{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Holdningsvest
  • #1   29. jul Jeg har ikke en holdning, fordi jeg ikke kender nogen der bruger holdningsvest.

    Men, jeg ville nok hellere tale med din underviser og bruge penge på at fokusere på opstilling frem for vest.

    Du falder ikke sammen af at være hypermobil.
    (Shit, så var der ikke håb for mig og 10% af de andre ryttere.)
    Men, hvis du helt grundlæggende har et problem i din opstilling, vil det have konsekvenser med at x uvane er svær at rette...

    Jeg har også haft tendens til at bøje ryggen lidt, og måske holde fødderne for langt fremme. Når jeg drejer, har jeg haft tendens til at skyde hele hoften sidelæns, nok en konsekvens af min bløde rygholdning.
    Årsag :
    Jeg sidder gerne på numsen. Dvs på mine balder og ikke på sædebenene.
    Ved at ændre min vinkling i hofte/bækken en smule sidder jeg nu på sædeben, ryggen er ret, jeg har fået benene på plads under mig og kipper hoften mindre til siderne - derfor kan hesten meget bedre forstå min vægthjælp når jeg fx beder om volte og han går generelt bedre.

    Alt dette pga en vågen underviser for et par uger siden...
    Sædebenene... Sid på sædebenene...


  • #2   29. jul Jeg har ingen fast underviser, da jeg ikke kan finde nogen der passer til mine krav. Får undervisning af en fra Tyskland, når han holder kurser her.
    Jeg skal have styrket ryggen. Ja jeg ved det kan gøres med øvelser, men det kender jeg mig selv godt nok til jeg IKKE får gjort.
    Det har intet at gøre med hvordan jeg sidder, da jeg godt ved hvordan jeg skal sidde men fordi jeg er så fleksibel, glemmer jeg det hurtigt. Ligesom jeg har tendens til at stå og overtrække mine ben, fordi jeg glemmer jeg ikke må. Jeg lægger simpelthen ikke mærke til det.
    Vesten skal jo kun minde mig om jeg skal rette mig op, så jeg kan få bygget nogle muskler op, så det falder mig mere naturligt.


  • #3   29. jul Jeg ved også teknisk set godt, hvordan jeg skal sidde.
    Men, nogen gange er der bare kædereaktioner.
    For mig var kernen vinkel ift sædeben...

    Jeg har ingen anbefalinger af holdningsveste.
    De kan kamuflere det grundlæggende problem, som dermed bliver sværere at fikse. (hos mig var det balder vs sædeben)


  • #4   29. jul Næh, den skal jo som sagt kun minde en om man skal rette sig op, hvilket i sidste ende giver de rigtige muskler. Der var en der havde en til salg, fordi hun ikke havde brug for den længere. Hvis den holder en i ret stilling, er den jo for lille/stram.

  • #5   29. jul Jeg har også fået anbefalet det af min fys. Jeg har tendens til at falde forover i skulderen. Har fundet en fra b-steensgaard som jeg skal prøve af i næste uge

  • #6   29. jul Chastine: Ja den har jeg også kigget på, men den er godt nok lidt pebret

  • #7   29. jul Jep...men har været heldig at finde en brugt ret billigt

  • #8   29. jul Jeg fik også en tilbudt. Den var desværre bare alt for lille smiley

  • #9   30. jul Hvilken størrelse skal i bruge ? smiley Har en tilsalg i str m (svarende til 34-36) smiley

  • #10   30. jul Det var den størrelse jeg fik tilbudt. Den er desværre alt for lille ?? . Skal nok minimum bruge hvad der svarer til en 38 (M i almindelige størrelser)

  • #11   30. jul Jeg vil tænke mig om 2 gange før jeg ville tage sådan en på.

    Ridning kræver, at vi ryttere er meget smidige og mobile i den nederste halvdel af vores overkrop samt vores hofter og bækken, samtidig med at den øverste halvdel af vores overkrop holdes fuldstændig i ro.

    Dette kræver at alle musklerne i vores krop kan spænde og afspænde i nøjagtigt det rigtige øjeblik. Samt at der er overskud i musklernes styrke, så de også samtidig kan gøre dette afslappet. Først når vi mester denne kunden, vil vi kunne sidde smukt afslappet og i fuld balance på ryggen af en hest.

    Når vi så sætter en holdningsvest ind i den ligning, som skal "minde" rytteren om at holde skuldrene tilbage. Så må rytteren spænde konstant i de øvre rygmuskler, for at kunne holde skuldrene i den rette position.

    Når noget går med konstant spænding bliver området stift, og da muskler arbejder i kæder, så vil denne stivhed forplante sig ned i andre områder i kroppen. Som gør det komplet umuligt at lade musklerne i din krop, arbejde med millimeterens nøjagtighed, når alle de helt små muskler, som skal sørge for denne helt fine balance, nu er stive for at holde skuldrene på plads.

    Med andre ord, så vil en holdningsvest højeste sandsynligt bare sørger for at du komme til at SE ud, som om du sidder pænt. Men samtidig vil den forhindre dig i at indvirke korrekt på din hest, som så må kompenserer for at din krop har spændinger.

    Der er kun EN vej, til at opnår det smukke sæde, og det er ved at træne musklerne i din krop, så dine rygmuskler kan holde din overkrop i præcis balance, men med meget lidt muskelstyrke, så der samtidig er overskud til at spænde og afspænde musklerne i nøjagtig harmoni med din hest.

    At du ikke får gjort disse øvelser, er jo dit valg, og derved fravælger du også samtidig muligheden for at have muskeloverskuddet, til at kunne ride i nøjagtig harmoni med din hest. - og det er ok, du har taget dette valg, jeg dømmer dig ikke. (der gik også mange år, inden jeg indså, der var bare ingen andre veje end daglig rygtræning, hvis jeg ville opnår det jeg gerne ville inden for min ridning)

    Men at tage en holdingsvest på, er lidt det samme som at smide en glidetøjle på hesten, for at få den til at bukke nakken. det SER godt ud for det utrænede øje. Men inden i kroppen er det noget juks.


  • #12   30. jul Holdningsvestens formål er jo at træne musklerne op. Hvis den holder en i den rigtige holdning, er den for lille. Man skal jo nemt kunne bukke sig forover med sådan en vest på. Den er jo mest ment som sådan en "Hov du, nu falder du forover igen"-påmindelse. Ikke et stativ der skal holde en oppe. Det troede jeg nemlig også i starten, inden jeg snakkede med min veninde.

  • #13   30. jul Ja, den skal minde dig om at nu at du faldet forover igen.

    Men når du er nødtil konstant at have meget muskelspænding på dine øver muskler i ryggen, så bliver disse stive.

    Når du falder forover, så skyldes det at dine muskler på forsiden af din krop er stærkere end dem på bagsiden af sin ryg. Men ved hjælp af styrketræng af dine rygmuskler, så kan du gøre dine rygmuskler stærkere end brystmusklerne, og derved vil dine skuldre i naturlig afslappet tilstand være placeret korrekt, og du skal ikke bruge konstant muskelkraft på at holde skuldrene tilbage.

    Personligt bruger jeg et trænings elestik til at træne mine rygmuskler med, så jeg har belastning på, så i dag kan mine skuldre blive på plads uden jeg skænker det en tanke.

    Ved at træne musklerne med belastning, så river du de små muskelfibre over, som så ved efterfølgende ro, vokser sig større og stærkere, og dette gentages og gentages.

    Hvis du bare konstant har spænding på, så vil du bare trætte musklerne, og de vil ikke opnå den ro, som skal til for at vokse sig større. Ligesom risikoen for nogle ret heftige myoser, kan sætte dig en kæp i hjulet.


  • #14   30. jul Ja men jeg har ikke overskud til at træne som det er nu. Jeg skal jo heller ikke gå med den 24/7. Det er ikke planen. Så jeg ser det som en bedre løsning end ikke at gøre noget og sidde fast hvor jeg gør.
    F.eks. er det mega vigtigt jeg retter ryggen, når jeg træner min unge, fordi han responderer rigtigt, når jeg gør. Her er udfordringen jeg glemmer det, fordi jeg skal holde øje med så meget andet og så går det ud over min holdning. Det er jo ikke en end all, be all løsning, men et skub i den rigtige retning.


  • #15   30. jul Jeg tænker, at Dorthe har fat i noget af det rigtige

  • #16   30. jul Jeg har tænkt mig at give den et forsøg. Jeg er i gang med træning, men efter et fald, hvor jeg landede meget skævt, er jeg blevet skæv i skulderen, så det tager sin tid. pt kompenserer hesten fir min skævhed, så hvis hesten kan rette mig op vil det også være bedst for dyret

  • #17   30. jul Jeg er enig med Dorthe

    Jeg får lidt røde knopper når jeg hører det er anbefalet af en fys, det siger mig 2 ting.
    Enten er det en dårlig fys eller også er det en der ved at "patienten" ikke får trænet.
    Den første får man skiftet ud og det andet er ærligt talt for sløvt at man ikke vil passe sin krop. Du siger du ikke har overskud, men er du klar over hvad 10 min træning hver dag kan gøre? Du kan evt lave det til en del af opvarmningen inden du sætter dig på hesten (noget vi alle burde gøre). At bruge en holdningsvest er at skjule problemet og det er muligt at den hjælper med at komme i gang med at bruge musklerne, men det går langsommere end at træne. Og når man holder op med at bruge den, så varer det som regel ikke længe før man falder sammen igen fordi man stadig ikke træner og ikke bliver mindet om at man skal bruge ryggen, især hvis man sidder meget ned i hverdagen hvor man ikke rigtigt bruger musklerne.

    Jeg er ikke fys, læge eller lig. men har haft rigtigt mange skader og problemer med kroppen som jeg har haft brugt alverdens støttebind, skinner og andre hjælpemiddeler til at hjælpe mig med, og har efterhånden lært at det alt sammen er en stakket frist og nogle gange kan være direkte skadelige (selv om de er ordineret af læge/fys), hvorimod træning er vejen frem. Og som sagt, selv 10 min træning hver dag kan gøre en verden til forskel (selv om længere tid er mere optimalt)


  • #18   31. jul Jeg har en holdningsvest!

    Jeg prøvede det af, fordi jeg har en tendens til at trække skulderen frem. Sådan mere eller mindre hele tiden. Ikke kun på hest.
    Det betyder at jeg døjer med rigtig mange spændninger og låsninger i skulder og ryg.

    Jeg tænkte også at den ville minde mig om at rette mine skuldre, og dermed få dem trænet korrekt op.

    Jeg brugte den på hest, på arbejde og når jeg kørte bil.
    Resultatet var at jeg forværrede problemet. Nu blev mine dårlige vaner i stedet forstærket fordi skulderen mødte modstand og derfor blev stærkere. Udover det fik jeg slid sår i armhulerne.

    Så på baggrund af det. Kan jeg ikke anbefale dem. smiley


  • #19   2. aug Jeg bruger en T-shirt (med lynlås) fra Anodyne, har også en sports-bh derfra. Jeg fik det anbefalet da jeg efter mange operationer i bugvæggen (har fået fjernet blæren og en stor del af tarmen) har fået en meget svag muskulatur i mave og ryg samt svært ved at rette mig ordentligt op. Det var virkelig vigtigt at jeg fik trænet min ryg og mave ordentligt op, især for at undgå brok (jeg har stomi). Jeg har naturligvis også været igennem alm genoptræning med fysioterapeut og hun kunne heller ikke andet end anbefale t-shirten.

    Det var en fysioterapeut på smerteklinikken der anbefalede den, og den har hjulpet mig rigtig meget med at få mere styrke i ryggen og skuldrene. Jeg bruger den også når jeg rider og træner. Den holder ikke ryggen fast i holdning men minder om at bruge musklerne. Tit er man nødt til at nøjes med at have den på kort tid i starten fordi man bliver TRÆT i musklerne af den! smiley

    Du kan læse mere om den på www.anodyne.dk

    Mvh Mathilde


Kommentér på:
Holdningsvest

x