{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.096 visninger | Oprettet:

Pony der løber {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Vi har en pony i stalden, der er kommet, for at blive redet lidt. Jeg hjælper min veninde med at ride den, fordi vi har fået den opgave.
Sagen er den, at ponyen, især på højre volte, løber rigtig meget så snart du får den til at gå lige. Den er selvfølgelig lidt fræk og vil ned mod lågen, det er så hvad det er. Men hvordan dælen får jeg den til at holde op med at løbe sådan? Jeg kan jo ikke ride volter for evigt smiley Halve parader er prøvet, men den bliver simpelthen for stærk. Jeg vil frabede mig unødig kritik, da jeg kun vil have svar på det jeg spørger om. På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony der løber
  • #1   23. dec 2020 Hvordan præcis laver du halve parader? For det er meget muligt, at det er der den er gal smiley
    Derudover så er det rigtig godt at ride en del volter, og på den måde "får styr på" hesten. Men du skal selvfølgelig ikke ride volte efter volte, bare for at kunne holde hesten.


  • #2   24. dec 2020 For mig lyder det som om at du i et forsøg på at få den havle parade til at virke, får taget for meget.

    En halv parade er vel nemmest at beskrive som en "hurtig anholdning" og så blød hånd igen.

    Men volte arbejde og overgange burde hjælpe dig på vej.

    Forsøg hvor gang at den løber, og ikke høre efter hjælpen, drej den ind på en volte.


  • #3   24. dec 2020 jeg tror at halve parader er lige meget, når hvis hesten har dårligt stopsignal, så prøv at træn at lave en parade og giv efter, mange gange indtil den lystrer, det er meget vigtigt, at man giver efter og den så slipper for pres. så arbejder jeg også med, at der hvor hesten har lyst til at gå i stå, der øger jeg farten og sænker farten, hvor den vil løbe, hvis det er muligt, så det er mig der bestemmer tempo og ikke hesten, det hjælper også på hvis den har tendens til at smide skulderen hvor den gerne vil hen altså ved hegnet

  • #4   24. dec 2020 jeg gør faktisk mange ting, som gør at hesten bedre lystrer, hvis hesten har lyst til at vende om på vej ud og drejer hovedet, så sætter jeg i trav væk. Hvis hesten rykker sig væk fra skamlen hvor jeg stiger op, så bliver den konstant rykket rundt indtil den står hvor jeg vil have det og så får den ros og tøjlen slækkes, så jeg stiger faktisk op uden at have særlig fat i tøjlen

  • #5   24. dec 2020 Det kunne også være at den skulle tjekkes igennem? Min hest havde det samme problem, og det viste sig at størstedelen af årsagen var grundet hendes krop. Hun havde ondt i hele venstre side og kompenserede for det ved at løbe hurtigere når det blev svært.
    Håber i finder ud af det smiley


  • #6   25. dec 2020 Jeg glemte at nævne, at ponyen kun er 6 år gammel. Den lystrer sådan 95% af tiden, når man beder den om en halv eller hel parade. Der var en berider oppe at kigge på den (den er til salg) og hun beskrev meget godt, at på højre volte er det som om, at den har slugt en bjælke, så snart den rettes ud. Den er vidst gennemgået af massør og smeden kan heller ikke se noget på den.
    Når jeg tager en halv parade, så giver jeg selvfølgelig slip igen og jeg øver det på en volte, for at være sikker på, at han lytter efter hvad jeg siger og han er sød nok. Det er mere bare den højre volte, der går skævt. Jeg må prøve en masse overgange og ind på volte, for at se om det virker. Ellers må ejer få fat i en massør/kiropraktor smiley


  • #7   25. dec 2020 Men hvordan laver du halve parader? For en korrekt "anholdning" laves primært i sædet og sekundært i tøjlen smiley

  • #9   26. dec 2020 Uanset hvad der er galt, nok flere ting.. Så SKAL ALDRIG hesten løbe med en, især når der er tale om en teenager så skal det stoppes. En massør kan ikke løsne noget der er låst, få en kiropraktor/Osteopat ud. Træn balancen.. Men det der er ekstremt vigtigt at i går i gang med er at træne stop signalet og at bakke den.. Når min teenager på 5 år ikke hører efter, så stopper jeg ham og bakker.. Dette gør jeg HVER GANG! Og nogle dage er der ikke den store træning fordi han gerne vil bestemme og så må han jo få at vide at det må han ikke.. Så laver vi ikke det store og undgår at gøre de ting der gør det til en dårligere træning. Få ordnet det der er galt fysisk, få trænet balancen og få underviser på. Men sørg for guds skyld at I ikke ender med en hest der trumfer sin vilje igennem fordi I ikke får været de der bestemmer.. smiley

    Mvh TT


  • #10   26. dec 2020 #7 Jeg gør som min underviser har lært mig: Gør mig langsom i sædet og derefter tøjlen. Aldrig omvendt.

    #8 Problemet er dog, at jeg "bare" er rytter, da det er min veninde som har fået ansvar for ponyen og dermed underviser mig. Men jeg tror jeg spørger min underviser, hvis den fortsat laver det nummer smiley

    #9 Tak for dine råd smiley Jeg er "bare" rytter. Det er min veninde, som har kontakt til ejeren, men vi må lige høre hende ad. Vi skal bestemt have trænet balancen og så vil jeg klart prøve det med at stoppe den op og bakke den smiley


Kommentér på:
Pony der løber

Annonce