, så det ønskede er opnåeligt.
    Hvis du ikke vil have hunden trækker, så træk gå pænt et sted der er så kedeligt, at dit ros og godbidder er mere interessante end drømmen om at løbe.
    Jeg har ikke trænet hingst, men det er nok noget med at stoppe mens legen er god og hvis der er ting der udløser adfærden, så lad være med at opsøge det i starten.


  • #5   24. maj 2020 Min gjorde det da han var ung og hingst. Men mest når vi stod stille og det var kedeligt. Jeg nykkede i grimen og bad ham bakke, så han fik noget andet at tænke på. Men han gjorde det ikke så meget "mod" mig, så har aldrig følt det som farligt.
    Når jeg på folden sidder og hygger, kan han godt finde på at løfte et forben og skubbe det frem mod mig når han synes jeg nusse for lidt. Men det er så langsomt at jeg nemt kan nå at skubbe benet væk ?? synes det giver ham charme ??

    Bliver det direkte farligt så skal man tale med store bogstaver og slå med en vis kraft for at sikre hesten forstår det man mener. Det lyder "heldigvis" som hingstenykker der meget vel forsvinder med hormonerne i løbet af de næste uger


  • #6   24. maj 2020 Jeg ville fortsætte med det udstyr du bruger, ingen grund til fx. hingstekæde, da den ikke forhindrer hesten i at slå med forben, der i mod, hvis det er hingste nykker, ville jeg have en pisk med, så når der kommer et forben, så rammer det en pisk, (man skal ikke piske, men han skal kunne mærke den) her er timing og præcision dog rimelig vigtig, så han rammer pisken mens benet går frem ad og ikke først på vej tilbage. samtidig ville jeg sige en bestemt "ÆJH"
    Hvis det måske er kedsomhed, så skal han bare lave noget mere for at distrahere, som en anden har skrevet; Bak, eller andet for at flytte fokus.
    Så vær obs på ham, find ud af hvorfor han gør Det, evt. prøv med den blide metode først, ved at flytte fokus og ellers så må han mærke at der er konsekvenser.
    Held og lykke! smiley


  • #7   24. maj 2020 Der skal arbejdes med flere ting/muligheder, når sådan en ung en begynder at “lege”.

    For det første er det helt normalt at ungheste, især hingsteplagene, er “forhjulstrukne” - man tjatter ud med forben, bider i hinandens forben, stejler og tjatter ud med forben. Så plagen gør bare det en sund og livskraftig plag skal gøre smiley

    Hormonelt - en ung herre på 1 år er begyndt at mærke teenager hormonerne røre på sig, igen helt normalt og formentligt. Løsningen er lige så nem for at dæmpe hormonerne lidt - kastrer den.

    Kammerater på fold - har den nogle at lege med på folden, og især en god chef på folden som lærer den om hvad en plag må/må ikke gøre overfor en chef ?
    Jeg snakkede med min smed om at smide Freiherr på den gang 2 år på hingstefold i tøndermarsken, så han kunne bølle rundt med en flok unge. Som smeden sagde - vil du have en unghingst hjem som er vant til at slås for sin plads i hierakiet, hvor unge heste er chefer i flokkene, og som derfor lærer hvor stor og stærk han er, så gør du det. Vil du have en god velopdragen hingsteplag så beholder du ham hjemme, hvor chefen på folden er en ældre legeglad vallak, som glad og gerne fortæller den bette hingst hvordan man opfører sig. Så får man gratis opdragelse af en plag.

    Træning - en ung hingsteplag på 1 år kan ikke magte særlig meget oppe i sit hoved. 5-10 min “træning”, så bliver han træt i kraniet. Træt hest bliver meget hurtigt frustreret hest, og så kommer nap, sparken ud med forben, og tværhed i træning.
    For mig har en 1 års haft rigelig træning ved at blive trukket til/fra fold, stå pænt før man slippes fri, vende, dreje, bakke når leddet åbnes - det er fint mht træning, og plagen kan få ros i stedet for straf, og synes mennesker er gode og troværdige at være sammen med.
    Overordnet budskab for hele min træningsphilosofi - gør det nemt for hesten at gøre det godt smiley

    Personligt rum - nogle ungheste vil gerne sidde i din lomme, og de skal lærer at holde afstand, da de ellers nemt i en for hesten utryg situation kan vælte dig omkuld. Igen som 1 års er en træktur til/fra fold rigeligt mht at lærer dem at holde den afstand på 0,5-1 meter de skal have - herved læres også at gå med sit menneske, for snoren skal hænge løst, og kun ved korrektion af tempo og retning give signal.

    Kropssprog - ungheste er rigtig dygtige til at læse kropssprog smiley Det gør de hele tiden på fold, når de skal lærer om en chef fortæller at de er tæt på at gå over stregen, eller om chefen indbyder til leg.
    Prøv at se hvordan plagen reagerer hvis du “puster dig op” - rank ryggen, op med skuldrene, frem med brystkassen, front mod plagen - ofte er kropssproget nok til at de ved, at den adfærd de lige gav ikke er velkommen hos menneskechefen smiley

    Farlig adfærd - jeg er ikke bleg for at straffe farlig adfærd, men jeg er meget opmærksom på om det er min skyld at hesten/plagen reagerer som den gør. Er også meget opmærksom på om det fx er frustreret forbensspark - som tydeligvis ikke er ment til at ramme, eller om hesten/plagen dissideret går efter at ramme. Går man efter at ramme, så får man et hug igen fra mig - er man frustreret og tjatter ud i luften, så skal vi stoppe træningen asap, gerne efter den har gjort noget jeg kan rose den for - fx stået pænt ved leddet og ventet.

    Helt generelt råd - nyd din plag ude på folden, hyg med den, læg dig på folden (i solskin) og kig på hvordan de plag reagerer overfor de andre heste, hvordan den leger, hvordan den slapper af ect - du vil lærer SÅ meget om din plag, som du kan bruge fremadretttet smiley

    Mvh Charlotte

    Her et billed af mine nu to “gamle” rideheste, da de var 2-3 år og legede hingstelege smiley


    profilbillede
  • #8   24. maj 2020 Charlotte jeg er både enig og uenig, for nej en 1 års kan ikke kapere ret meget træning, men en stille og rolig gåtur tager den ikke skade af, jeg fik den bedste og mest stabile hest, på tur, fordi jeg fra start gik ture alene med ham.

    Han var også på hingste fold, som 1 års, en sommer, det bedste jeg nogen sinde har gjort for ham! Jeg har aldrig set så rolig og afbalanceret flok, de var 3 hingste på 1 år og en på 2 år, de legede men sloges aldrig, jeg har aldrig følt mig så tryg med 4 heste stående rundt om mig, som i den flok. Så jeg er meget for at lukke dem på hingste fold smiley


  • #9   24. maj 2020 Straf synes jeg er en dårlig idé. Jeg har aldrig - og jeg mener virkelig ALDRIG - haft et dyr der har lært noget af straf, uden at det har haft en træls efterreaktion i forholdet til hinanden - og det er ikke min hensigt med omgangen med dyrene. Derimod har jeg haft rigtig meget succes med at læse kropssprog ned til mindste bevægelse med øre eller øjne, for at aflæse min hest INDEN den gør en bestemt uønsket adfærd - på denne måde kunne jeg time det, og få hesten til at gøre noget andet/fokusere på noget andet sekundet INDEN han/hun gjorde noget jeg ikke ønskede skulle ske. DET har virket. smiley

    Derudover - overvej hvor længe du træner din hest, når den kun er 1 år. Jeg har selv en 1 års (om 6 dage fylder hun 1 år..), og hun kan hvertfald MAKS kapere 5-10 min. gåtur inden det bliver ALT for meget for hende. Det skal respekteres og overholdes, så begge parter får noget godt ud af det. Senere kan man udvide tiden i takt med at man får en fornemmelse for at hesten kan rumme mere - men først når den kan være afslappet og rolig på den tid du arbejder med den. Det er vigtigt at hesten kan følge med - de har alle et forskelligt sind, så nogen kan måske holde til mere end andre, men det er VORES job at se og afgøre hvor meget det er. Jeg er MEGET enig med Doktor Who og Charlotte M. Det gør mig glad at læse om deres tilgange. smiley


  • #10   24. maj 2020 Marie E - jeg tror såmænd vi generelt er meget enig smiley

    Jeg har principielt ikke noget mod at gå ture med plage - men bliver der ballade, så skal man finde ud af hvad det er som sker, som gør at der bliver problemer. Triller plagen glad afsted uden problemer på tur - så go for it, begynder den at tee sig, så stop op.

    Jeg har fx i Freiherr en unghest, som er meget cool mht at være alene på fold - men jeg vil generelt aldrig anbefale folk med ungheste, at bare lade deres unghest være mutters alene, for det kommer meget an på om de kan kaperer det, og igen ingen grund til at fremprovokerer seperationsangst.

    Jeg er nu heller ikke bange for at gå ind i min “flok” af vallakker, selvom de bøller og leger meget af dagen - de er meget bevidst om at jeg ikke er en af legekammeraterne smiley
    Men hold da op hvor mine selvmotionerer smiley

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #11   24. maj 2020 Vi er helt enig Charlotte, Man skal selvfølgelig altid tilrettelægge træning og håndtering af hesten (ung som gammel) efter hvad og hvor meget den kan kapere. smiley

    Nu har du også kun drenge, det synes jeg ofte gør det nemmere, jeg har altid oplevet at hopper lige skal sætte en anden på plads eller bliver sur på en anden, fordi de selv vil have opmærksomheden og der har jeg ski ikke altid følt mig tryg, selvfølgelig kan vallakker også være sådan, men det synes jeg alligevel er sjældent. smiley


  • #12   25. maj 2020 Det er da mere værd og prøve stadigfor og slå hesten over snuden . det lærer hesten jo intet af udover en dårlig adfærd (: hvis det ikke hjælper så find en god træninger så

Kommentér på:
Plag spark med forben

Annonce