{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
771 visninger | Oprettet:

Lære stopsignal fra jorden..? {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Sagen er den, at jeg er så heldig at få lov at passe en 1,5 års islænderhoppe. Hun er bare super skøn!

Men.. Hun kan ikke stopsignalet fra jorden. Hun vader rundt og føler jeg skal være lidt voldsom for at få hende til at stoppe..
Hvordan lærer jeg hende bedst at stoppe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære stopsignal fra jorden..?
  • #1   8. feb 2021 Jeg ville lære hende at bakke først, og så gradvist tage mere fat, hvis hun ikke stopper (og selvfølgelig give efter når hun så gør). Hvis hun er lang tid om at stoppe kan du bakke hende, gå frem igen og derefter gentage øvelsen. På den måde lærer hun at, hvis hun ikke stopper, så bliver hun bedt om at bakke.

    En anden ting man kan gøre er selv at stoppe meget brat, når man går ved siden af hende, så hun bliver opmærksom på dig.
    Alt det her har virket på min egen islænder, men han er dog 6 år, så ved ikke om det også er sådan man gør med de helt unge heste.


  • #2   8. feb 2021 Tak for rådene, det vil jeg prøve! Synes nemlig det er lidt voldsomt at skulle bruge hele armen til at stoppe hende..

  • #3   8. feb 2021 Du skal også huske at have styr på dit kropssprog. Min unge mand som egentlig kan være lidt distræt har lært rigtig fint at stoppe, når jeg vender fronten imod ham (ikke nødvendigvis foran ham). Det virker godt både i longe og når vi går. Så du ligesom "lukker af" for ham, hvis det giver mening. Man kan forstærke signalet ved at strække armen ud.

  • #4   8. feb 2021 Tak Louise! Tror i bund og grund også det handler om, at hun egentlig fokuserer alt for meget på de andre heste på folden osv, at hun slet ikke "har tid" til at fokusere på mig.

  • #5   8. feb 2021 Megan: ja det kender vi godt her. Hvis det ikke var fordi vores bane var væk fra de andre heste, havde jeg nok haft samme problem. Måske du så skal starte med at lave øvelser som beder hende fokusere på dig. F.eks. du går baglæns, drejer og stopper, går fremad (så hun bakker) og så dig baglæns igen.

  • #6   8. feb 2021 Jeg lærte mine at stoppe på lyd ved at gå med dem, og når jeg stoppede, stoppede de oftest også (eller hvis de stoppede af anden årsag) så sagde jeg en lyd og klik+godbid når de stoppede. Det tog ikke længe før det sad i skabet.
    Ekstra praktisk som pt dårligt gående kan jeg hilse og sige! smiley
    Det med at bakke har jeg også gjort en hel del tidligere, ingen af mine så meningen i det smiley


  • #7   8. feb 2021 Louise: Ja, det er ikke helt nemt med de unge.. Må prøve med øvelserne du nævner, tusind tak!

    Mette: Problemet er bare lidt, at hun jo ikke stopper når jeg gør.. Enten går hun videre eller også begynder hun at dreje rundt om mig:/ Men ellers super god ide med at kunne stoppe på stemmekommando!


  • #8   9. feb 2021 Det er også lige meget om hun stopper når du gør, det er lige meget hvorfor hun stopper eller hvor, man skal bare være hurtig når de gør smiley

  • #9   9. feb 2021 Jeg bakkede min hest rigtig meget og lavede volter, han har også hingstekæde på, så da det var slemt tog jeg armen op til halsen og så lidt tilbage når jeg ville stoppe, og så kunne han stadig gå lidt inden den blev stram, og han fandt så ud af det ikke var så rart (jeg rev selvfølgelig ikke i den, det var stille og roligt), så nå når han skal stoppe, så tager jeg bare armen lidt tilbage og på til halsen og så stopper han.

  • #10   9. feb 2021 Det handler i høj grad om at være konsekvent, ikke at forveksle med hård eller ond.
    Når du giver et stopsignal, for de fleste træk bagud i tovet, skal den lære at det betyder stop. Så først giver du den et let træk i tovet og øger presset let, hvis ikke der reageres. Evt. kan det også i starten være en hjælp at lægge en hånd eller pisk på bringen som yderligere pres. Det vigtigste er, at når først du har givet signalet gives der først efter, når du får responsen. Når responsen kommer skal der være øjeblikkelig eftergift og evt. godbid.

    Husk på at træn signalet, hvor hesten er tryg. Om det så er på folden med de andre, på staldgangen eller et helt tredje sted, men vælg det sted, hvor der er størst sandsynlighed for at få ønsket respons. Det hesten øver sig på bliver den god til, så øver den sig i bare at brase igennem dig er det, det den bliver god til.

    Dernæst husk på at hesten ikke kan kende forskel på om det er dig eller den, der lægger presset i tovet, så er der først kommet pres skal den bremse uanset hvem der forårsagede presset.


Kommentér på:
Lære stopsignal fra jorden..?

Annonce